Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [20/8 update]

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 16/10 liten lekfilm]

Postby Hpaddict » Sun 19 Oct, 2008 19:59

Update 19/10

I helgen har bilen få stått ut med en hel del lek ;) många goa ställ har de blivit och snuskigt kul har man haft ;D men nu så får bilen stå still ett tag.

det är tänkt att jag ska fixa i veckan är :
Handbroms vajer + nya backar ska bytas
Ta bort stolsfästena och lackera dom så de inte rostar
Svetsa det sista på avgassystemet, svetsa ett fäste till avgassystemet.
bygga mig en bandpassbaslåda

och om det finns tid:
påbörja hatthyllan och dörrsidorna
Tona rutorna


Har jag tur så ramlar det in ett paket i veckan som jag har väntat på i snart en månad ;)


Image
Pärlan har fått känna på hårdhandskarna i helgen men kämpar ståtligt framåt ändå ;D

Image
Benzen och polarens e30 (4keson)

Image
börnfälgar är en underbar sak :D så fruktansvärt roligt ;)

Det var allt för idag kommer update i morgon :)

mvh stångberg
Last edited by Hpaddict on Sat 24 Jan, 2009 18:45, edited 1 time in total.

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 19/10 plan för veckan]

Postby Hpaddict » Mon 20 Oct, 2008 21:20

Update 20/10

idag så började ja pula med handbromsen, första gången jag gör det så det tar lite tid. men man lär sig nått fruktansvärt mkt efter misstag man gör eftersom ;)


Image
började med att ställa upp bilen på pallbockar och sedan bort med hjulet och skruva bort oket.


Image
sedan tog jag bort skivan, satt ganska hårt men gick till slut :)


Image
tog sedan bort handbromsbackarna, pilligt värre men att få bort det är ju den lätta delen :P


Image
den gamla vajern var i ganska dåligt skick eller vad säger ni?:P



Image
nya vajern på plats på högersidan, även detta var lite pilligt men gick bra :)


Image
expandorn gick väldigt trögt, så ja fick smörja den och lägga en del kopparpasta på den för att de ska hålla i sig :) fruktansvärt pilligt att demontera och montera :P


Image
Fixade till slut ihop klossarna och vajern efter lite strul, men nu sitter det där;) ska göra en upphängning för vajern också så den inte ligger emot avgassystemet som den gör nu. sedan i morgon ska ja påbörja vänster sidan ;)


Image
passade på att ta bort modellbeteckningarna ibak, har bara tagit bort 2.6 märket än, då merca stjärnan i mitten sitter med styrpinnar så måste jag i sånnafall täcka över detta vilket jag inte kan göra för tillfället;) men jag tror de blir nice när jag har fått bakluckan ren ;)

det var allt jag hade för idag, imorgon så kommer jag göra klart denna sidan sedan påbörja andra sidan;) kommer gå betydligt snabbare när jag vet hur det ska gå till :)

ha de gött

mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 20/10 Handbroms m.m]

Postby Hpaddict » Tue 21 Oct, 2008 20:02

Update 21/10

Idag så gjorde jag klart andra sidan också, och kom sedan på ett litet misstag jag hade gjort vilket var att jag inte kunde få ihop vajrarna i mitten när jag hade båda handbromsarna monterade ibak. så det var bara att bita ihop och montera ner den ena, vilket går snabbt nu när man vet hur det går till :)

så efter lite pill fick jag ihop vajrarna, så satte jag på hjulen med bara 4 bult så ja kunde spänna eftersom det behövdes när jag testkörde ;) fick spänna lite men inte mkt , den står helt klart still när man har stannat och dragit åt. men gick inte att göra handbromsvändningar ^^, kanske är lika bra det men jag ska iaf spänna mitten spännaren i morgon, så jag får några mindre klick på handbromshandtaget. nu är det ca 6-7 st klick tills den nyper.

det var allt som jag fick gjort idag, nu är det dags att träna på ett prov:/ men man måste ju :P

en liten bild ;)


Image
Nice ass!;)

väntar fortfarande på ett paket från streetperformance ;) håller tummarna för att det ska komma i veckan ;)

ha de gött

mvh stångberg
Last edited by Hpaddict on Sat 24 Jan, 2009 18:47, edited 1 time in total.

User avatar
Merca-Hakan
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Wed 14 Dec, 2005 20:26
Location: Norrland

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 21/10 Handbroms klar]

Postby Merca-Hakan » Tue 21 Oct, 2008 22:38

huu, näe.. inga dtm blås!
de skull ha varit två st. neråt iställe som dieselpipern. :wink:
Håkan -84

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 21/10 Handbroms klar]

Postby Hpaddict » Wed 22 Oct, 2008 08:56

Merca-Hakan wrote:huu, näe.. inga dtm blås!
de skull ha varit två st. neråt iställe som dieselpipern. :wink:


ne ja tkr de passar bättre med dtm utblås på denna bilen, jag tror det skulle bara se mupp ut med dieselpipor på bilen utan kjolpaket ..

mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 21/10 Handbroms klar]

Postby Hpaddict » Wed 22 Oct, 2008 19:53

Update 22/10

Idag blir det inget gjort med bilen, förutom att idag så var jag förbi en skrot och hittade en anslutning som kan passa på insuget som gör att jag kan bygga sportluftfilter snart ;)

men sedan när jag kom hem så gjorde jag mig en fin beställning, känns bra nu men kommer svida när pengarna dras men va f-n de e det värt ;)

Nytt godis till bilen ;)

det som beställdes var :

Image
H&R cupkit beställt till bilen nu ;) kommer bli bra tror jag :)


Image
Dessa baklyktorna ;)

ImageImage
De här klarglasblinkersna

ImageImage
och de här klarglas sidoblinkersna :)

får se hur lång tid det kommer ta och få de här grejjerna, men en sak är säker att jag kommer vänta otåligt på de iallafall ;D

det var allt för idag:)

mvh stångberg

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 22/10 Nytt godis på g;]

Postby Mercafreaket » Wed 22 Oct, 2008 20:34

tycker du ska ha klarglasframljus också, annars skär det sig med det övriga :wink:

Keep the good work up!!
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 22/10 Nytt godis på g;]

Postby Hpaddict » Wed 22 Oct, 2008 20:36

Mercafreaket wrote:tycker du ska ha klarglasframljus också, annars skär det sig med det övriga :wink:

Keep the good work up!!


tackar så mkt :)

ja har med funderat på klarglaslyktor men det får vänta ett tag nu;) röktoning av sidoblinkers kan mkt väl hända :)

mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 22/10 Nytt godis på g;]

Postby Hpaddict » Thu 23 Oct, 2008 23:18

Update 23/10

tjenare

igår blev det inget gjort pga skolarbete, men idag så drog jag ut i garaget och gjorde lite ;)


Image
Börja med att plocka ut stolarna för att rostskydda och lackera sätesfästena;)


Image
när jag hade ute sätena var jag ju så illa tvungen att dammsuga och göra rent, det såg nämligen ut såhär under sätena ;P men smuts blir det alltid ;) passade även på att kapa en skruv som håller bältesspännet i stolen eftersom den var lite för lång vid förra monteringen ;) men de e fixat nu :)


Image
lackera sätesfästena först med primer och sedan mattsvart färg för att de inte ska sticka ut så mkt ;) blev ganska bra :) dock är dessa fästena temporära då jag planerar att cncfräsa egna snygga fästen ;)


Image
medans färgen torkade iväntan på nästa lager så tog jag bort luftfiltret och kollade om en adapter jag köpte på en skrot från en 740 passade, vilket passade grymt bra med en gummikoppling som vi hade hemma ;) blev riktigt bra. denna slangen kommer ej vara kvar, anslutnningen kommer lackas i någon färg och sedan kommer högglanspolerade aluminiumrör gå till luftfiltret ;)

var jag ska sätta filtret är inte riktigt bestämt, men tror jag börjar med att ha det i motorrummet mellan styrservopumpen och absboxen;) men i framtiden är det tänkt att jag ska bygga en låda framför vänster framhjul med luftintag i fronten ;) tror det blir ganska bra :)

Image
hann även med att bygga ihop baslådan igen då jag har tröttnat på att bara höra diskantljudet :P så nu sitter den ihop iaf, ny låda ska byggas men får vänta lite pga tight med pengar efter den senaste beställningen ;)

det var vad jag fick gjort idag iaf:) imorgon ska jag montera tillbaka sätena och troligen tvätta bilen :) sedan fortsätter jag på lördag igen då ja ska köra lite folk på kvällen i morgon :)

ha de gött

mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 23/10 sportluftfilter]

Postby Hpaddict » Sat 25 Oct, 2008 20:45

Update 25/10

tjenare

igår blev det lite pill med bilen även lite idag, det som blev gjort är :



Image
monterade tillbaks sätena med de ny lackerade sätesfästena, blev mkt mer diskret och syns inte lika mkt :)


Image
sedan tog jag ner avgassystemet och svetsade ett riktigt fäste till avgassystemet då det bara satt temporärt förut, och svetsade den sista fogen som ska svetsas. kommer att vrida i det lite när jag får sänkning på bilen därför låter jag det vara några rörliga leder ;)(klämmorna)


Image
så här ser avgassystemet ut nu :) färgen ser nästan brun ut på bilderna men är svart. tål 600 grader och härdar vid 150 tror jag det var så nu ska ja ut o härda det lite ;D


Image
blev ganska bra tycker jag ;) pytte liten läcka på undersidan som jag svetsar i morgon ;)

det var vad jag fick gjort idag ;) är själv hemma så ja vakna först kl 1600 när jag sov ut ^^ haha underbart :D men igår så ringde jag iaf streetperformance angående navet och mattorna och de kommer nästa vecka tisdag eller onsdag:) ska bli fint att få in mocka ratten ;)

ha de gött

mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 25/10 Avgas;)]

Postby Hpaddict » Sun 26 Oct, 2008 22:31

Update 26/10

igår kväll så blev det lite lek som vanligt, dock med de sista däcken :P så igår när jag kom hem kl 12 så drog ja upp bilen på pallbockar och tog av alla däcken för att kränga på mkt bättre däck;) sedan så gjorde ja rent lite snabbt i hjulhusen då de e fulla med gummirester :P men de får man ju som sagt skylla sig själv för ;D

Image
bilen uppe på pallbockar för däckbyte o lite uppfräschning av hjulhusen osv;)

sedan när jag kom ut idag så lackerade ja ett till lager på ribborna till grillen som ska bli mattsvarta som nätet :) blev hyffsat iaf;) sedan när jag lät det torka så fick jag tummen ur och påbörjade toningen av rutorna;)

Image
började med att ta bort dörrsidorna och sedan ta bort fönsterveven som håller i rutan och sedan listen och sedan ut med rutan sedan ut med hörnrutan. går smidigt när man vet hur de ska gå till ;)


Image
rutorna ur, då vare bara att börja rengöra ;) för att få bort de första o värsta av smutsen så tog jag bromsrengörning som dunstar bort helt och är starkt, efter det tog jag fönster puts och gjorde rent. sen dränkte jag rutan med tvålblandning och rengjorde sedan rutan med rakblad och sedan fönsterputs igen o sen tvålblandning ;)


Image
skar sen upp filmen i rätt storlekar och renskar ganska noga inte helt hundra då det blir lättare när filmen har torkat fast ordentligt, så den får ligga över natt och torka nu ;)


Image
resultatet blev ganska bra, men många yttepytte jätte små bubblor i filmen, men de blir de nästan jämt när man använder så billig film som mekonomens, dock så stör ja mig inte spec mkt på de, syns bara innifrån svagt


Image
ganska nöjd med tanken på hur lång tid det tog ;)

bakrutan kommer jag tona när jag får mer pengar då det är slut på dom för tillfället:P behöver också hjälp med det ;)

det var vad jag fick gjort idag, nu ligger filmen och får torka på plats ordentligt. så i morgon ska ja iväg och kränga på bättre däck, sedan ska jag hem och montera rutorna igen samt dörrsidorna så klart :) efter det ska jag även sätta dit ribborna i grillen som lacken har torkat på då ;)
sedan blir det väl ett litet strög ;P

lycka till på uppkörningen i morgon 4kezon;)

de va allt, ha de gött :)

mvh stångberg

User avatar
putte
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 392
Joined: Thu 26 Jul, 2007 20:02
Location: Tidaholm
Contact:

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 26/10 Toning]

Postby putte » Mon 27 Oct, 2008 23:36

Man ser ju aldrig någon som strögar i skövde :? Åk till Tidaholm en helg när det är halt ute. Då är alla ute :-D Vill se din bil IRL.

//putte
http://www.garaget.org/wirus

MB w201 190E 2,3 -87
MB w201 190E 2,3-16 -86
MB w202 c240 -97

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 26/10 Toning]

Postby Hpaddict » Tue 28 Oct, 2008 00:47

putte wrote:Man ser ju aldrig någon som strögar i skövde :? Åk till Tidaholm en helg när det är halt ute. Då är alla ute :-D Vill se din bil IRL.

//putte



jag är alltid ute o åker, antingen i skövde eller i tibro ;D dock inte mkt annat folk som gör det för tillfället, då vintern kommer;P

ja de får väl bli en sväng till tidaholm nångång ;) annars lär vi ses på DMB meet?

vill gärna ta en närmare titt på din med ;)

mvh stångbreg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 26/10 Toning]

Postby Hpaddict » Tue 28 Oct, 2008 01:16

Update 28/10

Idag på dagen har jag kört flyttlass åt syrran, så de blev inte så mkt gjort på dagen idag. en sak fick jag gjort vilket var att åka till en gummiverkstad för att kränga av däcken och kränga på de andra däcken. men priserna var ju sjuka, 200 kr per däck :O. så ja bestämde mig för att vänta en vecka och få hjälp av en polare som går fordon som kan fixa de för en hundring för allihopa :)

men senare på kvällen vid 22 ungefär så börja jag pula i garaget ;)



Image
Monterade tillbaks rutorna med toningsfilmen på, blev bättre än jag trodde. de pytte små porerna jag såg med rutan liggandes syns inte när de sitter på vilket känns skönt. kan ju bli bättre men duger för mig :)


Image
blev ett hyffsat resultat, eller vad tycker ni? (vet att de e svårt att bedömma på bilder)


Image
fin fint de här ;) dock hade ja lite problem med dörrsidorna, då fästena är väldigt sköra så lossnade 2 st så jag fick limma dom med limpistol och sedan montera dom. men det löste sig ju till slut så nu sitter det på plats :)

det var allt för idag, i morgon hoppas jag på att ett visst paket har anlänt till stan ;)

ha de gött

mvh stångberg

User avatar
putte
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 392
Joined: Thu 26 Jul, 2007 20:02
Location: Tidaholm
Contact:

Re: Mercedes 190 2.6 by Hpaddict [Update 26/10 Toning]

Postby putte » Tue 28 Oct, 2008 17:33

Hpaddict wrote:
putte wrote:Man ser ju aldrig någon som strögar i skövde :? Åk till Tidaholm en helg när det är halt ute. Då är alla ute :-D Vill se din bil IRL.

//putte



jag är alltid ute o åker, antingen i skövde eller i tibro ;D dock inte mkt annat folk som gör det för tillfället, då vintern kommer;P

ja de får väl bli en sväng till tidaholm nångång ;) annars lär vi ses på DMB meet?

vill gärna ta en närmare titt på din med ;)

mvh stångbreg



Jupps. hann bara åka på en DMB-träff med 16 ventileraren innan jag ställde av den.. Så vi får hoppas på att den blir klar till nästa vår/sommar. Angående det där med att kränga däck är det bara till att åka till närmaste peugeot verkstad. hehe. Efter klockan halv 3 på fredagar kan jag hjälpa dej :-) Man ska ju inte behöva betala dyrt bara för att kränga lite däck..
http://www.garaget.org/wirus

MB w201 190E 2,3 -87
MB w201 190E 2,3-16 -86
MB w202 c240 -97


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 41 guests