Polera 540 baroloröd originallack

Lack och glans, allt som rör lackering, övrig ytbehandling och dess underhåll.
User avatar
Thomten
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 328
Joined: Fri 28 Dec, 2007 02:15

Polera 540 baroloröd originallack

Postby Thomten » Sun 17 Jan, 2010 03:53

Har lackerat om mer än halva bilen på grund av ytrost, och nu är knappt halva bilen fortfarande klädd i originallack från fabriken. Det är en baroloröd solid lack i väldigt bra skick för sin ålder (18 år), men jämfört med den nya fina färgen ser den lite matt ut. Vilket polermedel rekommenderas?
Nyrenoverad: W124, 200E, 1992, Barolorot/Mittelrot Leder
Under renovering: W210 E200T Elegance, 1998 Svart
Kommande renoveringsprojekt: W210 E420T 1997 Mörkblå
Englandsimporten: W126 420SE 1988 199 Svart
Bara för att: W140 400 SE 1992 199 Svart
Långpendlaren: W124, 200D, 1988, Röd
Bärgaren: 307D 1977
Katter bland hermelinerna:
BMW 523i, 1997
BMW 523iA 1997
BMW 728iA 1998
Volkswagen Caravelle 1995
Toyota Celica 2000

User avatar
snowman
Guru
Guru
Posts: 2812
Joined: Tue 01 Nov, 2005 16:53
Location: Hedemora, Dalarna
Contact:

Re: Polera 540 baroloröd originallack

Postby snowman » Sun 17 Jan, 2010 05:22

Polermedlet är en baggis, det är ju igentligen inte någon större skillnad mellan turtle, sonax, lahega osv
Samma skit annan burk - Om man ska hård dra det.
Men vanliga sonax programet som du köper på macken kommer du väldigt långt med.

Vad man använder för teknik är nog lite mer viktigt att belysa.
Polermaskin, Vad för typ? enkeltrissa eller dubbel? själv använder jag en dubbelhätte maskin jag köpte på biltema, funkar helt ok.
Vad är det för kuddar? Finns för rubbing, polering, vax osv hårdheten bestämmer vad dom är till för.

Om jag var i din sitts så skulle jag ringa och fråga han som lackat din bil vad han rekomenderar.
Jag skulle tro att du kan köra med rubbing över den gamla lacken och sen dra över hela bilen med polish och vax

Men ring och hör för säkerhets skull, det kan ju vara så att den nya lacken måste sätta sig nån månad och inte får bearbetas "mekaniskt" för att det inte ska bli märken.
E420 -94 481 Bornit

E220 CDI -08 s211

W123 230 -80, M115 930 silberblau

User avatar
Thomten
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 328
Joined: Fri 28 Dec, 2007 02:15

Re: Polera 540 baroloröd originallack

Postby Thomten » Mon 18 Jan, 2010 02:49

I och med att det är en av mina bästa polare som lackat så tar jag vissa av frågorna med honom över en pilsner nästa helg :drinking:
Den nya lacken kommer nog bara behöva ett skyddande vaxlager, då den inte har några dammkorn eller ojämnheter, eller behöver jag polish ändå?
Den gamla lacken beskrevs av bilens förre ägare som känslig för bland annat avfettningsmedel, därav frågan om polish. Är MB:s lacker känsligare än andra???
Som polermaskin använder jag en snurrande rotoflexborste fäst på borrmaskin. Har även en polermaskin med enkel stor hätta, men har föredragit rotoflexen till andra bilar tidigare.
Nyrenoverad: W124, 200E, 1992, Barolorot/Mittelrot Leder
Under renovering: W210 E200T Elegance, 1998 Svart
Kommande renoveringsprojekt: W210 E420T 1997 Mörkblå
Englandsimporten: W126 420SE 1988 199 Svart
Bara för att: W140 400 SE 1992 199 Svart
Långpendlaren: W124, 200D, 1988, Röd
Bärgaren: 307D 1977
Katter bland hermelinerna:
BMW 523i, 1997
BMW 523iA 1997
BMW 728iA 1998
Volkswagen Caravelle 1995
Toyota Celica 2000

User avatar
snowman
Guru
Guru
Posts: 2812
Joined: Tue 01 Nov, 2005 16:53
Location: Hedemora, Dalarna
Contact:

Re: Polera 540 baroloröd originallack

Postby snowman » Mon 18 Jan, 2010 06:37

Aa, trevlig problem lösning! :wink:

Hmm, ja du bra fråga :?
Om lacken är lagd utan apelsinskal o dyl så borde ju faktiskt vax räcka.

Nej, MBs lacker är inte känsligare än andra.
Men jag vart lite nyfiken, hur påverkas lacken av avfettningen?

Aha, rotoflex har jag inte hört talas om tidigare!
Men jag rekomenderar att du hastar förbi biltema och köper en maskin med dubbla hättor för några hundralappar, iom att det är en osilicerande maskin så undviker du också att få polerrosor.
plus att det är lite power så du med rubbingen riktigt får bort gammal oxid och annat skit på djupet.
E420 -94 481 Bornit

E220 CDI -08 s211

W123 230 -80, M115 930 silberblau

User avatar
Thomten
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 328
Joined: Fri 28 Dec, 2007 02:15

Re: Polera 540 baroloröd originallack

Postby Thomten » Tue 19 Jan, 2010 23:48

Bilens förre ägare påstår att lacken blev så matt att polering krävdes efter att han sprutat avfettning på den. Jag är därför försiktig när jag avfettar och kör i princip bara på planken.
Ska ta mig en titt på den dubbelhättade maskinen från Biltema sen, har hört mycket gott om den från flera håll!
Nyrenoverad: W124, 200E, 1992, Barolorot/Mittelrot Leder
Under renovering: W210 E200T Elegance, 1998 Svart
Kommande renoveringsprojekt: W210 E420T 1997 Mörkblå
Englandsimporten: W126 420SE 1988 199 Svart
Bara för att: W140 400 SE 1992 199 Svart
Långpendlaren: W124, 200D, 1988, Röd
Bärgaren: 307D 1977
Katter bland hermelinerna:
BMW 523i, 1997
BMW 523iA 1997
BMW 728iA 1998
Volkswagen Caravelle 1995
Toyota Celica 2000

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: Polera 540 baroloröd originallack

Postby Lasse-SL-500 » Thu 18 Feb, 2010 21:28

En sprayburkslack löses av avfettning, men inte en chans i världen att en 2k-lack skulle lida av avfettning. Bara thinner eller tri eller liknande som rår på en riktig lack.

Om du vill polera riktigt matt lack behöver du sannolikt en enkelskivig polermaskin med hårda gummihättor, inte "vitt skumgummi" :-D Biltemas maskin är bra för pengarna, och en dubbelhättad maskin är bra eftersom det är svårt att orsaka "poler-rosor". Men det är inte så jäkla märkvärdigt, inte mycket svårare än att polera julpyntet hemma. Om jag vore du skulle jag;

1. Tvätta bilen ren, mycket ren.
2. Köra en sväng med Sonax rubbing med enkelmaskin
3. Torka torrt
4. Köra en till runda med samma medel, men med den dubbelhättade (för att ta bort ev. poler-rosor)
5. Torka torrt
6. Lägga på Sonax polish (bättre än deras vax, blankar iaf) med den dubbelhättade (byt trissor först)
7. Torka rent
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: Polera 540 baroloröd originallack

Postby Lasse-SL-500 » Thu 18 Feb, 2010 21:30

Glömde säga att du kan gärna låta sista polishen torka en timme eller två innan du torkar av den. Annars riskerar du flammig finish. Gör du som jag säger får du nästan utställningsskick på lacken, om den inte är helt åt helsike från början.
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R


Return to “Lackvård”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest