Bilvårds-/lackexpert i Stockholmsområdet sökes
Bilvårds-/lackexpert i Stockholmsområdet sökes
Min 77:a är matt i lacken på taket. Det har ju sagts att man ska vara försiktig med rubbing på metalliclacker, men tror mig ändå våga försöka mig på en polering med maskin. Inga klarlacksläpp vad jag kan se, men däremot rejält oxiderat. Saknar dock rätt utrustning och tar gärna emot tips på bilvårdexperter i Stockholmsområdet.
Last edited by amadeusz on Fri 01 May, 2009 22:47, edited 2 times in total.
Re: Bilvårds-/lackexpert i Stockholmsområdet sökes
amadeusz wrote:Min 77:a är matt i lacken på taket. Det har ju sagts att man ska vara försiktig med rubbing på metalliclacker, men tror mig ändå våga försöka mig på en polering med maskin. Inga klarlacksläpp vad jag kan se, men däremot rejält oxiderat. Saknar dock rätt utrustning och tar gärna emot tips på bilvårdexperter i Stockholmsområdet.
Varför ska man vara försiktig med rubbning på metalliclacker? Undrar bara.
S320 -98 .::Svart::.
Re: Bilvårds-/lackexpert i Stockholmsområdet sökes
Rubbing ska man alltid vara försiktig med,särskilt på kanter.
Men det finns inget som säger att man ska vara extra försiktig för att det är en metallic.Det är ju inte färgen du polerar på utan klarlacken
Men det finns inget som säger att man ska vara extra försiktig för att det är en metallic.Det är ju inte färgen du polerar på utan klarlacken
Titti Persson Medlem nr:234
MB 230CE-90
MB 560SEC-91
MB 250 TD -93
MB 190 2,3 -87
MB 200 -88 (SÅLD)
MB 230 -78 (SÅLD)
”Om du tror att kvinnor är det svaga könet, försök ta tillbaka täcket i sängen.”
Sponsorer är för bilbyggare,
Vad doping är för idrottare,
Det är helt onödigt men vissa behöver det för att kunna vinna.
MB 230CE-90
MB 560SEC-91
MB 250 TD -93
MB 190 2,3 -87
MB 200 -88 (SÅLD)
MB 230 -78 (SÅLD)
”Om du tror att kvinnor är det svaga könet, försök ta tillbaka täcket i sängen.”
Sponsorer är för bilbyggare,
Vad doping är för idrottare,
Det är helt onödigt men vissa behöver det för att kunna vinna.
Re: Bilvårds-/lackexpert i Stockholmsområdet sökes
Titti wrote:Rubbing ska man alltid vara försiktig med,särskilt på kanter.
Men det finns inget som säger att man ska vara extra försiktig för att det är en metallic.Det är ju inte färgen du polerar på utan klarlacken
Ok, för jag hade tänkt vaxa bilen snart, för hand. Det var därför jag undrade. Tror du det är liten chans att "skada" lacken med handpolering jämfört med maskin eller samma?
S320 -98 .::Svart::.
Re: Bilvårds-/lackexpert i Stockholmsområdet sökes
vaxa på du för hand ,men polera bilen bör du göra med maskin.Var bara försiktig vid kanter så att du inte står och nöter där,det är lätt hänt att man går igenom annars.
Titti Persson Medlem nr:234
MB 230CE-90
MB 560SEC-91
MB 250 TD -93
MB 190 2,3 -87
MB 200 -88 (SÅLD)
MB 230 -78 (SÅLD)
”Om du tror att kvinnor är det svaga könet, försök ta tillbaka täcket i sängen.”
Sponsorer är för bilbyggare,
Vad doping är för idrottare,
Det är helt onödigt men vissa behöver det för att kunna vinna.
MB 230CE-90
MB 560SEC-91
MB 250 TD -93
MB 190 2,3 -87
MB 200 -88 (SÅLD)
MB 230 -78 (SÅLD)
”Om du tror att kvinnor är det svaga könet, försök ta tillbaka täcket i sängen.”
Sponsorer är för bilbyggare,
Vad doping är för idrottare,
Det är helt onödigt men vissa behöver det för att kunna vinna.
Re: Bilvårds-/lackexpert i Stockholmsområdet sökes
Titti wrote:vaxa på du för hand ,men polera bilen bör du göra med maskin.Var bara försiktig vid kanter så att du inte står och nöter där,det är lätt hänt att man går igenom annars.
Tack för tipset! Ska tänka på det.
S320 -98 .::Svart::.
Re: Bilvårds-/lackexpert i Stockholmsområdet sökes
Jag tror att jag måste förändra frågeställningen en smula. Jag är egentligen fortfarande ute efter en bilvårdsexpert, men jag försöker gärna på egen hand först med allt möjligt som inte förstör lacken.
Klarlacken är vad jag kan se kvar, förutom på något litet ställe (femtioöring). Lystern i lacken (brunmetallic) är dock borta, och stora områden ser oxiderade och "vitaktiga" ut. Var sitter då denna oxidering? Om det är under klarlacken hjälper väl knappas att bearbeta den, utan måste då kanske allt slipas ner och ny klarlack läggas på?
(Jag har bytt rubrik på tråden eftersom den handlar mer om rubbing än om lackexperter.
Klarlacken är vad jag kan se kvar, förutom på något litet ställe (femtioöring). Lystern i lacken (brunmetallic) är dock borta, och stora områden ser oxiderade och "vitaktiga" ut. Var sitter då denna oxidering? Om det är under klarlacken hjälper väl knappas att bearbeta den, utan måste då kanske allt slipas ner och ny klarlack läggas på?
(Jag har bytt rubrik på tråden eftersom den handlar mer om rubbing än om lackexperter.
Re: Hur behandlar man oxiderad metalliclack?
Är det under klarlacken så är det en omlackering som gäller, man kan inte ta bort klarlacken och bara lacka ny klarlack.
Prova polera med maskin det är inte svårt om man tar det lugnt
Prova polera med maskin det är inte svårt om man tar det lugnt
Re: Hur behandlar man oxiderad metalliclack?
Roger J wrote:Prova polera med maskin det är inte svårt om man tar det lugnt
Jag ska se om jag kan ordna fram en bra maskin.
Men vad är det egentligen som händer vid en maskinpolering? Om det är baslacken som är oxiderad, handlar det bara om att få upp en högglansig, bänkande yta på klarlacken som avleder uppmärksamheten från den vitflammiga baslacken? Eller kan det vara klarlacken som oxiderat?
Det enklaste är förstås att prova något polermedel och se vad som händer, vilket jag har för avsikt att göra i eftermiddag!
Bilvårds-/lackexpert i Stockholmsområdet sökes
Jag provade med en polish (Turtle har jag för mig) utan något vidare resultat.
Ändrar tillbaka trådens titel till bilvårdexpert sökes, då jag behöver någon med polermaskin och proffsgrejor.
Ändrar tillbaka trådens titel till bilvårdexpert sökes, då jag behöver någon med polermaskin och proffsgrejor.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 5 guests