Vad kan man kräva? (Omlackeringen håller inte måttet...)

Lack och glans, allt som rör lackering, övrig ytbehandling och dess underhåll.
jarlh
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1080
Joined: Tue 28 Oct, 2008 13:44

Vad kan man kräva? (Omlackeringen håller inte måttet...)

Postby jarlh » Wed 11 Aug, 2010 19:11

Efter att bilen blivit blästrad av Trafikverket blev det ett försäkringsärende.
(Se viewtopic.php?f=2&t=59434 för historia.)

I juni lämnade jag in bilen hos Hedins för att lacken skulle fixas, samt byte av vindruta. Veckan efter hämtade jag ut bilen, en väldigt solig eftermiddag. Allt såg bra ut och jag var belåten. Väl hemma under tak såg jag diverse missar, dels gropar i lacken där stenskotten var, dels rent kladd. Så jag åkte tillbaka till Hedins och visade slarvet. De höll med och jag fick en ny tid (måndag 9 augusti).

Idag ringde de från Hedins och meddelade att bilen var klar. Jag hann dit strax före stängningsdags och fick hämta ut nycklarna i receptionen. Samma sak, bilen såg bra ut i solljuset utanför, men hemma under tak ser jag fortfarande gropar där stenskotten var. (Dock inget kladd den här gången.)

Jag känner mig uppgiven och ledsen. Ska man inte kunna kräva att lacken är slät? Ska man godta gropar i lacken? Är det för att det är ett försäkringsärende som jag får sämre arbete?

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Vad kan man kräva? (Omlackeringen håller inte måttet...)

Postby Fotografen » Wed 11 Aug, 2010 19:15

På större firmor är det räknenissarna som styr, det SKA bara ett bestämt antal bilar genom lackboxen per dag/vecka/månad och då blir det som det blir. Detta genererar en viss personalomsättning, de som har lite yrkesstolthet och ambitioner slutar och en viss kategori blir kvar och då blir det också som det blir...på dom j#$%&a igen!

jarlh
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1080
Joined: Tue 28 Oct, 2008 13:44

Re: Vad kan man kräva? (Omlackeringen håller inte måttet...)

Postby jarlh » Thu 12 Aug, 2010 10:04

Jag åkte först av allt i morse till min Ditec-snubbe (som också är tvättkille) och visade upp bilen. Han kollade runt och tyckte att det var sådär, inte bra men kanske godtagbart. Dock trodde han det var svårt att få så mycket bättre på försäkrningsjobb. Jag visade runt gropar vid stenskotten, samt smutskorn inlackat, och han blev mindre övertygad. Sedan hittade han själv en riktig miss i skarven mellan vindruta och tak.

Så jag åkte vidare till Hedins och visae upp bilen. De höll med om felen, och ringde upp lackeringsverkstaden. Så därefter fick jag åka till lackeringsverkstaden och visade upp missarna direkt för lackeraren, och chefen. Så nu ska bilen in på måndag igen.

User avatar
christofers
Prospect
Prospect
Posts: 35
Joined: Thu 23 Jul, 2009 20:43
Location: Övik

Re: Vad kan man kräva? (Omlackeringen håller inte måttet...)

Postby christofers » Sun 15 Aug, 2010 09:25

jarlh wrote:Jag åkte först av allt i morse till min Ditec-snubbe (som också är tvättkille) och visade upp bilen. Han kollade runt och tyckte att det var sådär, inte bra men kanske godtagbart. Dock trodde han det var svårt att få så mycket bättre på försäkrningsjobb. Jag visade runt gropar vid stenskotten, samt smutskorn inlackat, och han blev mindre övertygad. Sedan hittade han själv en riktig miss i skarven mellan vindruta och tak.

Så jag åkte vidare till Hedins och visae upp bilen. De höll med om felen, och ringde upp lackeringsverkstaden. Så därefter fick jag åka till lackeringsverkstaden och visade upp missarna direkt för lackeraren, och chefen. Så nu ska bilen in på måndag igen.


Skönt! Tråkigt när sånt händer, men betydligt bättre när det löser sej! Hoppas på bättre resultat den här gången! :)
Mercedes E280 Avantgarde -96

jarlh
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1080
Joined: Tue 28 Oct, 2008 13:44

Re: Vad kan man kräva? (Omlackeringen håller inte måttet...)

Postby jarlh » Mon 16 Aug, 2010 08:41

christofers wrote:Skönt! Tråkigt när sånt händer, men betydligt bättre när det löser sej! Hoppas på bättre resultat den här gången! :)


Jo, jag lämnade bilen för en timme sedan. Hoppas hoppas hoppas det blir bra nu.

Mike Bike
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1470
Joined: Wed 04 Nov, 2009 02:30
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vad kan man kräva? (Omlackeringen håller inte måttet...)

Postby Mike Bike » Tue 17 Aug, 2010 00:32

Jag tycker det är bra att du inte ger dig. Det är för många som gör det, vilket betyder att de kommer undan med dåliga jobb. Och därför lastas vi som bryr oss en massa jobb för att det ska bli riktigt gjort.

Jag tror det har förstått att du inte ger dig så dom kommer anstänga sig mer nu. Och det kommer säkert bli bra.

/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939

jarlh
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1080
Joined: Tue 28 Oct, 2008 13:44

Re: Vad kan man kräva? (Omlackeringen håller inte måttet...)

Postby jarlh » Tue 17 Aug, 2010 16:44

Ja, nu har jag hämtat bilen hos lackverkstan. Jag och lackeraren kollade på arbetet där, bra ljus idag, och vi var väl båda överrens om att det var bättre men dock inte 100%. Jag pratade med chefen ett tag och han tycker att jag är petig och och att de kan väl lacka om igen, men han tror inte det blir bättre.

Bilen har Ditec-tid på måndag, så jag ska snacka med killen där vad han säger. Duger det enligt honom får det väl vara bra.

Jag återkommer på måndag.

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Vad kan man kräva? (Omlackeringen håller inte måttet...)

Postby V70tdi » Tue 17 Aug, 2010 19:57

jarlh wrote:Ja, nu har jag hämtat bilen hos lackverkstan. Jag och lackeraren kollade på arbetet där, bra ljus idag, och vi var väl båda överrens om att det var bättre men dock inte 100%. Jag pratade med chefen ett tag och han tycker att jag är petig och och att de kan väl lacka om igen, men han tror inte det blir bättre.

Bilen har Ditec-tid på måndag, så jag ska snacka med killen där vad han säger. Duger det enligt honom får det väl vara bra.

Jag återkommer på måndag.


På vilket vis är det inte 100% nu?
Klarar inte firman att göra ett bra jobb så får dom väl anlita någon som kan i sin tur. Har du haft perfekt lack innan så ska du ha det nu med.
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

jarlh
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1080
Joined: Tue 28 Oct, 2008 13:44

Re: Vad kan man kräva? (Omlackeringen håller inte måttet...)

Postby jarlh » Tue 17 Aug, 2010 21:18

V70tdi wrote:På vilket vis är det inte 100% nu?
Klarar inte firman att göra ett bra jobb så får dom väl anlita någon som kan i sin tur. Har du haft perfekt lack innan så ska du ha det nu med.


Man kan hitta små ojämnheter i lacken, troligtvis där stenskott var tidigare. (Det syns bara i rätt ljus i rätt vinkel. Och jag har bra syn!)

Jag hade ju fabrikslackat tidigare, och tydligen kan människor inte fixa lika bra, påstår de.

Ska jag vara riktigt ärlig så är bilen fyra år. och hade några stenskott innan, så det kanske är likvärdigt med tidigare. Enligt Ditec-killen (som jag anlitar som oberoende expert) så får man tåla en del ojämnheter, ett visst antal per A4-ark.

User avatar
masi
Expert
Expert
Posts: 529
Joined: Sun 17 Feb, 2008 16:30
Location: Östergötland

Re: Vad kan man kräva? (Omlackeringen håller inte måttet...)

Postby masi » Mon 23 Aug, 2010 22:56

Det är ju så att det är en reparation som utförts och det går inte att lacka exakt som en robott i en absolut steril miljö, tyvärr. I en bilfabrik lackar man dessutom med en helt annan teknik. Men visst går det att göra bra eller dåliga jobb.
Tycker kanske att det sista uttalandet är lite märkligt, om rekondarsnubben godkänner jobbet så gör du det med.
Är det du eller han som ska vara nöjd?
/Mats
VW Golf Alltrack TDI, '17
VW Golf SC TGI, ' 15
MB E270t cdi '05 Avantgarde *såld*
MB C200 '94 Esprite *såld*
MB E240t '01 Classic *såld*

jarlh
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1080
Joined: Tue 28 Oct, 2008 13:44

Re: Vad kan man kräva? (Omlackeringen håller inte måttet...)

Postby jarlh » Tue 24 Aug, 2010 08:30

masi wrote:Tycker kanske att det sista uttalandet är lite märkligt, om rekondarsnubben godkänner jobbet så gör du det med.
Är det du eller han som ska vara nöjd?
/Mats


Ifall jag har orimliga förväntningar så kanske det är dags att inse det och ge mig, om den "oberoende experten" tycker jobbet är godkänt.

Lastbilsmeck
Medlem
Medlem
Posts: 56
Joined: Wed 29 Jul, 2009 17:57
Location: Finspång

Re: Vad kan man kräva? (Omlackeringen håller inte måttet...)

Postby Lastbilsmeck » Tue 08 Nov, 2011 23:02

Man ser ju en del lackjobb, speciellt som rekondare, och jag tycker att dom flesta är under all kritik.
Kan inte förstå att lackerarna släpper ut såna jobb som dom gör, eller ser dom inte hur illa det är gjort?
Beror det på lathet/slarv, stress eller ren okunskap tro?
Bilar:
Mercedes E290tdt w210 -97

Tidigare M-B:
200TE w124 -1990
250D w124 -1990
316cdi w903 -2001
E320cdi w210 -2001
A170cdi w168 -1999

Allrecond i Finspång, Reparerar och polerar alla bilmärken, men helst Mercedes

Riktiga män luktar diesel!

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Vad kan man kräva? (Omlackeringen håller inte måttet...)

Postby pasi » Wed 09 Nov, 2011 19:29

kan säga att jag e grymt nöjd med min bil, polaren lackade om bilen delvist, jag ser inga gropar efter stenskott eller där det fanns rost innan... sen kanske någon som "lastbilsmecken" som jobbar med rekond ser nåt, men jag e nöjd iaf :lol:
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

kungen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1846
Joined: Thu 20 May, 2004 20:43
Location: Frillesås/halland

Re: Vad kan man kräva? (Omlackeringen håller inte måttet...)

Postby kungen » Wed 09 Nov, 2011 20:51

skulle behöva fixa rost på min med,men lämna till firma blir för dyrt
känner ingen lackerare heller,synd för jag gillar verkligen bilen.
får väl se hur snabbt rosten tar den :-(
Lars-Peter 77
kör just nu skoda octavia 06a
Drar just nu en solifer artic 500-88 :)

C240t-98 såld bästa bil jag haft
E280-94 såld
200e-90 såld

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Vad kan man kräva? (Omlackeringen håller inte måttet...)

Postby pasi » Wed 09 Nov, 2011 21:06

e d mkt rost på den? e d w124:an?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990


Return to “Lackvård”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests