Vad gör jag åt dessa fläckar ?

Lack och glans, allt som rör lackering, övrig ytbehandling och dess underhåll.
Orlandoj
Proffs
Proffs
Posts: 218
Joined: Tue 23 Oct, 2012 20:44

Vad gör jag åt dessa fläckar ?

Postby Orlandoj » Fri 26 Oct, 2012 17:04

Skickar med bilder så ni vet vad det handlar om vad kan jag göra åt detta ? Enklaste sättet?
Image

Image


Image


Det var allt som fanns hur återgärda enklaste bästa sätt
Tack på förhand känns som jag är nr1 på vartenda kategori haha men har så mycket o fråga o lära mig hoppas ni respekterar detta!

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Vad gör jag åt dessa fläckar ?

Postby torake » Fri 26 Oct, 2012 17:11

Inte lätt!

ALL rost måste bort, sedan ny lack.

Framskärmen ser ut att behöva ny plåt också.

Lämna till någon billig och bra firma. Är detta all rost på bilen?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Vad gör jag åt dessa fläckar ?

Postby V70tdi » Fri 26 Oct, 2012 17:23

Blästra och grunda med en epoxygrund sedan spackla upp så du får en jämn och fin yta på med en slipgrund finslipa och lacka. Är du säker på att det inte finns minsta por så fukt kan leta sig igenom plåten så kan du spackla direkt på den renblästrade plåten.
Lättast som Torake säger är ju att lämna in den till någon som man vet är seriös och inte fuskar så man har tillbaka bubblorna efter några år. Är bilen fin i övrigt så kan det ju vara värt att lägga lite pengar på ett bra jobb.
Finns ju kemiska rostborttagare/omvandlare men jag har ingen bra erfarenhet av dom mirakelprodukterna då det brukar komma tillbaka och börjar bubbla under lacken efter ett tag :-( men kanske dom har blivit bättre nu än för 20 år sedan?
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

Orlandoj
Proffs
Proffs
Posts: 218
Joined: Tue 23 Oct, 2012 20:44

Re: Vad gör jag åt dessa fläckar ?

Postby Orlandoj » Fri 26 Oct, 2012 18:22

Yess det är allt som finns på bilen

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: Vad gör jag åt dessa fläckar ?

Postby Dieselpower » Fri 26 Oct, 2012 18:37

Jag kan nästan garantera att det är hål i framskärmen och under det vänstra bakljuset, det högra kan ha klarat sig. :|

Orlandoj
Proffs
Proffs
Posts: 218
Joined: Tue 23 Oct, 2012 20:44

Re: Vad gör jag åt dessa fläckar ?

Postby Orlandoj » Fri 26 Oct, 2012 18:44

måste kolla upp det :(

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad gör jag åt dessa fläckar ?

Postby Marie » Fri 26 Oct, 2012 20:16

Aj aj aj....

Sådana där fläckar kallas för malignt ferrohydroxalt melanom, och är den vanligaste cancerformen hos Mercedes-Benz....
Prognosen är tyvärr dålig om inte radikal kirurgi, strålningsbehandling och kemoterapi sätts in omgående... :cry:

Tyvärr verkar familjen Mercedes-Benz vara kraftigt genetiskt disponerade för detta sjukdomstillstånd, vissa familjemedlemmar värre än andra.

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Vad gör jag åt dessa fläckar ?

Postby Fotografen » Fri 26 Oct, 2012 22:02

Orlandoj wrote:Yess det är allt som finns på bilen


Finns garanterat mer...
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

Orlandoj
Proffs
Proffs
Posts: 218
Joined: Tue 23 Oct, 2012 20:44

Re: Vad gör jag åt dessa fläckar ?

Postby Orlandoj » Fri 26 Oct, 2012 22:56

Inte vad ögat kan se :)

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad gör jag åt dessa fläckar ?

Postby Marie » Fri 26 Oct, 2012 23:42

Orlandoj wrote:Inte vad ögat kan se :)


Plocka av saccoplanken, tröskelplasten och kofångarna så blir du nog tyvärr mörkrädd...

När så mycket syns på öppna ytor, så vill jag inte tänka på hur det ser ut bakom plastsjoken med en underbar miljö av sand, saltbemängd fukt o.s.v.

Orlandoj
Proffs
Proffs
Posts: 218
Joined: Tue 23 Oct, 2012 20:44

Re: Vad gör jag åt dessa fläckar ?

Postby Orlandoj » Fri 26 Oct, 2012 23:48

Så vad gör jag

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad gör jag åt dessa fläckar ?

Postby Marie » Sat 27 Oct, 2012 00:27

Det har du ju redan fått svar på:

V70tdi wrote:Blästra och grunda med en epoxygrund sedan spackla upp så du får en jämn och fin yta på med en slipgrund finslipa och lacka. Är du säker på att det inte finns minsta por så fukt kan leta sig igenom plåten så kan du spackla direkt på den renblästrade plåten.
Lättast som Torake säger är ju att lämna in den till någon som man vet är seriös och inte fuskar så man har tillbaka bubblorna efter några år. Är bilen fin i övrigt så kan det ju vara värt att lägga lite pengar på ett bra jobb.
Finns ju kemiska rostborttagare/omvandlare men jag har ingen bra erfarenhet av dom mirakelprodukterna då det brukar komma tillbaka och börjar bubbla under lacken efter ett tag :-( men kanske dom har blivit bättre nu än för 20 år sedan?


Och som jag antydde, det finns garanterat mer som gömmer sig bakom alla plastpaneler. Vill du åtgärda bilen riktigt så handlar det om att klä av den alla plastbitar och utrota rosten där också. Likaså finns det rost längre in bakom baklyktorna, så de måste av för att du skall kunna göra vid de båda rostblafforna där bak. Framskärmen skulle jag nog överväga att byta.

Det jag skrev om Cancer längre upp var givetvis ett skämt men med en allvarlig underton. Precis som cancer så gäller det att ta hand om rosten så tidigt som möjligt. Den både sprids och går på djupet förfärande fort. Jag hade en W126 från 1989 som jag började upptäcka rost på 2004, och jag tänkte att det kunde vänta något år, men då jag väl började undersöka närmre ett par år senare, så kom jag fram till att den bilen i stort sett var räddningslöst förlorad. Det enda som möjligen skulle kunnat rädda den hade varit en totalrenovering i något östland där arbetskraften inte kostar någonting...

Sök runt på forumet, så lär du hitta bilder på bilar som inte "ser så farligt rostiga ut" men som när de blivit avklädda ger den starkaste mardrömmar i flera veckor. Kolla till exempel Pasis 210-kombi, eller Psychos S-klass W220....

Är din bil nysåld i Sverige? Om inte, så bör du veta att rostskyddet från fabriken bättrades på i Sverige av importören Philipsons på den tiden som din bil tillverkades. Alltid något, men Mercedes ROSTAR, den som påstår något annat borde tvätta munnen med såpa.
Last edited by Marie on Sat 27 Oct, 2012 00:34, edited 1 time in total.

Orlandoj
Proffs
Proffs
Posts: 218
Joined: Tue 23 Oct, 2012 20:44

Re: Vad gör jag åt dessa fläckar ?

Postby Orlandoj » Sat 27 Oct, 2012 00:33

:(

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: Vad gör jag åt dessa fläckar ?

Postby doolar » Tue 30 Oct, 2012 01:20

De allra flesta bilar rostar - bilen är inte ny precis... Men som sagts i tråden, syns detta utanpå så finns det garanterat mer under plast och plåt, tyvärr! Det kan man ju å andra sidan bortse från om man inte bryr sig om vad som finns under, eller inte vill lägga för mycket pengar på det om man inte kan eller vill fixa det själv.

Jag hade tänkt efter pengamässigt en extra gång. Sålde min 300CE för 24000:- för två år sedan, den hade ingen synlig rost alls, import från södra Tyskland 2004. Alltså, fixa själv eller på "billiga hörnan" men räkna med att det kommer tillbaka och/eller mer och njut av din bil under tiden. Vill du har bättre/perfekt skick, hitta annat exemplar, det är billigare. W124 ligger i rea-backen som aldrig förr...

Mina 50 cent...
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil

U.S
Proffs
Proffs
Posts: 251
Joined: Thu 14 Apr, 2011 17:42

Re: Vad gör jag åt dessa fläckar ?

Postby U.S » Tue 30 Oct, 2012 16:05

Jag har en kompis som är lackerare och han berättade att det ofta kommer folk och visar upp sina bilar med liknande symptom som på din. De brukar säga att du kan väl "slipa av och lacka till". Han svarar att när det gått "runt hörnet" som på dina bilder är det mycket jobb men absolut inte omöjligt. Rosten har ju under lång tid tagit sig inifrån och ut. Han gav mig rådet att jag slipar ner och blästrar min rost själv hemma och lägger på washprimer, med pensel där det är porer och med spray i övrigt. Därefter chassiprimer eller slipgrund. Inget spackel på washprimer då det inte härdar. Jag kommer göra all demontering, slipning blästring och grundning själv. Sen tar han över och slipar och lackar. Jag kommer att vara med för att se och lära.
En annan kompis hjälper till med svetsningen.

Detta är mina alternativ, du bör kanske fråga dig vad det är värt i tid och pengar och utgå från det. Mycket jobb, mycket tid och en del pengar men sen får du en bil som blir fin.
CLK 320 cab -99 såld
E55 AMG -00 såld


Return to “Lackvård”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests