The 230 Coupe - Uppdat. 12/8 -21 s. 25

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

The 230 Coupe - Uppdat. 12/8 -21 s. 25

Postby Mercafreaket » Thu 27 Oct, 2005 16:35

Då var det dags för mig att skapa en tråd om Min käresta ;) nämligen coupen.
Detta blir även en tillbakablick från inköpet

Övertogs (eller ja köptes billigt av päronen) i början av sommaren -04
strax efter försäljningen av en BMW. Hade då gått cirka 33000 mil.
Päronen köpte bilen påsken 99. De defekter som fanns då på bilen var
någon rostfläck här och var, vindrutan var sprucken och några andra
smågrejer. Bytte bort en helslut 190E -85:a +en slant emellan för denna,
så lite får man räkna med. Coupen hade då gått ca 27000 mil

Farsan bytte under de första åren stödlager till kardanen, vindruta, hjullager,
avgas och lite annat smått o gott fram till våren -04 (löpande underhåll kort o gott)

Ett par vintrar (02, 03) ställdes den av för att få lite vila och reparationer :lol:
men lika bra det ;). Även lite rostlagning hanns med, samt byte av
framskärmar som var slut båda två på vanliga stället vid framblinkers

Ett par gånger under denna tid hade farsan planer på att sälja men
lyckades avråda den tomten från det ;) Våren -04 blev det tal om att en
av bilarna måste säljas antingen BMW:n eller Coupen. Provannonserade
coupen först men intresset var tämligen svagt med tanke på mätarställningen
lika bra det, satte då ut BMW:n istället. Den såldes på en vecka. (Nu har
vi nått runt till början). Bytte bakvagnsbussningarna i tron om att dom
klonkade. Men det var stötdämparna som levde om....

Bestämde mig för lite bättre stereo än vad som satt där (Gammal alpine-bandare)
Köpte en kenwood med MP3-stöd, som en skänk från ovan 8)

Hann köra till november, då sprang både kylare och motorvärmare...
Dyyrt för en student jaaaa. bytte det ändå. så kom december månad
och en krock med en volvo. F-bolaget hotade med inlösen men farsan fick
dom på bättre tankar turligt nog. Tröskade runt i ett lågflygande felhjuls-
drivet flygplan (Saab) en vecka ungefär.

Januari månad kom jag på att sommardäck behövdes. Jagade rätt på MB
original avantgarde 16" med bra däck som satt toppen på kärran :-)

Mars månad sprack batteriet, grannen hade ett flång nytt i garaget.
Köpte det av han och satte in, nu var det liv i snurran igen, samtidigt
byttes generatorkolen då dessa var på väg att kasta in handduken

Passade på att byta ventilkåpa och tillhörande packning då den gamla såg
risig ut runt april, toppen såg j#$%&a fräsch ut, som ny :-)

Just så mkt mer hände inte med kärran under vår, augusti månad började
jag tycka att det rasslade för mycket ur motorn, från bröstet. Köpte ny
kamkedja och bytte. Upptäckte då att spännaren skurit, hade en
passande som låg på hyllan och "skräpade". Nu äntligen blev hon tyst :-)
MB original faceliftbaklyktor inhandlades i farten och biten mellan bakljusen
sprayades om då den var rostig dessförinnan, en reflexramp
dolde detta...

Numera har hon slagit över på 36000 mil 8) o tuffar på fint :-)

Utrustning
Skinn, ljusgrått, Automat
ABS, Elfönster, Taklucka,
C-lås, larm, Ortopedsäte
Bältesbetjänter mm.

Planerade händelser
Lyfta motor och renovera *FIXAT*
Byta olja i lådan/Renovera lådan?
Fixa några smågrejer i framvagn *FIXAT*
HÖJA fanskapet (på tok för låg nu) *FIXAT*
Litet ljudbygge (vinterprojekt) *i tankarna*
AC-Montering *PÅGÅR*

Filisoferat
Eftermarknadssprut
Något kjolpaket kanske *i tankarna*
Eventuell omlack nästa vinter *FIXAT*
Några andra fälgar? *FIXAT*

Image
Under päronens ägotid (Annonsbild)

Image
Vid "övertagandet"

Image
Krocken

Image
Nya fälgarna tvättade o polerade

Image
Monterade

Image
Lite skillnad mellan gammal och bättre begagnad ;)

Image
Här var det fräscht

Image
De nya bakljusen (Tack för affären AMG), Svarta listen monterad efter korttagning

Image
Möjlig förebild för min kärra i framtiden?

Image
Detta är vad mätaren visade då jag kom hem från stan idag, just inkörd :-D
Last edited by Mercafreaket on Sat 28 Apr, 2007 19:32, edited 21 times in total.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

Jim Profit
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2195
Joined: Sat 28 May, 2005 20:14
Location: Stockholm
Contact:

Postby Jim Profit » Thu 27 Oct, 2005 17:43

Kul skrivet. CE modellen är fantastiskt snygg!

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Postby Mercafreaket » Thu 27 Oct, 2005 17:57

Jim Profit wrote:Kul skrivet. CE modellen är fantastiskt snygg!

Oh tackar, självfallet är den det :-D hittade en bild på en likadan med något kjolpaket, nu har jag en "förebild" att gå efter :-D
:arrowu: :arrowu: :arrowu: :arrowu: :arrowu:
tänkte mig något liknande eller AMG-kjolpaket a'la 80-talsstuk 8) men först nästa vinter!
Last edited by Mercafreaket on Fri 28 Oct, 2005 00:05, edited 1 time in total.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

Jim Profit
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2195
Joined: Sat 28 May, 2005 20:14
Location: Stockholm
Contact:

Postby Jim Profit » Thu 27 Oct, 2005 18:04

Njae, tycker nog din var snyggare! :roll:

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Postby Mercafreaket » Thu 27 Oct, 2005 18:07

Jim Profit wrote:Njae, tycker nog din var snyggare! :roll:

okej tackar :-)
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

User avatar
Per_230E
Guru
Guru
Posts: 2910
Joined: Sat 08 Oct, 2005 17:34
Location: Falun
Contact:

Postby Per_230E » Thu 10 Nov, 2005 22:13

Fin bil! Det blir verkligen ett lyft med nya bakljus. Snygga fälgar också. :-)
W212 E220CDI AMG -12

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Postby Mercafreaket » Thu 10 Nov, 2005 22:57

liten update: det som kommer i vinter är att fixa klarlackssläppen på fälgkanterna, framvagnen och motorn och höja that bastard, iaf vad jag vet preliminärt
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

mannen

Postby mannen » Wed 07 Dec, 2005 19:38

du ska inte höja den, då hjälper jag dig inte att skruva nå mer...

//Din bror

mannen

Postby mannen » Wed 07 Dec, 2005 19:39

:-D

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Postby Mercafreaket » Wed 07 Dec, 2005 22:39

mannen wrote:du ska inte höja den, då hjälper jag dig inte att skruva nå mer...

//Din bror

har du också hittat hit :-D
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

User avatar
S 500 R
Guru
Guru
Posts: 2961
Joined: Tue 27 Apr, 2004 12:34
Location: Göteborg

Postby S 500 R » Thu 08 Dec, 2005 11:15

Höja är för mesar... läger tycker jag 8)
8) Den som har värst bil när han dör vinner 8)

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Postby Mercafreaket » Thu 08 Dec, 2005 17:27

S 500 R wrote:Höja är för mesar... läger tycker jag 8)

Tycker du ja :lol: visst det är snyggt men j#$%&a opraktiskt, har nästan skurit sönder ena framdäcket på sommarfälgen emot skärmkanten, har 60/40 nu tror jag, skulle bli så j#$%&a perfekt med 40/40 och justera det sista med gummikuddarna i olika tjocklekar
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

User avatar
MB_190E
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1798
Joined: Fri 02 Sep, 2005 16:38
Location: Torslanda GBG Member in: Björlanda Bönders
Contact:

Postby MB_190E » Thu 08 Dec, 2005 17:44

S 500 R wrote:Höja är för mesar... läger tycker jag 8)

Man skall väl kunna köra bilen också...Det skall väl inte gå sönder massa skit bara för den e för låg...själv skall jag höja min där bak för avgassystemet skarapar vi varenda j#$%&a gupp när den e lite lastad :evil: . Lagom skall det va.. :-)
Pascal Törnqvist -87


Mercedes Knegare På Gole Bil
Min Första Bil MB 190E 2,6(skrotad pga påkörning bakifrån)

MB 230E -88 Aut Såld.

Volvo 940 2,3 SE ca 200HK

Medlem Nr: 2248


Badjoo Gött!!!

User avatar
W123-Hasse
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1935
Joined: Thu 26 Feb, 2004 22:58
Location: Dalarna Säter
Contact:

Postby W123-Hasse » Thu 08 Dec, 2005 18:09

Skulle själv inte tacka nej till Original-fjädrarna på min ;-) Är sjukt less på att det skrapar i alla farthinder.. kom fanimej inte ens upp på en oljeramp jag lånade
Image
200E -89: Skrotad
200 -85: "Veteranbilen". Mycket jobb men skam den som ger sig

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Postby Mercafreaket » Fri 13 Jan, 2006 21:08

oookey liten update, 500 mil senare, då 2.6:an (vinterhäcken) har strulat lite
så var jag och gjorde ett leakdowntest (för er som inte vet vad leakdown är går det att läsa här)

Image
Motorn görs i ordning för att Leakdown-testas (röda pilar) Notera slangklammret
som hängde löst vid lila pil, detta hängde där då vi plockade bort fläktkåpa och blad :lol: :lol:

Image
Resultat efter testet, desto lägre siffror ju bättre är motorn, 10% är gränsfall
vid kall motor, min motor var ljummen vid testet, värst var cylinder 1

Orsaken till testet var att inte behöva riva hela motorn om t.ex. bottenstocken
hade varit bra, men som ni ser ska jag nu riva motorn, har jag tur (vilket är ovanligt i mitt fall)
så behöver man nog inte skaffa ÖD-kolvar utifall att loppen skulle vara ovala

Farsan tycker jag skaffar en "bottenstock" från VEGE http://www.vege.se/ men det är han det :P
Last edited by Mercafreaket on Mon 10 Jul, 2006 22:46, edited 2 times in total.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 50 guests