Bälten fram drar inte tillbaka
Bälten fram drar inte tillbaka
Hej! I min 500sel -92 så när man har på sig bältet och tex. lutar sig framåt så drar det inte tillbaka så det blir alldeles för långt. Ibland har jag märkt att när man knäpper loss det så dras det in? Någon som vet vad det kan vara? eller om det går att spänna?
Re: Bälten fram drar inte tillbaka
Ta loss bältesrullen ur bilen, sträck ut hela bältet och tvätta själva bältet med tvättmedel och vatten, låt torka. Rengör själva rullen också.
Om det fortfarande segar i återrullningen, köp silikonspray och spraya på rullen och bältet, den första biten som inte kommer att ligga mot kläderna. Låt torka och återmontera.
Vet inte om en 92:as bältesrullar är kopplade till SRS-systemet på något sätt men om så är fallet, slå inte på tändningen med bältet bortmonterat.
Om det fortfarande segar i återrullningen, köp silikonspray och spraya på rullen och bältet, den första biten som inte kommer att ligga mot kläderna. Låt torka och återmontera.
Vet inte om en 92:as bältesrullar är kopplade till SRS-systemet på något sätt men om så är fallet, slå inte på tändningen med bältet bortmonterat.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Bälten fram drar inte tillbaka
Okej ska testa de:) men de konstiga är att det inte alls drar in:/ och att den fungerar precis som det ska när man knäpper loss de:/
Re: Bälten fram drar inte tillbaka
torake wrote:Ta loss bältesrullen ur bilen, sträck ut hela bältet och tvätta själva bältet med tvättmedel och vatten, låt torka. Rengör själva rullen också.
Om det fortfarande segar i återrullningen, köp silikonspray och spraya på rullen och bältet, den första biten som inte kommer att ligga mot kläderna. Låt torka och återmontera.
Vet inte om en 92:as bältesrullar är kopplade till SRS-systemet på något sätt men om så är fallet, slå inte på tändningen med bältet bortmonterat.
Jodå, 92:ans främre bälten är kopplade till SRS-systemet och har pyrotekniska bältesspännare.
Dessutom har de en elektriskt styrd komfortåterrullning. Hårdare återrullning blir det då bälteslåset öppnas eller tändningsnyckeln dras ur tändlåset.
I baksätet kan man EPA-fixa detta genom att koppla bort ledningen till bälteslåset eftersom där inte finns några bältesspännare kopplade till SRS-systemet. Fram ger sannolikt en bortkoppling av bälteslåset en tänd SRS-lampa som biverkning, tyvärr.
Last edited by Marie on Thu 11 Apr, 2013 01:07, edited 1 time in total.
Re: Bälten fram drar inte tillbaka
torake wrote:Ta loss bältesrullen ur bilen, sträck ut hela bältet och tvätta själva bältet med tvättmedel och vatten, låt torka. Rengör själva rullen också.
Om det fortfarande segar i återrullningen, köp silikonspray och spraya på rullen och bältet, den första biten som inte kommer att ligga mot kläderna. Låt torka och återmontera.
Vet inte om en 92:as bältesrullar är kopplade till SRS-systemet på något sätt men om så är fallet, slå inte på tändningen med bältet bortmonterat.
Alltid koppla bort batteriet vid sådana ingrepp skulle jag vilja säga.
Re: Bälten fram drar inte tillbaka
Grisen wrote:torake wrote:Ta loss bältesrullen ur bilen, sträck ut hela bältet och tvätta själva bältet med tvättmedel och vatten, låt torka. Rengör själva rullen också.
Om det fortfarande segar i återrullningen, köp silikonspray och spraya på rullen och bältet, den första biten som inte kommer att ligga mot kläderna. Låt torka och återmontera.
Vet inte om en 92:as bältesrullar är kopplade till SRS-systemet på något sätt men om så är fallet, slå inte på tändningen med bältet bortmonterat.
Alltid koppla bort batteriet vid sådana ingrepp skulle jag vilja säga.
SRS-systemet är nedsläckt när tändningen är av.
Men visst, om man är paranoid kan man ta bort batteriet. Har ju dock vissa sidoeffekter.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Bälten fram drar inte tillbaka
torake wrote:Men visst, om man är paranoid kan man ta bort batteriet. Har ju dock vissa sidoeffekter.
De sidoeffekterna är tämligen begränsade på en W140. Ställ klockan, och kalibrera taklucka, hissar och ev ESP så är det klart.
Re: Bälten fram drar inte tillbaka
Visst men vad är det ni tror ska hända om batteriet är inkopplat? Att bältesförsträckaren hoppar ur sitt fäste och på nått sätt attackerar er? Tändningen skall vara av för att man inte skall få felkod när man kopplar ur kontaktstycket!
Kopplar ni ur batteriet när ni byter däck också? Tänk om bilen startar och kör iväg?
Graden av paranoia skall motsvara eventuella följder tycker jag.
Kopplar ni ur batteriet när ni byter däck också? Tänk om bilen startar och kör iväg?
Graden av paranoia skall motsvara eventuella följder tycker jag.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: Bälten fram drar inte tillbaka
torake wrote:
Kopplar ni ur batteriet när ni byter däck också? Tänk om bilen startar och kör iväg?
Såg det framför mig, stå där med fälgkorset i handen och ser bilen gasa iväg.... Näe, jag skulle kopplat ur batteriet!
-
- Hedersmedlem
- Posts: 1202
- Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32
Re: Bälten fram drar inte tillbaka
torake wrote:Visst men vad är det ni tror ska hända om batteriet är inkopplat? Att bältesförsträckaren hoppar ur sitt fäste och på nått sätt attackerar er? Tändningen skall vara av för att man inte skall få felkod när man kopplar ur kontaktstycket!
Kopplar ni ur batteriet när ni byter däck också? Tänk om bilen startar och kör iväg?
Graden av paranoia skall motsvara eventuella följder tycker jag.
+1
Re: Bälten fram drar inte tillbaka
torake wrote:Visst men vad är det ni tror ska hända om batteriet är inkopplat? Att bältesförsträckaren hoppar ur sitt fäste och på nått sätt attackerar er? Tändningen skall vara av för att man inte skall få felkod när man kopplar ur kontaktstycket!
Kopplar ni ur batteriet när ni byter däck också? Tänk om bilen startar och kör iväg?
Graden av paranoia skall motsvara eventuella följder tycker jag.
Finns inte explosionsrisk när man håller på med airbags eller bältessträckare?
Annars är det ändå en bra vana att koppla bort batteriet vid vissa ingrepp. Lite onödigt när man byter däck kanske.
Känner en kille som på något sätt råkade dra igång startmotorn när han låg under bilen och höll på med något. Växeln låg i men som tur var så hade han en framhjulsdriven bil och hade hissat upp framvagnen..
Re: Bälten fram drar inte tillbaka
Bältessträckare exploderar inte, de säger förvisso "PANG" men det som händer är att bältet sträcks några centimeter, inget mer.
Och nej - de utlöses inte av att man kopplar i och ur dom. Inte ens med tändningen på. Men det blir som sagt felkod och tänd SRS-lampa om man har sådan (min 300se har bältessträckare men ingen SRS-lampa)
Och att bilen startar och kör iväg är inte helt ovanligt, tankspridda fruar, klåfingriga barn m.m. Och på något utländskt forum läste jag om en som lyckades bli överkörd av hans egen subaru tror jag det var, som startade och rymde från pallbockarna. Han blev rätt svårt skadad om jag inte minns fel.
Och nej - de utlöses inte av att man kopplar i och ur dom. Inte ens med tändningen på. Men det blir som sagt felkod och tänd SRS-lampa om man har sådan (min 300se har bältessträckare men ingen SRS-lampa)
Och att bilen startar och kör iväg är inte helt ovanligt, tankspridda fruar, klåfingriga barn m.m. Och på något utländskt forum läste jag om en som lyckades bli överkörd av hans egen subaru tror jag det var, som startade och rymde från pallbockarna. Han blev rätt svårt skadad om jag inte minns fel.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Bälten fram drar inte tillbaka
torake wrote:Bältessträckare exploderar inte, de säger förvisso "PANG" men det som händer är att bältet sträcks några centimeter, inget mer.
Och nej - de utlöses inte av att man kopplar i och ur dom. Inte ens med tändningen på. Men det blir som sagt felkod och tänd SRS-lampa om man har sådan (min 300se har bältessträckare men ingen SRS-lampa)
Och att bilen startar och kör iväg är inte helt ovanligt, tankspridda fruar, klåfingriga barn m.m. Och på något utländskt forum läste jag om en som lyckades bli överkörd av hans egen subaru tror jag det var, som startade och rymde från pallbockarna. Han blev rätt svårt skadad om jag inte minns fel.
Tycker man ska vara försiktig med sprängämnen iallafall.
Du har helt rätt i det du säger. Man vet aldrig vad som kan hända. Säkerhet är viktigt. Risken må vara väldigt väldigt liten att något händer, men när det händer vill man inte ligga under bilen.
Re: Bälten fram drar inte tillbaka
Marie wrote:torake wrote:Men visst, om man är paranoid kan man ta bort batteriet. Har ju dock vissa sidoeffekter.
De sidoeffekterna är tämligen begränsade på en W140. Ställ klockan, och kalibrera taklucka, hissar och ev ESP så är det klart.
Man måste även slå in koden i radion, det är asjobbigt.
Re: Bälten fram drar inte tillbaka
s500lang wrote:Man måste även slå in koden i radion, det är asjobbigt.
Kod i radion??????
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 5 guests