Bästa lackkonserveringen?

Lack och glans, allt som rör lackering, övrig ytbehandling och dess underhåll.
acarlsson
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 102
Joined: Fri 30 Mar, 2007 23:01
Location: Borås
Contact:

Bästa lackkonserveringen?

Postby acarlsson » Sun 08 Jun, 2008 20:32

Vilken firma är egentligen bäst?

Mr Cap
Tidy Car
Ditec

Några mer större aktörer som är värda att nämna?

Varför tar Mr Cap mer än dubbelt så mycket än alla andra för att göra en lackkonservering? Är det verkligen värt det?

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Re: Bästa lackkonserveringen?

Postby Winis Mbsca » Sun 08 Jun, 2008 22:04

Finns ingen lackkonservering som är värd pengarna.
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

acarlsson
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 102
Joined: Fri 30 Mar, 2007 23:01
Location: Borås
Contact:

Re: Bästa lackkonserveringen?

Postby acarlsson » Mon 09 Jun, 2008 10:49

Winis Mbsca wrote:Finns ingen lackkonservering som är värd pengarna.


Det är ju det som är frågan. Själv har jag bara erfarenhet av TidyCar och av en kille som körde nåt annat märke (ska ta reda på exakt vilket). Och ingen av dessa kändes som något som gjorde underverk för lacken. Snarare som en schysst vaxning.

Har precis köpt en högtryckstvätt och tänkte börja tvätta bilen själv, men vill ändå ha ett grundläggande lackskydd, så frågan är vad man ska satsa på...?

User avatar
Titti
Expert
Expert
Posts: 966
Joined: Wed 04 Feb, 2004 00:28
Location: Östergötland Linköping
Contact:

Re: Bästa lackkonserveringen?

Postby Titti » Mon 09 Jun, 2008 19:57

Winis Mbsca wrote:Finns ingen lackkonservering som är värd pengarna.


Instämmer
Titti Persson Medlem nr:234

MB 230CE-90
MB 560SEC-91
MB 250 TD -93
MB 190 2,3 -87
MB 200 -88 (SÅLD)
MB 230 -78 (SÅLD)
”Om du tror att kvinnor är det svaga könet, försök ta tillbaka täcket i sängen.”

Sponsorer är för bilbyggare,
Vad doping är för idrottare,
Det är helt onödigt men vissa behöver det för att kunna vinna.

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Re: Bästa lackkonserveringen?

Postby Winis Mbsca » Mon 09 Jun, 2008 21:13

acarlsson wrote:Har precis köpt en högtryckstvätt och tänkte börja tvätta bilen själv, men vill ändå ha ett grundläggande lackskydd, så frågan är vad man ska satsa på...?


Du får ett precis lika bra grundläggande lackskydd om du själv vaxar bilen med erkännt bra vaxprodukter, t.ex. Meguiars, Autosmart, Sonax, Turtle Extreme eller dylikt.
Själv har jag fastnat för Meguiars DeepCrystal serien, med cleaner, polish och till slut vax. Detta polerar jag med hjälp av en oscillerande polermaskin med dubbla hättor, köpt på biltema för under 500:-
Blir precis lika blankt och fint och varar garranterat även det i ett halvår.

De 18månaderna som lackbehandlarna "garranterar" om man sköter bilen rätt är ren bluff. Jag har inte hört talas om en enda person som efter 18 månader endast behövt betala den låga avgiften för att "förnya" skyddet.
Rekordet är en killen med en samlarbil, som körde knappt 150mil på ett år. När han skulle förnya lackskyddet efter 18månader, skyllde firman på att han tvättat för ofta, så att lackskyddet var borta. Bilen var inte ens tvättad 10ggr och stod i garrage mer än halva sommaren.
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

acarlsson
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 102
Joined: Fri 30 Mar, 2007 23:01
Location: Borås
Contact:

Re: Bästa lackkonserveringen?

Postby acarlsson » Tue 10 Jun, 2008 13:22

Spännande kunskap. Skulle vara intressant att höra vad en lackkonserveringsfirma svarar på detta... ;)

Funderar dock på hur lätt det blir för mig som inte har garage. Lackskyddet ska väl ändå stå och härda i ett dygn? Det känns ju som jag med gott samvete kan ta billigaste möjliga alternativ i vilket fall, om jag ska lämna bort jobbet menar jag.

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: Bästa lackkonserveringen?

Postby Dieselpower » Tue 10 Jun, 2008 13:36

Brorsan konserverade sin bil med:
Swedecoat
För alla bilägare, med ny bil eller begagnad, är det klokt att sköta om sin investering.
Det garanterade skydd Swedecoat ger, behåller bilens fina utseende en lång tid och
minskar därmed värdeminskningen när man tänker sälja den. Swedecoat är ett säkert och kostnadseffektivt sätt att höja andrahandsvärdet på bilen. Swedecoat är en serie specialprodukter framtagna för totalbehandling av fordon i Norden.
Swedecoat består av en blandning av olika hartser med extrem hållbarhet mot UV-strålning, oxidation
Och andra effekter av vårt speciella klimat.
Detta betyder att behandlade fordon kan tvättas med produkter som verkligen fungerar (dvs. löser tjära och asfalt) utan att fordonet blir matt eller tappar glans

Detta garanterar Swedecoat dig under 2 år.

Detta höll ca 2 automattvättar efter den 3:dje fanns det garanterat inget kvar av skyddet och detta lades på bilen när den var fabriksny. :?

LarsaW123
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 142
Joined: Thu 04 Mar, 2004 16:01
Location: Burseryd
Contact:

Re: Bästa lackkonserveringen?

Postby LarsaW123 » Tue 17 Jun, 2008 20:42

Jag lägger Smartabs skydd Silver One på kompisens volvo (grönmetallic).

Det håller i ett år ungefär. Då spolar han oftast av bilen en gång i veckan eller två och svampar nån gång i månaden. På hans bil funkar det bra.

Men gör ni en schysst vaxning med nåt erkänt bra vax och gör det minst 3-4 ggr per år så behöver ni inte lämna in bilen till rek firmor.
Volvo 850 GLT -92 +assisterar min bror med hans W123.

User avatar
W123-Hasse
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1935
Joined: Thu 26 Feb, 2004 22:58
Location: Dalarna Säter
Contact:

Re: Bästa lackkonserveringen?

Postby W123-Hasse » Tue 17 Jun, 2008 20:44

LarsaW123 wrote:Jag lägger Smartabs skydd Silver One på kompisens volvo (grönmetallic).

Det håller i ett år ungefär. Då spolar han oftast av bilen en gång i veckan eller två och svampar nån gång i månaden. På hans bil funkar det bra.

Men gör ni en schysst vaxning med nåt erkänt bra vax och gör det minst 3-4 ggr per år så behöver ni inte lämna in bilen till rek firmor.


Många undrar säkert om de kan vaxa en redan fräsch bil för hand 3-4 ggr per år?
Image
200E -89: Skrotad
200 -85: "Veteranbilen". Mycket jobb men skam den som ger sig

LarsaW123
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 142
Joined: Thu 04 Mar, 2004 16:01
Location: Burseryd
Contact:

Re: Bästa lackkonserveringen?

Postby LarsaW123 » Tue 17 Jun, 2008 20:46

W123-Hasse wrote:
LarsaW123 wrote:Jag lägger Smartabs skydd Silver One på kompisens volvo (grönmetallic).

Det håller i ett år ungefär. Då spolar han oftast av bilen en gång i veckan eller två och svampar nån gång i månaden. På hans bil funkar det bra.

Men gör ni en schysst vaxning med nåt erkänt bra vax och gör det minst 3-4 ggr per år så behöver ni inte lämna in bilen till rek firmor.


Många undrar säkert om de kan vaxa en redan fräsch bil för hand 3-4 ggr per år?


För hand kan man vaxa men idag finns det en hel uppsjö av oscillerande dubbeltrissmaskiner på t ex Biltema. Jobbet går snabbare att vaxa med en sån och man slipper en massa flamm. Använd mjuka trissor till vaxet bara.
Volvo 850 GLT -92 +assisterar min bror med hans W123.

bjornan
Prospect
Prospect
Posts: 49
Joined: Thu 01 Apr, 2004 08:52

Re: Bästa lackkonserveringen?

Postby bjornan » Wed 18 Jun, 2008 13:28

vad menar du med mjuka trissor? Ex, gula, svarta eller vita, tjocka eller tunna osv, något speciellt märke?
Har hittills bara vaxat båten med oscillerande dubbeltrissa. Tacksam för tips om man ska ge sig på bilen.

//Björn

LarsaW123
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 142
Joined: Thu 04 Mar, 2004 16:01
Location: Burseryd
Contact:

Re: Bästa lackkonserveringen?

Postby LarsaW123 » Wed 18 Jun, 2008 23:25

bjornan wrote:vad menar du med mjuka trissor? Ex, gula, svarta eller vita, tjocka eller tunna osv, något speciellt märke?
Har hittills bara vaxat båten med oscillerande dubbeltrissa. Tacksam för tips om man ska ge sig på bilen.

//Björn


Till vax har jag oftast mjuka vita eller svarta trissor. Till rubbing lamull (till roterande maskin) och till finpolering orange eller blå.
Volvo 850 GLT -92 +assisterar min bror med hans W123.

E55AMGTOMMY
Proffs
Proffs
Posts: 281
Joined: Mon 09 Jun, 2008 21:21
Location: Boden / Luleå

Re: Bästa lackkonserveringen?

Postby E55AMGTOMMY » Sun 21 Sep, 2008 17:55

jag har på mina senaste bilar lagt svenska nanotech eller va de heter ett helt lackkonserveringskitt inkl rubbing för 400kr på statoil motsv.

tycker rubbingen tar riktigt bra, såg skillnad på min silvriga porsche som redan var välvaxad med sonax.
och själva konserveringen kan ja väl inte annat än att säga att de funkar, tycker att även efter en vinter så pärlar sig vattnet och bilen var lättvättad.
tungjobbat kan jag iof tilllägga att de var men väl värt pengarna/jobbet.

de enda jag kan tycka en proffsrecond kan va bra för är att få bort alla smårepor som annars kan va svåra med tex en maskin från biltema,

annars gör en nanoteck behandling nu på hösten å använd sonax snabbvax då du ändå sämskinnstorkar efter trvätt så kan du vänta till våren med nästa omgång.
Porsche 955 Cayenne
EX:
S210 E55 AMG -99
S124 220TE -95
W115 240D -74
986 Boxster -98
W202 C36 AMG -95
W202 C200 -95
W123 200 -83

N!
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2137
Joined: Wed 01 Aug, 2007 17:22

Re: Bästa lackkonserveringen?

Postby N! » Mon 22 Sep, 2008 15:17

Aha, så 2 års garanti och liknande gäller i praktiken endast om bilen hela tiden står parkerad i dammfritt garage, utställningslokal el liknande :wink:
...sålt min AMG E60 T S210 -98 7-sitsig med avtagbar dragkrok.

User avatar
2_FAST
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1964
Joined: Mon 10 Oct, 2005 22:14
Location: Södertälje
Contact:

Re: Bästa lackkonserveringen?

Postby 2_FAST » Fri 26 Sep, 2008 21:38

Jag jobbar med bilrekond, och lacksyddar bilar dagligen, och jag märker helt klart ifall en bil har blivit lacksyddsbehandlad eller inte när jag tvättar den. Men ja, tvättar man inte bilar varje dag så är det nog inte lika lätt att märka skillnaden...
Fördelen med en (bra) lackskyddsbehandling jämfört med vax är ju att man inte tvättar bort det skyddande lagret med avfettning på lacken ifall den är lackskyddad, vilket är ganska lätt att göra ifall bilen bara är vaxad.
Men det tål ju att nämnas att det man oftast betalar för när man lämnar in bilen för lackskydd är underarbetet. Det är det som tar tid...
Markus -88
MB C220 CDI AMG --13..
Tidigare MB:
E320 W211 -04
E240 W210 -00
C180 W202 -97
C180 W203 -01
E200K W211 -05
C32 AMG S203 -01
Vito 112 CDI -01
Vito 120 CDI -07


Return to “Lackvård”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests