Vad gör jag åt dessa fläckar ?

Lack och glans, allt som rör lackering, övrig ytbehandling och dess underhåll.
User avatar
stefan64
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 117
Joined: Wed 09 May, 2007 20:57
Location: E-tuna

Re: Vad gör jag åt dessa fläckar ?

Postby stefan64 » Tue 02 Apr, 2013 16:29

V70tdi wrote:Blästra och grunda med en epoxygrund sedan spackla upp så du får en jämn och fin yta på med en slipgrund finslipa och lacka. Är du säker på att det inte finns minsta por så fukt kan leta sig igenom plåten så kan du spackla direkt på den renblästrade plåten.
Lättast som Torake säger är ju att lämna in den till någon som man vet är seriös och inte fuskar så man har tillbaka bubblorna efter några år. Är bilen fin i övrigt så kan det ju vara värt att lägga lite pengar på ett bra jobb.
Finns ju kemiska rostborttagare/omvandlare men jag har ingen bra erfarenhet av dom mirakelprodukterna då det brukar komma tillbaka och börjar bubbla under lacken efter ett tag :-( men kanske dom har blivit bättre nu än för 20 år sedan?


Ja lite bättre rostomvandlare nu i alla fall.
Jag behövde tidsfrist att byta ett främre bromsrör som var rostigt när jag skulle in på bes.
Tog lite rostomvandlare och penslade på. Besmannen var väldigt konfunderad, skrapade och muttrade "det ser ut som att det borde vara rostigt", "men det ser ju inte ut som rost" Han visste helt enkelt inte vad han skulle kalla det. Jag stod naturligtvis helt ovetande. :roll:
Bilen gick igenom! :-D

I alla fall rostomvandlare funkar bra, men man får inte slipa innan, ta bara ta lite lätt det lösa med stålborste eller så. Annars finns ingen rost att omvandla. :shock:
Har en dörr med stor blämma som jag smetade på sånt för ca 7 år sedan utan att lacka om eller nått och det har fortfarande inte rostat igenom. :-D
Mb CLK 230 K-01
Mb 200E -89
Mb 200 -84


Return to “Lackvård”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests