Hellack av my preciousssss ...

Lack och glans, allt som rör lackering, övrig ytbehandling och dess underhåll.
User avatar
sl60 ///AMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1474
Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
Location: Väddö, Norrtälje

Hellack av my preciousssss ...

Postby sl60 ///AMG » Mon 23 Mar, 2009 00:02

Som några kanske uppmärksammade tidigare, så gick min bil från snorfin till vrak (nåja). Well, nu ser den inte riktigt så "vrakig" ut längre, men det finns djupa märken på både bakskärm, baklucka och motorhuv som inte går att polera bort (enligt förståsigpåare). Att dellacka är inte någon option, så därför tänkte jag hellacka bilen. Som den pedant jag är så duger det ju inte att bara lämna in den och säga "fixa", utan här skall det göras enligt alla konstens regler. Jag behöver dock lite stöd och goda kommentarer hur man skall göra det på bästa sätt. I mina tankar tänkte jag demontera bakljus, bakre kofångare, sidokjolar, backspeglar, frontspoiler, motorhuv, strålkastare, blinkers och bagagelucka. Jag kommer även att ta bort/byta alla lister samt ljuddämpning på motorhuven. Givetvis tar jag bort klädsel så långt det är möjligt. Allt för att det inte skall uppstå någa synliga lackkanter. Borde jag göra någor mera, hur fraktar man bäst bilen olackad och lackad till lackeraren. Borde jag förbereda andra åtgärder när jag ändå strippar bilen? Alla kommentarer är av intresse, specielt om ni vet någon lackare som ni litar till 110% på.
/H

Image
Före

Image
Efter

User avatar
Merca-Hakan
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Wed 14 Dec, 2005 20:26
Location: Norrland

Re: Hellack av my preciousssss ...

Postby Merca-Hakan » Mon 23 Mar, 2009 00:08

jag har ingenting att komma med men däremot en nyfiken fråga, vad är det som har hänt med bilen??

jo föresten, titti här på forumet kan väll vara ett bra alternativ då det gäller att lacka bilen?
Håkan -84

User avatar
snowman
Guru
Guru
Posts: 2812
Joined: Tue 01 Nov, 2005 16:53
Location: Hedemora, Dalarna
Contact:

Re: Hellack av my preciousssss ...

Postby snowman » Mon 23 Mar, 2009 00:12

Fy f-n va tragiskt! :shock:

Angående transporten så försök hyra en täckt släpvagn?

Hoppas att den återfår sin glans!
E420 -94 481 Bornit

E220 CDI -08 s211

W123 230 -80, M115 930 silberblau

User avatar
sl60 ///AMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1474
Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
Location: Väddö, Norrtälje

Re: Hellack av my preciousssss ...

Postby sl60 ///AMG » Mon 23 Mar, 2009 00:22

Merca-Hakan wrote:jag har ingenting att komma med men däremot en nyfiken fråga, vad är det som har hänt med bilen??


Jag skrev om detta tidigare i en tråd under R129, men den har försvunnit nu. I korta ordalag så kom jag till garaget våren 08 och fann den i detta skick. Allt tyder på att någon av de övriga garageplatsinnehavarna har glömt att låsa sin dörr, vilket banade väg för två snorungar (av fotavtryck och storlek att dömma) att ställa sig på motorhuv och bagagelucka, sparka in framruta, bakruta samt vänster sidorutor. Bryta av vindrutetorkare mm. Snodde min brandsläckare gjorde de fröna oxå. Svårt att hitta orginal eftersom MB har bytt brandsläckare så även om försäkringsbolaget ersatte en ny, så är det ju inte orginal. Just det, de sparkade sönder strålkastarna och blinkers på vänster sida oxå medans de var i farten. Well, det kunde ha varit värre. Den kunde blivit stulen, och jag har fått ut full ersättning för de förstörda delarna förutom lackeringen som är kvar.

Det som svider mest är att bror min hade en BMW Z3 stående brevid mig, men han hade inte en repa :-D
/H

User avatar
sl60 ///AMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1474
Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
Location: Väddö, Norrtälje

Re: Hellack av my preciousssss ...

Postby sl60 ///AMG » Mon 23 Mar, 2009 00:28

snowman wrote:Angående transporten så försök hyra en täckt släpvagn?

Jag har ingen bil som orkar dra den, speciellt då jag bara har ett B-körkort. Gränsen 3,5 ton bör väl passeras rätt snabbt. Eftersom jag bor 3 mil från den lackfirma som jag har tänkt skall göra detta (om ingen kommer med bättre förslag) och jag inte har möjlighet att plocka ner bilen hos lackeraren, så blir det nog att strippa den i mitt eget garage och frakta prylarna separat. Bilen får jag antagligen frakta via bärgningstjänst.
/H

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: Hellack av my preciousssss ...

Postby Mercafreaket » Mon 23 Mar, 2009 00:38

Om jag får säga mina 2 cent tycker jag att du försöker få bilen till Kenneth och Titti i Linköping, okej det må vara en liten bit dit men Dom är erkänt duktiga på det dom gör och har dessutom en stor passion för Mercedes ;) Har skådat ett flertal lackjobb på skokloster som dom har gjort och jag kan säga att det är svårt, väldigt svårt att bli missnöjd med resultaten. F.n står "montanas" C32AMG W203 hos Titti och Kenneth för en omlack.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

User avatar
sl60 ///AMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1474
Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
Location: Väddö, Norrtälje

Re: Hellack av my preciousssss ...

Postby sl60 ///AMG » Mon 23 Mar, 2009 00:47

Mercafreaket wrote:Om jag får säga mina 2 cent tycker jag att du försöker få bilen till Kenneth och Titti i Linköping.

Tack för tipset. Jag skall ta det under väldigt seriöst övervägande. Som du själv säger så är det ju en bit att färdas, vilket utesluter bärgning. Jag antar dock att det finns grabbar här på forumet som mot rimlig ersättning kan hjälpa mig att frakta bilen.
/H

User avatar
Jojjet
Guru
Guru
Posts: 5980
Joined: Mon 25 Oct, 2004 07:32
Location: Vnrl

Re: Hellack av my preciousssss ...

Postby Jojjet » Tue 24 Mar, 2009 00:18

Fördelen med Titti och Kenneth är ju då att du kör ner bilen hel, och de ordnar resten.
Så har de gjort med Henriks 500e och med Tonys c32.

Kolla "Psychos" projekt-tråd om hans 500e, och kolla även "Montanas" projekttråd.

En annan stor fördel med Titti och Kenneth är ju att du kan köra bilen från dem, och ställa den på en gräsplätt med ett par hundra MB-fantaster, utan att behöva vara orolig för att det är ngn som skall hitta några skavanker eller slarv. :-D
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.

User avatar
sl60 ///AMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1474
Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
Location: Väddö, Norrtälje

Re: Hellack av my preciousssss ...

Postby sl60 ///AMG » Tue 24 Mar, 2009 01:59

Jojjet wrote:Fördelen med Titti och Kenneth är ju då att du kör ner bilen hel, och de ordnar resten.

You got a point there :-D

Skall kolla trådarna om "Psychos" och "Montanas" projekttrådar, så får man ta sig en funderare. Tack för tipset!
/H

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Hellack av my preciousssss ...

Postby Scorpio » Fri 27 Mar, 2009 14:58

Nämen vad i hela h-vete..vilka dj-vla svin! :evil: :evil: Jag lider med dig :-(

Jag har tyvärr inga lacktips men hoppas att det löser sig för dig.
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

Mäster
Expert
Expert
Posts: 730
Joined: Sun 06 Jul, 2008 00:00
Location: Dalarna

Re: Hellack av my preciousssss ...

Postby Mäster » Fri 27 Mar, 2009 20:59

Tja, i Dalarna räds man inte att köra en rensad bil tre mil till lackeraren, skidglasögon funkar om rutan är borta,
Annars så gick det bra att dra en trailer med en chevavan på, med en 740.... eller bra å bra.. det gick..
Men som flera påpekat , och referenser verkar ju kunna lämnas, så är väl denna Titti ett alternativ, och ett visst stöd från f-bolaget antar jag att du räknar med..

Otrevlig historia det där....

User avatar
MIDO
Expert
Expert
Posts: 546
Joined: Wed 07 Sep, 2005 07:06
Location: Solna

Re: Hellack av my preciousssss ...

Postby MIDO » Mon 30 Mar, 2009 11:29

Vilken jäkla tråkig historia!! Lider med dig och hoppas verkligen att det skall lösa sig!
Kommande mods;
Många och stora...hehe

ghostfire
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 110
Joined: Sun 15 Jul, 2007 20:15
Location: Sthlm

Re: Hellack av my preciousssss ...

Postby ghostfire » Wed 15 Apr, 2009 23:36

Att du demonterar det mesta är en stor fördel då kommer man åt lättare, slipper göra detta på lacken vilket tar tid och kostar pengar. Du bör demontera dörrhandtagen såg inte om du skrivit detta.

Ska själv riva ner min bil och lacka den på jobbet snart, så fort jag får tbx den från MB och det finns tid och plats.
Vi håller till på fel sida av stan ifrån dig sett, men skulle du vara intresserad så skicka ett PM.

Mvh
c200t sport komp -04

Behöver ni få bilen lackad i Sthlm, PM:a


Return to “Lackvård”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests