Rekond produkter - tips och inköp

Lack och glans, allt som rör lackering, övrig ytbehandling och dess underhåll.
User avatar
sodisodi
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 181
Joined: Sat 27 Aug, 2011 18:46
Location: västmanland

Rekond produkter - tips och inköp

Postby sodisodi » Fri 06 Apr, 2018 03:52

Berätta gärna vad du använder och vart du köper produkterna
Image

E-COUPE 220 C207 + SLK 350 R172

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: Rekond produkter - tips och inköp

Postby Mimmi » Fri 06 Apr, 2018 14:10

Hej!

Jag har använt och använder en hel del olika preparat av olika fabrikat. Jag kan inte så här på rak arm berätta om vad jag har i förrådet och vad jag tycker om de olika preparaten, men jag skall försöka återkomma i ämnet.

Men ett preparat jag verkligen rekommenderar kan jag nämna redan nu, Meguiars NXT Metal Polysh.
Det ger superglans på blanka metallytor, och skyddar även ytorna mot oxidation. Det polerar inte upp en nedgången yta, till det använder jag det gamla hederliga Autosol, men efter det gör jag en behandling med Meguiarsmedlet. Glansen blir oöverträffad och det håller sig länge. Jag använder det bland annat på avgassystemet på min mc, min BMW har högglanspolerat rostfritt avgassystem och nu håller glansen mer än en säsong. det blir knappast ens missfärgat av värmen, med andra medel blir det gult och i de svalare delarna blått nästan med en gång, men inte nu.
Jag använder det exempelvis även på mässingloden i mina antika väggur, de är lika spegelblanka efter mer än ett år, mässing oxiderar, mörknar, annars fort även i inomhusmiljö. Men även på diskbänkar och annat man vill ha blankt och fint inomhus är det oöverträffat.

Mina inköpsställen är företrädesvis:

http://www.waxdog.se/

och:

http://www.pingens.se/

Båda företagen har enligt min åsikt mycket god service, är hjälpsamma vid telefonkontakt, samt har snabba leveranser. Ofta finns varorna hos mig dagen efter beställning om man beställer i hyfsad tid vill säga.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: Rekond produkter - tips och inköp

Postby Mimmi » Mon 28 May, 2018 23:57

Hej!

Nu har jag/vi polerat min bil. Visserligen är det en Renault, så vi får se om moderator raderar detta inlägg :wink: . W140 står i tur mot slutet av veckan eller början av juni, och då återkommer vi med den.

Någon rekommenderade förra eller förrförra året Menzerna när jag efterlyste något bra fabrikat eftersom inte ERRBE finns längre. Jag inhandlade således polish av det fabrikatet förra våren men då hanns det inte med att rekonda riktigt riktigt bra.
Men nu har jag alltså ett utlåtande att lämna.

Det jag använde var följande: Efter en rejäl avfettningstvätt och efterföljande claybehandling av hela bilen började jag med Menzerna Medium Cut Polish 2500. Därefter en omgång med Menzerna Super Finish Plus 3800. Båda preparaten kördes med tvåskivig oscillerande maskin med medelhårda trissor.
Dessa medel var fantastiskt lättarbetade, damm- i det närmaste lukt- och kletfria och lämnade en väldigt fin yta. Visserligen är bilen välskött sedan ny och inte gått mer än 3200 mil samt alltid garagerad inomhus, men den är i vart fall 7½ år gammal och aldrig maskinpolerad förut, så det fanns lite smårepor samt dessutom hade det bildats som en trist gråaktig hinna som syntes, särskilt på tak och motorhuv.

Som avslutning lades Meguiars Ultimate Liquid Wax på två gånger med ett dygns mellanrum. Detta preparat trivdes jag verkligen att arbeta med. Dessutom har det en svag och behaglig doft till skillnad från många andra fabrikat. Jag behandlade även alla rutor, samt fram och baklyktor. Att det inte kritar är ju en mycket stor fördel, maskeringarna på alla ytor som inte skulle poleras avlägsnade jag innan vaxningen, vilket innebar att jag även behandlade alla svart plast .
Menzernaprodukterna och rondellerna köpte jag på nätet av Waxdog.se medan en lokal bilfirma (Lahalls Bil AB) sålde Meguiarsvaxet. Glädjande nog har de en hyfsad sortering av detta fabrikat.

Jag är synnerligen nöjd med resultatet, bilen är blankare och slätare i lacken än vad den var när jag hämtade ut den ny våren -11. Jag har ju putsat på bilar, mopeder och MC i dryga femtio år vid det här laget, och jag har aldrig förr åstadkommit ett sådant resultat!
Nu återstår det att se hur länge det håller sig.
Bilder nedan.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Last edited by Mimmi on Sun 08 Jul, 2018 00:06, edited 1 time in total.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: Rekond produkter - tips och inköp

Postby doolar » Fri 01 Jun, 2018 10:36

Mimmi wrote:Hej!

Nu har jag/vi polerat min bil. Visserligen är det en Renault, så vi får se om moderator raderar detta inlägg :wink: .


Här raderas ingenting oavsett bil när det är ett så här fint arbete som är ett föredöme för oss andra att ta efter. Tack för att du tog dig tid att lägga upp beskrivning av ditt arbete och bilder Mimmi. Toppjobb!
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: Rekond produkter - tips och inköp

Postby Mimmi » Fri 01 Jun, 2018 11:12

Hej!

Tack! :-D
Tyvärr har vi inte börjat med Mercedesen ännu, dels har vi massvis att göra med annat, dessutom orkar jag inte med den invändiga rekonden när det är så varmt som det varit nu under en lång tid. Garaget är för trångt för att kunna arbeta med W140 på ett bra sätt, så invändig rekond brukar vi göra utomhus, det är dessutom så fint ljus inuti bilen när man är under bar himmel. Men för det utvändiga arbetet skall vi låna grannens stora garage, hoppas vi kommer igång med det arbetet nästa vecka.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: Rekond produkter - tips och inköp

Postby doolar » Sun 03 Jun, 2018 10:31

Jag använde för första gången Ultimas produkter nyligen:

Ultima Paint Prep Plus - en mycket lätt polish, passar bra på en välskött lack.
Ultima Paint Guard Plus - tidernas mest lättjobbade lackskydd. Jag la två lager med 12 timmars mellanrum.
Ultima Interior Guard Plus - inte en dressing, utan ett skydd (UV tex) för interiören. Gör också interiören väldigt lättstädad.

Jag blev oerhört nöjd med Ultimas sortiment. Jag är en glad amatör, och mer lättjobbat än så har jag svårt att se det bli. Resultatet blev riktigt bra:

Image

Köpte också Ultimas schampoo, men inte provat det än. Har kört Autoglym tidigare, men det innehåller vax vilket Ultimas inte gör.

Använder också Autoglym Fast Glass för fönsterputs, det är i mitt tycke ett riktigt bra fönsterputsmedel.
Vidare använder jag Glare Polish där jag behöver lite mer bett, samt några andra Glare-produkter.

Ecolab Spray Cleaner använder jag också mycket till att torka av interiör, samt till vissa fläckar eller fågelskit mellan tvättar. Det är inte en specifik bilprodukt, men en fantastisk produkt oavsett. Fungerar också utmärkt som fönsterputs, så jag har alltid en Spray Cleaner i bilen.

Har börjat tvätta med två hinkar med grit guard, och ska börja med förtvätt och skumlans till högtryckstvätten också.

Jag saknar väl en bra detailer i min arsenal, tips mottages gärna!

Köper mina produkter hos Waxdog eller Bollnäs bilvård, förutom Spray Cleaner som jag köper via jobbet då vi använder den där.

Ett tips för er som missat är ju https://www.youtube.com/user/CarCleaningGuru på Youtube. Hans videos är riktigt bra gjorda, och han har tidernas mest behagliga röst att lyssna på. :mrgreen:
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: Rekond produkter - tips och inköp

Postby Mimmi » Sun 10 Jun, 2018 23:35

Hej!

Ett litet tips.
Rondeller av bra/god kvalitet blir inte så snabbt utslitna att de skall kasseras utan kan användas några gånger om man tvättar ur dem.
Ett mycket bra tvättmedel för detta är flytande galltvål, jag blöter rondellerna och masserar in galltvålen och sedan håller på med urkramning, sköljning, ny galltvål och urkramning/massage tills de är rena.
De torkar inte så fort, och våta/fuktiga rondeller påverkar ju resultatet så för att påskynda torkningen går det utmärkt att torka dem i microvågsugnen.
Men man måste vara försiktig så att varken rondell eller ugn blir överhettade. Exempelvis torkade jag rondeller jag tvättade vid 23 tiden ena dagen på förmiddagen dagen efter flera gånger med full effekt i 25 sekunder med avsvalning emellan.
Likadant kan man torka microfiberdukar i microvågen om de inte hunnit torka ordentligt efter tvätt .
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: Rekond produkter - tips och inköp

Postby Mimmi » Tue 12 Jun, 2018 00:53

Hej!

Så var då äntligen Mercedesen färdig. :-) ( men inte lika färdig som vi känner oss efter nästan en hel veckas slitgöra :shock: :wink: )

Vi började förra onsdagen med en ordentlig tvätt, avfettningstvätt efter vintern överlät vi för några veckor sedan till en bilputsfirma som har bra medel samt en ordentlig godkänd tvätthall. Det luktar så trist så länge efteråt när vi avfettar hemma på grusinfarten. Rhododendronen intill mår inte heller riktigt bra av det sköljvattnet... :-(

Tisdag kväll körde vi in bilen i grannens hyfsat rymliga garage som de var vänliga att låna ut till oss, det var till och med de som erbjöd oss att använda det eftersom garaget här är väl trångt för att kunna arbeta med en W140.

Torsdagen började vi med att nogsamt ta bort de små kvarsittande tjärprickarna, detta med ett Hagmans preparat i sprayform som heter Asfaltsväck.

Därefter en omgång clay, jag använder gärna Bilt Hamber eftersom den inte behöver något speciellt smörjmedel utan används tillsammans med vanligt vatten.
Efter den behandlingen torkade vi av hela bilen med Biltemas långhåriga blå microfibertrasor, först en fuktig, sedan en torr.

Nu var det dags för första poleringen. Till den var det samma preparat som vi använde på Renaulten, alltså Menzerna Medium Cut Polish 2500. Vi började med de orange mediumhårda rondellerna. Men motorhuven var så pass repig att resultatet inte blev så det dög åt mig. Eftersom vi inte hade något bra grövre medel hemma blev det i stället att vi körde av huven med samma preparat men på blå hårda trissor, och det gjorde susen! Så var den dagen slut.

Fredagen började med att vi körde över hela bilen med Menzerna Super Finish Plus 3800
Nu var vi nöjda med poleringen, det finns några små repor efter grannens rivstartande katt Benny (vi kallar honom numera Donald eftersom han är orange och heldum :-) ) kvar, men de syns bara i vissa vinklar och ljusförhållanden, så de får angripas vid ett annat tillfälle.

Därefter tvättade vi noga av alla (feta)polermedelsrester med en 10% Isopropanollösning som sprayas på med en duschflaska och torkas av med microfibertrasa.

Så var det då dags för vaxning första gången. Vi använde även där samma medel som på Renaulten, alltså Meguiar´s Ultimate Liquid Wax Resultatet blev enastående.

Lördagen inleddes med en andra behandling med Meguiarsvaxet. Resultatet blev ännu mera osannolikt fint.
Vi har inte arbetat hela tiden med samma sak, när Marie polerat och torkat av vax eller polish har jag ägnat mig åt att polera och vaxa alla de emblem, blinkers och andra smådetaljer vi demonterat för arbetet.
Dessutom lackade jag om strålkastartorkararmarna som var trista att se på, lite rostiga och grådassiga. Jag använder för sådana saker en svart sprayfärg, Hagmans Halvblank. Dessutom lackade jag om ett lock för domkraftfäste som tappat lacken. Där använde jag riktig billack köpt och bruten här på Färghuset i Kinna. Han blandar alla sorters lacker och använder ett riktigt fabrikat, och fyller även på bra sprayflaskor med ett fullgott munstycke. Naturligtvis toppat med klarlack av samma kvalitet och inköpsställe. Dessutom lackerade jag en ny antennfotshylsa, den gamla hade lossnat och satt osäkert. Numera finns de inte att köpa i alla färger, så man får ta vad som finns. Den vi hade var svart 040, så den fick ju slipas och sedan lackas Pajettrot.

Då var lördagens arbete slut.

Söndagen inleddes med att vi körde ut bilen, över gatan och in på Viskans Krafts område där vi lånade en lastbrygga för att enkelt kunna komma åt baktill/undertill. Den förr svarta ytan på plåt och drag var numera mest grå och trist. Efter rengöring och maskering sprutade jag med svart Body.

Åter i garaget började invändig rekond. Marie polerade alla dörrfalsar, trösklar och därtill hörande detaljer noggrant, likaså fick maskinrummet en överhalning. Preparatet var Hagmans Vaxpolish samt Armor All putsdukar för plast/vinyl Mat Finish. Sönderklippta bitar av en polerrondell är utmärkt för sådana arbeten.

Mattor, instrumentpanel, dörrsidor och annat som inte är skinn tvättade jag med Arcticlean Interior Clean (inköpt hos Pingens) i styrka 1:50, som jag sprayade på med duschflaska, arbetade in det med en microfibertrasa och torkade av med våffelduk. Efter det gjorde vi kväller.

Måndag morgon var det dags igen. Säten och annat skinn tvättade jag enligt anvisningar på flaskan med Autoglym Leather Cleaner. Därefter behandlade jag skinnet noga enligt anvisningar med Autoglym Leather Care Balm.
Skinnet blir väldigt mjukt och behagligt efter några användningar av detta medel. Dessutom tillför det en riktig härlig skinndoft i bilen.

Som synes på några av följande bilder är skinnet på vissa ställen ganska blankt, särskilt på förarstolen. Anledningen är inte felaktig behandling utan beror helt enkelt på att bilen nu rullat drygt 38400mil. Använt skinn blir ju som bekant blankt av slitage, ytstrukturen förändras och blir slätare = blankare.

Jag vill slutligen tillägga att nu har Marie lärt sig tricken och de nödvändiga handgreppen så bra att hon är klart godkänd i bilputsandets ädla konst!

Nedan ett antal bilder på resultatet.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image


Med tanke på att bilen är 27 år gammal i september, och rullat över 38400 mil känner vi oss mycket nöjda med resultatet.
Last edited by Mimmi on Sat 07 Jul, 2018 22:55, edited 1 time in total.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

amgen
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: Rekond produkter - tips och inköp

Postby amgen » Tue 12 Jun, 2018 13:41

Otroligt tjusigt!!! :-D *pust, vilket jobb!*
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: Rekond produkter - tips och inköp

Postby Mimmi » Wed 13 Jun, 2018 00:04

amgen wrote:Otroligt tjusigt!!! :-D *pust, vilket jobb!*


Hej!

Tack! :-D
" pust ,vilket jobb"
Det kan Du tro!
Jag säger som min gamla Mamma, salig i åminnelse, sa när hon var riktigt utsliten: "Ja känner me som utsketet äpplamos"
Hon var rolig, hon var en dam som kunde föra sig, men när hon ville hade hon ett rikt och blommigt ordförråd.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

s500lang
Proffs
Proffs
Posts: 274
Joined: Thu 02 Feb, 2006 11:27
Contact:

Re: Rekond produkter - tips och inköp

Postby s500lang » Wed 13 Jun, 2018 09:44

Ser bra ut!

Noterar dock:

Dörrstoppet på förarsidan har blivit bytt men ej lackat.

Säkerhetsbältenas röda knappar är obehandlade, jag brukar använda någon form vaxglans så lyser de klarröda igen.

Regskylt bak har säljarens logga, det första jag gjorde på min bil var att lacka över m svart spray.

Mvh J

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Rekond produkter - tips och inköp

Postby Marie » Wed 13 Jun, 2018 10:38

s500lang wrote:Ser bra ut!

Noterar dock:

Dörrstoppet på förarsidan har blivit bytt men ej lackat.

Säkerhetsbältenas röda knappar är obehandlade, jag brukar använda någon form vaxglans så lyser de klarröda igen.

Regskylt bak har säljarens logga, det första jag gjorde på min bil var att lacka över m svart spray.

Mvh J


De båda första noteringarna tar vi åt oss. Säkerhetsbältesknapparna konstaterar Mimmi rodnande att hon missat. Dörrstoopen faller på mitt konto, men förklaringen är att den gamla brast för nio år sedan och hotade orsaka skador på dörren. Då Conny Marcusson hade en ny på hyllan byggde jag in den utanför hans firma helt akut, och sedan har den fått vara så eftersom jag inte gärna river av dörrklädseln i oträngt mål.

Om du däremot visste hur mycket jobb som ligger bakom att få tag på en skylthållare från Thitusons, och att låta nytillverka en Thitusonsdekal till bakrutan.....
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

s500lang
Proffs
Proffs
Posts: 274
Joined: Thu 02 Feb, 2006 11:27
Contact:

Re: Rekond produkter - tips och inköp

Postby s500lang » Wed 13 Jun, 2018 19:20

Ja det är ju en smaksak om man vill ha text på regskylthållaren, för min del vill jag att bilen ska vara som när den lämnade fabriken. Som Bruno Sacco designade.

Såg nu att gas och bromspedal verkar vara behandlade men inte p-bromsen som är gråsmutsig? Kan vara ljusförhållandena.

Problemet med de röda knapparna på bältena är att den blekröda färgen återkommer efter några månader. Är det möjligt att köpa dessa som reservdel kanske?

/J

Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

Re: Rekond produkter - tips och inköp

Postby Bullmerca » Wed 13 Jun, 2018 20:24

Fantastiskt resultat! :thumbright: Vilket arbete ni lagt ner!
CLS350CDI 4Matic

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Rekond produkter - tips och inköp

Postby Marie » Wed 13 Jun, 2018 20:31

s500lang wrote:Ja det är ju en smaksak om man vill ha text på regskylthållaren, för min del vill jag att bilen ska vara som när den lämnade fabriken. Som Bruno Sacco designade.


Jaha? Då har du väl inte nummerskylt heller? :wink:

s500lang wrote: Såg nu att gas och bromspedal verkar vara behandlade men inte p-bromsen som är gråsmutsig? Kan vara ljusförhållandena.

Ja det är det nog.... För de har fått samma behandling och alla tre var nya för två år sedan.

s500lang wrote: Problemet med de röda knapparna på bältena är att den blekröda färgen återkommer efter några månader. Är det möjligt att köpa dessa som reservdel kanske?

Tyvärr finns bara de kompletta låsarna som reservdel.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)


Return to “Lackvård”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests