Hög temp / lågt oljetryck ???
- André MBSCA
- Site Admin
- Posts: 8406
- Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
- Location: Västra Götaland, Alingsås
- Contact:
Hög temp / lågt oljetryck ???
Hej Vänner!
När jag i normala fall cruisar runt och tar det lungt, har jag inga som helst problem med temp eller oljetryck.
Då håller sig temperaturen mellan 80 - 90 grader C, och oljetrycket konstant på 3 på mätaren (även vid tomgångsvarv).
Det är vid de tillfällen när jag får lust och vill använda SL,en och V8ans kapacitet, som problemen uppstår;
Kör jag lite hårdare, som ju faktiskt SLen ska vara byggd för, går tempen upp mot 100 graders sträcket (kör jag riktigt hårt - över 100 grader.)
och vill gärna bygga upp ett tryck (undertryck?) som börjar att tömma ut kylarvätska. (ev. koka).
Samtidigt tappar jag oljetrycket ner mot 1 på mätaren vid tomgång. (ev. t.o.m. under 1), vid ca 1500 - 2000 varv; ca. 2 på mätaren.
Senaste oljefilter och oljebyte för ca 900 mil sedan; Full synthet olja av hög kvallitét.
Har sedan dess efter behov fyllt på med sammanlagt 1 liter av samma kvallitét.
Och snälla; om jag bara ville köra lungt och aldrig gasa lite, då kunde jag ju lika gärna köpt mig en 190 D, typ, att glida omkring med.
Nu köpte jag mig en 500 SL för dess kapacitet; jag vill ibland kunna känna kickdownen i 170,
likväl som jag vill kunna ligga på Autobahn i 250 km/t i mil efter mil...UTAN att bilen kokar eller tappar oljetryck!
500 SL är ju faktiskt byggd för detta!
SÅ VAD ATT GÖRA ???
TACKSAM FÖR ALLA SERIÖSA TIPPS !!!
TACKAR PÅ FÖRHAND,
MVH, André MBSCA
När jag i normala fall cruisar runt och tar det lungt, har jag inga som helst problem med temp eller oljetryck.
Då håller sig temperaturen mellan 80 - 90 grader C, och oljetrycket konstant på 3 på mätaren (även vid tomgångsvarv).
Det är vid de tillfällen när jag får lust och vill använda SL,en och V8ans kapacitet, som problemen uppstår;
Kör jag lite hårdare, som ju faktiskt SLen ska vara byggd för, går tempen upp mot 100 graders sträcket (kör jag riktigt hårt - över 100 grader.)
och vill gärna bygga upp ett tryck (undertryck?) som börjar att tömma ut kylarvätska. (ev. koka).
Samtidigt tappar jag oljetrycket ner mot 1 på mätaren vid tomgång. (ev. t.o.m. under 1), vid ca 1500 - 2000 varv; ca. 2 på mätaren.
Senaste oljefilter och oljebyte för ca 900 mil sedan; Full synthet olja av hög kvallitét.
Har sedan dess efter behov fyllt på med sammanlagt 1 liter av samma kvallitét.
Och snälla; om jag bara ville köra lungt och aldrig gasa lite, då kunde jag ju lika gärna köpt mig en 190 D, typ, att glida omkring med.
Nu köpte jag mig en 500 SL för dess kapacitet; jag vill ibland kunna känna kickdownen i 170,
likväl som jag vill kunna ligga på Autobahn i 250 km/t i mil efter mil...UTAN att bilen kokar eller tappar oljetryck!
500 SL är ju faktiskt byggd för detta!
SÅ VAD ATT GÖRA ???
TACKSAM FÖR ALLA SERIÖSA TIPPS !!!
TACKAR PÅ FÖRHAND,
MVH, André MBSCA
___________
Brain in motion!
André MBSCA, Site Admin
__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..............
__________________________________________
Brain in motion!
André MBSCA, Site Admin
__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..............
__________________________________________
- Dieselpower
- Superspammer
- Posts: 11224
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
- Location: Norrbotten, Luleå
- André MBSCA
- Site Admin
- Posts: 8406
- Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
- Location: Västra Götaland, Alingsås
- Contact:
Dieselpower is Realpower wrote:Koka ska den inte göra förrän vid ca 120 grader. Men om du provar att rensa kylsystemet med kylarrensning och sen fyller på ny vätska och luftar ordentligt så ska du se att det löser sig...
Sen beträffande oljetrycket så skulle jag tro att det är p.g.a den höga värmen...
Tack för ett snabbt svar!
Detta ska naturligtvis testas.
(Ps. Det stämmer att den kokar först vid ca 120 grader, vilket den också kommer upp till vid hård körning.)
MVH, André MBSCA
___________
Brain in motion!
André MBSCA, Site Admin
__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..............
__________________________________________
Brain in motion!
André MBSCA, Site Admin
__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..............
__________________________________________
- Winis Mbsca
- Site Admin
- Posts: 6380
- Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
- Location: Tomelilla, Skåne
- Contact:
Tror också att oljetrycket dalar pga. den höga temperaturen. Men funderar på om det inte kan vara så att vattenpumpen är på upphällningen?
Men jag tycker även att oljeförbrukningen är ganska hög. Jag har inte ens så hög förbrukning på 300:an trots att den sölar ut olja över hela blocket.
1 liter olja på 900mil är ju rätt mycket, även om MB "godkänner" ända upp til 1liter per 100km.
Men jag tycker även att oljeförbrukningen är ganska hög. Jag har inte ens så hög förbrukning på 300:an trots att den sölar ut olja över hela blocket.
1 liter olja på 900mil är ju rätt mycket, även om MB "godkänner" ända upp til 1liter per 100km.
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...
1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)
1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)
- André MBSCA
- Site Admin
- Posts: 8406
- Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
- Location: Västra Götaland, Alingsås
- Contact:
Tack för alla svar,
Kan det vara så att oljeförbrukningen beror på att motorn har gått lite för varm då och då?
MVH, André MBSCA
Kan det vara så att oljeförbrukningen beror på att motorn har gått lite för varm då och då?
MVH, André MBSCA
___________
Brain in motion!
André MBSCA, Site Admin
__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..............
__________________________________________
Brain in motion!
André MBSCA, Site Admin
__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..............
__________________________________________
- Dieselpower
- Superspammer
- Posts: 11224
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
- Location: Norrbotten, Luleå
- André MBSCA
- Site Admin
- Posts: 8406
- Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
- Location: Västra Götaland, Alingsås
- Contact:
Dieselpower is Realpower wrote:André MBSCA wrote:Tack för alla svar,
Kan det vara så att oljeförbrukningen beror på att motorn har gått lite för varm då och då?
MVH, André MBSCA
Visst det kan mycket väl vara så då kolvringarna tappar spänsten om motorn går varm...
Betyder det att spänsten i kolvringarna återkommer när kylproblemet försvinner?
Att den bara drar olja när den är för varm men slutar ifall tempen blir normal?
Eller ska man måsta byta kolvringar?
MVH, André MBSCA
___________
Brain in motion!
André MBSCA, Site Admin
__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..............
__________________________________________
Brain in motion!
André MBSCA, Site Admin
__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..............
__________________________________________
- Dieselpower
- Superspammer
- Posts: 11224
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
- Location: Norrbotten, Luleå
André MBSCA wrote:Dieselpower is Realpower wrote:André MBSCA wrote:Tack för alla svar,
Kan det vara så att oljeförbrukningen beror på att motorn har gått lite för varm då och då?
MVH, André MBSCA
Visst det kan mycket väl vara så då kolvringarna tappar spänsten om motorn går varm...
Betyder det att spänsten i kolvringarna återkommer när kylproblemet försvinner?
Att den bara drar olja när den är för varm men slutar ifall tempen blir normal?
Eller ska man måsta byta kolvringar?
MVH, André MBSCA
Har dom tappat spänsten så är det bara byta men kan ju likväl vara så att oljan blir väldigt tunn av värmen...
Så rengör kylsystemet ordentligt till att börja med...
- André MBSCA
- Site Admin
- Posts: 8406
- Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
- Location: Västra Götaland, Alingsås
- Contact:
Dieselpower is Realpower wrote:André MBSCA wrote:Dieselpower is Realpower wrote:André MBSCA wrote:Tack för alla svar,
Kan det vara så att oljeförbrukningen beror på att motorn har gått lite för varm då och då?
MVH, André MBSCA
Visst det kan mycket väl vara så då kolvringarna tappar spänsten om motorn går varm...
Betyder det att spänsten i kolvringarna återkommer när kylproblemet försvinner?
Att den bara drar olja när den är för varm men slutar ifall tempen blir normal?
Eller ska man måsta byta kolvringar?
MVH, André MBSCA
Har dom tappat spänsten så är det bara byta men kan ju likväl vara så att oljan blir väldigt tunn av värmen...
Så rengör kylsystemet ordentligt till att börja med...
När du ändå är på tråden...hur går en kylrensning till (har aldrig haft det problemet förr)?
Man häller i kylrensnings-gojset, och sen?
Var tömmer man lämpligast kylsystemet, och hur luftar man det?
MVH, André MBSCA
___________
Brain in motion!
André MBSCA, Site Admin
__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..............
__________________________________________
Brain in motion!
André MBSCA, Site Admin
__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..............
__________________________________________
- Dieselpower
- Superspammer
- Posts: 11224
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
- Location: Norrbotten, Luleå
- André MBSCA
- Site Admin
- Posts: 8406
- Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
- Location: Västra Götaland, Alingsås
- Contact:
Dieselpower is Realpower wrote:Du häller i rengöringen sen kör du den i 15 min tror jag de va men det står på förpackningen.
Sen tappar du nog enklast ut det genom att lossa nedre kylarslangen.
Sen hur luftningen går till på sl:en vet jag inte det e möjligt att det luftar sig självt...
Oki-doki!
Tack för alla dina svar, nu ska jag iväg till Mekonomen och införskaffa kylarrensning!
Vi hörrs!
MVH, André MBSCA
___________
Brain in motion!
André MBSCA, Site Admin
__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..............
__________________________________________
Brain in motion!
André MBSCA, Site Admin
__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..............
__________________________________________
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
de flesta mercorna är väldigt enkal att lufta, i princip som att lufta en vobblo 740 då högasta punkten på MB är exp.kärlet tror jag. men iaf då jag bytte kyl på coupen i vintras så spolade jag igenom kylsystemet länge och väl med vattenslangen (obs jag stod i uppvärmt garage då) har för mig jag lät vattnet rinna ner i exp.kärlet och nedre slang borta eller om det var övre, och låta det vara så ett tag...
och ett tipps: använd inte kaustiksoda, farsan gjorde de på kylarn i SL:n vilket ledde till att aluminiumet frättes upp och gick hål på således fick han skicka kylaren på renovering (byte av cellpaket)
och ett tipps: använd inte kaustiksoda, farsan gjorde de på kylarn i SL:n vilket ledde till att aluminiumet frättes upp och gick hål på således fick han skicka kylaren på renovering (byte av cellpaket)
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
- André MBSCA
- Site Admin
- Posts: 8406
- Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
- Location: Västra Götaland, Alingsås
- Contact:
Mercafreaket wrote:de flesta mercorna är väldigt enkal att lufta, i princip som att lufta en vobblo 740 då högasta punkten på MB är exp.kärlet tror jag. men iaf då jag bytte kyl på coupen i vintras så spolade jag igenom kylsystemet länge och väl med vattenslangen (obs jag stod i uppvärmt garage då) har för mig jag lät vattnet rinna ner i exp.kärlet och nedre slang borta eller om det var övre, och låta det vara så ett tag...
och ett tipps: använd inte kaustiksoda, farsan gjorde de på kylarn i SL:n vilket ledde till att aluminiumet frättes upp och gick hål på således fick han skicka kylaren på renovering (byte av cellpaket)
Tack för dom tipsen, Patrik!
Nää, kaustiksoda har jag inte ens funderat över!
Men tack för varningen i allafall.
MVH, André MBSCA
___________
Brain in motion!
André MBSCA, Site Admin
__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..............
__________________________________________
Brain in motion!
André MBSCA, Site Admin
__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..............
__________________________________________
Va f-n har du slitit ut motorn Andre ? Kolla även viscofläkt, byt termostaten de ger med åldern, På min bytte jag, termostat, kamkjedja, oljepump, oljegivare i förbyggande syfte vid 200000 mil. Man skall även byta kylvatten å glykol mellan varven. När allt är OK igen ta ett kompprov är det ej så bra som dom skriver byta kolvringar j#$%&a dyrt. då letar vi upp en bil här med en bra motor blir def. billigare att skifta spis.......sitter ju w140-500S....sylwe
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 16 guests