Polering

Lack och glans, allt som rör lackering, övrig ytbehandling och dess underhåll.
User avatar
twostroke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1228
Joined: Mon 25 Sep, 2006 22:57
Location: Gällivare

Re: Polering

Postby twostroke » Fri 29 May, 2015 14:36

som nytt! :thumbright:

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: Polering

Postby Mimmi » Fri 29 May, 2015 23:46

Hej!

Tack :-) ! Ja, jag lägger väldigt många timmar på min mc varje vinter. Dels är det alltid en fullständig genomgång - service, och så det som tar längst tid, putsandet! Bara avgassystemet tog nog tio timmar i år...
I år blev det förutom en ordentlig service med byte av alla vätskor och oljor, alltså oljan i motorn, växellådan samt slutväxeln, bromsvätska och kylvätska också en total renovering av framgaffeln. Detta arbete inkluderade samtliga tätningar samt de fyra glidbussningarna, två per gaffelben samt naturligtvis ny olja även i gaffeln. För att skydda gaffelbenen monterade jag även gaffelbälgar. Kanske inte så snyggt men väldigt bra.

Men även Maries K100RS är fin, särskilt med tanke på att den gått nästan 20000 mil och är från -85.
Min K1100 LT är ju bara barnet i jämförelse, han är en -97 som bara gått 4800 mil.
Jag hade RSen förut, men jag sålde den till Marie eftersom jag inte längre klarar den sportigt framåtlutande körställningen och hårdare fjädringen som RS har.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

Moose
Medlem
Medlem
Posts: 70
Joined: Mon 05 Sep, 2005 23:18
Location: Västerås

Re: Polering

Postby Moose » Sat 30 May, 2015 12:01

Fint jobb du har gjort på mc:n! Är imponerad av den tiden du orkar lägga ned på få den så fin.

Av dekalen att döma så har du Wilbers dämpare på hojen. Glöm inte bort att serva även dessa. Jag renoverade mina Wilbers i våras och det gjorde stor skillnad på min hoj.

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: Polering

Postby Mimmi » Sat 30 May, 2015 14:52

Hej!

Tack för omdömet! :-)
Visst har jag monterat Wilbers dämpare bak (men bara en, det är enkelsving på K-modellen) och även fram har jag Wilbers fjädrar. Men de är inte servicemogna ännu, de är nästan nya och har inte rullat tusen mil ännu. Någon skillnad mot de första milen och nu känner eller märker jag inte. Men när det är dags skickar jag in fjäderbenet till Wilbers för översyn.
De är mycket serviceinriktade, jag beställde det fjäderbenet exakt för min mc, det var många uppgifter de ville ha. Vikt på mcn med förare, hur mycket jag kör med packning och i så fall vikten på denna, samma sak om man skjutsar eller ej, typ av körning och mycket annat. De gjorde en perfekt avstämning och valde rätt fjäder och rätt förspänning, jag har inte behövt ändra förspänningen alls, hänget är perfekt. Likaså dämpningen som är justerbar på såväl kompression som retur var rätt från fabrik.
Så om någon skall köpa nya fjäderben till sin mc rekommenderar jag verkligen Wilbers!
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!


Return to “Lackvård”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests