Hej!
Efter en garage insident så har jag har fått en ful repa på Saccoplasten. Den är 5mm bred och den går ca: 15cm på bakre delen/kofångaren, förbi bakhjulet, över den lilla bakom dörren och ca: 12cm in på dörren. Riktigt tråkigt.
Jag undrar nu hur jag ska fixa den. Är det lackering som gäller eller finns det andra vägar.
En vän till mig sa att jag kunde försiktigt dra en varm lödkolv, med den runda/böjda delen dra längs med repan och då skulle iaf det räfflade längs repan försvinna. Är detta ett allternativ?
Det behöver inte bli som nytt utan bara fint och inte i ögonfallande.
Tacksam för alla svar! Mikael
Repa på Saccoplasten, hur fixar jag det bäst?
Repa på Saccoplasten, hur fixar jag det bäst?
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939
- Dieselpower
- Superspammer
- Posts: 11224
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
- Location: Norrbotten, Luleå
Re: Repa på Saccoplasten, hur fixar jag det bäst?
Släng upp en bild på resultatet av garageincidenten så är det nog fler som kan komma med råd.
Re: Repa på Saccoplasten, hur fixar jag det bäst?
Jo det är en bra idé, här kommer bilder!
Hoppas detta hjälper er/mig...
/Mikael
Hoppas detta hjälper er/mig...
/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939
Re: Repa på Saccoplasten, hur fixar jag det bäst?
Typiskt läge för "bättring med sprayburk"
Det är svårt att få snyggt för den som inte gjort det förut, men det går till som följer:
- maskera och slipa ned i själva repan så att inget sticker upp
- spackla med finspackel
- slipa ned det spacklade så att det är absolut jämns med lacken runt omkring
- flytta ut maskeringen till 10cm på var sida av repan
- matta ned lacken till 5cm på var sida av repan med 800 eller finare
- lägg på bättringsfärg från sprayburk så brett som det blir med ett drag med sprayen, 5cm eller mindre
- lägg på klarlack så att det täcker det lackade plus ett par cm på var sida obs inte ända ut till maskeringen
- låt torka ordentligt
- Polera med rubbing och maskin
Gör man rätt, och har tur med färgkoden blir det osynligt.
Det är svårt att få snyggt för den som inte gjort det förut, men det går till som följer:
- maskera och slipa ned i själva repan så att inget sticker upp
- spackla med finspackel
- slipa ned det spacklade så att det är absolut jämns med lacken runt omkring
- flytta ut maskeringen till 10cm på var sida av repan
- matta ned lacken till 5cm på var sida av repan med 800 eller finare
- lägg på bättringsfärg från sprayburk så brett som det blir med ett drag med sprayen, 5cm eller mindre
- lägg på klarlack så att det täcker det lackade plus ett par cm på var sida obs inte ända ut till maskeringen
- låt torka ordentligt
- Polera med rubbing och maskin
Gör man rätt, och har tur med färgkoden blir det osynligt.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Repa på Saccoplasten, hur fixar jag det bäst?
Tackar så jätte mycket!
Det var ju inte svårare än att ta hand om ytrosten så det känns riktigt bra.
Tydligen så finns det en datordosa med vilken man kan göra ett kulörtest på bilen och sedan få fram exakt vilken nyans/kod den har nu. Alltså mer övernsstämmande med hur lacken ser ut idag. En välsortared färghandel bör ha en sådan. Så jag kan få fram färg som stämmer bra till både plasten och lacken. Gött mos!
/Mikael
Det var ju inte svårare än att ta hand om ytrosten så det känns riktigt bra.
Tydligen så finns det en datordosa med vilken man kan göra ett kulörtest på bilen och sedan få fram exakt vilken nyans/kod den har nu. Alltså mer övernsstämmande med hur lacken ser ut idag. En välsortared färghandel bör ha en sådan. Så jag kan få fram färg som stämmer bra till både plasten och lacken. Gött mos!
/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 16 guests