byta HID-lampa själv?
-
- Expert
- Posts: 740
- Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53
byta HID-lampa själv?
Grejar man som normalkompetent kolbaserad livsform att byta i synnerhet den vänstra lampan (d1s, kurvljus) och hur går det till?
S212 R170 W126 W204
Samt ca 140 tidigare bilar.
Samt ca 140 tidigare bilar.
Re: byta HID-lampa själv?
Det är inte så krångligt, lossa den undre kabeln från lampan och vrid ut den, kurvljuslampan är en H7 om jag inte minns fel.
-
- Expert
- Posts: 740
- Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53
Re: byta HID-lampa själv?
det är xenonlampan som är trasig..men det är samma procedur? hörde att det ska vara rätt trångt? Extra komplicerat om det är ILS(kurvljus)?
Har köpt bilen osett, därför jag frågar..
Har köpt bilen osett, därför jag frågar..
S212 R170 W126 W204
Samt ca 140 tidigare bilar.
Samt ca 140 tidigare bilar.
-
- Expert
- Posts: 740
- Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53
Re: byta HID-lampa själv?
Ingen som har bytt xenon själv alltså?
S212 R170 W126 W204
Samt ca 140 tidigare bilar.
Samt ca 140 tidigare bilar.
Re: byta HID-lampa själv?
STår ju ovan, dra ur kabeln ur modulen och vrid ur D1-lampan
-
- Expert
- Posts: 740
- Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53
Re: byta HID-lampa själv?
Ok tack
*edit*
galet trångt men det går att lirka ut lampan, dock troligen fel på styrelektroniken, blir dyrt det här..
*edit*
galet trångt men det går att lirka ut lampan, dock troligen fel på styrelektroniken, blir dyrt det här..
S212 R170 W126 W204
Samt ca 140 tidigare bilar.
Samt ca 140 tidigare bilar.
Re: byta HID-lampa själv?
Har bytt själv på min. Jag tog lös främre innerskärm. Då blire gott om plats å komma åt xenon lampan. Tog max 10min :)
Re: byta HID-lampa själv?
bxl wrote:Har bytt själv på min. Jag tog lös främre innerskärm. Då blire gott om plats å komma åt xenon lampan. Tog max 10min :)
Och det förväntas man kunna göra i mörker vid sidan av vägen..
Underbart när design går före servicebarhet.
Nu är det inte bara Mercedes som har detta fenomenet design före funktion alltid ..
Re: byta HID-lampa själv?
Paco wrote:bxl wrote:Har bytt själv på min. Jag tog lös främre innerskärm. Då blire gott om plats å komma åt xenon lampan. Tog max 10min :)
Och det förväntas man kunna göra i mörker vid sidan av vägen..
Underbart när design går före servicebarhet.
Nu är det inte bara Mercedes som har detta fenomenet design före funktion alltid ..
Å andra sidan är det ju väldigt få som åker omkring med reserv-xenonlampor I bilen...
Re: byta HID-lampa själv?
Hynboholm wrote:Paco wrote:bxl wrote:Har bytt själv på min. Jag tog lös främre innerskärm. Då blire gott om plats å komma åt xenon lampan. Tog max 10min :)
Och det förväntas man kunna göra i mörker vid sidan av vägen..
Underbart när design går före servicebarhet.
Nu är det inte bara Mercedes som har detta fenomenet design före funktion alltid ..
Å andra sidan är det ju väldigt få som åker omkring med reserv-xenonlampor I bilen...
Du menar att det är annorlunda om det är en "vanlig" lampa i bilen ?
Re: byta HID-lampa själv?
Paco wrote:Du menar att det är annorlunda om det är en "vanlig" lampa i bilen ?
Ja.
Det är nog betydligt fler I Sverige som åker omkring med en H7 I handskfacket, än de som har en D1-lampa I handskfacket...
Re: byta HID-lampa själv?
Hynboholm wrote:Paco wrote:Du menar att det är annorlunda om det är en "vanlig" lampa i bilen ?
Ja.
Det är nog betydligt fler I Sverige som åker omkring med en H7 I handskfacket, än de som har en D1-lampa I handskfacket...
Tvivlar starkt på att varken någon åker omkring med en H7 eller en D1 lampa i handsfacket..... Inte ens i min Volvo 240 skulle Jag stannat och bytit H4 lampan på sidan av vägen.... Trots att det är en meter plats tillgodo......
Den tiden är nog förbi och glömd..
Audi och Renault har Jag hört har ännu värre placering av diverse plast än vad Jag har på min andra Volvo, 2007a, måste bort med hela fronten för att komma åt.... Men men.....
Diesel ska en bil drivas på...
Re: byta HID-lampa själv?
pinewood wrote:Tvivlar starkt på att varken någon åker omkring med en H7 eller en D1 lampa i handsfacket..... Inte ens i min Volvo 240 skulle Jag stannat och bytit H4 lampan på sidan av vägen.... Trots att det är en meter plats tillgodo......
Den tiden är nog förbi och glömd..
Vaaa?
Har du inte en komplett uppsättning reservglödlampor (och reservsäkringar därtill) liggande i bilen?
Det är väl en självklarhet att ha? Det krävs dessutom i många länder i Europa att man har reservglödlampor med sig. Komplett uppsättning reservglödlampor har jag även i mina båda motorcyklar, det är som sagt en självklarhet enligt min ödmjuka åsikt. Men någon H7 eller D1 åker jag inte omkring med, inget av fordonen i min ägo är utrustat med någondera glödlampstypen...
Upptäcker jag ett glödlampsbortfall (och det gör man ju omedelbart i en bil med glödtrådsvakt) så svänger jag åt sidan vid första möjlighet och byter den trasiga glödlampan omgående.
Re: byta HID-lampa själv?
Serviceinstruktionen anger att man skall komma åt från "serviceluckan"
i främre hjulhuset. Samtidigt skall man lossa AC-kylmedelsledningen från
fästpunkten så att det underlättar.
Jag har bytt utan att lossa hjulen. Man svänger max höger så kommer man
faktiskt åt både vänster och höger.
(Får nog anse att Ford/Volvos idé med att man drar ut två splintar
och får ut hela armaturen så att man enkelt kan byta alla lampor är
en vesäntligt bättre idé)
i främre hjulhuset. Samtidigt skall man lossa AC-kylmedelsledningen från
fästpunkten så att det underlättar.
Jag har bytt utan att lossa hjulen. Man svänger max höger så kommer man
faktiskt åt både vänster och höger.
(Får nog anse att Ford/Volvos idé med att man drar ut två splintar
och får ut hela armaturen så att man enkelt kan byta alla lampor är
en vesäntligt bättre idé)
Re: byta HID-lampa själv?
Marie wrote:pinewood wrote:Tvivlar starkt på att varken någon åker omkring med en H7 eller en D1 lampa i handsfacket..... Inte ens i min Volvo 240 skulle Jag stannat och bytit H4 lampan på sidan av vägen.... Trots att det är en meter plats tillgodo......
Den tiden är nog förbi och glömd..
Vaaa?
Har du inte en komplett uppsättning reservglödlampor (och reservsäkringar därtill) liggande i bilen?
Det är väl en självklarhet att ha? Det krävs dessutom i många länder i Europa att man har reservglödlampor med sig. Komplett uppsättning reservglödlampor har jag även i mina båda motorcyklar, det är som sagt en självklarhet enligt min ödmjuka åsikt. Men någon H7 eller D1 åker jag inte omkring med, inget av fordonen i min ägo är utrustat med någondera glödlampstypen...
Upptäcker jag ett glödlampsbortfall (och det gör man ju omedelbart i en bil med glödtrådsvakt) så svänger jag åt sidan vid första möjlighet och byter den trasiga glödlampan omgående.
Absolut inte.. Säkringar har Jag i min 240 men inte i V70 som är av nyare Anno...
Krävs och krävs i många länder. Enda ställen mina däck rullar på , det är i Sverige och nån meter i Finland men inte så mycket där..
Om mina glödlampor går, så åker Jag hem till garaget och lägger en ny, när Jag har tid.. I V70 som är liiiite trängre än 240, så skjuts det ytterligare på det
Diesel ska en bil drivas på...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest