Hej!
Jag har en MB 230K -01 som jag har ett litet störande problem med.
Det är så att en gul lampa med form av en motor lyser, vilket senare konstaterades
på verkstad att det var katalysatorn som inte renade tillräckligt.
På MB i Kalmar ville dom ha 12 papp för att ordna upp det hela, vilket
dom kan glömma.
Kort fråga. Hur släcker jag lampan på enklast sätt?
Skall också tillägga att på bilprovningen klagar dom inte på avgasvärdena.
Tack på förhand
andreas
Motordiagnos-kontrollampa
- Winis Mbsca
- Site Admin
- Posts: 6380
- Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
- Location: Tomelilla, Skåne
- Contact:
Re: Motordiagnos-kontrollampa
Kan vara lambda sonden som är kass också bara.
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...
1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)
1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)
Re: Motordiagnos-kontrollampa
OK. Det var inget de nämde på mb, men de har ju haft fel mer än en
gång så. Hur kan jag kontrollera att det är lambdasonden som ev. är paj?
På volvo 740 vill jag minnas att man kunde göra rent denne!?!
Vad tror ni annars kan vara fel? Sitter det någon sensor
i katalysatorn?
MVH/
andreas
gång så. Hur kan jag kontrollera att det är lambdasonden som ev. är paj?
På volvo 740 vill jag minnas att man kunde göra rent denne!?!
Vad tror ni annars kan vara fel? Sitter det någon sensor
i katalysatorn?
MVH/
andreas
Re: Motordiagnos-kontrollampa
greger911 wrote:OK. Det var inget de nämde på mb, men de har ju haft fel mer än en
gång så. Hur kan jag kontrollera att det är lambdasonden som ev. är paj?
På volvo 740 vill jag minnas att man kunde göra rent denne!?!
Vad tror ni annars kan vara fel? Sitter det någon sensor
i katalysatorn?
MVH/
andreas
På många bilar sitter det en sensor före cat´en och en efter. Var dina avgasvärden bra så är ofta sensorn före caten ok då det är den som är styrande. Beroende på vad för typ av sensorer det sitter på din bil så brukar det gå att mäta upp spänningen från dom.
Nu pratar jag andra bilmärken men skulle inte tro att MB löst det på något annat sätt.
EDIT: Luktar avgaserna illa så går den oftast för fett så caten får slita hårt.
Re: Motordiagnos-kontrollampa
Jag skall imorgon ta och montera bort båda sensorerna och göra rent dem
så får vi se vad som händer.
Jag luktade lite på avgaserna och de luktade normalt...
Jag beställde för övrigt en gör-det-självbok från haynes, men jag vet inte
hur mycket det står om el i den. Man behöver ju veta referensvärden tänker jag.
Det borde trots allt fungera som en vanlig pt-100 givare.
Supertack för era tips. Jag återkommer med resultat.
andreas
så får vi se vad som händer.
Jag luktade lite på avgaserna och de luktade normalt...
Jag beställde för övrigt en gör-det-självbok från haynes, men jag vet inte
hur mycket det står om el i den. Man behöver ju veta referensvärden tänker jag.
Det borde trots allt fungera som en vanlig pt-100 givare.
Supertack för era tips. Jag återkommer med resultat.
andreas
Re: Motordiagnos-kontrollampa
En Lambda fungerar inte som en PT100. Standard lambdan mäter genom kemisk reaktion mellan två platinabelagda keramiska plattor och lämnar en spänning mellan 0-0,8 V och vid lambda 1 lämnar den 0,5 V. Att rengöra en lambda brukar inte fungera. Sen finns det olika typer av sonder så spänningen gäller bara den vanliga sonden vad dom andra ligger på minns jag inte
Re: Motordiagnos-kontrollampa
Ok, men då blir det ju genast lite svårare att felsöka. Vad tycker ni att jag ska
göra istället?
göra istället?
Re: Motordiagnos-kontrollampa
Vet inte hur MB´s diagnostikprogram ser ut och vilka möjligheter man har i det men det borde gå att få ut livedata med sensorvärden och då titta på lambdan efter katalysatorn.
Om inte sensorn är allt för blodigt dyr skulle jag nog prova byta den efter katalysatorn för då du har bra avgasvärden så bör den innan fungera som den ska.
Om inte sensorn är allt för blodigt dyr skulle jag nog prova byta den efter katalysatorn för då du har bra avgasvärden så bör den innan fungera som den ska.
-
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 137
- Joined: Tue 07 Feb, 2006 04:10
- Location: Halmstad
- Contact:
Re: Motordiagnos-kontrollampa
Det kan även vara LMM. Det felet fick vi på våran C320. Och då blev gasresponsen helt konstig, det var precis som det blev slö och inte drog som den skulle.
När den killen som jag lämnade bilen till kopplade in datorn då så fick han även ett meddelande om att cylinder 4,5,6 inte gick, oc hdet var ett resultat av att LMM var trasig.
När den killen som jag lämnade bilen till kopplade in datorn då så fick han även ett meddelande om att cylinder 4,5,6 inte gick, oc hdet var ett resultat av att LMM var trasig.
Re: Motordiagnos-kontrollampa
greger911 wrote:Hej!
Jag har en MB 230K -01 som jag har ett litet störande problem med.
Det är så att en gul lampa med form av en motor lyser, vilket senare konstaterades
på verkstad att det var katalysatorn som inte renade tillräckligt.
På MB i Kalmar ville dom ha 12 papp för att ordna upp det hela, vilket
dom kan glömma.
Kort fråga. Hur släcker jag lampan på enklast sätt?
Skall också tillägga att på bilprovningen klagar dom inte på avgasvärdena.
Tack på förhand
andreas
koppla bort batteriet i natt sen kommer lampan att släckas när du monterat tillbaka batteriet under dagen.
/M-Benz
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 3 guests