Hej!
Så var då äntligen Mercedesen färdig.
( men inte lika färdig som vi känner oss efter nästan en hel veckas slitgöra
)
Vi började förra onsdagen med en ordentlig tvätt, avfettningstvätt efter vintern överlät vi för några veckor sedan till en bilputsfirma som har bra medel samt en ordentlig godkänd tvätthall. Det luktar så trist så länge efteråt när vi avfettar hemma på grusinfarten. Rhododendronen intill mår inte heller riktigt bra av det sköljvattnet...
Tisdag kväll körde vi in bilen i grannens hyfsat rymliga garage som de var vänliga att låna ut till oss, det var till och med de som erbjöd oss att använda det eftersom garaget här är väl trångt för att kunna arbeta med en W140.
Torsdagen började vi med att nogsamt ta bort de små kvarsittande tjärprickarna, detta med ett
Hagmans preparat i sprayform som heter
Asfaltsväck.
Därefter en omgång
clay, jag använder gärna
Bilt Hamber eftersom den inte behöver något speciellt smörjmedel utan används tillsammans med vanligt vatten.
Efter den behandlingen torkade vi av hela bilen med Biltemas långhåriga blå microfibertrasor, först en fuktig, sedan en torr.
Nu var det dags för första poleringen. Till den var det samma preparat som vi använde på Renaulten, alltså
Menzerna Medium Cut Polish 2500. Vi började med de orange mediumhårda rondellerna. Men motorhuven var så pass repig att resultatet inte blev så det dög åt mig. Eftersom vi inte hade något bra grövre medel hemma blev det i stället att vi körde av huven med samma preparat men på blå hårda trissor, och det gjorde susen! Så var den dagen slut.
Fredagen började med att vi körde över hela bilen med
Menzerna Super Finish Plus 3800Nu var vi nöjda med poleringen, det finns några små repor efter grannens rivstartande katt Benny (vi kallar honom numera Donald eftersom han är orange och heldum
) kvar, men de syns bara i vissa vinklar och ljusförhållanden, så de får angripas vid ett annat tillfälle.
Därefter tvättade vi noga av alla (feta)polermedelsrester med en 10% Isopropanollösning som sprayas på med en duschflaska och torkas av med microfibertrasa.
Så var det då dags för vaxning första gången. Vi använde även där samma medel som på Renaulten, alltså
Meguiar´s Ultimate Liquid Wax Resultatet blev enastående.
Lördagen inleddes med en andra behandling med Meguiarsvaxet. Resultatet blev ännu mera osannolikt fint.
Vi har inte arbetat hela tiden med samma sak, när Marie polerat och torkat av vax eller polish har jag ägnat mig åt att polera och vaxa alla de emblem, blinkers och andra smådetaljer vi demonterat för arbetet.
Dessutom lackade jag om strålkastartorkararmarna som var trista att se på, lite rostiga och grådassiga. Jag använder för sådana saker en svart sprayfärg,
Hagmans Halvblank. Dessutom lackade jag om ett lock för domkraftfäste som tappat lacken. Där använde jag riktig billack köpt och bruten här på Färghuset i Kinna. Han blandar alla sorters lacker och använder ett riktigt fabrikat, och fyller även på bra sprayflaskor med ett fullgott munstycke. Naturligtvis toppat med klarlack av samma kvalitet och inköpsställe. Dessutom lackerade jag en ny antennfotshylsa, den gamla hade lossnat och satt osäkert. Numera finns de inte att köpa i alla färger, så man får ta vad som finns. Den vi hade var svart 040, så den fick ju slipas och sedan lackas Pajettrot.
Då var lördagens arbete slut.
Söndagen inleddes med att vi körde ut bilen, över gatan och in på Viskans Krafts område där vi lånade en lastbrygga för att enkelt kunna komma åt baktill/undertill. Den förr svarta ytan på plåt och drag var numera mest grå och trist. Efter rengöring och maskering sprutade jag med svart Body.
Åter i garaget började invändig rekond. Marie polerade alla dörrfalsar, trösklar och därtill hörande detaljer noggrant, likaså fick maskinrummet en överhalning. Preparatet var
Hagmans Vaxpolish samt
Armor All putsdukar för plast/vinyl
Mat Finish. Sönderklippta bitar av en polerrondell är utmärkt för sådana arbeten.
Mattor, instrumentpanel, dörrsidor och annat som inte är skinn tvättade jag med
Arcticlean Interior Clean (inköpt hos Pingens) i styrka 1:50, som jag sprayade på med duschflaska, arbetade in det med en microfibertrasa och torkade av med våffelduk. Efter det gjorde vi kväller.
Måndag morgon var det dags igen. Säten och annat skinn tvättade jag enligt anvisningar på flaskan med
Autoglym Leather Cleaner. Därefter behandlade jag skinnet noga enligt anvisningar med Autoglym Leather Care Balm.
Skinnet blir väldigt mjukt och behagligt efter några användningar av detta medel. Dessutom tillför det en riktig härlig skinndoft i bilen.
Som synes på några av följande bilder är skinnet på vissa ställen ganska blankt, särskilt på förarstolen. Anledningen är inte felaktig behandling utan beror helt enkelt på att bilen nu rullat drygt 38400mil. Använt skinn blir ju som bekant blankt av slitage, ytstrukturen förändras och blir slätare = blankare.
Jag vill slutligen tillägga att nu har Marie lärt sig tricken och de nödvändiga handgreppen så bra att hon är klart godkänd i bilputsandets ädla konst!
Nedan ett antal bilder på resultatet.
Med tanke på att bilen är 27 år gammal i september, och rullat över 38400 mil känner vi oss mycket nöjda med resultatet.