Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [20/8 update]

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [20/8 update]

Postby Hpaddict » Fri 12 Sep, 2008 16:45

Tjenare

Nu ÄNTLIGEN börjar mitt första riktigt seriösa projekt, detta bygget kommer att ta lång tid på grund av att jag går i skolan och har dåligt med pengar. Mycket pengar kommer att investeras i bilen och förhoppningen är att bilen kommer vara ganska så unik. Då det är en ganska ovanlig bil att bygga prestanda på, då det är mer vanligt att cosworth modellerna byggs på. men jag är ju själv helt såld i ljudet från en rak 6a, så det var ett ganska klart val:)

Målet med bygget
Den ska vara en bil som ska vara skön att åka i, men ändå ha väghållningen och effekten till att kunna köras på bana. Denna kombinationen är svår att hitta men jag kommer försöka att få det så nära som möjligt, en långt fram förhoppning när jag har slutat skolan är att kunna turbokonvertera motorn:)

Bilen är en mercedes 190 2.6 -88

Image
Mercan ;)

Image
bilen är Mr.CAP behandlad :)

Image
bilen är rostfri förutom 2 rostiga ställen på trösklarna.

Image
här har ni spisen ;)

Image
Inredningen, riktigt flott eller vad säger ni?

Image
Skinnet är i bra skick, förutom att det har släppt i överkant på 3 av dörrsidorna

Image
bilen är rostfri förutom 2 rostiga ställen på trösklarna.

Så ser bilen ut och jag ser fram emot att sätta igång med byggandet, men har som sagt lite kvar på min andra bil innan det tar fart på allvar. Jag har suttit och gjort en lista över de planerna jag har för bilen, vissa av sakerna är väldigt långt fram då jag är student och har väldigt begränsad inkomst.

Massor av planer finns:
Observera att planerna inte stor i prioteringsordning;)

Exteriör:
Snygga fälgar (x) 18"s amg fälgar med lågprofilsdäck;)
lackera handtag (x) de är solblekta järnet
lackera torkararmen (x) även denna solblekt
lägga i stenskott ( ) finns lite stenskott på bilen ska läggas i med lackstift och sedan poleras ut.
byta till saccoplast ( ) (kan bli 16v kjolar också)
byta baklyktor ( ) blir röktonade klarglas
Vita blinkers (x) fram+framskärm
lackera grill (x) har lite andra planer numera ;)
lackera sidospeglar (x) kommer lackas i samma färg som bilen
Tona rutorna (x) bakrutan+bakre sidorutorna
byta antenn ( ) den nuvarande är avbruten
Rostlaga trösklar (/)

Interiör:
Sparco Evo 1 stolar (X)
Montera brandsläck. (x) sitter en på plats i bagaget nu, kmr troligen 1 under varje stol i fram ;)
Flytta bak batteriet (x)
Sparco Mocka ratt (x) Blev Sparcos egna nav;)
Fixa dörrsidorna ( ) Skinnet har släppt i toppen på 3 av dörrsidorna
Nya Golvmattor (x) Svarta sparco mattor med gråa sömmar beställda;)
Bygga golv i bagaget (x)

multimedia:
Ny huvudenhet (x) Har en Pioneer DEH-5100 påväg hem;)
Kicker comp 10" (x) med ett carpower 4/400 slutsteg (360wrms) , bandpasslåda byggd ;)
Bygga hatthylla (x) 2x 6.5" med diskanter
Montering av 4" fram (x) (100wrms på varje).
Uppsättning av steg (x) kommer göras i bagaget då det kommer finnas 2 steg.
Inhandla ett 4ch steg ( )

Motor/drivlina (M103.942):
fräscha upp motorrum(/)
2½" avgassystem (x) börjar nog med att bara ha från katten och bakåt.
Sportluftfilter ( ) kommer göras seriöst med värmesköld osv.
kolla över bakvagnen (x) Har bytt till Delrin bussningar i subframen
Renovera generator ( ) har inte gett upp men låter illa, troligen ett dåligt lager.
Byta diff (/) asd diff med lite egna modifikationer
Måla på bakvagnen (x) bakaxel, diffen, lådan och blocket kommer att slipas och målas med hammarlack;)
Motorrums lack ( ) kan hända att de blir nylackerat i motorrummet vid motorlyftet
isoleringsmatta (/) byta den på motorhuven då den är väldigt dålig, ser illa ut.
Grövre koppling ( ) har köpt mig en Sachs 618 tryckplatta me lättat svänghjul och en 4pucks sinter lamell ;)

Chassi:
H&R cupkit (X)
Måla bromsok (X) Har slipat och målat bromsoken silvriga;)
Delrin runt om (X) bärarmar fram, samt subframen i bakvagnen e kittad me delrin bussningar nu ;)
Större bromsar ( ) från någon nyare mercedes, möjligen amg;)
Byta handbroms (x)

Bilen är i finare skick än jag trodde och ser fram emot att göra motorlyftet i vinter och fräscha upp motorrummet :). bilen ställs av i veckan och de riktiga arbetet kommer att påbörjas i slutet av månaden då motorn kommer lyftas ut ur bilen :)

Alla tips och all kritik är välkommen:) hoppas ni kommer gilla projektet :)

mvh Stångberg
Last edited by Hpaddict on Tue 20 Aug, 2013 07:46, edited 548 times in total.

User avatar
Merca-Hakan
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Wed 14 Dec, 2005 20:26
Location: Norrland

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict

Postby Merca-Hakan » Fri 12 Sep, 2008 21:45

de kommer nog å bli fint de där.. å bygga en bil som studerande, hehe ja de e inte lätt.
ha varit i samma sits själv så, men det går. :lol:
Håkan -84

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict

Postby Hpaddict » Fri 12 Sep, 2008 21:58

Merca-Hakan wrote:de kommer nog å bli fint de där.. å bygga en bil som studerande, hehe ja de e inte lätt.
ha varit i samma sits själv så, men det går. :lol:


tackar så mkt :) jag hoppas det iaf :) ne f-n de e inte lätt alls, men jag hoppas på helgjobb eller liknande så jag får in lite mer pengar i månaden ;)

jag ska se till att de går ;) har även jobbat hela sommaren så har en lön kvar :D

mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Update 15/9

Postby Hpaddict » Mon 15 Sep, 2008 21:46

Update 15/9

tjenare

Det har inte hänt så mycket de sista dagarna pga att jag har haft en del att göra, sedan så har jag använt bilen och mekat med min andra 190a. men lite har iaf hänt med den.


Image
Beställde nya EU skyltar i veckan och nu är de hemma;)

Image
Har även åkt rediga sträckor med bilen och den går fin fint, mätte upp hur mkt den drar och det är ca 0.84 L/mil landsvägskörning utan att tänka allt för mycket på att inte gasa. ganska nöjd med det;)

sedan har jag även monterat lite av ljudet i bilen, så jag har rivit ur inredningen och dragit kablarna seriöst så de inte syns. drog ström kabeln till steget på vänster sida av bilen och RCA kabeln på höger sida, och använde mig av remoten som fanns på RCA kabeln. så nu har man iaf lite bas i bilen, men det är långt i från bra ljud då jag inte har lyckats montera 4"arna ifram ordentligt, väldigt svårt att komma åt. någon som har nått tips på hur jag ska komma åt? har dock inga bilder på detta men det kommer i morgon troligen :)


Image
polaren tog en nice bild på hem vägen från lysekil ;) syns inte på bilden men de vi ville ha med på bilden var hur glansig den är ;P

Image
dessa skönheter står i rummet och trånar efter att bli monterade, men jag kommer inte montera dom förrens jag åtminstone har bytt ratten och lite saker. känns lite fel med trä ratt och sparco stolar ^^.

vet att det är ganska segt i tråden för tillfället men det är pga sjukdom och dåligt med pengar men mer pengar kommer i månadslutet men det finns ju en hel del man kan göra utan pengar också så ;) det kommer ska ni se :)

det var allt för idag :)

mvh stångberg
Last edited by Hpaddict on Sat 24 Jan, 2009 17:55, edited 1 time in total.

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 15/9 nya skyltar m.m]

Postby Hpaddict » Tue 16 Sep, 2008 21:41

Update 16/9

idag så fick jag en del gjort i garaget iaf, jag skulle vilja få mer gjort men blir helt slut efter minsta lilla typ j#$%&a skit förkylning. men jag började iaf med att tvätta bilen och sedan köra ut den vita mercan så jag kunde få in bilen o kolla över den lite närmare då jag inte har haft chansen att göra det än. jag kollade bara snabbt under bilen idag och det ser ganska bra ut, va ganska mycket rost på diffen så detta får jag kolla över. kanske plocka ner bakvagnen och blästra och göra iordning får se vad de finns tid för :)


Image
demonterade plattan som sitter runt växelspaken som var i trä, för att jag vill bli av med alla trä detaljer.

Image
panelen borta ;) trä hör inte hemma i mitt bygge;P

Image
slipat o klart för grundning ;)

Image
panelen grundad :)

Image
satt o fundera lite på hur jag ska kunna fästa 4"arna i fram då det är för trångt att komma åt med spärrnykel eller med kort skruvmejsel. någon som har nått tips?

Image
så här ser utrymmet ut under högtalaren, något tips på hur jag ska montera högtalarna?

Image
4"arna är av märket carpower och diskanterna av märket sinuslive :)


Image
bort med den knuckliga regskylten som satt på förut och dit med en ny fin och slät ;)

det var allt jag gjorde idag, så i morgon ska jag köpa mig svart färg på sprayburk för att lackera panelen svart. ska dock grunda ett lager till först. sedan ska jag även köpa mig några skruvar som passar i regskyltshållaren ibak på bilen, då muttrarna sitter fastmonterade. jag har även kontakt med en kille som har en SEC huv till salu men får se lite om jag köper den, det är ju faktiskt en viktminskning också;) glasfiberhuv för de som inte vet :)

kommentera på :)

mvh stångberg
Last edited by Hpaddict on Sat 24 Jan, 2009 18:02, edited 1 time in total.

User avatar
Razorback
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1221
Joined: Thu 09 Feb, 2006 19:49
Location: Västra Götaland

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 16/9 småfix 4"arna m.m]

Postby Razorback » Wed 17 Sep, 2008 14:49

Var rädd om bakaxeln bara,
den är lite för klen för effekten redan i standardutförande,
skall bli intressant att se hur den håller när du börjar trimma.

Kul att se att det finns de som trots studier, och lite lägre chashflow ändå ger sig i kast med att bygga på bilen sin,
2.6 är en trevlig variant, och manuell är inte helt vanligt.

Kommer att följa ditt bygge.
-

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 16/9 småfix 4"arna m.m]

Postby Hpaddict » Wed 17 Sep, 2008 15:08

Razorback wrote:Var rädd om bakaxeln bara,
den är lite för klen för effekten redan i standardutförande,
skall bli intressant att se hur den håller när du börjar trimma.

Kul att se att det finns de som trots studier, och lite lägre chashflow ändå ger sig i kast med att bygga på bilen sin,
2.6 är en trevlig variant, och manuell är inte helt vanligt.

Kommer att följa ditt bygge.


jasså det låter inte så bra, men får väl ta o kolla över detta. är det någon specifik del som är klen? diffen?

blir väl till att köra tills de rasar annars, och kanske dra på jakt efter en 2.3 16 ventilers bakaxel eller något annat hållbart;)

jag ska plöjja ner alla pengar som kommer in i denna bilen, letar även helgjobb för att höga cashflowet lite ;)
ja tycker verkligen om 2.6an riktigt skön att åka :)

tackar så mkt :)

mvh stångberg

190E
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 164
Joined: Tue 20 Feb, 2007 21:16
Location: Ärs´n
Contact:

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 16/9 småfix 4"arna m.m]

Postby 190E » Wed 17 Sep, 2008 16:40

Kul att se. Har själv en 2,6 som jag håller på med lite och är själv studerande. På skolan har jag en lektion som heter projekt arbete där jag håller på med min bil. Men det är mest dom grejjerna där jag gör dom snabba sakerna som att tona rutorna (har inte gjort det än men det blir till veckan). Prestanda har jag inte heller börjat på men det får bli efter studenten. Kommer följa denna tråd tills bilen är klar!.
Don´t drink and drive
Smoke and FLY

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 16/9 småfix 4"arna m.m]

Postby Hpaddict » Wed 17 Sep, 2008 20:44

190E wrote:Kul att se. Har själv en 2,6 som jag håller på med lite och är själv studerande. På skolan har jag en lektion som heter projekt arbete där jag håller på med min bil. Men det är mest dom grejjerna där jag gör dom snabba sakerna som att tona rutorna (har inte gjort det än men det blir till veckan). Prestanda har jag inte heller börjat på men det får bli efter studenten. Kommer följa denna tråd tills bilen är klar!.


tackar så mkt :) jasså trevligt, ja det vore nått att få hålla på med den i skolan ;) du går fordon antar jag?:)
att tona rutor gör ganska mycket på bilens utseende, dock mycket jobb att få det snyggt. ja ska med göra det inom en snar framtid :) ja rent motormässigt blir det inte så mycket effekthöjjande förrens jag börjar jobba, men kanske lite beror på om jag får extra jobb :)

låter bra :)

mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 17/9 småfix lack+skylt]

Postby Hpaddict » Wed 17 Sep, 2008 21:09

Update 17/9

Idag blev det lite små pulande i garaget igen ;) började med att ta en sväng upp till biltema för att köpa mig lite mattsvart färg, för att lackera träpanelen som sitter runt växelspaken.


Image
Grundade ett lager till väntade ett tag o la först ett lager , sedan vänta 15 min och la ett till lager sedan så ligger den och torkar inomhus nu över natten sedan ska jag montera den i morgonbitti innan skolan ;P

Image
monterade även fast högtalarna i fram lite bättre men dock måste jag fortfarande göra om lite här då högtalaren tar i nätet då man spelar högt

Monterade klart de nya regskyltarna idag, ganska stor uppfräschning med nya skyltar faktiskt :)

Image
eftersom jag har haft lite problem med att det kärvar med att få i backväxeln, så tog jag lite wd40 och smörjde upp växelläget lite och det gick helt klart lättare men fortfarande lite dåligt.

Image
skar loss förbandslådaluckan i hatthyllan för att få in basen i bilen

Image
sedan monterade jag på ett högtalarskydd ovanför hålet som jag har gjort på min föregående bil. tkr det är en ganska snygg lösning som är väldigt enkel:)

det var vad jag fick gjort idag, inte så mycket intressant jag vet men jag gör lite småpul som inte kostar mig något änså länge då jag får lön först i slutet av månaden :)

mvh

Stångberg
Last edited by Hpaddict on Sat 24 Jan, 2009 18:05, edited 1 time in total.

190E
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 164
Joined: Tue 20 Feb, 2007 21:16
Location: Ärs´n
Contact:

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 16/9 småfix 4"arna m.m]

Postby 190E » Thu 18 Sep, 2008 11:55

Hpaddict wrote:
190E wrote:Kul att se. Har själv en 2,6 som jag håller på med lite och är själv studerande. På skolan har jag en lektion som heter projekt arbete där jag håller på med min bil. Men det är mest dom grejjerna där jag gör dom snabba sakerna som att tona rutorna (har inte gjort det än men det blir till veckan). Prestanda har jag inte heller börjat på men det får bli efter studenten. Kommer följa denna tråd tills bilen är klar!.


tackar så mkt :) jasså trevligt, ja det vore nått att få hålla på med den i skolan ;) du går fordon antar jag?:)
att tona rutor gör ganska mycket på bilens utseende, dock mycket jobb att få det snyggt. ja ska med göra det inom en snar framtid :) ja rent motormässigt blir det inte så mycket effekthöjjande förrens jag börjar jobba, men kanske lite beror på om jag får extra jobb :)

låter bra :)

mvh stångberg


Nee jag går skogs inriktningen 3:dje året. Har ju inte hunnit med så mycket än eftersom vi bara har haft ca 2h på lektionerna. men det blir ju heldagar framöver.
Don´t drink and drive

Smoke and FLY

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 16/9 småfix 4"arna m.m]

Postby Hpaddict » Thu 18 Sep, 2008 12:29

aha okej, gött att du får mer tid framöver då:) har du projekt tråd eller?

mvh stångberg

Emil89
Prospect
Prospect
Posts: 43
Joined: Sat 08 Mar, 2008 18:56

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 16/9 småfix 4"arna m.m]

Postby Emil89 » Thu 18 Sep, 2008 16:53

Ett tips är att skippa 4" helt och hållet fram och istället lägga lite jobb på att försöka få dit 6.5" i framdörrarna och sen diskanter uppe, blir ett mycket bättre och fylligare ljud fram :)

Hade också som du hade innan men jag tyckte aldrig det lät speciellt bra, blir alldeles för tunt fram.

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 16/9 småfix 4"arna m.m]

Postby Hpaddict » Thu 18 Sep, 2008 17:05

Emil89 wrote:Ett tips är att skippa 4" helt och hållet fram och istället lägga lite jobb på att försöka få dit 6.5" i framdörrarna och sen diskanter uppe, blir ett mycket bättre och fylligare ljud fram :)

Hade också som du hade innan men jag tyckte aldrig det lät speciellt bra, blir alldeles för tunt fram.


det kommer 6.5" are i fram också ;) så det kommer nog bli bra när jag väl har fixat in dom :)

men tack för tipset

mvh stångberg

User avatar
Jarven
Expert
Expert
Posts: 787
Joined: Tue 14 Aug, 2007 15:05
Location: Arvika - Dubai

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 16/9 småfix 4"arna m.m]

Postby Jarven » Mon 22 Sep, 2008 09:20

Spara in pengarna på sec-huven... den är så äckligt ful, snälla...
:cry:
Mercedes 190E 2,3 16V -85 .. Bruksbilen
Mercedes 190E 2,3 16V -85 ..Projektbilen, blir den någonsin klar? :(
Dodge Charger 440 RT/SE -69
Dodge Challenger SRT8 -08, (First Edition)
Porsche 996TT -03
Nissan Navara 2008
Mercedes R500L -07


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 35 guests