Hur skall man göra med lacken?

Lack och glans, allt som rör lackering, övrig ytbehandling och dess underhåll.
NoggerKungen
Medlem
Medlem
Posts: 63
Joined: Thu 02 Jun, 2011 09:05

Hur skall man göra med lacken?

Postby NoggerKungen » Sat 05 May, 2012 07:44

Jag har slipat ner en skärm och fixat rosten på denna... Blästrat, lagt på roststopp, filler, etc.. Sentänkte jag att jag skulle lacka skiten med sprayburk. Jag fick tag i en färg som matchade (Multona), men lacken blev inte bra. Slipade ner med 400 våtslip och lade på nytt lager - samma resultat. Lacken blir "flammig" eller vad manska säga. Funkar det att slipa ner med 1000 - 2000 våtslip och sedan lägga på klarlack? Eller kommer slipspåren synas då?
Last edited by NoggerKungen on Sat 05 May, 2012 15:13, edited 1 time in total.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Hur skal man göra med lacken?

Postby torake » Sat 05 May, 2012 10:14

Att lägga "stora" ytor jämnt med sprayburk är ganska svårt, men går med rätt förutsättningar.

Ta bort skärmen från bilen om du inte redan gjort detta. Sedan lägger du den så att de stora ytorna ligger nästan horisontellt.

Se till att du har ordentlig belysning så att du kan se ytans struktur.

Nu lägger du på korsvis och ganska raskt en hel stor sprayburks innehåll i ett enda lager. En stor multona-burk räcker till en skärm. Man måste kolla så att ytan blir lika överallt, dropparna skall liksom flyta ut och bilda en glansig yta. Där det är matt lägger man på mera. Ha gärna en burk i reserv, tar färgen slut innan ytan är okej är det game over.

Sen gör du likadant med klarlacken, fast där skall du lägga två lager vått i vått.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

NoggerKungen
Medlem
Medlem
Posts: 63
Joined: Thu 02 Jun, 2011 09:05

Re: Hur skal man göra med lacken?

Postby NoggerKungen » Sat 05 May, 2012 12:59

torake wrote:Att lägga "stora" ytor jämnt med sprayburk är ganska svårt, men går med rätt förutsättningar.

Ta bort skärmen från bilen om du inte redan gjort detta. Sedan lägger du den så att de stora ytorna ligger nästan horisontellt.

Se till att du har ordentlig belysning så att du kan se ytans struktur.

Nu lägger du på korsvis och ganska raskt en hel stor sprayburks innehåll i ett enda lager. En stor multona-burk räcker till en skärm. Man måste kolla så att ytan blir lika överallt, dropparna skall liksom flyta ut och bilda en glansig yta. Där det är matt lägger man på mera. Ha gärna en burk i reserv, tar färgen slut innan ytan är okej är det game over.

Sen gör du likadant med klarlacken, fast där skall du lägga två lager vått i vått.

Således att slipa ner och lägga nytt lager...

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Hur skal man göra med lacken?

Postby torake » Sat 05 May, 2012 14:40

NoggerKungen wrote:
torake wrote:bla bla...
Nu lägger du på korsvis och ganska raskt en hel stor sprayburks innehåll i ett enda lager. En stor multona-burk räcker till en skärm. Man måste kolla så att ytan blir lika överallt, dropparna skall liksom flyta ut och bilda en glansig yta. Där det är matt lägger man på mera. Ha gärna en burk i reserv, tar färgen slut innan ytan är okej är det game over.

Sen gör du likadant med klarlacken, fast där skall du lägga två lager vått i vått.

Således att slipa ner och lägga nytt lager...


Slipa ner behöver du inte, räcker med att slipa slätt! 800 våtslip med korkkloss och sedan 1200 våtslip.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

NoggerKungen
Medlem
Medlem
Posts: 63
Joined: Thu 02 Jun, 2011 09:05

Re: Hur skall man göra med lacken?

Postby NoggerKungen » Mon 07 May, 2012 18:34

Har slipat ner med 12oo... lacken ser bra ut, men den är matt. Kommer detta "försvinna" när man lägger klarlack?

NoggerKungen
Medlem
Medlem
Posts: 63
Joined: Thu 02 Jun, 2011 09:05

Re: Hur skall man göra med lacken?

Postby NoggerKungen » Tue 08 May, 2012 13:56

NoggerKungen wrote:Har slipat ner med 12oo... lacken ser bra ut, men den är matt. Kommer detta "försvinna" när man lägger klarlack?


Svarar mig själv - ja, det gör den. Jag testade med litevatten och genom det såg man inte mattheten, och då tänkte jag att lack borde ha samma effekt. Och, ja.

NoggerKungen
Medlem
Medlem
Posts: 63
Joined: Thu 02 Jun, 2011 09:05

Re: Hur skall man göra med lacken?

Postby NoggerKungen » Wed 09 May, 2012 06:27

Det blev bra... hur länge ska jag dröja innan jag går på och polerar? 2-3 dagar så är den genomhärdad? Ska jag använda polish eller grövre som rubbing?

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Hur skall man göra med lacken?

Postby torake » Wed 09 May, 2012 07:39

Var det 1- eller 2-komponents klarlack?

1K-klarlack är väldigt mjuk, jag brukar vänta en vecka, och sedan använder jag väldigt snäll compound och oscillerande maskin. Man kan lätt köra igenom hela lagret med vanlig rubbing och handgnugg.

2K är mkt hårdare, den är som fabrikslack.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

NoggerKungen
Medlem
Medlem
Posts: 63
Joined: Thu 02 Jun, 2011 09:05

Re: Hur skall man göra med lacken?

Postby NoggerKungen » Wed 09 May, 2012 15:37

torake wrote:Var det 1- eller 2-komponents klarlack?

1K-klarlack är väldigt mjuk, jag brukar vänta en vecka, och sedan använder jag väldigt snäll compound och oscillerande maskin. Man kan lätt köra igenom hela lagret med vanlig rubbing och handgnugg.

2K är mkt hårdare, den är som fabrikslack.

1K.... det största problemet nu är väl att resten av bilen ser risig ut - får gå över den med rubbing och vara lite snällare mot den nya lacken (såg idag någon rinning som jag tänkte fixa innan).


Return to “Lackvård”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests