MrMustang wrote:Hej igen Phastey!
Tog en dust med SLKn igen idag..
*Motorn startar alltid - och går jämt o fint
*Kompressorn drar precis som den ska när bilen är kall
*När driftstemp har uppnåtts (ca82C) - så slutar den att dra
Gäller om man kör bilen några kilometrar eller låter den stå på tomgång och bli varm
Man kan vänta ca 2 timmar tills den svalnat - då fungerar allt som det ska i några minuter igen tills den blir varm igen.
* Saknar båda ventilerna bl a EGR som din bild hänvisar till (min bil är byggd 970427)
* inga skador på vakumslangar runtomkring (även kåpa bortmonterad)
* inga kablar som är av eller skadade
* Spjället verkar alltid öppet (ryckte lite i det en gång) - drar man ur trestiftskontakten vid kall motor så slutar komp. att dra
(alltså ventilen/ spjället klumpen som sitter på luftburken)
* Det du beskriver att spänningen skall variera - det gör den inte (varken vid kall/varm motor eller olika varvtal)
* När skall spjället stänga, funktion?? - den blåser ju fullt när bilen är kall och komp. drar - då ska ju spjället vara öppen
* Har inte samma färger som du beskriver på trestiftskontakten
mina är svart-blå +12v, blå-grön samt brun som har 0V
ALLT FUNGERAR VID KALL BIL, NÄR BILEN ÄR VARM - INTE (och allt detta på ca 4 min eller några kilometrar)
Phastey: Har du möjlighet -Ring gärna en pling till mig 076-8052858 hade uppskattat det jättemkt
det är så svårt att beskriva allt i text
Ha en trevlig kväll
Mvh
Anders
Tror spjället ska stänga när kompressorn laddar. När motorn är kall fungerar kompressorn som en extra luftpump för att värma katalysatorn extra snabbt (en avgasreningsgrej). Osäker på hur spjället ska fungera då...
DU ska ha en EGR ventil, den sitter på sidan av motorn, strax bakom-ovanför kompressorn. Jag har samma modell som du, dvs 230K före facelift.
Har du kollat felkoderna? det är att rekommendera annars!
Om signalen till spjället inte är ok tyder det på att något är fel på vägen dit. Jag gissar på någon givare, luftmassemätaren är tyvärr komplicerad att mäta upp och den ger inte alltid en felkod. Har du provat
med en annan, eller en ny?
En klassiker är ju annars vevaxellägesgivaren som sitter bakom motorn, typ uppe på sprängkåpan mellan motor och växellåda. Ta loss kontakten och mät på givaren: Den ska ha ca 600-800 ohm. När du drar runt motorn med startmotorn (du behöver en medhjälpare) så ska du kunna mäta upp en spänning, ca 0,2-0,3 volt. Den brukar dock kunna ge andra symptom, t.ex. att motorn inte startar när den är varm. Den kan ge en felkod vid en avläsning.
Går bilen annorlunda, typ ryckigt eller ojämt? Har du märkt av att t.e.x kompressorn inte fungerar innan, att den slår "av och på, av och på" under pågående acceleration, innan den "la av" helt? Svarar kompressorn inte alls om du torrvarvar och tittar under huven (när motorn är varm)?