Läckage klimator

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
User avatar
Håkan J
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2406
Joined: Fri 21 Oct, 2005 14:57
Location: Stockholm
Contact:

Re: Läckage klimator

Postby Håkan J » Fri 24 May, 2013 12:46

Lasse Bender wrote:Tack för tipsen! Jag talade precis med Autoelektra i Malmö som är en fristående mercaverkstad och frågade vad dom ansåg om läcktätning. Dom hade inget positivt att säga. På lite sikt havererar man hela systemet men om man inte har tänkt ha bilen kvar kan det funka...

Jo,det där med otät oring har jag funderat över. Men om det finns någon som sitter så till så att det skulle generera gas i utblåsen är då frågan? Kanske vid högtrycksventilen?

Hur fort tappade du trycket innan du gjorde rekonden med Omega och hur länge håller den trycket nu?


Hur mäter du att det finns gas vid utblåsen ? Nåt specialinstrument ?
Den här läcktätningen tror jag inte skadar systemet eftersom det är ett additiv i kompressoroljan
som finns blandat med R134a i burken utan risken är ju att det blir för mycket olja i vilket inte är bra eftersom du troligen
har gammal olja kvar i systemet men tanken är ju att
om man fyller sånt här så ska man ju inte köra med konstant utan enbart en kortare period så att det medlet verkar.
Typ att köra med det över sommaren så märker du ju om det läcker ut eller om det läcker mindre eller i bästa fall blivit tätt
Sen går det ju att tömma och fylla med nytt i rätt mängd

Minns inte exakt hur länge det höll tidigare men vid senaste AC servicen jag gjorde så höll den
vaccumtrycket tillräckligt för att vara laglig att fylla på med nytt.
Image

Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar

W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283

SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828



Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: Läckage klimator

Postby Lasse Bender » Fri 24 May, 2013 15:53

Håkan J wrote:
Lasse Bender wrote:Tack för tipsen! Jag talade precis med Autoelektra i Malmö som är en fristående mercaverkstad och frågade vad dom ansåg om läcktätning. Dom hade inget positivt att säga. På lite sikt havererar man hela systemet men om man inte har tänkt ha bilen kvar kan det funka...

Jo,det där med otät oring har jag funderat över. Men om det finns någon som sitter så till så att det skulle generera gas i utblåsen är då frågan? Kanske vid högtrycksventilen?

Hur fort tappade du trycket innan du gjorde rekonden med Omega och hur länge håller den trycket nu?


Hur mäter du att det finns gas vid utblåsen ? Nåt specialinstrument ?
Den här läcktätningen tror jag inte skadar systemet eftersom det är ett additiv i kompressoroljan
som finns blandat med R134a i burken utan risken är ju att det blir för mycket olja i vilket inte är bra eftersom du troligen
har gammal olja kvar i systemet men tanken är ju att
om man fyller sånt här så ska man ju inte köra med konstant utan enbart en kortare period så att det medlet verkar.
Typ att köra med det över sommaren så märker du ju om det läcker ut eller om det läcker mindre eller i bästa fall blivit tätt
Sen går det ju att tömma och fylla med nytt i rätt mängd

Minns inte exakt hur länge det höll tidigare men vid senaste AC servicen jag gjorde så höll den
vaccumtrycket tillräckligt för att vara laglig att fylla på med nytt.




Min kyltekniker använder ett instrument där man kan kalibrera känsligheten och som larmar både med ljus och ljud vid förekomst av gas. Ett blinkande och tickande som ökar i intensitet ju mer gas. Vid mätning vid friskluftutblåsen är det indikation som blir ännu starkare när man drar på fläkten. Läckaget måste därmed rimligen finnas i ventilationsboxen inne i kupén om det inte är en läcka någonstans i motorrummet så att gas kan sugas in med friskluften. Men några större utslag har vi inte fått på den sidan.

Skall höra med honom angående läcktätningen.

