KevinW209 wrote:kännde soppa lukt vid bak hjulet kan det vara så att den inte har nog bra
tryck eller är den någon data historia på dom dära med ?
Datorer är det sannerligen ingen brist på i en 600SE. Det är ett insprutningssystem för vardera cylinderbanken, dvs två stycken styrboxar. Du hittar knappast någon värre datoriserad bil från den tiden.
Att omgående skaffa en kopia av Mercedes servicedatorsystem rekommenderas varmt om du skall hålla på med en W140.
Bensinlukt vid ena bakhjulet *kan* vara läck på soppapump och/eller soppafilter (om det är vid höger bakhjul det stinker).
Med de kunskaper jag har idag om W140 så avråder jag Å DET BESTÄMDASTE från att köpa en bil som inte är ordentligt i ordning och - så vitt man kan utröna - felfri. Och att köpa ett lik med diverse fel av mer eller mindre obestämd karaktär är ett ekonomiskt vågspel i den högre skolan. Det kan sluta lyckligt, men det är troligare att tiotusenlapparna bara flaxar åt alla möjliga håll...
Den som säger att man får tillbaka 8000 lätt genom att sälja delar har iofs rätt i sak, MEN dels är det en massa arbete med att först släpa hem aset, och sen att demontera och sälja delarna. Dels krävs det därtill en hel del kunnande för att demontera utan att förstöra. I synnerhet gäller detta inredningen.
Men den största invändningen är att de flesta människor inser inte sitt misstag omedelbart, utan ofta har man redan bytt grejer för några tiotusenlappar innan man inser att bilen är ett fullständigt ekonomiskt svart hål. Och i det läget är det näst intill omöjligt att rädda de redan investerade pengarna.
Jag känner till en kille som gav sig på ett ännu värre lik än det du beskriver, och därtill fick ordning på den utan att hamna i ekonomisk ruin, men den killen var utbildad mecatroniker, och jobbade dessutom på en Mercedesverkstad...
Är du inte riktig fena på både bilelektronik och duktig bilmekaniker så är dina odds usla för att få den där bilen att funka som den skall på denna sidan 100.000. Tråkigt att behöva säga det, men så är det faktiskt.
Sen skall det väl sägas att "småfixen" som kostade 60 långa för mig var byte av AC-kompressor, byte av AC-förångare och byte av de flesta spjällmotorerna i AC-anläggningen samt dessutom en 30.000 milsservice med byte av motorolja, automatolja, bakaxelolja samt dessutom nedplockning av sumpen för rensning och kontroll av oljepumpspickupen och byte av motoroljenivågivaren samt byte av tändlägesgivaren. Det handlade om 2 veckor på Mercedesverkstad.
Jag har sagt det förr, och jag säger det igen; "Har man inte råd till en S-Klasse ny så har man sannolikt inte råd till den begagnad heller". De här bilarna är INTE billiga att reparera och underhålla, så enkelt är det. Sen kvittar det i stort sett hur billiga de råkar vara att köpa.
Du gör ett betydligt bättre köp om du satsar 50.000-70.000 på en felfri och välunderhållen bil med känd och BRA historik, men även där bör du ha kvar minst 30.000 i plånboken till oförutsedda utgifter.
För att återgå till bilen du är intresserad av. Hur står det till med klimatanläggningen?
Funkar den som den skall och finns det ordentligt med gas i den trots att bilen stått ett par år? Om inte så bered dig på ytterligare stora utgifter. Läckande förångare är ett standardfel på de här bilarna, och det kostar MINST 35.000 att få fixat på verkstad. Förvisso KAN man göra det själv, men det är definitivt ingen barnlek - i synnerhet inte om man inte är van att skruva och har ett VÄLDIGT stort garage att vara i. Grejerna som skall rivas ut tar MYCKET stor plats, och du behöver mycket utrymme runt bilen för att kunna jobba med vidöppna dörrar.
Slutligen bör jag säga att jag fullkomligt ÄLSKAR min W140, och jag ångrar inte en sekund att jag köpte den för fem år sedan.