[quote]Jag har markerat var oljefiltret sitter och på bild nr 2 även visat att det går upp en gummislang. Den slangen är på den ovanstående bilden markerad med grönt. Inom den röda ramen ser ni en cylinder liknande installation. slangen som går från original oljefilter går in nere i denna cylinder. När jag skruvade loss de tre skruvar ovanför cylindern med en insexnyckel och öppnade locket var där ett till oljefilter. Detta oljefilter såg dock inte ut som original, om jag inte minns helt fel tror jag även att det filtret var lite större. Vidare ser du på bilden att från detta filter går det också ut en slang ovanför.
Denna slang är markerad också med grönt på bilden ovan, som du ser går den rätt in i topplocket. Jag antar att oljan som kommer in i topplocket i fram smörjer kamkedjan extra.
Märkligt? Ja det tycker jag också.
Jag ska dock påpeka att allting verkar vara proffsigt gjort. Det är ingen läckage vid någon av kopplingarna och jag har kontrollerat oljenivån med jämna mellanrum. Nivån har inte förändrats.
Det kanske är bra att ha 2 oljefilter?
Det enda problemet är att jag vet inte riktigt var man ska köpa insatsfiltret till det extra oljefiltret. Har iofs inte undersökt detta filter närmare så det kanske finns på mekonomen.
Patric, ang luftmängdsmätaren så ska jag försöka scanna dokumenten och visa dem här. Kan säga att jag hade fel om att oljeslangen går in i den, det var till denna extra oljefilter den gick. Kan säga att den lilla manicken som jag pratar om kan du se på bild nr 3. Där jag har markerat extra oljefiltret ser du i det nedre högra hörnet en extra installation, det var denna jag skrev om[quote]
Tjena!
ehh.
Skall säga att jag är lite osäker på vad detta är för något!(baserat på bilderna) men jag anar att det möjligtvis kan vara till nån form av "oljekyl" elr liknande.
2 frågor! Har du manuell eller automatlåda, och sitter det en monterad dragkrok?
Anledningen till jag frågar är att om du tittar på det "extra" oljefiltret så ser du att det går ett annat rör(metall) ut från sidan oxå, kolla vad det leder hän, går det till kylarn är vi på rätt spår!
Nån smörjning av kamkedja tror jag inte på
slangen är monterad i ventilkåpan och skulle eventellt kunna vara en returledning. (demontera gärna kåpan och kolla funktionen) men samtidigt vore det ett konstigt sätt och återföra på med tanke av övertrycket där.
Den andra slangen på toppen av "standard" filtret ger vid den monteringen en renad olja, dvs oljan går från insidan av filtret och ut och skulle därmed inte behöva "renas en gång till.
detta får mig att tro, att "extrafiltret" har en annan funktion
Men kolla noggrant vad de andra rören leder innan vi tar några förhastade slutsatser, jag kan vara helt ute och reser
(vilket inte vore första gången)
Förhoppningsvis finns det andra kunniga på forumet som kanske kan ge svar på frågan.
Mvh/Patric