Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [20/8 update]

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 16/9 småfix 4"arna m.m]

Postby Hpaddict » Mon 22 Sep, 2008 16:44

Jarven wrote:Spara in pengarna på sec-huven... den är så äckligt ful, snälla...
:cry:


ja har bestämt mig för att det inte blir någon sec huv, eftersom jag har kommit fram till att de passar endast på bilar med kjolpaket på, och denna ska bli clean så blir det inte på denna iaf ;)

mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 16/9 småfix 4"arna m.m]

Postby Hpaddict » Mon 22 Sep, 2008 18:48

Update 22/9

tjenare

det har inte blivit så mycket gjort med bilen de senaste dagarna då fortsatt sjukdom segar ner en :P. men lite har jag fått gjort iaf.



Image
har monterad mittkonsolen runt växelspaken och blev riktigt nöjd :) ser riktigt bra ut enligt mig ;) dock lite smutsig på bilden

mer än så har de inte blivit, har tvättat bilen på utsidan och allmänt kollat över den och det ser ut som det var ett riktigt bra köp. dock hittat lite rost på undersidan av dörrarna som jag behöver fixa. men annars så är det i riktigt fint skick :) Har även tagit en del bilder på bilen när jag varit ute o åkt ;) ingen bra skärpa men lite goa ställen som jag får ta bilder på igen då ja har en bättre kamera ;)

Image
Leksugen är man allt med denna bilen, har blivit en del burnouter och det sliter ju däck ;P här är en av de som den drev på båda hjulen ;)

Tog även några fina kort när jag var ute o åkte idag, kolla in "bilens sida":)

det var allt för idag, just nu förtillfället så väntas det på lönen som kommer på fredag. då bär det av på lite inköpsresor, det som kommer inhandlas är ratt, rattnav, mattor, pedaler m.m. ska även kolla på fälgar om de finns kvar på fredag ;)

mvh stångberg
Last edited by Hpaddict on Sat 24 Jan, 2009 18:08, edited 1 time in total.

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 22/9 Mittkonsol+bilder]

Postby Hpaddict » Fri 26 Sep, 2008 22:56

Update 26/9

tjenare

idag så blev bilen tvättat ordentligt på utsidan och insidan, sedan så åkte jag och köpte mig en flaska insprutningsrengöring då den kärvar lite ibland. jag tog även och bytte till en ny vindrutetorkare och sedan så drog jag ut och fotade bilen lite så som den är orginal, så man har lite fina bilder som man kan ha som före och efter bilder sedan i framtiden ;) några riktigt fina ställen hitta jag ;)

Image
Image

bilen är ganska fin i lacken och inredningen, men jag har en del stenskott och lite oförskitighet med nyklar av förra ägaren att åtgärda. detta kommer att fixas framöver, ska läggas i och vattenslipas ut det blir iaf inte lika ögonfallande som för tillfället då det syns ganska bra..

Men i morgon bär det av till streetperformance i GBG för att inhandla mig lite grejjer till bilen, ska bli skit skoj och jag ser fram emot att komma hem med grejjerna och montera dom ;)

det var allt för idag, kan säga att nu har jag frisknat till och kommer dra igång nu igen :)

mvh stångberg
Last edited by Hpaddict on Sat 24 Jan, 2009 18:13, edited 1 time in total.

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 26/9 bilder+frisk]

Postby Hpaddict » Sun 28 Sep, 2008 16:36

Update 28/9

Igår bar det av till GBG för att besöka CDR och Streetperformance för att inhandla lite grejjer, vi tog mercan ner och det gick fin fint. dock har jag något ljud från bakvagnen, dock tror jag detta har med stötdämparna att göra, då jag vet att de har väldigt dåliga genomslagsgummin.

Men det som inhandlades var det här ;) för att piffa upp cockpiten lite;)



Image
Min nya mocka ratt som kommer monteras så fort rattnavet kommer hem ;)


Image
beställde även det tillhörande navet men det tar ett tag att få hem så det bör komma inom de närmaste veckorna :)

sedan beställde jag även svarta mattor med gråa sömmar från sparco kommer samtidigt som navet ;)

det var allt jag hade för idag:)

mvh stångberg

User avatar
putte
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 392
Joined: Thu 26 Jul, 2007 20:02
Location: Tidaholm
Contact:

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 28/9 Sparco Godis]

Postby putte » Sun 28 Sep, 2008 22:46

Du löste det med navet ändå. Hehe, då slapp jag ta bilder. har väldigt mkt att göra nu. Är det en sån ratt jag har? Min breddar väldigt mycket utåt (mot föraren) lite svårt att nå blinkersen. men j#$%&a gött när man skickar. Snygg bil föresten. Går bilen i skövde? har aldrig sett den i verkligheten.

//putte
http://www.garaget.org/wirus

MB w201 190E 2,3 -87
MB w201 190E 2,3-16 -86
MB w202 c240 -97

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 28/9 Sparco Godis]

Postby Hpaddict » Sun 28 Sep, 2008 22:53

putte wrote:Du löste det med navet ändå. Hehe, då slapp jag ta bilder. har väldigt mkt att göra nu. Är det en sån ratt jag har? Min breddar väldigt mycket utåt (mot föraren) lite svårt att nå blinkersen. men j#$%&a gött när man skickar. Snygg bil föresten. Går bilen i skövde? har aldrig sett den i verkligheten.

//putte


jao de gjorde jag ;) japp det är lugnt :) jag tror din ratt är ännu djupare än min, jag köpte den som var försänkt med 60 mm, medans de fanns en med 90. jag tyckte att 60 räcker ;)

tackar så mkt :)

jao bilen går i skövde, åker en hel del med den nu innan den ställs av för vintern ;P

mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 28/9 Sparco Godis]

Postby Hpaddict » Mon 29 Sep, 2008 21:43

Update 29/9

tjenare

idag så monterade jag ner framsätena på bilen för att göra plats för sportstolarna ;) demonteringen gick smärtfritt men var lite lurigt att få bort några täckande lister på sätena. tog bort bälteshållarna från stolarna och ställde sedan bort dom på förvaring, kommer inte sälja dessa om det inte kommer ett väldigt bra bud då de e svåra att få tag på..

Image
Demonterade sätena, gick ganska snabbt. fick hjälp av simon ;)

Som ni kanske ser så är det en höjdskillnad på främre och bakre fästena, och sedan är sportstolen lite smalare i fästena än dom så jag kommer bli tvungen att svetsa egna fästen. om någon har något tips så uppskattas det, jag får hjälp av farsan att tillverka fästena till stolen;)

Image
Sätena ur bilen, tog bort bältes hållaren från stolen bara sen ställde jag undan dom på förvaring;)

Image
ställde upp en stol provisoriskt för att se lite hur det ser ut och hur tight det blir och jag tror det kommer bli riktigt bra ;)

Image
Var tvungen att testa med den andra stolen också ;) ser inte dåligt nice ut tkr jag :D

Image
Demonterade grillen som jag ska polera upp med autosol och sedan lackera nätet svart ;) stjärnan kommer troligen att tas bort med en täck platta framöver.

Image
tog även loss luftfilter burken för att se hur filtret såg ut och det var helt klart godkänt, men ska ta ner det lite mer i morgon så jag kan se om mina planer för luftfilterbygge går att genomföra;)

det var vad jag gjorde idag, jag var även iväg och kollade på material för att tillverka fästena men det som var öppet hade inte vad jag behövde utan en butik som skulle ha sanslösa summor för det...

så i morgon så börjar jag o farsan bygga fästen för stolarna och sedan ska jag lackera nätet i grillen och polera grillen. och om det finns tid kolla över hur det blir med luftfilter bygget ;)

det var allt för idag

mvh stångberg

User avatar
S 500 R
Guru
Guru
Posts: 2961
Joined: Tue 27 Apr, 2004 12:34
Location: Göteborg

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 29/9 Sparco +grill]

Postby S 500 R » Tue 30 Sep, 2008 07:29

När kommer det en sänkningssats då???

Ser bra ut annars!!!
8) Den som har värst bil när han dör vinner 8)

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 29/9 Sparco +grill]

Postby Hpaddict » Tue 30 Sep, 2008 08:31

S 500 R wrote:När kommer det en sänkningssats då???

Ser bra ut annars!!!


ja den behövs ju kan man säga ;D *monstertruck stuk* ne men det kommer ett H&R cup kit troligen när jag får pengar till det, det beror lite på hur det går med försäljningen av den andra bilen och min mc.

tackar så mkt :)

mvh stångberg

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 29/9 Sparco +grill]

Postby Winis Mbsca » Tue 30 Sep, 2008 17:34

Snyggt, nackdelen med den typen av stolar är att man inte kör några längre sträckor utan att sabba ryggen. Själv föredrar jag sportstolarna med fällbar rygg i en gatbil. Men det är ju en smaksak....
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 29/9 Sparco +grill]

Postby Hpaddict » Tue 30 Sep, 2008 21:17

Winis Mbsca wrote:Snyggt, nackdelen med den typen av stolar är att man inte kör några längre sträckor utan att sabba ryggen. Själv föredrar jag sportstolarna med fällbar rygg i en gatbil. Men det är ju en smaksak....


tackar :) jao, men jag har testat att köra iaf 30 mil med likadana stolar, klart du blir tröttare än vanliga men ingen fara enligt mig ;) sedan får man ju tänka "vill man va fin får man lida pin ;D"

mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 29/9 Sparco +grill]

Postby Hpaddict » Tue 30 Sep, 2008 21:52

Update 30/9

När jag kom hem så började med att demontera i sär grillen för att göra rent nätet och sedan grundlackera det med primer, jag tog även och polerade ramen med autosol blev ganska bra. men verkar vara nån sorts hinna över kromet som gör att den inte riktigt får den glansen som den kan få. någon som har nått tips?

Image
grillen i särmonterad;)

Image
nätet primat, men eftersom min primer tog slut så behöver jag åka iväg och köpa mig mer i morgon:)

sedan påbörjade jag tillverkningen sätes fästena för sparcostolarna, det första jag gjorde efter skolan var att åka runt bland massa olika järnhandlar och skrotar men ingen hade så klart det jag var ute efter. till slut så hittade jag en smed i skövde som hade det, så då åkte jag dit och köpte mig lite :)

Image
det blev 2m 25*25mm fyrkantsprofil och 2 m 40*5mm platt järn till sätesfästena ;)


Image
skärde upp små bitar och svetsade ihop dom för att höja upp staget en bit då fästningshålen är lite försänkta. (nybörjare på att svetsa, så klaga inte. kör dessutom med flusstråd så det spottar en heldel)


Image
sedan svetsade jag på bitarna på plattjärn som var måttade efter bredden mellan fästena i framkant, slipade även med vinkelslipen. inte riktigt klar med fästet än då det ska borras och snyggas till. ska även lackas matt svart


Image
testade passformen på fästet och det blev riktigt bra, nu är det en hel del slipning och svetsning kvar då detta bara var mindre än en fjärdedel av de som behöver göras ;P


Image
en liten förklaringsbild på vad jag menar med att hålen är lite försänkta, och som sagt slipjobb kvar och de ska lackas i matt svart och borras ofc;)

det var vad jag fick gjort idag, fick mig lite övning på svetsning iaf ;) tog ganska lång tid då det var mycket pill med mätningen och lite ideskisser på hur jag skulle göra det. tackar farsan för hjälpen idag :)

mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 30/9 Sätesfästen+grill]

Postby Hpaddict » Thu 02 Oct, 2008 21:22

Update 2/10

Tjenare

igår blev det inget gjort då jag var med tjejen :), men idag så var jag ute i garaget och höll på ett bra tag;)
Jag fortsatte med tillverkningen av stolsfästena och kom en bra bit på vägen ;)

Image
Jag tog 4 st plattjärn som passade i de bakre uppfästningarna, sedan kapade jag till fyrkantsprofil med rätt vinkel på i botten för att få det rakt, sedan svetsade jag ihop det. (svetsat med flusstråd därför de e knottrigt + att jag är väldigt ny på de med att svetsa :P)


Image
Efter jag hade svetsat ihop det så satte jag de på plats som det kommer sitta och kollade så att måtten stämde överens och att det var vågrätt med ett vattenpass, efter det så mätte jag ut var hålen behöver sitta och då tog jag ett don och gjorde märken för att veta var jag ska borra ;)

Image
så nu är fästena klara för borrning, ska ta dom till skolan och borra dom i pelar borren i morgon, även köpa mig 4 st nya bultar som behövs för att fästa stolen i fästena sen ;)

Image
Allt detta arbete för dessa små älsklingar ;) hehe

Image
Var och köpte mig en ny burk med primer idag. så när jag kom hem så drog jag ett lager på nätet och sedan lät det torka, sedan la jag ett lager med matt svart lack över och låter det torka över natt, sedan lägger jag ett till lager i morgon ;)

Image
Såhär ser de ut i garaget för tillfället;) ganska kallt och stå o svetsa ute kl 20 på kvällen f-n ;P men de e det värt , och så kallt är de inte :P

det var vad jag fick gjort idag;) så i morgon blir det till att borra ut hålen för bultarna , svetsa på det sista staget på de bakre fästena. även att lägga ett sista lager lack på nätet, sen ska jag slipa och lacka sätesfästena innan jag monterar dom, är iaf tanken ;)

mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 2/10 Sätesfästen+grill]

Postby Hpaddict » Sun 05 Oct, 2008 20:00

Update 5/10

I fredags och i lördags fortsatte arbetet med att få sätena monterade, men på lördagen när jag började prov montera sätena så blev sätena lika höga som de andra och jag såg inte någon hastighet mellan 60-200 som det var förut, väldigt störande :P så det blev till att ändra planen igen, och jag tillverkade 4 st separata fästen på varje stol vilket visade sig vara mycket enklare och smidigare. tog väldigt mycket mindre tid också, men har lite små pul kvar innan det är riktigt bra ;)

Image
så här ser det ut ;) jag får säga att jag trivs j#$%&a bra med stolarna , man åker skönt och sitter lagom högt och lagom långt fram ;)


Image
porrigt ;) eller vad tycker ni?


Image
denna vyn är fin också ;)


Image
Såhär ser bilen ut för tillfället, jag tycker det ser ganska bra ut med helsvart grill, men vet inte om de ser ännu bättre ut med kromribborna? vad tror ni? ge åsikter :)

Iveckan ska jag montera bort sätena igen för att göra 4 st lutande distanser i framkant då stolsfästena lutar lite, sedan ska jag även ta och prima alla delarna samt lackera dom matt svarta så de blir lite mer diskreta ;) slipar nog även till dom för att de ska se snyggt ut :)

det var allt jag hade idag;)

mvh stångberg
Last edited by Hpaddict on Sat 24 Jan, 2009 18:21, edited 1 time in total.

User avatar
-Mackan-
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1068
Joined: Fri 19 Sep, 2008 20:01
Location: Nyköping
Contact:

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 2/10 Sätesfästen+grill]

Postby -Mackan- » Mon 06 Oct, 2008 20:20

Hpaddict wrote:stjärnan kommer troligen att tas bort med en täck platta framöver.



Oh, noes vad är det jag hör :evil: Inte kan du ta bort den, det är ju att van ära :-D

Mvh Markus
Nuvarande bilar:

Mercedes Benz 500E 5.0 1992
Mercedes Benz 300TDT 1993 OM606


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 43 guests