Tips på "bumpershine"

Lack och glans, allt som rör lackering, övrig ytbehandling och dess underhåll.
torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Tips på "bumpershine"

Postby torake » Sun 20 Oct, 2013 21:44

doolar wrote:
torake wrote:Kräver tyvärr ett tålamod jag inte besitter, att behandla en W126 grillinsats mer än en gång om året. Har för mig jag räknade till cirka 450 celler :shock:


Grillinsatsen hade jag aldrig orkat behandla heller, är den väldigt dyr ny?


Nej, den var inte så farligt dyr, ca 400kr för plastgallret. Mindre än en krona per hål :wink:

Många målar ju den, det skulle också vara ett alternativ, blåsa av den med ångtvätt och sedan plastprimer och grå färg.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: Tips på "bumpershine"

Postby doolar » Mon 21 Oct, 2013 11:58

torake wrote:
doolar wrote:
torake wrote:Kräver tyvärr ett tålamod jag inte besitter, att behandla en W126 grillinsats mer än en gång om året. Har för mig jag räknade till cirka 450 celler :shock:


Grillinsatsen hade jag aldrig orkat behandla heller, är den väldigt dyr ny?


Nej, den var inte så farligt dyr, ca 400kr för plastgallret. Mindre än en krona per hål :wink:

Många målar ju den, det skulle också vara ett alternativ, blåsa av den med ångtvätt och sedan plastprimer och grå färg.


Då är det ju bara att köpa en ny istället för att gneta med Vista. :)
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Tips på "bumpershine"

Postby torake » Mon 21 Oct, 2013 16:57

doolar wrote:
torake wrote:Nej, den var inte så farligt dyr, ca 400kr för plastgallret. Mindre än en krona per hål :wink:

Många målar ju den, det skulle också vara ett alternativ, blåsa av den med ångtvätt och sedan plastprimer och grå färg.


Då är det ju bara att köpa en ny istället för att gneta med Vista. :)


Det gäller ju i och för sig alla delar, inte bara grillinsatsen. Men att köpa nya delar och montera är inte renovering för mig. Om funktionen på en del är okej, och man kan fixa den kosmetiskt då föredrar jag att göra det.

Jag skrev i inlägg nummer två i den här tråden att det inte finns något mirakelmedel för "bumpershine", efter att ha provat vista och läst vad folk skrivit i den här tråden trodde jag för en stund att jag hade fel, men nu ett år senare känns det som att mitt ursprungliga uttalande var rätt ändå. Lackera eller köpa nytt är det enda som håller i längden om man inte vill hålla på att kladda en gång i månaden.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: Tips på "bumpershine"

Postby doolar » Mon 21 Oct, 2013 20:20

torake wrote:
doolar wrote:
torake wrote:Nej, den var inte så farligt dyr, ca 400kr för plastgallret. Mindre än en krona per hål :wink:

Många målar ju den, det skulle också vara ett alternativ, blåsa av den med ångtvätt och sedan plastprimer och grå färg.


Då är det ju bara att köpa en ny istället för att gneta med Vista. :)


Det gäller ju i och för sig alla delar, inte bara grillinsatsen. Men att köpa nya delar och montera är inte renovering för mig. Om funktionen på en del är okej, och man kan fixa den kosmetiskt då föredrar jag att göra det.

Jag skrev i inlägg nummer två i den här tråden att det inte finns något mirakelmedel för "bumpershine", efter att ha provat vista och läst vad folk skrivit i den här tråden trodde jag för en stund att jag hade fel, men nu ett år senare känns det som att mitt ursprungliga uttalande var rätt ändå. Lackera eller köpa nytt är det enda som håller i längden om man inte vill hålla på att kladda en gång i månaden.


Man behöver inte kladda en gång i månaden på en mättad plastbit.

Men jag hör dig, du vill inte köpa nytt och byta ut. Har du provat värmepistol?
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil


Return to “Lackvård”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests