vanligaste felen på mercedes cl 500

CL, hette tidigare S-klass coupé (C140) men fick en helt egen klass när denna modell introducerades år 2000. Slutade tillverkas år 2006.
User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Postby Mercafreaket » Sun 14 Jul, 2013 01:16

UKY: Tack för ett bra, uttömmande svar.

Vad som dök upp ur minnet var att dom hade låtit byta ut batteriet, så ESP kommer nog från det. Försäljaren *påstod* dock att det inte kom ngt fellarm då hon rattade ut den från lokalen. Faktum är att jag såg den felkoden först då jag slagit av tändningen igen utanför bilhandlarn, så antagligen blev det bara bortknappat av henne inne i bilhallen?

Beträffande dragkroken såg jag inte till ngn då jag gick ner på knä och kollade undertill, vet inte riktigt hur det skall se ut på en C215 dock, men jag tyckte det såg tomt ut. Är det ngn speciell procedur för att vinkla fram krokarrangemanget?

Såg även att det varit uttaget en nyckel och gjorts ngn kodning enligt ett kvitto från en MB-åf.

Märkte även att det var lite löst runt växelkulissen så antagligen så är det ngn som varit där och pillat med det tidigare. Tror jag ska åka in till MB-åf och kolla S-historik på Måndag. Sen battla lite med blötjärnsnasaren lite till om åtgärd på defekterna och priset. OCH inte att förglömma... Lyssna efter oljud från tryckutjämnaren samt kolla oljan till ABC:n.

Navin verkar vara en gammal CD-navi? Ser ut som nedan, trist...
Image

Ja dom har ju haft den över ett år, och aldrig blivit av med den. Haha :mrgreen: en riktig hyllvärmare.
Kan jag bli den första på forumet att ta ut en C215 i vinterföret? Finns ju Dubbdäck till den!!! :mrgreen:
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Postby Uky » Sun 14 Jul, 2013 10:56

Vågar påstå att detta är en DVD-baserad Navi.

CD-knappen hänsyftar till CD-växlaren i bakskuffen.

Men det finns några varianter av den så det kan vara
läge att göra en noggrannare koll.

En 215 kör man inte i vintertrafik. Chassiets blandning
av aluminium och stål är inte direkt lämplig där vägverket
saltar vintervägar.

Och en sak till: Kolla att alla högtalare har ljud. Det är vanligt
med kabelbrott i snabeln mellan chassie och dörrar, framför
allt på förarsidan. Fixas lätt av den händige.

:robot:

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Postby Mercafreaket » Sun 14 Jul, 2013 16:11

Ja vi ser ju vad en djupare koll ger på måndag. Jag är noga när det kommer till denna prisklass.

Vinterkörning javisst :mrgreen: Saken hör till den att jag har tillgång till en fullt utrustad tvätthall på jobbet med alla medel som man kan tänkas behöva för att hålla i skick ;)

Bilar är ju gjorda för att gå året runt ;) Delar lite av Maries filosofi i det fallet. Sen är det ju sällan vi har det där runt nollan slasket, men visst det saltas ju, men som oftast har vi bra vintervägar här uppe.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Postby Mercafreaket » Mon 15 Jul, 2013 17:07

Kikat mer idag. DVD-navi, ljud från alla högtalare, keyless go fungerar likaså softclose, draget är bortmonterat helt o hållet, i bulthålen finns det spår av mutterbrickor, håller tyst inne i kupen runt 1200-1800 rpm, växelväljaren kinkar inte med bromsen fullt i bott, bara vid halvbroms.

Måste få tag på förra ägaren för att reda ut vad som hänt med kulan och serviceboken.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

User avatar
E55
Guru
Guru
Posts: 2911
Joined: Thu 01 May, 2003 21:10
Location: Linköping

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Postby E55 » Wed 17 Jul, 2013 20:01

Bilden du hittat finns på denna sida: http://www.whnet.com/4x4/radios.html

Under bilden står följande: "A second generation of COMAND with a new wider 16:9 color TFT screen was presented with the 2003 S- and CL-Class. Navigation became optional for $1500 but was included in the S 600 sedan and coupe. As in the previous system other options are an integrated phone, CD-changer and in Europe also a TV tuner. Looks great and the CDs are compatible with the previous system. BTW, this is COMAND 2.0 DX CD NAV under a new cover. The after-market version is the Blaupunkt DX-V."

Det är alltså en CD-baserad navi. Jag vet att DVD-navi kom 2004 till W220. Detsamma borde gälla C215.

Här ser du hur en DVD-navi ser ut: http://www.blocket.se/stockholm/Mercede ... w=3&last=1
Image

///Markus -73

CL 65 AMG 2008 på sommaren, Volvo V70 året om.

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Postby Uky » Wed 17 Jul, 2013 20:50

Jag ser skillnaden, Mercafreaket: Knappade Du ut skivan och såg vad som satt i?

CD-skivorna kostar illa mycket. ÅF säljer dom "Land för land"
så är det en prio är det viktigt.

Ingen servicebok = inte bra. Är bilen servad hos en aukt ÅF
bör det finnas serviceanteckningar i deras register.

Att kolla nycklarna är också viktigt. ÅF gör det mot registret hos MB
och kan deleta nycklar på drift, men dom tar en slant för det.

Byt ABC-olja + filter. Kostar men är nödvändigt, och det finns ingen
intervall angiven i MB serviceanvisningar! Det finns ett antal kampanjer
på ABC-systemet, bla. byte av ett av rören i motorrummet. Dessa skall
vara gjorda.

Fungerar höjning/sänkning mha knappen? När Du kollar på
bilen (kall) - står den jämnt utan att ha sjunkit på någon sida?

Kolla även aggregatsremmens spännare och rullar. Måste vara tysta.
500'ans spännare och hjul byter man dock själv utan större problem.

Det sitter också ett relä till luftinjektorn i en av reläboxarna. Detta
relä slits och till slut sätts en felkod. Bör bytas som en förebyggande
åtgärd (billigt).

Och åter: Kolla den pneumatiska pumpen att den verkligen slutar
pumpa efter ett tag när Du satt Dig i bilen och att luftkuddarna
i bägge stolarna fungerar som dom skall.

Vinklar Hö backspegel ner i asfalten när Du lägger i backen?

Hur ser den ut undertill? Det finns ett utrymme undertill strax bakom stolarna vid bakaxeln
där ABC/broms/bränslerör mynnar och där en del prylar sitter pyrt till
då vägsmuts sugs upp. Gäller även sidokjolarna. Det tar en stund att
riva ner, men om Du köper bilen bör det göras då vägsmuts
samlas där och ligger an mot metallen i chassiet.
Ventillation och dränage blockeras delvis.

(Jag kikade på annonsen. Visuellt ser den mycket fräsch ut. Nu är en 215
ett ständigt projekt, men när dom fungerar är det en otrolig komfort
för dom pengarna!)


:robot:

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Postby Mercafreaket » Thu 18 Jul, 2013 01:02

Utrustningskoderna jag fick från Mercedes var bl.a DVD-navi mm... (Tryckte aldrig ut skivan)

Men hur som. Jag har släppt den där nu... Blev en annan tysk istället. Det sa bara swosh så satt man i "skiten" ;)

Var in hos MB-åf och fich se utdrag i bilens historik. Baklucka och en bakskärm var åtgärdad samt ett rör med tillhörande oljebyte.
Bilhandlaren var o besiktigade den idag och regade bort draget som saknades, enl. sbp hade det aldrig suttit ett drag men hur kan det ha missats varje år?

F.ö så fanns bara senaste servicen (A-service) som var gjord 2011 med i historiken hos MB, iallafall det dom kom åt och kollade. Gubben som hade kod för att gå via tysklands databas för att få fram mer historik var på semester.

Spännrullarna till multiremmen höll tyst, inga oljud där inte.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

User avatar
MB_Star
Guru
Guru
Posts: 3716
Joined: Sat 01 Nov, 2003 21:32
Location: Dalarna Mora
Contact:

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Postby MB_Star » Fri 19 Jul, 2013 21:57

tur att det inte blev nån affär... kändes lite otrevligt mycke konstigt för dom pengarna.
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Postby Mercafreaket » Mon 12 Aug, 2013 21:50

Jahapp, kikade på blocket häromdan, så var den såld. Inget jag mår illa över ;)
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

User avatar
Olds
Expert
Expert
Posts: 686
Joined: Sun 17 Dec, 2006 18:20

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Postby Olds » Wed 09 Nov, 2016 12:08

Hej. Har varit sugen på en CL 500 ända sen dom började tillverkas, men den har varit för dyr att köpa för min plånbok, men nu är dom rasat rejält i pris, så då blir man ju intresserad.
Men efter att läst denna tråd vete-fan om det är nån bra bil att äga, verkar vara mycket skitfel och konstigheter :? har lite frågor iaf..

det verkar som facelift modellen är bättre i kvaliten, eller? Har den samma V8 motor som dom tidiga modellerna? Det är den vanliga Cl:n jag är intresserad av. Inte AMG varianterna
Kom faceliften 2003 eller 2004?
Hur är det med växellådan, Är den hållbar?
Uky skriver en hel del om kabelbrott i dörrgången, gäller det även facelift modellerna?
ImageImage

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Postby Marie » Wed 09 Nov, 2016 19:51

Nu vill jag ju inte skrämma slag på dig, men en grannfru fick en ett år gammal CL500 -03 på sin 60-årsdag av sin make. De första åren stod den med allehanda fel minst lika många nätter i Hedin Borås verkstad som den stod i det egna garaget. Där fick de aldrig riktig ordning på den. Det var den icke-auktoriserade verkstaden hos 7H Bil (vilka diskuterats i en annan tråd) som slutligen fick rätsida på den. Något år senare bytte den ägare och den har även fortsättningsvis rullat många år ytterligare här på orten.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Olds
Expert
Expert
Posts: 686
Joined: Sun 17 Dec, 2006 18:20

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Postby Olds » Wed 09 Nov, 2016 21:11

Hmmmm...Marie, det där gjorde ju inte saken lättare :shock: Synd om det är så illa med dom bilarna. För den modellen är ju så grymt snygg.

Får väl köpa en och bara titta på, inte åka. :-)
ImageImage

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Postby Mimmi » Wed 09 Nov, 2016 21:57

Hej!

Jag kan bara hålla med om att det är en väldigt snygg modell. Vill bara hoppas att alla inte krånglar så mycket som vår grannes gjorde, den som Marie berättade om i inlägget. Efterföljaren till den CLen blev en CLS 500, och den har inte låtit tala om sig som en krånglande bil.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

Etoda
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 191
Joined: Thu 20 Mar, 2008 10:18

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Postby Etoda » Tue 15 Nov, 2016 17:50

Olds: Alla Mercaintresserade känner någon som haft en CL 500-600 som krånglat oavbrutet. (Läs tråden...) Det är dock inte alla som gjort det. Minst vågat är en CL 500, 2004:a eller 2005:a, som gått regelbundet varje år (typ 10k mil eller mer totalt) och varit avställd i varmgarage på vintern. Med de kriterierna uppfyllda har du en god chans att få en fungerande bil. Undvik under alla omständigheter modellåren 2000-2002, om du inte är kunnig på bilelektronik (men hade du varit det hade du vetat om problemen och inte ställt frågan...).

Det är en entusiastbil och skall aldrig uppfattas som något annat. Kan du inte skruva själv måste plånboken vara välladdad. Lurade själv på en sen C215, men det blev, som signaturen antyder, en CLS 500 istället, första årsmodellen med M113-motorn (den gamla och bra V8-motorn som satt i alla modeller av CL 500 00-05). Jag fegade ur helt enkelt. Motorerna I CL 500 00-05 krånglar nästan ingenting, men elektroniken till allt annat krånglar gärna. Ofta tömmer bilarna batterierna och ofta lyckas ingen hitta varför, så bilarna står på laddare hela tiden. I år, tills den säljs till nästa intet ont anande person. Historiken är allt om du skall köpa eller du köper av en seriös firma (som jag anser att exempelvis ovan nämnda 7h-bil är, med bra mekaniker i huset) som fixar fel.

Bilen är som bil betraktat helt fantastisk. Har du råd, köp! Rätt bil kan dock aldrig bli för dyr i inköp, det är kostnaderna efter köp du vill undvika... Ha ändå en buffert med pengar kvar så du inte blir olycklig. Det kommer gå en stor hög pengar till nödvändig service... Se även till att du har ett varmgarage till uppställning på vintern, då bilen bör stå torrt när den inte brukas. Kör inte på vintern.

Lite av varje var detta...
MB CLS 500 -05
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Audi E-tron -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...

User avatar
Olds
Expert
Expert
Posts: 686
Joined: Sun 17 Dec, 2006 18:20

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Postby Olds » Thu 17 Nov, 2016 20:29

Tack för ett jättebra inlägg Etoda.

Sällan jag brukar vara velig för ett bilköp, men när det gäller denna modell är jag det. Det jag funderar på mest är om det är värt det... om det är värt att ligga sömnlös nån natt för att försöka lista ut varför bilen inte fungerar, om det är värt att gå igenom halva internet för att försöka hitta nån som kanske skrivit om samma fel, om det är värt att inte kunna köra bilen riktigt avslappnad för man oroar sig för vad som kommer att gå sönder, att försöka titta grannarna i ögonen när bilbärgaren kört hem bilen för den gått in i "Limp Mode" osv......

Det är ju som sagt en enormt fin bil att titta på, men är den värd den uppmärksamhet den hela tiden verkar kräva, känns nästan som ett barn. att passa och vara vaksam över den och att hela tiden jobba och underhålla den. Om den "rätta" CL:n dyker upp till salu så kanske, annars så fortsätter jag nog att åka min 430 E-klass, rullar gött den med :-)
ImageImage


Return to “C215”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests