Fotografen wrote:Sitter det bakelitlock bakom fördelarna på de här motorerna? En felkälla till isf.
Mercor är notoriskt petiga på tänddelar, räcker nästan med att man har ett dåligt stift i fickan så går dom inte...
Just precis!
Det finns bakstycken också i fördelarna. Bör definitivt demonteras och inspekteras, rengöras eller bytas. Tänkte inte på att denna del kanske inte är lika självklar för alla, som lock och rotor.
Likadant bör man kolla o-ringen mellan bakstycket och locket. Tätar inte den blir det ÄNNU mera fukt i fördelaren.
Och hjälper inte dessa åtgärder; fördelare, stift och kablar, så ligger ju spolarna i misstankekretsen, liksom tändlägesgivaren, och allra sist och dyrast tändmodulen. Gemensamt för alla dessa är ju att de kan fungera perfekt när de är kalla, men börja hitta på hyss när de blir varma.
En viktig sak är värmeavledningspastan mellan plåten och tändmodulen. Är den dålig så blir tändmodulen varmare än den skall......
Och så skadar det nog inte att se efter om det finns felkoder....
MB 400SE -92
BMW K100RS -85
Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)