Rostskyddsgaranti

Lack och glans, allt som rör lackering, övrig ytbehandling och dess underhåll.
Kino
Hangaround
Hangaround
Posts: 20
Joined: Wed 21 Jan, 2009 02:05

Rostskyddsgaranti

Postby Kino » Tue 10 Feb, 2009 13:13

Hej

Jag har en C320 (W203) -00 som har rullat ca 11000 mil och upptäckt rost precis vid nedre bakkant på samtliga fyra dörrar. Rosten är på insidan av kanten dvs när man stänger dörrarna så syns de inte. Bilen har inte alltid blivit servad på mercedes men senaste servicen gjordes på mercedes då den hade rullat 9900 och eftersom det var innan jag köpt den vet jag inte om förra ägaren tog upp frågan med dem eller om det ens fanns rost på bilen vid den tidpunkten. Så nu är min fråga vilka krav jag kan ställa på Mercedes för att åtgärda rosten med tanke på deras rostskyddsgaranti. Bilen är svensksåld

Tacksam för alla svar

Mvh

jale
Expert
Expert
Posts: 847
Joined: Sat 03 Jan, 2004 13:26

Re: Rostskyddsgaranti

Postby jale » Tue 10 Feb, 2009 21:48

Tja ... en 00´a omfattas ju av den 30 - åriga rostskyddsgarantin ( kom - 99 ) som garanterar rostskyddet inifrån ..... syns det inget utanpå din bil så är det kanske inifrån men det kan ju också vara utanpå den inre delena på dörrplåten så att säga .... knivigt :roll:
.... å´andra sidan så är det en 9 år gammal bil med många mil på nacken .... och har inte MB gjort alla servicar "by the book" så kan det kanske bli kinkigt :cry:
fast MB har ändå varit, mer än :?: , välvilliga till att reparera rost ... eller :roll: har man köpt en bil för flertalet hundratusen kronor kan man ju gott kräva en del .....
frågan blir hur länge går det att dra på det hela :?: finns inget svar annat än att besöka sin lokaka MB handlare och försöka få det på "good-will" ....
man är trots allt , tyvärr, utlämnad till handlarens bedömning ...... finns det någon instans till att "överklaga" ???

User avatar
Roger J
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1180
Joined: Fri 30 Sep, 2005 20:29
Location: Kalix
Contact:

Re: Rostskyddsgaranti

Postby Roger J » Mon 02 Mar, 2009 03:50

Om inte bilen är servad enligt boken och på MB så gäller inga garantier :| och den 30 åriga garantin är inte värd ett piss, jag sitter i en likvärdig sits fast den är servad endast på MB men jag får betala en del av kalaset själv (40%) men har börjat laga det själv :roll:

User avatar
ictis
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 143
Joined: Sun 05 Dec, 2004 16:16
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Rostskyddsgaranti

Postby ictis » Thu 05 Mar, 2009 16:31

Den 30-åriga rostskyddsgarantin gäller vid genomrostning inifrån. Den rosten du beskriver låter som utifrån, då finns enbart goodwill, har bilen varit servad på auktoriserad verkstad sen ny enligt bok så finns det fortfarande en chans att få det fixat, bara att höra med en mb-verkstad isf.

190D 2.5 Avantgarde Verde -92
190E 2.3 Avantgarde Azurro -92
190E 2.0 -93
BMW 525d -11


Return to “Lackvård”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests