Då var det dags för mig att skapa en tråd om Min käresta nämligen coupen.
Detta blir även en tillbakablick från inköpet
Övertogs (eller ja köptes billigt av päronen) i början av sommaren -04
strax efter försäljningen av en BMW. Hade då gått cirka 33000 mil.
Päronen köpte bilen påsken 99. De defekter som fanns då på bilen var
någon rostfläck här och var, vindrutan var sprucken och några andra
smågrejer. Bytte bort en helslut 190E -85:a +en slant emellan för denna,
så lite får man räkna med. Coupen hade då gått ca 27000 mil
Farsan bytte under de första åren stödlager till kardanen, vindruta, hjullager,
avgas och lite annat smått o gott fram till våren -04 (löpande underhåll kort o gott)
Ett par vintrar (02, 03) ställdes den av för att få lite vila och reparationer
men lika bra det . Även lite rostlagning hanns med, samt byte av
framskärmar som var slut båda två på vanliga stället vid framblinkers
Ett par gånger under denna tid hade farsan planer på att sälja men
lyckades avråda den tomten från det Våren -04 blev det tal om att en
av bilarna måste säljas antingen BMW:n eller Coupen. Provannonserade
coupen först men intresset var tämligen svagt med tanke på mätarställningen
lika bra det, satte då ut BMW:n istället. Den såldes på en vecka. (Nu har
vi nått runt till början). Bytte bakvagnsbussningarna i tron om att dom
klonkade. Men det var stötdämparna som levde om....
Bestämde mig för lite bättre stereo än vad som satt där (Gammal alpine-bandare)
Köpte en kenwood med MP3-stöd, som en skänk från ovan
Hann köra till november, då sprang både kylare och motorvärmare...
Dyyrt för en student jaaaa. bytte det ändå. så kom december månad
och en krock med en volvo. F-bolaget hotade med inlösen men farsan fick
dom på bättre tankar turligt nog. Tröskade runt i ett lågflygande felhjuls-
drivet flygplan (Saab) en vecka ungefär.
Januari månad kom jag på att sommardäck behövdes. Jagade rätt på MB
original avantgarde 16" med bra däck som satt toppen på kärran
Mars månad sprack batteriet, grannen hade ett flång nytt i garaget.
Köpte det av han och satte in, nu var det liv i snurran igen, samtidigt
byttes generatorkolen då dessa var på väg att kasta in handduken
Passade på att byta ventilkåpa och tillhörande packning då den gamla såg
risig ut runt april, toppen såg j#$%&a fräsch ut, som ny
Just så mkt mer hände inte med kärran under vår, augusti månad började
jag tycka att det rasslade för mycket ur motorn, från bröstet. Köpte ny
kamkedja och bytte. Upptäckte då att spännaren skurit, hade en
passande som låg på hyllan och "skräpade". Nu äntligen blev hon tyst
MB original faceliftbaklyktor inhandlades i farten och biten mellan bakljusen
sprayades om då den var rostig dessförinnan, en reflexramp
dolde detta...
Numera har hon slagit över på 36000 mil o tuffar på fint
Utrustning
Skinn, ljusgrått, Automat
ABS, Elfönster, Taklucka,
C-lås, larm, Ortopedsäte
Bältesbetjänter mm.
Planerade händelser
Lyfta motor och renovera *FIXAT*
Byta olja i lådan/Renovera lådan?
Fixa några smågrejer i framvagn *FIXAT*
HÖJA fanskapet (på tok för låg nu) *FIXAT*
Litet ljudbygge (vinterprojekt) *i tankarna*
AC-Montering *PÅGÅR*
Filisoferat
Eftermarknadssprut
Något kjolpaket kanske *i tankarna*
Eventuell omlack nästa vinter *FIXAT*
Några andra fälgar? *FIXAT*
Under päronens ägotid (Annonsbild)
Vid "övertagandet"
Krocken
Nya fälgarna tvättade o polerade
Monterade
Lite skillnad mellan gammal och bättre begagnad
Här var det fräscht
De nya bakljusen (Tack för affären AMG), Svarta listen monterad efter korttagning
Möjlig förebild för min kärra i framtiden?
Detta är vad mätaren visade då jag kom hem från stan idag, just inkörd
The 230 Coupe - Uppdat. 12/8 -21 s. 25
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
The 230 Coupe - Uppdat. 12/8 -21 s. 25
Last edited by Mercafreaket on Sat 28 Apr, 2007 19:32, edited 21 times in total.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
-
- Nästan Guru
- Posts: 2195
- Joined: Sat 28 May, 2005 20:14
- Location: Stockholm
- Contact:
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Jim Profit wrote:Kul skrivet. CE modellen är fantastiskt snygg!
Oh tackar, självfallet är den det hittade en bild på en likadan med något kjolpaket, nu har jag en "förebild" att gå efter
tänkte mig något liknande eller AMG-kjolpaket a'la 80-talsstuk men först nästa vinter!
Last edited by Mercafreaket on Fri 28 Oct, 2005 00:05, edited 1 time in total.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
-
- Nästan Guru
- Posts: 2195
- Joined: Sat 28 May, 2005 20:14
- Location: Stockholm
- Contact:
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Jim Profit wrote:Njae, tycker nog din var snyggare!
okej tackar
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
liten update: det som kommer i vinter är att fixa klarlackssläppen på fälgkanterna, framvagnen och motorn och höja that bastard, iaf vad jag vet preliminärt
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
mannen wrote:du ska inte höja den, då hjälper jag dig inte att skruva nå mer...
//Din bror
har du också hittat hit
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
S 500 R wrote:Höja är för mesar... läger tycker jag
Tycker du ja visst det är snyggt men j#$%&a opraktiskt, har nästan skurit sönder ena framdäcket på sommarfälgen emot skärmkanten, har 60/40 nu tror jag, skulle bli så j#$%&a perfekt med 40/40 och justera det sista med gummikuddarna i olika tjocklekar
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
- MB_190E
- Hedersmedlem
- Posts: 1798
- Joined: Fri 02 Sep, 2005 16:38
- Location: Torslanda GBG Member in: Björlanda Bönders
- Contact:
S 500 R wrote:Höja är för mesar... läger tycker jag
Man skall väl kunna köra bilen också...Det skall väl inte gå sönder massa skit bara för den e för låg...själv skall jag höja min där bak för avgassystemet skarapar vi varenda j#$%&a gupp när den e lite lastad . Lagom skall det va..
Pascal Törnqvist -87
Mercedes Knegare På Gole Bil
Min Första Bil MB 190E 2,6(skrotad pga påkörning bakifrån)
MB 230E -88 Aut Såld.
Volvo 940 2,3 SE ca 200HK
Medlem Nr: 2248
Badjoo Gött!!!
Mercedes Knegare På Gole Bil
Min Första Bil MB 190E 2,6(skrotad pga påkörning bakifrån)
MB 230E -88 Aut Såld.
Volvo 940 2,3 SE ca 200HK
Medlem Nr: 2248
Badjoo Gött!!!
- W123-Hasse
- Hedersmedlem
- Posts: 1935
- Joined: Thu 26 Feb, 2004 22:58
- Location: Dalarna Säter
- Contact:
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
oookey liten update, 500 mil senare, då 2.6:an (vinterhäcken) har strulat lite
så var jag och gjorde ett leakdowntest (för er som inte vet vad leakdown är går det att läsa här)
Motorn görs i ordning för att Leakdown-testas (röda pilar) Notera slangklammret
som hängde löst vid lila pil, detta hängde där då vi plockade bort fläktkåpa och blad
Resultat efter testet, desto lägre siffror ju bättre är motorn, 10% är gränsfall
vid kall motor, min motor var ljummen vid testet, värst var cylinder 1
Orsaken till testet var att inte behöva riva hela motorn om t.ex. bottenstocken
hade varit bra, men som ni ser ska jag nu riva motorn, har jag tur (vilket är ovanligt i mitt fall)
så behöver man nog inte skaffa ÖD-kolvar utifall att loppen skulle vara ovala
Farsan tycker jag skaffar en "bottenstock" från VEGE http://www.vege.se/ men det är han det
så var jag och gjorde ett leakdowntest (för er som inte vet vad leakdown är går det att läsa här)
Motorn görs i ordning för att Leakdown-testas (röda pilar) Notera slangklammret
som hängde löst vid lila pil, detta hängde där då vi plockade bort fläktkåpa och blad
Resultat efter testet, desto lägre siffror ju bättre är motorn, 10% är gränsfall
vid kall motor, min motor var ljummen vid testet, värst var cylinder 1
Orsaken till testet var att inte behöva riva hela motorn om t.ex. bottenstocken
hade varit bra, men som ni ser ska jag nu riva motorn, har jag tur (vilket är ovanligt i mitt fall)
så behöver man nog inte skaffa ÖD-kolvar utifall att loppen skulle vara ovala
Farsan tycker jag skaffar en "bottenstock" från VEGE http://www.vege.se/ men det är han det
Last edited by Mercafreaket on Mon 10 Jul, 2006 22:46, edited 2 times in total.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 5 guests