User avatar
Håkan J
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2406
Joined: Fri 21 Oct, 2005 14:57
Location: Stockholm
Contact:

Re: Läckage klimator

Postby Håkan J » Fri 24 May, 2013 16:57

Lasse Bender wrote: Min kyltekniker använder ett instrument där man kan kalibrera känsligheten och som larmar både med ljus och ljud vid förekomst av gas. Ett blinkande och tickande som ökar i intensitet ju mer gas. Vid mätning vid friskluftutblåsen är det indikation som blir ännu starkare när man drar på fläkten. Läckaget måste därmed rimligen finnas i ventilationsboxen inne i kupén om det inte är en läcka någonstans i motorrummet så att gas kan sugas in med friskluften. Men några större utslag har vi inte fått på den sidan.

Skall höra med honom angående läcktätningen.

Typ en sån här ? Då vet jag vad det är.

Image

Kylteknikern kommer nog att avråda från att fylla med dom här burkarna men vet flera
som använt sig av dom utan att systemet kommit till skada. Om det funkar så är det ju en billig lösning.

Personligen är jag ju tveksam till att lägga ut 50000:- på att få igång AC:n på en så pass gammal bil.
Låter inte realistiskt i förhållande till värdet på bilen. Då skulle jag nog låta det vara helt enkelt och köra med korsdrag istället :wink:
Det är ju i princip prislappen på en W140 i bra skick oprutad. En snabb sökning på blocket visar att
priserna börjar runt 20000:-. Det är ju svårt att få tillbaka dom pengarna vid en försäljning.
Men det är ju som sagt min högst personliga åsikt.

Men har man arbetsbeskrivningen från WIS, gott om tid och framförallt en rymlig lokal och dokumenterar allt
med ritningar och foton så tror jag inte att det är så svårt att byta evaporatorn själv.
Det handlar ju trots allt mest om att demontera och montera. Sen är man ju alltid försiktig och noga
med sin egen bil. En verkstad tror jag bryter sönder mer än vad man själv skulle göra
Image

Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar

W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283

SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828



Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: Läckage klimator

Postby Lasse Bender » Fri 24 May, 2013 17:45

Håkan J wrote:
Lasse Bender wrote: Min kyltekniker använder ett instrument där man kan kalibrera känsligheten och som larmar både med ljus och ljud vid förekomst av gas. Ett blinkande och tickande som ökar i intensitet ju mer gas. Vid mätning vid friskluftutblåsen är det indikation som blir ännu starkare när man drar på fläkten. Läckaget måste därmed rimligen finnas i ventilationsboxen inne i kupén om det inte är en läcka någonstans i motorrummet så att gas kan sugas in med friskluften. Men några större utslag har vi inte fått på den sidan.

Skall höra med honom angående läcktätningen.

Typ en sån här ? Då vet jag vad det är.

Image

Kylteknikern kommer nog att avråda från att fylla med dom här burkarna men vet flera
som använt sig av dom utan att systemet kommit till skada. Om det funkar så är det ju en billig lösning.

Personligen är jag ju tveksam till att lägga ut 50000:- på att få igång AC:n på en så pass gammal bil.
Låter inte realistiskt i förhållande till värdet på bilen. Då skulle jag nog låta det vara helt enkelt och köra med korsdrag istället :wink:


Nej några 50000 lägger jag inte på¨att få igång klimatorn. Jag är nog fast besluten att göra jobbet själv.



Det är ju i princip prislappen på en W140 i bra skick oprutad. En snabb sökning på blocket visar att
priserna börjar runt 20000:-. Det är ju svårt att få tillbaka dom pengarna vid en försäljning.
Men det är ju som sagt min högst personliga åsikt.

Men har man arbetsbeskrivningen från WIS, gott om tid och framförallt en rymlig lokal och dokumenterar allt
med ritningar och foton så tror jag inte att det är så svårt att byta evaporatorn själv.
Det handlar ju trots allt mest om att demontera och montera. Sen är man ju alltid försiktig och noga
med sin egen bil. En verkstad tror jag bryter sönder mer än vad man själv skulle göra



Nej några 50000 tänker jag inte lägga på en gammal merca även om den är i nyskick. Men 10-15000 kan jag acceptera eftersom jag gärna vill behålla bilen. Blir nog att ge sig på jobbet själv. Har ännu inte hittat någon verkstad som har gjort ett byte på den modellen och då har jag pratat med folk som har jobbat med Mercedes sen den modellen kom. Jag har svårt att tänka mig att en mekaniker på Mercedes skulle göra ett bättre jobb än jag som har möjlighet att lägga den dubbla tiden på bytet. Just W 140 anses som den absolut knepigaste så det blir verkligen en utmaning. :-D

User avatar
Håkan J
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2406
Joined: Fri 21 Oct, 2005 14:57
Location: Stockholm
Contact:

Re: Läckage klimator

Postby Håkan J » Fri 24 May, 2013 19:27

Lasse Bender wrote:Nej några 50000 tänker jag inte lägga på en gammal merca även om den är i nyskick. Men 10-15000 kan jag acceptera eftersom jag gärna vill behålla bilen. Blir nog att ge sig på jobbet själv. Har ännu inte hittat någon verkstad som har gjort ett byte på den modellen och då har jag pratat med folk som har jobbat med Mercedes sen den modellen kom. Jag har svårt att tänka mig att en mekaniker på Mercedes skulle göra ett bättre jobb än jag som har möjlighet att lägga den dubbla tiden på bytet. Just W 140 anses som den absolut knepigaste så det blir verkligen en utmaning. :-D


Japp ! Lycka till
Hör av dig om du är intresserad av mina burkar
Image

Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar

W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283

SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828



Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..

Patrick82
Prospect
Prospect
Posts: 30
Joined: Sat 04 May, 2013 15:06

Re: Läckage klimator

Postby Patrick82 » Thu 13 Jun, 2013 21:40

Behöver inte kosta mer än en 500:- att provtrycka systemet å läcksöka.
Men dä kanske du redan gjort ?

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Läckage klimator

Postby Marie » Thu 20 Jun, 2013 02:25

Marie wrote:Jag har INTE gjort det, för det läckage jag hade visade sig slutligen lyckligtvis vara schraderventilen i högtrycksporten mellan vänster strålkastare och kondensorn, men innan jag hittade den läckan så förberedde jag mig på förångarbyte.

Det var inga uppmuntrande studier. I princip allt mellan B-stolparna och motorn måste ut innan man kan få ut själva värmepaketet och dela det för att komma åt förångaren.

Dessutom lär det vara smart att byta alla vacuumservon i värmepaketet när man ändå har dem åtkomliga, surt att behöva göra om nästan hela skitjobbet om ett servo lägger av några veckor senare...


Mittåt...

Jag glömde ju skriva "Ta i trä".....

Jag var idag och hälsade på Helmut, som ju just nu ligger inlagd på en klinik här nere i Österrike.

För knappt två veckor sedan packade klimatorn ihop. Kompressorn tackade för sig och började läcka som ett såll.

Vad värre var, var att vid läcksökningen fanns även indikationer på förångarläckage :-( .

Titta bara! Alldeles gulgrönt av kontrastmedel, som läckt ett bra tag....

Image

Och som tidigare i denna tråd antytts, blir det ganska tomt i kupén när det här jobbet skall göras:

Image

Image

men samtidigt blir det ganska fullt runt omkring bilen, en arbetsbänk:

Image

och två arbetsbord:

Image

men ändå blev det en hel del över att lägga i kofferten:

Image

Och här har vi en bild på själva "syndaren"; klimatorlådan, utplockad i hela sin härlihget:

Image

Ja, nu skall själva förångaren bytas, liksom vacuumservona och lite annat smått och gott, sen är det "bara" att plocka samman alltsammans, och få det att fungera....

Nu är jag ju inte så orolig för detta, för verkstaden jag anlitar har jag största tänkbara förtroende för. De jobbar till och med ganska ofta med W140, och har även gjort några förångarbyten på denna modell tidigare. Utanför finns just nu allehanda Mercedesmodeller som väntar på sin tur hos "doktorn", däribland som synes även en 500SEL:

Image

Att inte låta byta förångaren - och att det skulle göras ordentligt - föresvävade mig knappast en enda sekund. Och "patentmediciner" är väl inte det jag gärna tar till heller, i sådana här sammanhang...
Last edited by Marie on Tue 18 Aug, 2015 18:01, edited 8 times in total.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
TheMPG
Moderator
Moderator
Posts: 1092
Joined: Sat 30 Aug, 2003 02:23
Location: Sthlm/Järfälla
Contact:

Re: Läckage klimator

Postby TheMPG » Thu 20 Jun, 2013 19:17

Vad går detta kalas på?
Jag fixar din AC!
W108 280SE 3.5, W124 E420, S203 C200T K, S202 C220 CDI, W124 200E, W202 C180, S202 C43T AMG, W123 200, W220 S500, W208 CLK 320 cab Högerstyrd, S210 E420T, W126 300 SE, W126 500 SEL B2 Armored, W116 450 SEL, W126 280SE, W124 200, W123 230E

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Läckage klimator

Postby Fotografen » Thu 20 Jun, 2013 19:57

Jestanes...! Tur att det är en pansarkryssare av god årgång där saker och ting är gjort för att tas isär i avsikt att plockas ihop igen, och inte bara för att återvinnas... 8)
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Läckage klimator

Postby Marie » Thu 20 Jun, 2013 20:09

TheMPG wrote:Vad går detta kalas på?


Det får jag säkert reda på, när det är dags att hämta den... :-D

Fotografen wrote:Jestanes...! Tur att det är en pansarkryssare av god årgång där saker och ting är gjort för att tas isär i avsikt att plockas ihop igen, och inte bara för att återvinnas... 8)


Jomenvisst! Och det har vart isär en gång redan, 2003 ungefär.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: Läckage klimator

Postby Lasse Bender » Tue 25 Jun, 2013 12:25

Jag sympatilider. Har dom fått ihop den? Och funkar allt?

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Läckage klimator

Postby Marie » Tue 25 Jun, 2013 14:24

Lasse Bender wrote:Jag sympatilider. Har dom fått ihop den? Och funkar allt?


Det kan jag förhoppningsvis svara på i morgon kväll. Enligt verkar'n funkade allt perfekt nu under hans provkörning i morse. Städning återstår, men under provkörningen tändes ABS-lampan...
Diagnos gav vid handen att ABS-givaren höger fram sagt tack och adjö. Inte helt oväntat eftersom vänster gav upp andan för två år sedan. Den som bekant från andra trådar "jättebilliga" reservdelen (c:a 400€) får de i morgon bitti, och jag bör kunna hämta bilen vid lunch, om inte ... :wink:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: Läckage klimator

Postby Lasse Bender » Tue 25 Jun, 2013 14:53

Marie wrote:
Lasse Bender wrote:Jag sympatilider. Har dom fått ihop den? Och funkar allt?


Det kan jag förhoppningsvis svara på i morgon kväll. Enligt verkar'n funkade allt perfekt nu under hans provkörning i morse. Städning återstår, men under provkörningen tändes ABS-lampan...
Diagnos gav vid handen att ABS-givaren höger fram sagt tack och adjö. Inte helt oväntat eftersom vänster gav upp andan för två år sedan. Den som bekant från andra trådar "jättebilliga" reservdelen (c:a 400€) får de i morgon bitti, och jag bör kunna hämta bilen vid lunch, om inte ... :wink:


Är det inte det ena så är det det andra sa flickan... ABS-givaren på vänster sida hade verkstan sönder när dom bytte stabbstaget. Byttes förstås utan kostnad. Efter en del sökande på nätet hittade jag ABS-givare för under 1000-lappen. Inte med stjärna på såklart.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Läckage klimator

Postby Marie » Tue 25 Jun, 2013 17:25

Lasse Bender wrote:Är det inte det ena så är det det andra sa flickan... ABS-givaren på vänster sida hade verkstan sönder när dom bytte stabbstaget. Byttes förstås utan kostnad. Efter en del sökande på nätet hittade jag ABS-givare för under 1000-lappen. Inte med stjärna på såklart.


Var det till en tidig W140?

Det är ju en skojig specialkonstruktion med minst en meter kabel långt upp i motorrummet, och kontaktstycket för slitagevarnarna kombinerat allt-i-ett...

Jag har hittat Bosch(-pirat) för 350€, men inte billigare än så.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: Läckage klimator

Postby Lasse Bender » Tue 25 Jun, 2013 19:21

Jo jag vet hur den ser ut och den skulle passa min som är en -92. Ganska säker med en liiiiten reservation.


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests