Tennspackling eller plastspackling av skarvar... Någon som kan kommentera detta?
Har bytt skärmkanter, "sandplåtar" och en del annat på compakten. Nu står jag inför valet att antingen tennspackla eller plastspackla. Har aldrig tennspacklat förr, så jag är lite orolig över att plåten slår sig, så jag funderar på att skippa tennet och köra på med typ PP100.
Är det en vettig väg att gå? Vad förlorar jag på detta i relation mot tennspacklingen (förutom att skarven får samma metalliska egenskaper som plåten och ej sjunker in som spackel tenderar att göra)? Fast spackeln sjunker väl inte in heller om man gör det i omgångar och låter det torka genom ordentligt, eller har jag hört fel?
Hur funkar plastspackel, typ PP100 ovanpå Hagmans CA? Alla tips och kommentarer mottages tacksamt!
Tennspackling vs plastspackling
Tennspackling vs plastspackling
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: Tennspackling vs plastspackling
Någon med faktisk erfarenhet av tennspackling kan ju kommentera, men det är så låg smältpunkt på legeringen att jag betvivlar starkt att plåten blir så varm att den slår sig, 2-300 grader bara.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
-
- Expert
- Posts: 591
- Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
- Location: Beddingestrand
Re: Tennspackling vs plastspackling
Ingen risk att plåten slår sig om man gör rätt. Det gäller att har rätt temperatur på lågan och att man inte värmer plåten varken för lite eller för mycket. Tennspackling kräver god simultanförmåga och en del övning innan man får bra resultat. Speciellt svårt är det på vertikala ytor.
Att tennspackla en bruksbil tycker jag är överkurs. Slutresultatet blir det samma om du använder plast. Risken att det sjunker beror förstås en del på hur tjockt du måste lägga på. Men om man lägger i flera omgångar är risken minimal.
Jag har aldrig använt mig av någon grund under plasten. Endast avtorkad med syra.
Att tennspackla en bruksbil tycker jag är överkurs. Slutresultatet blir det samma om du använder plast. Risken att det sjunker beror förstås en del på hur tjockt du måste lägga på. Men om man lägger i flera omgångar är risken minimal.
Jag har aldrig använt mig av någon grund under plasten. Endast avtorkad med syra.
Re: Tennspackling vs plastspackling
Jag tennspacklade min tank på hojjen för nått år sedan! När man väl kommer på hur man ska göra så blir det riktigt smidigt!
Så länge du har värme på tennet så kan du ju forma det hur du vill.Smidigt att flytta runt, smeta ut och fylla upp!
För mig slog sig plåten ingenting o och då värmde jag på en hel del i början när man inte riktigt visste hur man skulle gå till väga!
Fler bilder finns här... http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=42364&album=4957
Så länge du har värme på tennet så kan du ju forma det hur du vill.Smidigt att flytta runt, smeta ut och fylla upp!
För mig slog sig plåten ingenting o och då värmde jag på en hel del i början när man inte riktigt visste hur man skulle gå till väga!
Fler bilder finns här... http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=42364&album=4957
Mercedes 500E -91 Bilder --> http://www.garaget.org/?car=74028
Re: Tennspackling vs plastspackling
Har aldrig sett eller hört talas om rost i en tennspacklad yta/skarv men däremot plastspacklade ytor och skarvar där det lyckats tränga in fukt. Plastspackel fungerar mycket bra men det är viktigt att det försluts tätt. Vanligt att skarvar rostar pga ej tätslutande skikt från baksidan av skarven. Tenn är det inte många som använder i dag förutom en liten skara veteranrenoverare som behärskar tekniken till fullo. Kan du välja fritt så säger jag tenn
Re: Tennspackling vs plastspackling
Det rostar som f-n under tenn om man inte använder tennpastan.
Dessutom så gör många bort sig med att använda gasolbrännare när dom tennar, blir lätt skit av det då också pga orenheter i lågan. Acytelen/oxygen gassvets med duschmunstycke är det som gäller.
Dessutom så gör många bort sig med att använda gasolbrännare när dom tennar, blir lätt skit av det då också pga orenheter i lågan. Acytelen/oxygen gassvets med duschmunstycke är det som gäller.
Re: Tennspackling vs plastspackling
Ja, och så rostar det även om man inte ser till att få bort resterna av tennpastan direkt efter avslutad tenningsarbete.Maruder wrote:Det rostar som f-n under tenn om man inte använder tennpastan.
Börjar det rosta då, eller blir vidhäftningen sämre på grund av orenheterna i lågan?Maruder wrote:Dessutom så gör många bort sig med att använda gasolbrännare när dom tennar, blir lätt skit av det då också pga orenheter i lågan. Acytelen/oxygen gassvets med duschmunstycke är det som gäller.
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: Tennspackling vs plastspackling
aroncbds wrote:Ja, och så rostar det även om man inte ser till att få bort resterna av tennpastan direkt efter avslutad tenningsarbete.Maruder wrote:Det rostar som f-n under tenn om man inte använder tennpastan.Börjar det rosta då, eller blir vidhäftningen sämre på grund av orenheterna i lågan?Maruder wrote:Dessutom så gör många bort sig med att använda gasolbrännare när dom tennar, blir lätt skit av det då också pga orenheter i lågan. Acytelen/oxygen gassvets med duschmunstycke är det som gäller.
Precis, det är kinkigare än man tror med pastan!
Det är framförallt vidhäftningen som blir lidande, jag har inte gjort några direkt vetenskapliga tester om rosten så det ska jag inte uttala mig om.
När jag gick min bilskadereparatör utbildning (examen 2007 tror jag det var) så ingick fortfarande tennspackling i utbildningen. Hur det är nu vet jag inte?
Re: Tennspackling vs plastspackling
jo men då avsyrar du med fosforsyra
-
- Expert
- Posts: 522
- Joined: Wed 05 Oct, 2005 00:13
- Location: LULEÅ
Re: Tennspackling vs plastspackling
jag jobbar som bilplåtslagare och angående svetsskarvar så ska man ju såklart inte "plast" spackla direkt på skarven.. utan jag brukar göra så här jag svetsar med lite överlapp hela tiden och med full inbränning detta ger oftast en tät skarv dvs man ser inga små hål rakt genom skarven.. trots det så är ju inte fogen 100% tät ändå så jag riktar upp plåten då det såklart slår sej lite. (med en multispot) sedan jämnar ytan med p120-180 maskin. och lägger sedan 1varv med wurth vaku60 ett metallspackel som är tätt. går även med glasfiber. tenna är ju det bästa men tar ju längre tid. sedan kan man ju plastspackla lite för fin putset..
om man skarvar långa ytor tex en hel takant då man byter skåpsida på en vw caddy (gör man inte de så måste man bort med hela taket). då gör jag en skarv med en falstång och klipper hål i mostvarande plåten med jämna mellanrum och svetsar i hålen. detta slår sig nästan ingenting då det blir ganska styvt och mindre svetsning=mindre värme. detta ger en fullständigt otät skarv. dessa tennar jag alltid..
om man skarvar långa ytor tex en hel takant då man byter skåpsida på en vw caddy (gör man inte de så måste man bort med hela taket). då gör jag en skarv med en falstång och klipper hål i mostvarande plåten med jämna mellanrum och svetsar i hålen. detta slår sig nästan ingenting då det blir ganska styvt och mindre svetsning=mindre värme. detta ger en fullständigt otät skarv. dessa tennar jag alltid..
Re: Tennspackling vs plastspackling
jag lägger oftast en epoxy på tennet efter jag har slipat och tvättat och sedan spacklar jag har alldrig haft några vidhäftingsproblem eller rost,visst det är omstädndigt att tenna men jag anser att det är det värt.visst plastar jag en del skarvar men då använder jag en egen blandig med ren polyester blandat med finspackeldamm tung slipat men det sjunker lite.en regel ju mer tungslipat ju mindre sjunkning.mvh per
Re: Tennspackling vs plastspackling
hej! tänkte bara höra vad ni tycker hur jag ska göra på min bil. håller på att rostlaga min w210:a, hur är det bäst att göra med svetsskarvarna? jag hade tänkt köra på med zinkspray efter att jag har svetsat klart och rengjort ytan, sen på med karosserikitt (hagmans), sen på men hagmans underredsmassa. Vad tror ni om detta? jag har aldrig spacklat med tenn, och har ingen lust att lära mig det heller då det verkar svårt.. jag behöver nog inte spackla med spackel alls, men tänkte mest för rostskyddets skull på skarvarna..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: Tennspackling vs plastspackling
Lääänge sedan jag labbade med plåtjobb men då fanns det en mycket bra svetsprimer att köpa på Volvo som man la innan svetsningen. Borsta ren svetsfogarna och lägg en bra grund på svetsfogarna. Zinkgrund borde fungera fint men inget jag provat då jag körde epoxigrund. Försegla med en topplack sen kan du lägga vad du vill på det tex underredsmassa för att skydda mot yttre påverkan/nötning.
Varför en topplack? jo dom flesta grundfärger är inte täta i sig utan behöver förseglas men dagens fina epoxigrunder sägs vara täta så det borde räcka med den men varför chansa när det är så lätt att lägga på ett lager topplack
Varför en topplack? jo dom flesta grundfärger är inte täta i sig utan behöver förseglas men dagens fina epoxigrunder sägs vara täta så det borde räcka med den men varför chansa när det är så lätt att lägga på ett lager topplack
Re: Tennspackling vs plastspackling
topplack, typ kulörfärg då i sprayburk? har ju den gröna färgen i spray burk, funkar det? eller menar du nån 2k färg?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
-
- Expert
- Posts: 522
- Joined: Wed 05 Oct, 2005 00:13
- Location: LULEÅ
Re: Tennspackling vs plastspackling
pasi wrote:topplack, typ kulörfärg då i sprayburk? har ju den gröna färgen i spray burk, funkar det? eller menar du nån 2k färg?
nu vet jag inte vad du har för zink grund men dessa grunder brukar vara rena dyngan
som ej går att kitta på går ej att lacka på (krackelerar). du kan torka av den med vilken rengöring som helst när den torkat då den inte står emot nånting..
kör hellre på en 2-k epoxi sprayburk (sitter en aktivator i botten) låt härda helt
och rugga av ytan med en scotte duk och kitta där du behöver.. du kan lacka ytan om du vill
med en topplack. i ditt fall blir de metallic bas + klarlack..
annars hoppar du över det mometet och blåser direkt på svart sprutkitt på epoxin och det penslade kittet med en pistol
som du kan fylla hur mkt du vill,.och vilken struktur du vill. nu får du en slitstark och tät yta som inte rostar.. plåtarna du svetsar dit bör vara epoxi grundade på baksidan. där plåtar går omlott och du punktsvetsar bör du använda svetsprimer..
skippa underredsmassa det är för epa traktorer..
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests