Linoljebehandling, underredsbahandling själv?
Linoljebehandling, underredsbahandling själv?
Som rubriken lyder, hur gör ni? Vad använder ni? Eller lämnar ni bort jobben till specialisterna?
CLK 320 cab -99 såld
E55 AMG -00 såld
E55 AMG -00 såld
-
- Expert
- Posts: 591
- Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
- Location: Beddingestrand
Re: Linoljebehandling, underredsbahandling själv?
För bästa resultat rekommenderar jag att man lämnar det till en som sysslar med sådant. Det är ett skitgöra om man inte har de rätta utrymmena. Visst går det om man inte är rädd för allt jobb det innebär. Men väldigt låg timpenning blir det...
Jag har alltid använt kokt linolja vid all rostskyddsbehandling. Inte bara till bilar. Oslagbart rostskydd. Fördelen är att den kokta härdar snabbare än den kallpressade. Men det som är ännu bättre är att använda den råa först och låta den verka en tid varefter man kör ett varv till med kokt. Den kokta som har snabbare härdningstid förseglar den råa som då kan få möjlighet att verkligen gå på djupet i den begynnande rosten. Så går man till väga även vid behandling av gamla fina träbåtar. Själv blandar jag linoljan med lika delar luktfri förtunning,(222.) Inte lika aggressiv som vanlig lacknafta. Och miljövänligare. Men det är möjligt att det funkar bra med lacknafta också.
Linolja är en helt fantastisk miljövänlig produkt som funkar lika bra på metall som trä och gärna ihop med terpentin och trätjära. Likaväl som en fin kallpressad passar utmärkt till en dressing. När linoljan väl har härdat är den näst intill omöjlig att lösa. Och när det gäller brandrisken som någon undrade över så brinner den inte mer än annat rostskydd. Snarare tvärtom. Både rå och kokt linolja utvecklar värme vid härdning med syre och är därmed lika lättantändliga ihop med t.ex. trasor. Själv lägger jag dom i en burk eller en pyts med vatten. Linoljan härdar även under vatten.
När jag var till sjöss så behandlade vi vajrar och hårt slitna ståldäck med slushing-oil. Den oljan har en makalös penetreringsförmåga. Kunskapen tog jag med mig iland och en gång för mycket länge sedan fick jag för mig att rostskydda en då inte alltför gammal kompaktmerca. Sprutade alla hålrum grundligt och även underredet fick sig en omgång. Kanonbra blev det och jag kände mig verkligen supernöjd över vad jag hade gjort. Tills det hade gått en tid. Oljedroppar började tränga genom takklädseln vid vindrutestolparna. Så småningom kröp det fram olja vid alla sex stolpar och spred sig ut i taket. Hela innertaket blev förstört.
Jag har alltid använt kokt linolja vid all rostskyddsbehandling. Inte bara till bilar. Oslagbart rostskydd. Fördelen är att den kokta härdar snabbare än den kallpressade. Men det som är ännu bättre är att använda den råa först och låta den verka en tid varefter man kör ett varv till med kokt. Den kokta som har snabbare härdningstid förseglar den råa som då kan få möjlighet att verkligen gå på djupet i den begynnande rosten. Så går man till väga även vid behandling av gamla fina träbåtar. Själv blandar jag linoljan med lika delar luktfri förtunning,(222.) Inte lika aggressiv som vanlig lacknafta. Och miljövänligare. Men det är möjligt att det funkar bra med lacknafta också.
Linolja är en helt fantastisk miljövänlig produkt som funkar lika bra på metall som trä och gärna ihop med terpentin och trätjära. Likaväl som en fin kallpressad passar utmärkt till en dressing. När linoljan väl har härdat är den näst intill omöjlig att lösa. Och när det gäller brandrisken som någon undrade över så brinner den inte mer än annat rostskydd. Snarare tvärtom. Både rå och kokt linolja utvecklar värme vid härdning med syre och är därmed lika lättantändliga ihop med t.ex. trasor. Själv lägger jag dom i en burk eller en pyts med vatten. Linoljan härdar även under vatten.
När jag var till sjöss så behandlade vi vajrar och hårt slitna ståldäck med slushing-oil. Den oljan har en makalös penetreringsförmåga. Kunskapen tog jag med mig iland och en gång för mycket länge sedan fick jag för mig att rostskydda en då inte alltför gammal kompaktmerca. Sprutade alla hålrum grundligt och även underredet fick sig en omgång. Kanonbra blev det och jag kände mig verkligen supernöjd över vad jag hade gjort. Tills det hade gått en tid. Oljedroppar började tränga genom takklädseln vid vindrutestolparna. Så småningom kröp det fram olja vid alla sex stolpar och spred sig ut i taket. Hela innertaket blev förstört.
Re: Linoljebehandling, underredsbahandling själv?
Lasse Bender wrote:När jag var till sjöss så behandlade vi vajrar och hårt slitna ståldäck med slushing-oil. Den oljan har en makalös penetreringsförmåga. Kunskapen tog jag med mig iland och en gång för mycket länge sedan fick jag för mig att rostskydda en då inte alltför gammal kompaktmerca. Sprutade alla hålrum grundligt och även underredet fick sig en omgång. Kanonbra blev det och jag kände mig verkligen supernöjd över vad jag hade gjort. Tills det hade gått en tid. Oljedroppar började tränga genom takklädseln vid vindrutestolparna. Så småningom kröp det fram olja vid alla sex stolpar och spred sig ut i taket. Hela innertaket blev förstört.
Rostade den???
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest