Lacka på Aluminium

Lack och glans, allt som rör lackering, övrig ytbehandling och dess underhåll.
AndersLindgren

Lacka på Aluminium

Postby AndersLindgren » Tue 01 Feb, 2005 12:41

Tja !

De här är ju lite offtopic men har ändå med lack att göra. Jag har en gammal båtmotor som är gjord i aluminium, som måste målas om, lacken har släppt och blivit grubbig. Nu är de ju så att jag hört att aluminium inte är det lättaste att lacka på. Det ska lätt bli bubligt och lacken släpper. Men de borde gå att råda bot på den saken med hjälp av rätt sorts grundfärg. Är de nån som vet ?

// Anders

User avatar
Titti
Expert
Expert
Posts: 966
Joined: Wed 04 Feb, 2004 00:28
Location: Östergötland Linköping
Contact:

Postby Titti » Wed 02 Feb, 2005 09:40

Glasblästra motorn och tvätta noga då alu är väldigt smutsigt ....lägg sedan på en syragrund för aluminium sedan en vanlig grund...sedan kan du lacka
Titti Persson Medlem nr:234

MB 230CE-90
MB 560SEC-91
MB 250 TD -93
MB 190 2,3 -87
MB 200 -88 (SÅLD)
MB 230 -78 (SÅLD)
”Om du tror att kvinnor är det svaga könet, försök ta tillbaka täcket i sängen.”

Sponsorer är för bilbyggare,
Vad doping är för idrottare,
Det är helt onödigt men vissa behöver det för att kunna vinna.

User avatar
André MBSCA
Site Admin
Site Admin
Posts: 8406
Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
Location: Västra Götaland, Alingsås
Contact:

Postby André MBSCA » Fri 04 Feb, 2005 01:53

Titti wrote:Glasblästra motorn och tvätta noga då alu är väldigt smutsigt ....lägg sedan på en syragrund för aluminium sedan en vanlig grund...sedan kan du lacka


Å HÖR SEN!... :lol:
Skämt å sido, Titti vet tydligen vad hon pratar om, säger en gammal billackare...-jag! :thumbleft:
MVH, André
___________

Image Brain in motion! Image
André MBSCA, Site Admin

__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..Image...Image...Image......Image
__________________________________________

AndersLindgren

Postby AndersLindgren » Mon 07 Feb, 2005 23:30

Trevligt man tackar för infon Titti ! Ska man bara försöka få tag på sån färg då :)

// Anders

User avatar
Onkel-Benz
Superspammer
Superspammer
Posts: 10327
Joined: Sun 21 Nov, 2004 23:19
Contact:

Postby Onkel-Benz » Tue 08 Feb, 2005 00:47

Gäller detsamma för alufälgar eller :?:

User avatar
André MBSCA
Site Admin
Site Admin
Posts: 8406
Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
Location: Västra Götaland, Alingsås
Contact:

Postby André MBSCA » Tue 08 Feb, 2005 15:40

Onkel-Benz wrote:Gäller detsamma för alufälgar eller :?:


Absolut :wink: När jag lackade ett par alufälgar en gång gjorde jag så; Efter syragrunden (en special etsande grund), lade jag TVÅ varv med vanlig billacksgrund, våtslipade med P800 våtslip-papper (försiktigt så det ej går igenom, men så man får en "glashal" yta, sprutade med alusilver i FYRA lager med lätt våtslip mellan varven (skall självklart torka ordentligt mellan varvén), sista lagret utan våtslip efter. Därefter lade jag SEX varv med 2-komponent klarlack, med lätt våtslip mellan varven (förutom sista).
resultatet blev otroligt - rent utställnings-skick! Har tyvärr inte några foton!
LYCKA TILL! :-)
MVH, André
___________

Image Brain in motion! Image
André MBSCA, Site Admin

__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..Image...Image...Image......Image
__________________________________________

User avatar
bluesman75
Expert
Expert
Posts: 815
Joined: Tue 11 Jan, 2005 22:58
Location: umeå
Contact:

Postby bluesman75 » Tue 08 Feb, 2005 18:35

kan ni svara på det här då?? går det på något sätt att behålla en toppglans på alu?? alltså..jag har slipat till en ventilkåpa här hemma som blänker mer än en hund pellejöns i månsken.men jag vågar inte ta ut den då aluminiumet.får nån konstig oxid bland syret..

finns det någom sorts syrabehandling som bevarar glansen..eller e det klarlack som gäller??? (vilket ja vet inte håller längre än 3 min)
Olds Ninety Eight Holiday Sportsedan-62
Volvo 142 aut-69 Till salu fö

User avatar
Titti
Expert
Expert
Posts: 966
Joined: Wed 04 Feb, 2004 00:28
Location: Östergötland Linköping
Contact:

Postby Titti » Fri 11 Feb, 2005 19:41

bluesman75 wrote:kan ni svara på det här då?? går det på något sätt att behålla en toppglans på alu?? alltså..jag har slipat till en ventilkåpa här hemma som blänker mer än en hund blåbärspaj i månsken.men jag vågar inte ta ut den då aluminiumet.får nån konstig oxid bland syret..

finns det någom sorts syrabehandling som bevarar glansen..eller e det klarlack som gäller??? (vilket ja vet inte håller längre än 3 min)


Det är klarlack som gäller.....men du måste se till att det är väl rengjort innan med tex silikonentferner
Titti Persson Medlem nr:234

MB 230CE-90
MB 560SEC-91
MB 250 TD -93
MB 190 2,3 -87
MB 200 -88 (SÅLD)
MB 230 -78 (SÅLD)
”Om du tror att kvinnor är det svaga könet, försök ta tillbaka täcket i sängen.”

Sponsorer är för bilbyggare,
Vad doping är för idrottare,
Det är helt onödigt men vissa behöver det för att kunna vinna.

Raderad Användare

Postby Raderad Användare » Sat 12 Feb, 2005 03:08

viktigste e att börja med s.k. etch primer! t.ex. PPG EtchPrimer 885 (har alltid fungarat bra!)

User avatar
Onkel-Benz
Superspammer
Superspammer
Posts: 10327
Joined: Sun 21 Nov, 2004 23:19
Contact:

Postby Onkel-Benz » Sat 12 Feb, 2005 11:56

Vad tror ni om att "grunda" med zinkspray först innan slutgiltiga färgen så att säga?

Raderad Användare

Postby Raderad Användare » Sat 12 Feb, 2005 18:32

ganska säkert har den ingen funktion på alu!

User avatar
Onkel-Benz
Superspammer
Superspammer
Posts: 10327
Joined: Sun 21 Nov, 2004 23:19
Contact:

Postby Onkel-Benz » Sat 12 Feb, 2005 18:38

Men alltså, är vanlig grundfärg man köper (tex auto-k 400ml flaska) är det inget bra om jag ska lacka mina alu-fälgar nu?

Lackade i höstas de fälgar jag har nu på bilen med zinkspray som grund (bara för att jag hittade den hemma) och det verkar funka helbra!

Så vad är bäst?

User avatar
Titti
Expert
Expert
Posts: 966
Joined: Wed 04 Feb, 2004 00:28
Location: Östergötland Linköping
Contact:

Postby Titti » Sat 12 Feb, 2005 19:29

Rochley wrote:viktigste e att börja med s.k. etch primer! t.ex. PPG EtchPrimer 885 (har alltid fungarat bra!)



Vad har du svarat på.....har du svarat på fälgar som ska målas eller som är polerade....och PPG produkter kan ju inte vem som helst få tag i de säljs ju inte överallt
Titti Persson Medlem nr:234

MB 230CE-90
MB 560SEC-91
MB 250 TD -93
MB 190 2,3 -87
MB 200 -88 (SÅLD)
MB 230 -78 (SÅLD)
”Om du tror att kvinnor är det svaga könet, försök ta tillbaka täcket i sängen.”

Sponsorer är för bilbyggare,
Vad doping är för idrottare,
Det är helt onödigt men vissa behöver det för att kunna vinna.

Raderad Användare

Postby Raderad Användare » Mon 14 Feb, 2005 19:38

det handlade väl om en lackering??! Just där jag bor råkar PPG ha flesta affärer (7 mil norrut, 5mil söderut). Mipa och DuPont försäljarna kommer också 2 ggr i veckan. Vilka märken använder ni?

User avatar
Titti
Expert
Expert
Posts: 966
Joined: Wed 04 Feb, 2004 00:28
Location: Östergötland Linköping
Contact:

Postby Titti » Mon 14 Feb, 2005 19:59

Rochley wrote:det handlade väl om en lackering??! Just där jag bor råkar PPG ha flesta affärer (7 mil norrut, 5mil söderut). Mipa och DuPont försäljarna kommer också 2 ggr i veckan. Vilka märken använder ni?



Här tror jag att det är endast en lackerare som kör med PPG och han får beställa ifrån Stockholm....Vi kör med Standox och Lesonal hade Glassurit innan
Titti Persson Medlem nr:234

MB 230CE-90
MB 560SEC-91
MB 250 TD -93
MB 190 2,3 -87
MB 200 -88 (SÅLD)
MB 230 -78 (SÅLD)
”Om du tror att kvinnor är det svaga könet, försök ta tillbaka täcket i sängen.”

Sponsorer är för bilbyggare,
Vad doping är för idrottare,
Det är helt onödigt men vissa behöver det för att kunna vinna.


Return to “Lackvård”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests