Lackeering av motorutrymme/ram

Lack och glans, allt som rör lackering, övrig ytbehandling och dess underhåll.
User avatar
Scoop
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2213
Joined: Wed 10 Sep, 2008 16:05
Location: Mora
Contact:

Lackeering av motorutrymme/ram

Postby Scoop » Thu 11 Oct, 2012 21:01

Jag har provat på flera forum för att få nån reda på detta, som vanligt får man krasst med svar men här får man alltid goda råd åtminstone :wink: :lol:


Jag håller på att rensa ur motorutrymmet på Capricen, det var mycket ytrost och fula hål, så medans jag tog bort den gamla kabelhärvan så svetsade jag igen hålen och slipade plåtrent så gott jag kunde (svårt att komma åt överallt) och lade på lite spackel där det behövdes.

När jag ändå hade börjat så började jag slipa ner runt framvagnen, tagit bort länkarmar för blästring och dom tänkte jag få pulverlackerade.

Men vad ska jag använda för lack när jag är klar med allt detta h*lvetiska slipandet? Tanken var att när jag gjort klart motorutrymmet helt så pallar jag upp bilen och gå genom ramen oxå, det är ytrost överallt, så det är väl lika f-n att slipa ner och göra så gott det går.. Tänkte först bara slänga på en underredsbehandling men det kommer ju hjälpa föga..

Färgvalet blir väl halvblank eller blanksvart, så långt har jag bestämt mig. Jag har en massa grundfärg som är halvblanksvart, men jag vet inte riktigt om det är dugligt att bara lägga på grundfärg och sen vara nöjd, vill gärna att färgen ska hålla oxå. Och på framvagn/ram ska det ju vara lite stryktålig färg oxå. Det första som jag tänkte var att späda ut slät hammarlack och häva i färgsprutan, men pga silikonet kommer det vara svårt att bättra i om det skulle behövas.

Har sett en del trådar här där folk verkligen går djupt ner i sina bilar, tar mer än gärna emot tips så jag kan få till en lack som håller! ;)
Ronny Andersson 1989 Lastbilsmekaniker

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Lackeering av motorutrymme/ram

Postby V70tdi » Fri 12 Oct, 2012 22:10

Prata med dom som håller på med lastbilsramar. Den färgen verkar ju hålla för nästan allt men vad det är för färg får dom kunniga svara på.
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD


Return to “Lackvård”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests