Postby phastey » Sat 25 Sep, 2010 20:08
Statusrapport, DIY:
Alltså, en SLK 230 K, 1999 års modell.
8x1L Auto 15 på Swedol = 400 kr. (50 kr/liter)
T30 torxhylsa flr att ta ner tråget = 37kr
5mm insexhylsa till pluggar på tråg samt momentomvandlare= låg i verkstan...
Filter inklusive trågpackning på mekonomen = 150 kr
Oljesticka till lådan, finns i shopen = Ca 150 kr
737 kr totalt.
1. Varmkör och lägg i P.
1. Töm tråget på olja via pluggen. Återmontera pluggen. (valfritt: mät hur mycket olja som rinner ut)
2. Ta loss plastkåpan under motorn. Snurra motorn på remskivan (går bra för hand) tills du ser pluggen på momentomvandlaren genom "hålet". Töm oljan ur denna. Återmontera pluggen. (valfritt: mät hur mycket olja som rinner ut)
4. Lossa tråget med torxhylsan. Kom ihåg att hålla tråget uppe med ena handen när du lossar de sista skruvarna, det finns fortfarande ca ½ liter olja kvar. (valfritt: mät hur mycket olja som hälls ut)
5. Gör rent tråget ordentligt. Torka med papper/trasor. Ta loss filtret, sitter löst med en o-ring.
6. I med nytt filter och återmontera tråget. Kontrollera så att ytan som hamnar mot trågpackningen är ren. Korsdra skruvarna till tråget, inte för hårt! 9Nm.
7. Fyll på olja genom mätstickehålet. Jag fyllde 6 liter, körde ca 1 km, sen kollade jag igen. Fyllde ca 1 liter till (tot 7 liter), kollade igen, körde hem, ca 2 mil. Kollade igen, fyllde ca ½ liter till. Tot 7,5 liter. Mätstickan ÄR ETT MÅSTE att ha! Kom ihåg att mäta nivån med varm motor/låda och med motorn igång i läge P. Var noggrann med nivån!
Klart!
Last edited by
phastey on Thu 14 Oct, 2010 10:54, edited 1 time in total.
I'm the operator with my pocket calculator