Jag köpte denna av Chris och nu är det dags att göra i ordning den. Det är främst lacken som behöver en uppfräschning, då den ärgat i hjulhuskanterna. Hela karossen är ju i aluminium på dessa bilar, så de rostar inte på vanligt sätt utan de ärgar.
Jag minns när jag såg en sådan här bil första gången, det måste ha varit 2000. Det stod en svart, långslank, otroligt elegant, vacker bil på parkeringen och när jag gick närmare såg jag att det var en Mercedes-Benz. Har alltid beundrat denna bilmodell, tycker den är otroligt vacker. Så det är lite grann av en drömbil för mig, som gillar tyska bilar från den perioden: slutet av 90-talet till 2005 ungefär -- enligt mig så var både Mercedes-Benz och BMW på sin toppnivå rent estetiskt då, med bilar som C215 och R230 - fantastiskt vackra bilar enligt mig!
De nya är fina också, men de är inte riktigt i samma klass utseendemässigt enligt mig.
När man ändå är i farten så blir det en komplett lackering. Och för att göra en lackering på riktigt sätt så måste bilen plockas isär.
Jag tänkte visa lite bilder hur det ser ut när man plockar ner en CL. Idag har vi jobbat fem timmar med att ta bort och isär bakluckan, bakljusen, kofångaren bak, dörrarna, sparklådorna, backspeglar, yttre lister, gummilister runt fönstren och takluckan. Motorhuven och fronten och strålkastarna återstår, det blir morgondagens jobb.
Bilen är i fint skick, inget fastrostat eller läskigt som det oftast är på bilar som körts några år i Sverige.
Så planen är:
Passar in den nya baken, en Kleemann. Den kommer att limmas på den gamla baken (som enligt mig ser alldeles för tunn ut. En sådan här bil ska inte ha synliga avgasrör som hänger under fronten -- det var en designmiss i den annars så snygga karossen.
OBS - min mobilkamera återger inte färgen - Almandinsvart - korrekt. I verkligheten är bilen "blåare", mer lila. På bilderna ser den rödare ut än vad den är i verkligheten. Jag föredrar personligen den rödare färgen på mina mobilbilder framför verkligheten - jag tycker Almandinsvart är för blålila.
Antingen kommer jag att lacka den i en rödare variant av Almandinsvart, så den blir mer lik mina kamerabilder, eller så blir den Mercedes 040. Har inte bestämt mig ännu.
Från sidan:
Dörren borta. Mercedes-Benz har inga kontakter vid dörrens gångjärn (många andra, t ex BMW har det för att det ska vara lättare att plocka bort dörrarna), vilket gör att hela dörrens innanmäte måste rensas på elektronik och alla sladdar dras ut ur dörren innan man kan lyfta bort den.
Jag kommer ta detta steg för steg. Bilen har nu mörk solfilm på bakre sidorutorna - vilket jag tycker är fult - så jag kommer byta det mot ljus film, även främre sidorutorna kommer få ljus film. Bakrutan kommer att få ganska mörk film däremot.
Självklart ska bilen sänkas.
Jag måste skaffa nya ändrör som passar uttagen i Kleemann-baken och lite annat gott och blandat kommer att ske,
Här kommer några bilder som är min inspiration just nu:
CL600 C215
- Lasse-SL-500
- Hedersmedlem
- Posts: 1747
- Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
- Location: Stockholm
CL600 C215
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: CL600 C215
Ja det här är utan tvekan en av Mercedes vackrare karosser oavsett årsmodell!
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: CL600 C215
Lasse-SL-500 wrote:Dörren borta. Mercedes-Benz har inga kontakter vid dörrens gångjärn (många andra, t ex BMW har det för att det ska vara lättare att plocka bort dörrarna), vilket gör att hela dörrens innanmäte måste rensas på elektronik och alla sladdar dras ut ur dörren innan man kan lyfta bort den.
På de nyare mercedes jag skruvat i sitter kontaktstyckena i tröskeln, man kan alltså lämna kvar härvan i dörren och dela den i tröskeln, cirka 3-4 dm av härvan kommer att sticka ut ur dörren som en svans. Inte säkert att du sparar nån tid på att göra så, det beror på hur mycket av inredningen du måste lossa för att komma åt att trä tillbaka den sedan.
Kul projekt!
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: CL600 C215
Lasse-SL-500 wrote:En sådan här bil ska inte ha synliga avgasrör som hänger under fronten -- det var en designmiss i den annars så snygga karossen.
Hänger avgasrören under fronten kan man verkligen snacka designmiss!
- Lasse-SL-500
- Hedersmedlem
- Posts: 1747
- Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
- Location: Stockholm
Re: CL600 C215
Haha, jag såg det - skyller skrivfel på min höga ålder!
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R
Re: CL600 C215
torake wrote:Lasse-SL-500 wrote:Dörren borta. Mercedes-Benz har inga kontakter vid dörrens gångjärn (många andra, t ex BMW har det för att det ska vara lättare att plocka bort dörrarna), vilket gör att hela dörrens innanmäte måste rensas på elektronik och alla sladdar dras ut ur dörren innan man kan lyfta bort den.
På de nyare mercedes jag skruvat i sitter kontaktstyckena i tröskeln, man kan alltså lämna kvar härvan i dörren och dela den i tröskeln, cirka 3-4 dm av härvan kommer att sticka ut ur dörren som en svans. Inte säkert att du sparar nån tid på att göra så, det beror på hur mycket av inredningen du måste lossa för att komma åt att trä tillbaka den sedan.
Kul projekt!
Tänkte också nämna det, att det är värt att kolla upp just det du skriver. I 210:an sitter kontaktstycken för dörrarnas elkablar vid tröskeln på insidan i bilen..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: CL600 C215
Fin bil du har köpt, vågar du använda den??
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: CL600 C215
Många gamla 215 är rena vraken med utslitna framvagnar
och ABC-system i skriande behov av skölj och renovering.
Välskött är den en glidare av klass.
Jag har litet överblivet här i form av diverse inredningsdetaljer
om Du är intresserad. PM'a i så fall.
Det vet Du redan, men se till att inte ha nyckelkortet
eller tändning påslagen när Du river dörrkabelhärvan.
SRS sätter felkod direkt!
Jag har en del "inspirerande" bilder från vad jag hittade i min när jag exvis plockade ner
sidokjolarna. Det kommer in vägsprut vid domkraftskuddarna och nöter bort färg
på karossen. Lätt att fixa men måste göras. Bottenplattorna måste bort för kontroll
av rostangrepp vid grantopparna.
Men varje gång jag rullar ut den ur garaget så smälter jag.
Tidlöst vacker. Tack Peter Arcadipane!
Lycka till. Skall bli kul att följa!
och ABC-system i skriande behov av skölj och renovering.
Välskött är den en glidare av klass.
Jag har litet överblivet här i form av diverse inredningsdetaljer
om Du är intresserad. PM'a i så fall.
Det vet Du redan, men se till att inte ha nyckelkortet
eller tändning påslagen när Du river dörrkabelhärvan.
SRS sätter felkod direkt!
Jag har en del "inspirerande" bilder från vad jag hittade i min när jag exvis plockade ner
sidokjolarna. Det kommer in vägsprut vid domkraftskuddarna och nöter bort färg
på karossen. Lätt att fixa men måste göras. Bottenplattorna måste bort för kontroll
av rostangrepp vid grantopparna.
Men varje gång jag rullar ut den ur garaget så smälter jag.
Tidlöst vacker. Tack Peter Arcadipane!
Lycka till. Skall bli kul att följa!
Re: CL600 C215
Snyggaste bilen och snyggaste färgen!
040 är ju snyggt men det är ju ingen färg det är en livsstil
Jag måste äga en sån i framtiden!
040 är ju snyggt men det är ju ingen färg det är en livsstil
Jag måste äga en sån i framtiden!
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
- Lasse-SL-500
- Hedersmedlem
- Posts: 1747
- Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
- Location: Stockholm
Re: CL600 C215
Tack hörni för alla tips och hejarop! Det behövs, det är inte utan att man darrar lite i knäna när man river ner en sådan här bil helt i atomer.
Tack för tipsen om kontaktstycken, men vi letade bakom kickpanelerna och det fanns inga. Så vi drog ur hela kabelstammen ur dörren - det gick faktiskt enkelt. Dörrklädslarna, dörrhandtagen, alla lister och backspeglarna måste ändå bort ifrån dörrarna för att kunna lackas.
Nog ska jag våga använda den alltid - har jag vågat riva den så här så känns det som att jag vågar använda den.
Vad gäller felkoder så är det ingen fara (hoppas jag) - jag har MB Star på en laptop - så felkoder ska inte vara något problem när vi väl får ihop den igen.
Sparklådorna, dörrar, baklucka, motorhuv, stötfångare fram och bak är borta. Och det är knappt smutsigt bakom panelerna - det tyder på att bilen inte rullat särskilt mycket i dåligt väder. Några vääääldigt långa tallbarr hittades i skarvarna mellan främre hjulhusen och sparklådorna. Tror inte vi har sådana tallar i Sverige - gissar på södra Frankrike, Italien eller Spanien. Den har gått 20 000 mil, så den har använts i varje fall.
Bilen är såld ny 2000 i ett EU-land (vet ej vilket) och importerad till Sverige 2001-06-05. Det finns enligt Carfax sju ägare i Sverige och den har varit avställd på vintrarna.
ABC:n är i form, fungerar fint och hjulupphängningarna är tajta. Allt fungerar som det ska.
Bilen får en bakkofångare från Kleemann och den får en front från Prior design (bortse från den sjukt smaklösa lacken och fälgarna):
Vad gäller hjul så är jag rätt kluven. De som sitter på är 19-tums Brabus Monoblock VI-replikor - snygga och tidsenliga, men med mycket klarlacksläpp och även ärgangrepp. Jag vet att många gillar så stora hjul som möjligt, men själv gillar jag inte det. Dels för att det kan se "stajlat" ut och det tycker inte jag passar på en CL 600, men också för att det förstör harmonin - får bilen att se liten ut.
Jag tycker 20-tums Vertini är snygga på och jag tycker AMGs 18-tummare Style 3 är snygga på. Med 18-tummare och sänkt så ser bilen väldigt lång och smäcker ut.
AMG style 3:
Vertini 20-tum:
Tack för tipsen om kontaktstycken, men vi letade bakom kickpanelerna och det fanns inga. Så vi drog ur hela kabelstammen ur dörren - det gick faktiskt enkelt. Dörrklädslarna, dörrhandtagen, alla lister och backspeglarna måste ändå bort ifrån dörrarna för att kunna lackas.
Nog ska jag våga använda den alltid - har jag vågat riva den så här så känns det som att jag vågar använda den.
Vad gäller felkoder så är det ingen fara (hoppas jag) - jag har MB Star på en laptop - så felkoder ska inte vara något problem när vi väl får ihop den igen.
Sparklådorna, dörrar, baklucka, motorhuv, stötfångare fram och bak är borta. Och det är knappt smutsigt bakom panelerna - det tyder på att bilen inte rullat särskilt mycket i dåligt väder. Några vääääldigt långa tallbarr hittades i skarvarna mellan främre hjulhusen och sparklådorna. Tror inte vi har sådana tallar i Sverige - gissar på södra Frankrike, Italien eller Spanien. Den har gått 20 000 mil, så den har använts i varje fall.
Bilen är såld ny 2000 i ett EU-land (vet ej vilket) och importerad till Sverige 2001-06-05. Det finns enligt Carfax sju ägare i Sverige och den har varit avställd på vintrarna.
ABC:n är i form, fungerar fint och hjulupphängningarna är tajta. Allt fungerar som det ska.
Bilen får en bakkofångare från Kleemann och den får en front från Prior design (bortse från den sjukt smaklösa lacken och fälgarna):
Vad gäller hjul så är jag rätt kluven. De som sitter på är 19-tums Brabus Monoblock VI-replikor - snygga och tidsenliga, men med mycket klarlacksläpp och även ärgangrepp. Jag vet att många gillar så stora hjul som möjligt, men själv gillar jag inte det. Dels för att det kan se "stajlat" ut och det tycker inte jag passar på en CL 600, men också för att det förstör harmonin - får bilen att se liten ut.
Jag tycker 20-tums Vertini är snygga på och jag tycker AMGs 18-tummare Style 3 är snygga på. Med 18-tummare och sänkt så ser bilen väldigt lång och smäcker ut.
AMG style 3:
Vertini 20-tum:
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R
Re: CL600 C215
Hej!
Nog är det en snygg kaross allt!
Jag röstar för en lack i rödare Almadin röd metallic som LarsK¨s bil, har sett den bilen IRL många gånger eftersom jag bor i Falun.
MVH jbw
Nog är det en snygg kaross allt!
Jag röstar för en lack i rödare Almadin röd metallic som LarsK¨s bil, har sett den bilen IRL många gånger eftersom jag bor i Falun.
MVH jbw
-98 Mercedes C220T CDI Såld
-00 Mercedes C230 Kompressor sport Såld
-08 BMW 120 DA M-Sport Såld
-15 BMW X1 20D Xdrive Såld
-18 BMW M140i Xdrive
-16 Passat alltrack 2.0 tdi 4motion tjänstebil föredetta
-21 Mercedes C300E 4matic sedan nuvarande tjänstebil
-00 Mercedes C230 Kompressor sport Såld
-08 BMW 120 DA M-Sport Såld
-15 BMW X1 20D Xdrive Såld
-18 BMW M140i Xdrive
-16 Passat alltrack 2.0 tdi 4motion tjänstebil föredetta
-21 Mercedes C300E 4matic sedan nuvarande tjänstebil
Re: CL600 C215
Riktigt kul projekt!
All lycka till!
Vänligen ///Andreas
All lycka till!
Vänligen ///Andreas
Re: CL600 C215
Snygg bil med rätt färg. När jag lackade om min W220 så var den från början lite rödare än många andra W220 och w215 jag sett. Snyggaste färgen från MB!
Psycho
Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Re: CL600 C215
"Tips från coachen"
Du skriver att ABC funkar bra, men Du skall lyssna efter ett "morrande" ljud
som kommer någonstans vid 800RPM och försvinner när man varvar upp på tomgång.
Det är pulsationsdämparen som slits med tiden, och MB anger livslängden till någonstans över 10.000 mil.
Inte så svår att byta, men när den tar slut och pulserna hörs i bilen så kan jag
tänka mig att slitaget på ventiler och annat ökar...
Du skriver att ABC funkar bra, men Du skall lyssna efter ett "morrande" ljud
som kommer någonstans vid 800RPM och försvinner när man varvar upp på tomgång.
Det är pulsationsdämparen som slits med tiden, och MB anger livslängden till någonstans över 10.000 mil.
Inte så svår att byta, men när den tar slut och pulserna hörs i bilen så kan jag
tänka mig att slitaget på ventiler och annat ökar...
- Lasse-SL-500
- Hedersmedlem
- Posts: 1747
- Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
- Location: Stockholm
Re: CL600 C215
Mycket bra tips, tack Uky! Jag ska lyssna efter ljudet, men just nu står den still i verkstaden.
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 72 guests