Page 1 of 1

Enkel underredsbehandling, vad välja?

Posted: Sun 27 Sep, 2009 23:27
by torake
Skall underredsbehandla en w210 som är väldigt ytrostig under. Det skall ske i GDS-hall, så sandbläster och roterande stålborste är tyvärr uteslutet. Tänkte därför göra som följer:
1. Högtryckstvätta noggrant en torr dag och sedan försiktigt köra hem och låta den torka till dan därpå
2. Måla på t.ex. Corrostabil rostomvandlare, och sedan köra hem och vänta till dagen därpå
3. Nu blir det lite osäkrare, man skall väl grundmåla, kanske med corrostabil grundfärg?
Sen skulle jag helst vilja spreja på något tunnflytande som tränger in i skarvarna, men som också går att spreja på något tjockare utanpå, som skyddar mot stenskott. Kan biltemas 36-2415 och sedan 36-376. Eller ska jag gå på något linolje- eller bitumenbaserat?
Hur gör jag med broms- och bränslerör?

Re: Enkel underredsbehandling, vad välja?

Posted: Sun 27 Sep, 2009 23:29
by Fotografen
Ytrost, tja, linolja?
Dra bort allt löst med stålborste och blås på rejlt en tre-fyra gånger.
Men det är lite sent, du skulla ha passat på torra :wink: perioder i maj, juni, juli och augusti...se upp med trasproblematiken också.

Re: Enkel underredsbehandling, vad välja?

Posted: Mon 28 Sep, 2009 00:31
by torake
Fotografen wrote:Ytrost, tja, linolja?
Dra bort allt löst med stålborste och blås på rejlt en tre-fyra gånger.
Men det är lite sent, du skulla ha passat på torra :wink: perioder i maj, juni, juli och augusti...se upp med trasproblematiken också.

Du menar strunta i att måla och greja först? Det vore ju jäkligt skönt att slippa, och tidsbesparande! Man är det verkligen tillräckligt mot stockholmsvinterns salt?
Skulle ha gjort det tidigare om jag hade haft bilen tidigare :-)

Re: Enkel underredsbehandling, vad välja?

Posted: Mon 28 Sep, 2009 09:17
by GUS
En rejäl högtrycksundertvätt och linolja köra jag med, enda problemet är ju att linolja torkar sjukt långsamt, vi snackar veckor, men sedan blir det rejält hårt, som lackat. Men de e klart, sämre än utan, även om man inte kan låta den stå och torka kan det ju knappast bli....