Lackrengöring och vaxning

Lack och glans, allt som rör lackering, övrig ytbehandling och dess underhåll.
User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Lackrengöring och vaxning

Postby Dieselpower » Thu 29 Dec, 2011 02:25

Har för avsikt att rengöra lacken och sen lägga på vax, så tips på produkter och tillvägagång mottages tacksamt.

User avatar
Merca-Hakan
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Wed 14 Dec, 2005 20:26
Location: Norrland

Re: Lackrengöring och vaxning

Postby Merca-Hakan » Sat 31 Dec, 2011 00:38

Tjo!

Såhär bruk jag gå till väga.
* Avfetta bilen, spola, avfetta igen å svampa.
* En hink me ljummet vatten å med Yes diskmedel i, diskmedlet tar bort den där oljiga hinnan som kan bli efter avfettning tex, samt andra små rester.
* Torka överallt.
* Sonax produkter är mkt prisvärda och lätt att använda, jag kör med Rubbing å Polish med maskin .. med enkel eller dubbel hätta, beroende på vad du föredrar, en microfiberduk är att föredra då vaxet skall torkas av .. då får du med allt.
Sen beror det lite på om lacken är hemskt sliten om du ska använda Rubbingen först eller inte, men den får bort lite tvättrepor och sådär så, det går ju att prova på en mindre yta till att börja med för å se ev. resultat.
* Sen stryker jag på Sonax hårdvax för hand å låter det torka ett tag å torkar av med en annan microfiberduk, du har en till var medel och dukarna går att tvätta sen.
* Sen går jag på med Bumper Shine på lister och däcksidor för å få till lite lyster på dom, putsa rutorna sen osv å sånt där smågrejs.

Sen är det klart, å detta funkar finfint för mig i alla fall.. men alla har ju olika sätt att gå tillväga på!

Tjao
Håkan -84

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: Lackrengöring och vaxning

Postby Dieselpower » Sat 31 Dec, 2011 03:49

Du som gillar att putsa Håkan får det att låta så lätt.
Jag önskar att det fanns en automat man körde in i och fick det gjort på några minuter. :mrgreen:

User avatar
Merca-Hakan
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Wed 14 Dec, 2005 20:26
Location: Norrland

Re: Lackrengöring och vaxning

Postby Merca-Hakan » Sun 01 Jan, 2012 23:18

Det hade garanterat gjort succé med en puts-automat. :mrgreen:

Men ja, som sagt.. tiden är ju den värsta boven, om de kunde ta en timme iställe för å ta 4-6 timmar så skulle man ju va nöjd. :-)
Håkan -84


Return to “Lackvård”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests