lackkvalitét W212 (och andra nyare Mercor)

Lack och glans, allt som rör lackering, övrig ytbehandling och dess underhåll.
User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

lackkvalitét W212 (och andra nyare Mercor)

Postby JQ » Mon 30 Apr, 2012 23:29

Har köpt en 2011 W212 med 2600mil på mätaren.
Fronten har en hel del mycket små prickar där den ljusa grundlacken syns efter vad jag förmodar är stenskott.
Tror inte att min bil är unik, andra W212 med liknande mil som jag tittade på innan köp hade minst lika mycket lackskador i fronten. Syns mest på mörka bilar (liksom min egen) dock. Skadorna är enbart på den delen av fronten som är i plast.

Hur är det med lackkvalitén på nyare Mercor? Är de ovanligt känsliga för stenskott? Hade tidigare en W210 som hade något helt miffo rostskydd där ett problem var att lacken var väldigt tunn och släppte från grundfärgen. Annars har jag inte så mycket erfarenhet av nyare bilar så jag vet inte om detta är normalt. Men jag kan bara gissa hur bilen ser ut efter 10,000mil när den redan nu har så många småskador i lacken. Finns det något sätt man kan skydda lacken på? Finns ju firmor som lägger på en "osynlig" plastfilm i fronten, kan det vara något att satsa på? Eller ska man försöka bättra på de små hålen i lacken med ett lackstift? Inte för att det är någon risk att det rostar (fronten är ju i plast) men risken finns kanske att lacken släpper runt skadan med tiden? Och så är det ju inte så snyggt med en prickig front.

En lite dålig bild som visar skadorna. Ser värre ut på nära håll men jag har tyvätt ingen närbild, detta är bara uppförstorad del av ett foto av hela bilen. Och bilen är nyvaxad och helt ren, det är alltså inget smuts utan det är verkligen (mycket små) hål i lacken där grundfärgen syns igenom.
Image
Last edited by JQ on Tue 01 May, 2012 00:11, edited 3 times in total.

User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Re: lackkvalitét W212 (och andra nyare Mercor)

Postby JQ » Mon 30 Apr, 2012 23:46

så här säger MB själva i sin pressrelease för W212:

http://www.daimlerpress.info/dw/dpress/docs/C/Presskit%20E-Klass2009.pdf

För att säkerställa rostskyddet är den helgalvaniserade karossen doppad och roterad
i rostskyddande grundfärg (katafores med plus till karossen) och lacktjockleken
har ökat. Dessutom har nya E-Klass utökad vaxbehandling av öppna (dörrar,
huvar) och slutna (balkar) hålrum, såväl plåtskarvar som plåtövervikningar
har förseglats med elastisk tätningsmassa innan lackering och avgassystemet
har rostfria upphängningar. (Kuriosa: nya E-Kaross är förseglad med 125 meter
tätningsmassa.)


Tjockare lack på W212 alltså. Men jag tycker den verkar väldigt känslig för stenskott ändå jag. Har haft 15 år gamla bilar som inte haft så mycket märken efter stenskott, i alla fall inte där skadan gått igenom lacken.

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: lackkvalitét W212 (och andra nyare Mercor)

Postby Hynboholm » Mon 30 Apr, 2012 23:54

Plastfilm är väl en bra lösning?

SUMO
Expert
Expert
Posts: 773
Joined: Sat 13 Nov, 2004 18:07
Location: Bromma/Sthlm

Re: lackkvalitét W212 (och andra nyare Mercor)

Postby SUMO » Fri 04 May, 2012 23:24

Största anledning till att mängden stenskott ökar (tror jag personligen) är att sanden/gruset, som manglas ut på vägarna av vårt kära Trafikverk, har ökat i storlek. I Stockholm har man, åtminstone i perioder, försökt med att minska/ta bort saltet och kompenserat detta med att värma sanden samt öka storleken på densamma.. Dessutom används påfallade ofta stenkross istf regelrätt sand. Påfallande många bilister har dessutom rätt svårt att hålla avstånd till framförvarande fordon, med bla annat ett antal fler stenskott som följd!?!

Film är ett bra alternativ. Det finns hur mycket som helst om man letar lite..

http://www.ditec.se/ditec-tjanster/solfilm-1.aspx
http://www.stenskottsfilm.se/
http://www.shop3m.com/3m-scotchgard-pai ... zhklw.html

Har på senare år haft S203 230 kompressor 2005, ML 500 2007, GLK 320 CDI 2009, ML 350 CDI 2010 och GL350 2012.. Jag kan inte direkt relatera till att lacken skulle vara/ha varit känsligare än på andra bilmärken. Snarare tvärtom faktiskt! Sen 2005 (eller om det var 2004?) så har ju alla modeller från Mercedes nanolack, vilken ska vara både "tätare" och hårdare än tidigare (åtminstone i teorin..?).
GL 350 Bluetec 4-Matic AMG 2015

Johan B
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 366
Joined: Fri 02 Mar, 2007 16:23

Re: lackkvalitét W212 (och andra nyare Mercor)

Postby Johan B » Sat 05 May, 2012 10:00

Många har märkt att "gruset" som sprids dessutom har ändrat karaktär/egenskaper de senaste åren.

Det har blivit allt svårare för entreprenörerna att öppna nya grustag runt om i landet och det driver upp priserna på riktigt grus.

Så numer används ofta stenkross som har vassa kanter och skarpa spetsar, något som slår hål på lacken på ett helt annat sätt än "mjukt rundat" grus. Inte sällan använder man sig dessutom av ganska grovt stenkross där varje "korn" väger mer än traditionellt grus - vilket ger mer rörelseenergi när det slungas iväg och sedan träffar lacken...

Finns t om rätt många som fått punktering av dessa skarpa stora stenskärvor! :evil:


Mvh
Johan B

User avatar
Bandit
Expert
Expert
Posts: 710
Joined: Sat 04 Apr, 2009 10:56
Location: Piteå

Re: lackkvalitét W212 (och andra nyare Mercor)

Postby Bandit » Sun 03 Jun, 2012 08:56

Har sett på blocket 2 12or som varit avställda på vintern!! Dom är nog stenskottsbefriade

User avatar
von_skunck
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 77
Joined: Thu 08 Mar, 2012 00:43
Location: Norrtälje

Re: lackkvalitét W212 (och andra nyare Mercor)

Postby von_skunck » Mon 04 Jun, 2012 21:43

Har en 2010 själv 2600 mil på mätaren(tror jag=)) hur som helst så har jag ett litet skott på motorhuven och endast ett på "plast kofångaren", är väl ändå godkänt tycker jag... Har en C från 04 också, även den tycker jag har klarat sig ovanligt bra för att ha gått 26000 mil. Tror att vinterkörningen och vart den rullar är helt avgörande, sen kan man ju alltid hålla lite extra avstånd på vintern och bli gubbförklarad =)


Return to “Lackvård”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests