Hej!
Jag har i dag köpt clay för att använda när jag skall göra min bil vårfin, det blir ju alltid några prickar kvar som är svåra att få bort.
Konstigt nog hade min vanlige bildelshandlare det hemma, av fabrikat AutoGlym. Det är fint förpackat i en liten plåtask.
Nu till mina frågor.
Putsat bilar (och mc) har jag gjort i drygt fyrtio år vid detta laget, både för hand och med maskin, så putsandet i sig är inget nytt för mig. Däremot har jag aldrig förr använt clay.
Man skall ju använda ett slags smörjmedel/vätmedel vid användningen. Men något sådant hade han inte...
Måste jag ha ett speciellt sådant, eller går det lika bra med tvålvatten? Det var en rekondare på en bilfirma som sade att de använder det tillsammans med clay.
Om det nu är så att Ni rekommenderar specialmedlet, måste det då vara AutoGlym eller kan jag köpa det jag enklast får tag på?
Är det bara att knåda en bit så den blir mjuk och sedan knåda om den då och då så att man får en fräsch yta, ungefär som med trasor/trassel? Eller måste man ta en ny bit var gång den blir förorenad?
"Smörjmedel" till clay. FÄRDIGT!
"Smörjmedel" till clay. FÄRDIGT!
Last edited by Mimmi on Sat 31 Mar, 2012 23:53, edited 2 times in total.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
Re: "Smörjmedel" till clay
Mimmi wrote:Måste jag ha ett speciellt sådant, eller går det lika bra med tvålvatten? Det var en rekondare på en bilfirma som sade att de använder det tillsammans med clay.
Om det nu är så att Ni rekommenderar specialmedlet, måste det då vara AutoGlym eller kan jag köpa det jag enklast får tag på?
Det funkar både med vatten/bilschampo och med andra medel, jag föredrar att använda Meguiars Quick Detailer då jag kommer över det medlet till bra peng ibland. Andra motsvarande snabbvaxmedel eller liknande putsmedel på sprayflaska är bra då det ger en lite halare yta. När jag testat leran med bara schampo/vatten så tycker jag att det blir markant strävare och det är inte så bra.
Mimmi wrote:Är det bara att knåda en bit så den blir mjuk och sedan knåda om den då och då så att man får en fräsch yta, ungefär som med trasor/trassel? Eller måste man ta en ny bit var gång den blir förorenad?
Bara att knåda om så att du "bäddar in" smutsen. Har du en stor bit lera så kan du dela den innan du sätter igång och på så sätt kan du ha en ren bit till nästa bil och en smutsigare till att ta ex. fälgar och dylikt.
Lycka till, clay bars är helt underbart för att bli av med de sista orenheterna, asfaltsprickarna och dylikt.
//Fredrik Boivie
Byggde 190E 2.5-16 för bankörning med 236hk & 303Nm... Numera såld...
Byggde 190E 2.5-16 för bankörning med 236hk & 303Nm... Numera såld...
Re: "Smörjmedel" till clay
Hej!
Tack så mycket för snabbt svar!
Det skall bli kul att prova, men så länge det är risk för saltning fortfarande, så väntar jag med vårrekonden några veckor. Jag vill gärna det skall ha regnat ordentligt också, så att salt och damma sköljts av vägarna.
Hoppas jag lyckas bra med det också, så jag inte repar lacken på bilen, den är ju inte ett år än, det blir den den 6/4.
Jag har faktiskt nu hittat Autoglym Rapid Detailer, det medel som rekommenderas i bruksanvisningen. Det är tydligen precis som du sade, ett spraysnabbvax. Jag hittade det på denna firma: http://www.waxdog.se/
Så det blir att skicka efter en flaska, eller två...
Tänkte visa någon bild på hur jag vill ha skicket på mina bilar/mc. Men jag hittade inte några bra bilder på bilar i datorn. Däremot har jag några nytagna detaljbilder på min mc. Så Ni får hålla tillgodo med dem.
Jag är mycket nöjd med resultatet efter putsandet, ja han var förstås inte nedgången innan jag började.
Med tanke på att han har några år på nacken nu, det är en -97 uttagen i maj -98, så tycker jag han ser väldigt bra ut.
Man skall dessutom ha i åtanke att det är ingen utställningsmaskin jag bara kör sakta till något fik i närheten någon enstaka gång på sommaren. Sådan "körning" ligger verkligen inte för mig. Det sk "glidarstuket" eller "glida omkring" är inget för mig.
Nej, när jag kör är det ordentliga rundor, och dessutom skall det gå undan. Bland annat kör jag flera hundra mil i Alperna med honom varje år.
Som en upplysning kan jag nämna att här på mc:n använder jag Hagmans Vaxpolish. Som synes blir det väldigt blankt och fint, dessutom är det lättarbetat, håller länge, rengör och tar bort smuts (oljigt damm i skrymslen och liknande) väldigt bra, samt lämnar inga tråkiga grå rester på plastdetaljer och annat som man ofrånkomligen kommer åt när man vaxar exempelvis ramen och andra smådelar. Rekommenderas!
Tack så mycket för snabbt svar!
Det skall bli kul att prova, men så länge det är risk för saltning fortfarande, så väntar jag med vårrekonden några veckor. Jag vill gärna det skall ha regnat ordentligt också, så att salt och damma sköljts av vägarna.
Hoppas jag lyckas bra med det också, så jag inte repar lacken på bilen, den är ju inte ett år än, det blir den den 6/4.
Jag har faktiskt nu hittat Autoglym Rapid Detailer, det medel som rekommenderas i bruksanvisningen. Det är tydligen precis som du sade, ett spraysnabbvax. Jag hittade det på denna firma: http://www.waxdog.se/
Så det blir att skicka efter en flaska, eller två...
Tänkte visa någon bild på hur jag vill ha skicket på mina bilar/mc. Men jag hittade inte några bra bilder på bilar i datorn. Däremot har jag några nytagna detaljbilder på min mc. Så Ni får hålla tillgodo med dem.
Jag är mycket nöjd med resultatet efter putsandet, ja han var förstås inte nedgången innan jag började.
Med tanke på att han har några år på nacken nu, det är en -97 uttagen i maj -98, så tycker jag han ser väldigt bra ut.
Man skall dessutom ha i åtanke att det är ingen utställningsmaskin jag bara kör sakta till något fik i närheten någon enstaka gång på sommaren. Sådan "körning" ligger verkligen inte för mig. Det sk "glidarstuket" eller "glida omkring" är inget för mig.
Nej, när jag kör är det ordentliga rundor, och dessutom skall det gå undan. Bland annat kör jag flera hundra mil i Alperna med honom varje år.
Som en upplysning kan jag nämna att här på mc:n använder jag Hagmans Vaxpolish. Som synes blir det väldigt blankt och fint, dessutom är det lättarbetat, håller länge, rengör och tar bort smuts (oljigt damm i skrymslen och liknande) väldigt bra, samt lämnar inga tråkiga grå rester på plastdetaljer och annat som man ofrånkomligen kommer åt när man vaxar exempelvis ramen och andra smådelar. Rekommenderas!
Last edited by Mimmi on Sat 03 Mar, 2012 02:34, edited 2 times in total.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
- sl60 ///AMG
- Hedersmedlem
- Posts: 1474
- Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
- Location: Väddö, Norrtälje
Re: "Smörjmedel" till clay
Najs!!
Re: "Smörjmedel" till clay
Hej!
Tack Håkan!
Jo, "en gör så gôtt en kan..."
Tack Håkan!
Jo, "en gör så gôtt en kan..."
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
Re: "Smörjmedel" till clay
kör med lite såpa allt diskmedel
Re: "Smörjmedel" till clay
Hej!
Tack för tipset! det var vad en rekondare sade till mig också.
Men jag fick tag på den Autoglym som rekommenderas till den clay jag köpte.
Tack! Jag tycker om när det är rent, blankt och fint!
Även mina bilar försöker jag hålla i det skicket.
Men jag har dåligt med bilder på mina bilar, särskilt på den enda MB jag ägt (w116 280SE -75).
Och de flesta bilder jag har är dia, och jag saknar diascanner.
Och för övrigt känns det lite fel att lägga upp bilder på annat än MB här, det finns säkert sådana som skulle ha ont av det, och komma med elaka kommentarer.
Tänkte berätta lite om mitt arbete med clay. Jag hittade en firma som förde just Autoglyms produkter, och även massvis av rekondpreparat och hjälpmedel därför.
Firman heter WaxDog. De har ett stort sortiment, och mycket snabba leveranser. Jag lade min order i söndags kväll, i går, tisdag, komett SMS kl 13.29 att paketen fanns att avhämta hos det lokala DHL-ombudet.
Jag köpte förutom den Autoglymprodukten, 2 flaskor, även en annan clay samt några olika uppsättningar av polérrondeller i olika hårdheter.
Allt som allt kostade frakten 55:- Det tycker jag är mycket humant med tanke på bensinpriset. Det går inte att åka så långt för den summan, och de lokala handlarna här hade inte det jag ville ha.
perra74 wrote:kör med lite såpa allt diskmedel
Tack för tipset! det var vad en rekondare sade till mig också.
Men jag fick tag på den Autoglym som rekommenderas till den clay jag köpte.
BenDover wrote:Vilken puts! Jag är imponerad!
Tack! Jag tycker om när det är rent, blankt och fint!
Även mina bilar försöker jag hålla i det skicket.
Men jag har dåligt med bilder på mina bilar, särskilt på den enda MB jag ägt (w116 280SE -75).
Och de flesta bilder jag har är dia, och jag saknar diascanner.
Och för övrigt känns det lite fel att lägga upp bilder på annat än MB här, det finns säkert sådana som skulle ha ont av det, och komma med elaka kommentarer.
Tänkte berätta lite om mitt arbete med clay. Jag hittade en firma som förde just Autoglyms produkter, och även massvis av rekondpreparat och hjälpmedel därför.
Firman heter WaxDog. De har ett stort sortiment, och mycket snabba leveranser. Jag lade min order i söndags kväll, i går, tisdag, komett SMS kl 13.29 att paketen fanns att avhämta hos det lokala DHL-ombudet.
Jag köpte förutom den Autoglymprodukten, 2 flaskor, även en annan clay samt några olika uppsättningar av polérrondeller i olika hårdheter.
Allt som allt kostade frakten 55:- Det tycker jag är mycket humant med tanke på bensinpriset. Det går inte att åka så långt för den summan, och de lokala handlarna här hade inte det jag ville ha.
Last edited by Mimmi on Sat 31 Mar, 2012 23:57, edited 1 time in total.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
Re: "Smörjmedel" till clay
Hej!
Nu är bilen färdig, så jag tänkte visa resultatet och berätta lite om vägen dit.
Jag började med att göra fälgarna fina, sommarfälgarna var ju lösa, så jag ägnade några timmar åt varje hjul.
När de var färdiga kunde jag ägna mig åt bilen. På fälgarna använde jag Hagmans Polérvax. Det har en väldigt bra rengöringsförmåga, och blir blankt och fint också. Ovanpå det lade jag sedan ett lager Top Coat Sealer, av Turtles fabrikat.
Efter avfettning, och tvätt med supertvätt upptäckte jag hundratals små tjärprickar. Dessa avlägsnade jag med en liten trasa som jag blött ner med WD 40. Det medlet löste prickarna jättelätt, ingen gnuggning behövdes, bara att hålla emot lite och torka bort, lätt som en plätt!
Efter att det var gjort så blev det en vanlig schamponering av bilen.
Sedan var den dagen slut...
Dagen därpå inleddes med en noggrann rengöring, polering och vaxning av bagagerumsluckans falsar, motorhuvens d:o samt alla dörrar, även undertill, falsar, instegsplåtar, gångjärn samt alla lackade delar som syns när dörrarna är öppna. Dessutom noggrann rengöring av trösklarna så långt in under bilen som de är lackade i bilens ytlack. Som rengöringsmedel, polérmedel och vax använder jag till sådana ytor Diamant.
Sedan orkade jag inte mera den dagen...
Dag tre behandlade jag hela bilen, även rutor, strålkastare, baklyktor mm med clay. Jag använde Autoglym clay samt Autoglym Rapid Detailer som smörjmedel. Det var helt otroligt så effektivt det var! Lacken blev slät och len som en barnrumpa, dessutom blev lacken väldigt fint rengjord, det blev mycket smuts på claybiten... Det var mycket enkelt att arbeta med clay, och resultatet blev enastående! Jag förstår inte att det inte används mera allmänt...
När detta var klart schamponerade jag igen. Sedan gjorde jag kväll.
Dag fyra vaxade jag bilen med Turtle Nanotech Carwax. Jag använder numera inget trassel eller polerpapper utan microfiberduk, i detta fallet Turtles för vaxning avsedda dylika. Det är helt otroligt effektivt, det dammar inte alls, och det är lättarbetat. Sedan var det kväll igen...
Dagen därefter lade jag på ett lager Turtle Nanotech Top Coat Sealer, samt torkade bort det med microfiberduk. Denna topcoat kan med fördel läggas på glas, och plast, även svart plast. Den kritar inte, och ytan blir enormt fin, inte fläskblank utan får ett fint nytt utseende. Som avslutning på den dagen monterads sommarhjulen, som pricken över i.
Jag är väldigt nöjd med resultatet, och bifogar några bilder på bilen. Visserigen är det ingen MB, men en blank bil är det i vart fall... Men det borde det bli efter fem dagars slit, som kostat mig mina naglar och skinnet på händerna som nu inte är alls lent och fint!
Att jag inte tog fram polermaskinerna berodde på att lacken var/är i så bra skick att jag tyckte det skulle varit att ta till för grovt artilleri. Bilen fyller ju bara ett år den 6/4. Vid nästa tillfälle jag skall göra vid bilen skall jag pröva något annat fabrikat, Bilt Hamber eller något annat lite speciellare.
Nu är bilen färdig, så jag tänkte visa resultatet och berätta lite om vägen dit.
Jag började med att göra fälgarna fina, sommarfälgarna var ju lösa, så jag ägnade några timmar åt varje hjul.
När de var färdiga kunde jag ägna mig åt bilen. På fälgarna använde jag Hagmans Polérvax. Det har en väldigt bra rengöringsförmåga, och blir blankt och fint också. Ovanpå det lade jag sedan ett lager Top Coat Sealer, av Turtles fabrikat.
Efter avfettning, och tvätt med supertvätt upptäckte jag hundratals små tjärprickar. Dessa avlägsnade jag med en liten trasa som jag blött ner med WD 40. Det medlet löste prickarna jättelätt, ingen gnuggning behövdes, bara att hålla emot lite och torka bort, lätt som en plätt!
Efter att det var gjort så blev det en vanlig schamponering av bilen.
Sedan var den dagen slut...
Dagen därpå inleddes med en noggrann rengöring, polering och vaxning av bagagerumsluckans falsar, motorhuvens d:o samt alla dörrar, även undertill, falsar, instegsplåtar, gångjärn samt alla lackade delar som syns när dörrarna är öppna. Dessutom noggrann rengöring av trösklarna så långt in under bilen som de är lackade i bilens ytlack. Som rengöringsmedel, polérmedel och vax använder jag till sådana ytor Diamant.
Sedan orkade jag inte mera den dagen...
Dag tre behandlade jag hela bilen, även rutor, strålkastare, baklyktor mm med clay. Jag använde Autoglym clay samt Autoglym Rapid Detailer som smörjmedel. Det var helt otroligt så effektivt det var! Lacken blev slät och len som en barnrumpa, dessutom blev lacken väldigt fint rengjord, det blev mycket smuts på claybiten... Det var mycket enkelt att arbeta med clay, och resultatet blev enastående! Jag förstår inte att det inte används mera allmänt...
När detta var klart schamponerade jag igen. Sedan gjorde jag kväll.
Dag fyra vaxade jag bilen med Turtle Nanotech Carwax. Jag använder numera inget trassel eller polerpapper utan microfiberduk, i detta fallet Turtles för vaxning avsedda dylika. Det är helt otroligt effektivt, det dammar inte alls, och det är lättarbetat. Sedan var det kväll igen...
Dagen därefter lade jag på ett lager Turtle Nanotech Top Coat Sealer, samt torkade bort det med microfiberduk. Denna topcoat kan med fördel läggas på glas, och plast, även svart plast. Den kritar inte, och ytan blir enormt fin, inte fläskblank utan får ett fint nytt utseende. Som avslutning på den dagen monterads sommarhjulen, som pricken över i.
Jag är väldigt nöjd med resultatet, och bifogar några bilder på bilen. Visserigen är det ingen MB, men en blank bil är det i vart fall... Men det borde det bli efter fem dagars slit, som kostat mig mina naglar och skinnet på händerna som nu inte är alls lent och fint!
Att jag inte tog fram polermaskinerna berodde på att lacken var/är i så bra skick att jag tyckte det skulle varit att ta till för grovt artilleri. Bilen fyller ju bara ett år den 6/4. Vid nästa tillfälle jag skall göra vid bilen skall jag pröva något annat fabrikat, Bilt Hamber eller något annat lite speciellare.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
Re: "Smörjmedel" till clay. FÄRDIGT!
Imponerande arbete du lägger ner Mimmi. Skulle vara intressant om du gör samma operation framöver med Maries W140?
CLS350CDI 4Matic
Re: "Smörjmedel" till clay. FÄRDIGT!
Wow, verkligen ett ambitiöst jobb du har lagt ner!
Vågar du köra den nu? Vet själv hur rädd man är att det ska börja regna när man hämtar ut bilen från rekondaren
Vågar du köra den nu? Vet själv hur rädd man är att det ska börja regna när man hämtar ut bilen från rekondaren
E63 750d Q5
Re: "Smörjmedel" till clay. FÄRDIGT!
Hej!
Tack! Så kul när det är någon som bryr sig om att kommentera!
Visst blev det bra, jag är jättenöjd med resultatet. Men bilen är ju bara ett år gammal. Men ändå tog det lååång tid...
Ännu roligare blir det när bilen börjar bli sådär 10 år gammal, och den ändå är så fin. Det lyckades jag med med min förra bil, en Micra. Den var faktiskt blankare och finare förra våren när jag sålde den än när jag köpte den ny 11½år tidigare...
Men det syns snabbt skillnad på en normal (illa) skött bil och en som sköts som jag sköter mina. Det syns redan skillnad i djupet i lacken i jämförelse med andra lika gamla...
Någon mer sådan Clio Turbo S finns det inte här förstås, de är ganska sällsynta, men andra Renaulter i samma färg finns det ju...
Precis som Du säger tar det emot att använda den nu, särskilt med tanke på att våren kom av sig, och att det faktiskt saltats på vägarna nu igen!
Vädret är så trist blivet att jag faktiskt inte lagt i textilmattorna ännu, det brukar jag alltid göra i samband med vårrustningen. Men inte i år...
Men som tur är så har jag inte behövt köra så mycket med den, för tillfället disponerar jag även en annan bil, en OPEL Agila som är min broders slängbil.
Beträffande Maries W140 så kan jag bara avslöja att jag är väldigt inblandad i skötseln även av den, så den skäms verkligen inte för sig den heller.
Tack! Så kul när det är någon som bryr sig om att kommentera!
Visst blev det bra, jag är jättenöjd med resultatet. Men bilen är ju bara ett år gammal. Men ändå tog det lååång tid...
Ännu roligare blir det när bilen börjar bli sådär 10 år gammal, och den ändå är så fin. Det lyckades jag med med min förra bil, en Micra. Den var faktiskt blankare och finare förra våren när jag sålde den än när jag köpte den ny 11½år tidigare...
Men det syns snabbt skillnad på en normal (illa) skött bil och en som sköts som jag sköter mina. Det syns redan skillnad i djupet i lacken i jämförelse med andra lika gamla...
Någon mer sådan Clio Turbo S finns det inte här förstås, de är ganska sällsynta, men andra Renaulter i samma färg finns det ju...
Precis som Du säger tar det emot att använda den nu, särskilt med tanke på att våren kom av sig, och att det faktiskt saltats på vägarna nu igen!
Vädret är så trist blivet att jag faktiskt inte lagt i textilmattorna ännu, det brukar jag alltid göra i samband med vårrustningen. Men inte i år...
Men som tur är så har jag inte behövt köra så mycket med den, för tillfället disponerar jag även en annan bil, en OPEL Agila som är min broders slängbil.
Beträffande Maries W140 så kan jag bara avslöja att jag är väldigt inblandad i skötseln även av den, så den skäms verkligen inte för sig den heller.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
Re: "Smörjmedel" till clay. FÄRDIGT!
Jag misstänkter att anledningen till att så få har kommenterat är att denna avdelning inte är så välbesökt samt så förefaller det som att aktiviteten har dalat på forumet som helhet den senaste tiden, även under Snack Zon.
Annars tycker jag att om man har lagt ner så mycket hjärta och engagemang på ett projekt så förtjänar man en klapp på ryggen!
AMG:n blev lackbehandlad innan den ställdes av för vintern men nu har det börjat uppkomma tvättrepor endast efter att par tvättar, syns ganska bra på en metallic med färgkod 197U.
Annars så fick gammeldieseln en hellack för 2 år sedan, då användes en keramisk klarlack från PPG som är stenhård. Den har blivit tvättad 2ggr per vecka under vintersäsongerna och den har knappt en repa på lacken
Annars tycker jag att om man har lagt ner så mycket hjärta och engagemang på ett projekt så förtjänar man en klapp på ryggen!
AMG:n blev lackbehandlad innan den ställdes av för vintern men nu har det börjat uppkomma tvättrepor endast efter att par tvättar, syns ganska bra på en metallic med färgkod 197U.
Annars så fick gammeldieseln en hellack för 2 år sedan, då användes en keramisk klarlack från PPG som är stenhård. Den har blivit tvättad 2ggr per vecka under vintersäsongerna och den har knappt en repa på lacken
E63 750d Q5
Re: "Smörjmedel" till clay. FÄRDIGT!
Alla fördelar har en baksida...
Tror att du kommer få ligga i när det väl är dags att plocka tvättreporna
Ett tips är att köra med 2hinks metoden 1 med schampo 1 med sköljvatten.
Lam ulls handske och ett bra schampo.Var inte snål vid köp av schampo,vanligaste
felet folk gör är att köpa billiga schampon.
Tror att du kommer få ligga i när det väl är dags att plocka tvättreporna
Ett tips är att köra med 2hinks metoden 1 med schampo 1 med sköljvatten.
Lam ulls handske och ett bra schampo.Var inte snål vid köp av schampo,vanligaste
felet folk gör är att köpa billiga schampon.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 4 guests