Hej!
Tänkte lägga upp lite bilder och info om ett litet projekt, håller på hjälpa farsan dieselkonvertera hans G-wagen. Tanken är att hinka i en 300D från en W124. Vi har endast hunnit jobba på detta en helg, men motorn ur W460:an och W124:an är urlyfta och diverse förberedelser är gjorda
Lite bilder på bilen:
Mums...recaro i skinn, dessutom de två bakre sätena, också i samma skinn...ovanligt!
Donatorbilen, lyckligtvis har den fått bra kärlek vad gäller drivlinan men som synes inte vad gäller det yttre. En 300D -91 är det, försäljningsbild:
Lite bilder på urplockandet av motorerna:
Motorn gick lite hårt på tomgång...men det visade sig att ena motorfästet knappt existerade! (metallringen i övre delen av fästet låg rakt på chassit... :D )
Lite bilder på 460:an...helt sjukt hur dessa bilar är byggda. Utan att överdriva så tog det lika lång tid att få bort kylare & hasplåt som det tog att montera ur motorn ur 124:an...allt sitter med minst 5 gånger mer skruvar än på en vanlig bil, och saker är inte lätt att komma åt. Men allt detta glömmer man när man bara tittar på bilen...
Ut med motorn...drar bara 2 - 2.5 l i denna kaross, lågkompsvarianten av M110!
Medbringaren flyttad från m110-motorn till dieseln...bolt on!
Tanken behövde lite kärlek
Tråget omsvetsat av firma här i Stockholm, för att undvika att det slår i framdiffen vid kraftiga "fjädergenomslag" (lätt hänt med dessa bilar av någon anledning )
Vi fortsätter denna helg, så mer bilder kommer, om vädret blir tillräckligt bra för att jobba vidare! Återstår att gör är att hinka i nya motorn, bygga motorfästen, förlänga växelstaget, montera oljekylaren i fronten och sedan givetvis att koppla in allt och säkert lite annat jag glömt, vi får se hur det går
G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om606
G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om606
Last edited by xX on Sat 28 Jul, 2012 15:27, edited 1 time in total.
-
- Proffs
- Posts: 254
- Joined: Thu 02 Dec, 2010 18:49
- Location: PITEE!!
Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603
fint att den får en om603 riktigt snygga bilar de där
w123 mynä om606 med dubbelt trubbel
-
- Nästan Guru
- Posts: 2195
- Joined: Sat 28 May, 2005 20:14
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603
Ah, en G wagen, det här skall följas. Dessa bilar är bara för fräna!
// Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit
http://www.garaget.org/JimProfit
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603
Trevliga bilar det här...
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603
Grym tråd! Skall bli kul att följa. Såg ju riktigt fräsh ut för att vara en G-wagen med över 20 år på nacken!
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72
Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603
Instämmer med tidigare inlägg!
Vem har inte varit sugen på en G...
Vem har inte varit sugen på en G...
Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603
Kul med ett G projekt!
Den ser dessutom ut att vara i bra skick!
Skaplig kabelhärva du fått med 300an!
men du behöver i princip inget av det förutom glödreläet då.
Har själv konverterat flera bilar med 603 motorn!
Ska följa denna spännade tråd!
Den ser dessutom ut att vara i bra skick!
Skaplig kabelhärva du fått med 300an!
men du behöver i princip inget av det förutom glödreläet då.
Har själv konverterat flera bilar med 603 motorn!
Ska följa denna spännade tråd!
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603
Jo kabelhärvan verkar som att man kan minska ner på en hel del
Arbetet går framåt, mycket tid gick till att montera tanken, börja bygga på kombinationen gasstag/gaswire, montera oljetråg, montera bort diverse bensinvärmare och gamla bränsleslangar, laga rost vid downpipen i en balk vilken verkar ha rostat pga värmen från downpipen (!) m.m
Motorn provmonterad (ska sitta rakt givetvis) för att se vad man inte tänkt på och börja fundera på motorfästen, och det var ett fäste på lådan till avgassystemet som slog i främre kardan, den löstagbara metallskyddet vid batteriet måste bort och diverse smått och gått.
Arbetet går framåt, mycket tid gick till att montera tanken, börja bygga på kombinationen gasstag/gaswire, montera oljetråg, montera bort diverse bensinvärmare och gamla bränsleslangar, laga rost vid downpipen i en balk vilken verkar ha rostat pga värmen från downpipen (!) m.m
Motorn provmonterad (ska sitta rakt givetvis) för att se vad man inte tänkt på och börja fundera på motorfästen, och det var ett fäste på lådan till avgassystemet som slog i främre kardan, den löstagbara metallskyddet vid batteriet måste bort och diverse smått och gått.
Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603
xX wrote:Motorn provmonterad (ska sitta rakt givetvis)
Det är inte helt säkert att den ska sitta rakt..? Min V8 lutar åt höger...
Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603
Du har givetvis rätt (syftade på att den var högre fram), faktum är att fästet till lådan sitter snett just för att det ska monteras snett, typiskt G-wagen
Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603
oljetrågen ska alltid vara plana så du kan utgå från dom när du ska kolla om motorn är rak.
och tänk på att g-wagen brukar ha större oljetråg.
just för att den ska kunna köra i lutning utan att oljepumpen suger luft.
kanske kan man öka olje nivån lite med flit och kollla till den innan man ska ut och köra brevid vägen.
och tänk på att g-wagen brukar ha större oljetråg.
just för att den ska kunna köra i lutning utan att oljepumpen suger luft.
kanske kan man öka olje nivån lite med flit och kollla till den innan man ska ut och köra brevid vägen.
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603
Jag går ju här och funderar på att köpa en G-Wagen att ha som slängbil under vintern....
Man blir ju rent längtande...
Man blir ju rent längtande...
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603
Man blir sugen ja...man kan ju strunta i klimatet på ett helt annat sätt än med W123...
Vad är det för mått på en G egentligen? Är "fotavtrycket" kanske rent av mindre än W123ans? För på höjden har jag ju trots allt lite plats i garaget (men det är också enda vägen)...kanske inte direkt blir aktuellt nu till vintern men det är inte utan att man drömmer...
Vad är det för mått på en G egentligen? Är "fotavtrycket" kanske rent av mindre än W123ans? För på höjden har jag ju trots allt lite plats i garaget (men det är också enda vägen)...kanske inte direkt blir aktuellt nu till vintern men det är inte utan att man drömmer...
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603
MB_star: Stort tack för tipsen! Blir nog ingen extreme offroading med denna, så jag tror att det ska gå bra med tråget, men skadar nog inte att ha olja hela vägen upp till max på stickan :)
cpt Tuttle: Här hittar du mått på långa modellen, den är både kortare och smalare än en 123:a, osäker på om bredden är angiven med eller utan skärmbreddare dock:
http://www.mercefreaken.com/modellene/4 ... gelang.htm
cpt Tuttle: Här hittar du mått på långa modellen, den är både kortare och smalare än en 123:a, osäker på om bredden är angiven med eller utan skärmbreddare dock:
http://www.mercefreaken.com/modellene/4 ... gelang.htm
Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603
Mycket har hänt i helgen...tanken uppmonterad och alla slangar framdragna...och lite till :)
Motorfästet som sitter under insuget. 1 cm tjockt järn, skratta inte åt mina fogar
Andra sidan...ska nog hålla ihop!
Nersänkt på plats, sitter bra!
Tyvärr sitter motorn så pass långt bak nu att tråget behöver göras om en aning...alternativet var att sätta den längre fram men då måste man dra ut kardanen så mycket att den inte känns bra, så det blir till att lämna in tråget igen.
Inkopplad startmotor och glödning, provisoriskt för att testa. Har inte fixat med stoppet ännu så jag använder gamla tändningslåset för att stänga av. Startmotorn gick inte vid första försöket, men jag hade inte kopplat in kablarna till lådan. Det var en helt annan kontakt på den nya lådan, men lyckligtvis var färgerna på kablarna samma som w124:an, så det var bara att skarva. Efter det gick startmotorn runt. Och tro det eller ej, motorn startade efter max 1/2 sekund på startmotorn, trots helt snustort i förfiltret, helt nya bränsleslangar, att motorn varit lutad i alla tänkbara vinklar etc...gick inte ens ojämnt och den sög glatt i sig "ny" diesel (fanns säkert lite kvar i stora filtret m.m) och diverse luft, utan att över huvud taget gå ojämnt.
Vinterpuckar på nyblästrade och lackade plåtisar, snart kommer snön!
Det som återstår är grovt sett bygga avgas, fixa med gaswiren, skruva fast kardanskruvarna (lättare sagt än gjort på dessa bilar), göra glödningselen mer permanent, göra något smart med avstängingen, montera kylsystem och dra slangar till det, montera omsvetsade tråget, bygga om staget till växellänkaget och massa mer, finns att göra innan provkörning
Några frågor som jag hoppas kunna få svar på:
-Längst bak på lådan finns en kontakt med 1 kabel, vad behövs den till?
-Vad för säkring ska man ha till glödningen?
-Oljetryckslampan, visst kopplar man den till givaren som sitter vid filterhuset? Eller den nere på tråget? Och hur identifierar man lättast vilken kabel det är på bilen? Lyser den om man jordar kabeln? (glömde självklart märka upp )
Motorfästet som sitter under insuget. 1 cm tjockt järn, skratta inte åt mina fogar
Andra sidan...ska nog hålla ihop!
Nersänkt på plats, sitter bra!
Tyvärr sitter motorn så pass långt bak nu att tråget behöver göras om en aning...alternativet var att sätta den längre fram men då måste man dra ut kardanen så mycket att den inte känns bra, så det blir till att lämna in tråget igen.
Inkopplad startmotor och glödning, provisoriskt för att testa. Har inte fixat med stoppet ännu så jag använder gamla tändningslåset för att stänga av. Startmotorn gick inte vid första försöket, men jag hade inte kopplat in kablarna till lådan. Det var en helt annan kontakt på den nya lådan, men lyckligtvis var färgerna på kablarna samma som w124:an, så det var bara att skarva. Efter det gick startmotorn runt. Och tro det eller ej, motorn startade efter max 1/2 sekund på startmotorn, trots helt snustort i förfiltret, helt nya bränsleslangar, att motorn varit lutad i alla tänkbara vinklar etc...gick inte ens ojämnt och den sög glatt i sig "ny" diesel (fanns säkert lite kvar i stora filtret m.m) och diverse luft, utan att över huvud taget gå ojämnt.
Vinterpuckar på nyblästrade och lackade plåtisar, snart kommer snön!
Det som återstår är grovt sett bygga avgas, fixa med gaswiren, skruva fast kardanskruvarna (lättare sagt än gjort på dessa bilar), göra glödningselen mer permanent, göra något smart med avstängingen, montera kylsystem och dra slangar till det, montera omsvetsade tråget, bygga om staget till växellänkaget och massa mer, finns att göra innan provkörning
Några frågor som jag hoppas kunna få svar på:
-Längst bak på lådan finns en kontakt med 1 kabel, vad behövs den till?
-Vad för säkring ska man ha till glödningen?
-Oljetryckslampan, visst kopplar man den till givaren som sitter vid filterhuset? Eller den nere på tråget? Och hur identifierar man lättast vilken kabel det är på bilen? Lyser den om man jordar kabeln? (glömde självklart märka upp )
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 71 guests