Sprutning av balkar

Lack och glans, allt som rör lackering, övrig ytbehandling och dess underhåll.
User avatar
Scoop
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2213
Joined: Wed 10 Sep, 2008 16:05
Location: Mora
Contact:

Sprutning av balkar

Postby Scoop » Wed 27 Feb, 2013 02:05

Hjälper en vän med hans fenmerca, lagat upp golvet och skrapat rent hela underredet och lackerat det. Tänkte vi skulle spruta in någon form av rostskydd i balkarna på bilen, men det har redan börjat komma lite rost på insidan av dem, inte farligt mycket verkligen inte så att dom är dåliga. Vad borde vi använda för något att spraya i balkarna? Tycker det känns lite fel att spruta in vanlig underredsspray, känns som att det kommer kapsla in rosten och bara göra saken värre..
Ronny Andersson 1989 Lastbilsmekaniker

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Sprutning av balkar

Postby torake » Wed 27 Feb, 2013 08:34

Linolja.

Problemet är när fuktig luft cirkulerar in i tröskeln och kondenserar på kalla metallen. Om man har ett lager linolja på så kan inte vattnet nå fram. Linoljan har bra vidhäftning och flyter ut bra, även på upp-och nedvända ytor.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: Sprutning av balkar

Postby Lasse Bender » Wed 27 Feb, 2013 11:45

torake wrote:Linolja.

Problemet är när fuktig luft cirkulerar in i tröskeln och kondenserar på kalla metallen. Om man har ett lager linolja på så kan inte vattnet nå fram. Linoljan har bra vidhäftning och flyter ut bra, även på upp-och nedvända ytor.


Kul att du tillhör linoljans förespråkare. Det här är verkligen min käpphäst. Jag har som jag skrivit tidigare här på forumet mycket lång erfarenhet av linolja, inte bara som rostskyddande medel och kan bara säga att det finns inget annat som är mer effektivt speciellt om det redan har börjat rosta. Och i hålrum. Oslagbart.
Under åren har jag experimenterat med olika tillsatser bl.a. Xerotin för en snabbare torkning. Dock har jag kommit fram till att en av fördelarna med linoljan är just den långa torktiden så att den hinner krypa ordentligt. Däremot kan det vara en god idé att i en andra omgång tillsätta torkmedel så att man uppnår en försegling av behandlingen.
Linolja är en fantastiskt mångsidiga produkt med unika egenskaper och jag har förstått att allt fler har börjat inse detsamma. Jätteroligt!

User avatar
Scoop
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2213
Joined: Wed 10 Sep, 2008 16:05
Location: Mora
Contact:

Re: Sprutning av balkar

Postby Scoop » Wed 27 Feb, 2013 13:03

Härligt att höra, fixar linolja och sprutar i :) tack för era svar!
Ronny Andersson 1989 Lastbilsmekaniker

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Sprutning av balkar

Postby pasi » Mon 04 Mar, 2013 16:18

Hur gör man andra behandlingen så att den torkar bra då? Är inte det brandfarligt under torkningen?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Sprutning av balkar

Postby torake » Mon 04 Mar, 2013 16:36

Linoljan är inte brandfarlig om man häller den på golvet eller har sprutat den på en plåtyta, däremot om man har dränkt in något som i sig kan brinna, och som inte inte leder bort den värme som blir när oljan oxiderar, OCH knycklar ihop det så att det har mycket yta men liten volym DÅ kan det utvecklas så mycket värme så att antändning sker.

... exempelvis en trasa eller papper som man dränkt i oljan och sedan knycklar ihop och lägger i en soppåse tillsammans med andra papper och trasor.

Jag skulle också vilja ha exempel på torkmedel? Jag vet ju att man t.ex. kan utsätta oljan för damm, köra på en dammig väg, då blir det liksom en torr yta, men hur man får in det i balkar vet jag inte.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: Sprutning av balkar

Postby Mimmi » Mon 04 Mar, 2013 17:45

hej!

Linolja som rostskydd har ju blivit väldigt populärt. Men skall det vara rå eller kokt linolja?

Biltema säljer en linoljeprodukt, som har någon tillsats. Den torkar och det blir en väldigt fin yta på länkarmar och liknande som man enkelt kan se, den verkar väldigt motståndskraftig också.
Det enda jag har lite emot linolja är att det luktar väldigt mycket, väldigt länge. :lol: Speciellt när bilen står ute på sommaren och blir varm. Det luktar kitt och glasmästeri i kubik! Lite kittlukt tycker jag luktar gott, men det kan ibland bli lite för mycket av det goda... :-)
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Sprutning av balkar

Postby torake » Mon 04 Mar, 2013 17:58

Rå linolja skall det vara.

Kokt linolja kryper inte lika bra, och den torkar och blir hård. På trä brukar man först ta rå linolja, och sedan för att få en blank och fernissaliknande yta tar man kokt linolja ovanpå.

Jag använder också biltemas, den på sprayburk med nånslags lösningsmedel i.

Och ja, lukten får man stå ut med. Det är en sån lukt som jag kan tänka mig att vissa tar anstöt av, typ som stekos eller flott.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Sprutning av balkar

Postby Marie » Mon 04 Mar, 2013 18:52

Jag kör också med Biltemas linolja, men jag är för snål för sprejburk, så jag använder samma firmas tryckluftsdrivna rostskyddsspruta.

Jag tycker att glasmästerilukten är mysig....
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Scoop
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2213
Joined: Wed 10 Sep, 2008 16:05
Location: Mora
Contact:

Re: Sprutning av balkar

Postby Scoop » Tue 05 Mar, 2013 13:23

Biltema har inte någon sån här olja på burk som man kan hälla i en underredsspruta och duscha i? Rå linolja har jag fått för mig att man ska använda, tänkte först köpa på en färghandel, men dom har rätt dåliga burkar att hälla i en spruta från :lol:

Att det luktar är nog en fördel, kanske dödar wunderbaumlukten som satt sig som klister i bilen :wink:
Ronny Andersson 1989 Lastbilsmekaniker

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Sprutning av balkar

Postby Marie » Tue 05 Mar, 2013 14:18

Scoop wrote:Biltema har inte någon sån här olja på burk som man kan hälla i en underredsspruta och duscha i? Rå linolja har jag fått för mig att man ska använda, tänkte först köpa på en färghandel, men dom har rätt dåliga burkar att hälla i en spruta från :lol:

Att det luktar är nog en fördel, kanske dödar wunderbaumlukten som satt sig som klister i bilen :wink:


Visst har de:
Image

kan monteras direkt på en sådan här spruta också:

Image
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: Sprutning av balkar

Postby Lasse Bender » Tue 05 Mar, 2013 15:47

Som jag har nämnt tidigare kan man tillsätta någon procent sickativ (Xerotin) den andra gången för att påskynda torkningen. Tyvärr blir då inte behandlingen 100% miljövänlig eftersom sickativ innehåller vissa tungmetaller. Och vad som avges när plåten blir varm kan man ju fundera över.
Beträffande linoljan så finns det olika renhetsgrader där linolja(231) för konstnärsbruk är absolut ren. Den är i stort sett färglös och har en svagare doft än den billiga som man köper dunkvis i färghandeln. Dessutom är den helt ren från ämnen som binder vatten och som fördröjer torkningen. Givetvis får man betala lite mer för den också men det är det kanske värt. Själv köper jag endast småflaskor som jag använder i mitt måleri och har aldrig testat den som rostskydd.
Och rå linolja skall det förstås vara, åtminstone första gången. Andra gången kan man eventuellt försegla med kokt. Så har jag gjort och det har fungerat utmärkt.
Linoljelukten har inte jag några problem med men jag är kanske miljöskadad eftersom jag jobbar med det dagligen.

User avatar
sonderklasse126
Expert
Expert
Posts: 544
Joined: Mon 17 May, 2010 21:45
Location: smurG

Re: Sprutning av balkar

Postby sonderklasse126 » Wed 20 Mar, 2013 10:07

Tjock växellådsolja på underredet och i golvet, hydralolja i hålrum och balkar. Annars brukar ja blåsa på chesterton 740 vax innan underredesmassan. Har funkat bra hittills det ända är ju att det blir fläkar på asfalten.
S123T 300DT ,83 Farbe



Avställda

Skrotade
W123 300D ,77 Farbe

Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe

User avatar
huckstar
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1859
Joined: Sat 06 May, 2006 14:02
Location: Älvdalen norra Dalarna

Re: Sprutning av balkar

Postby huckstar » Fri 22 Mar, 2013 19:17

Linolja får man ta och prova!
Angående miljövänlighet, så ska det väl vara så starkt och miljöfarligt som möjligt för att kunna skydda plåten.. :roll:
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03

Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz


Return to “Lackvård”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest