Hejsan Allihopa! Nu har jag äntligen köpt mig en Mercedes igen
bilen är i fråga en W124 500E från 1992 :)
en del av utrustningen är följande:
*Farthållare
*Taklucka
*Elstolar
*Elmanövrerad ratt
*Elrollo i bakrutan
*Elspeglar
*EC
*Grå helskinn utan skador
Lite historia om bilen: Mercan importerades 2004 till Sverige av en herre i Haparanda.
Han ägde bilen drygt en månad, sålde bilen till han jag köpte den av som ägt den sen dess.
Bilen har rullat i Pajala/Gällivare under den tid den varit i Sverige, Saltfria men väldigt grusiga vägar.
(Har rullat litegrann vintertid).
Tidigare ägare var en medelålders man som ägt bilen i elva år, kört i snitt 400mil/år.
Endast servad med Mercedes originaldelar, han har bara njutit av bilen som den är.
Mina planer med bilen är följande:
*Lacka sacco och stötfångare, då de är fulla med stenskott.
*Lacka A-stolpar då de är två små rostblemor på vardera sida.
*Rostlaga ena framskärmen, börjat bubbla upp mellan skärm och stötfångare.
*Rengöra och smörja skinnetfixat! Rekomenderar kitet från pingens.se!
*Sänka bilen en aning och dit med en uppsättning 18" fälgar.
*Byta motorkablaget bytt!
*Stor service, byte av alla oljor och filter samt nya tänddelar
I övrigt hålla bilen i fint skick med små modifieringar.
Det blir inga klarglas i fram, då original är sååå mycket finare, såå ingen behöver bli upprörd över de
Lite bilder då:
W124 500E!
W124 500E!
Last edited by kimsababy on Thu 06 Aug, 2015 22:36, edited 2 times in total.
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
Re: W124 500E!
Ja, då blir det en nästintill orörd 500E färre här i landet.
Med det trams-lull-lullet så är det ytterligare en ungdomsmoddad och fördärvad W124.036
Med det trams-lull-lullet så är det ytterligare en ungdomsmoddad och fördärvad W124.036
kimsababy wrote:*Sänka bilen en aning och dit med en uppsättning 18" fälgar.
*Läpp från RP glasfiber på framstöten
*Avantgard grill
Re: W124 500E!
Marie wrote:Ja, då blir det en nästintill orörd 500E färre här i landet.
Med det trams-lull-lullet så är det ytterligare en ungdomsmoddad och fördärvad W124.036kimsababy wrote:*Sänka bilen en aning och dit med en uppsättning 18" fälgar.
*Läpp från RP glasfiber på framstöten
*Avantgard grill
förstår vad du menar, det är dock små och lätta modifikationer som gör bilen finare i helhet.
Dessutom krävs det inge vidare större ingrepp att återställa det om man vill.
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
Re: W124 500E!
Grattis !
Den ser ju fin ut. Du får komma på nån av våra träffar och visa upp den
Att byta fälgar och modda lite är ju bara kul och gör bilen
mer personlig. Det har även jag gjort med dom flesta bilar jag haft.
Lite trist att åka HELT original.
Den ser ju fin ut. Du får komma på nån av våra träffar och visa upp den
Att byta fälgar och modda lite är ju bara kul och gör bilen
mer personlig. Det har även jag gjort med dom flesta bilar jag haft.
Lite trist att åka HELT original.
Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar
W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283
SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828
Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..
- Mercedes-Benz
- Guru
- Posts: 4330
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 16:51
- Location: Södertälje
Re: W124 500E!
Håkan J wrote:Att byta fälgar och modda lite är ju bara kul och gör bilen
mer personlig. Det har även jag gjort med dom flesta bilar jag haft.
Lite trist att åka HELT original.
Fast det roliga med att åka en lite äldre bil helt original är att då sticker man verkligen ut. ALLA andra har modifierat sin bil lite (och de flesta har gjort precis samma modifieringar) så originalvagnen är den enda som sticker ut från mängden!
Tor Andersson
Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85
Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85
Re: W124 500E!
Mercedes-Benz wrote:Håkan J wrote:Att byta fälgar och modda lite är ju bara kul och gör bilen
mer personlig. Det har även jag gjort med dom flesta bilar jag haft.
Lite trist att åka HELT original.
Fast det roliga med att åka en lite äldre bil helt original är att då sticker man verkligen ut. ALLA andra har modifierat sin bil lite (och de flesta har gjort precis samma modifieringar) så originalvagnen är den enda som sticker ut från mängden!
Håller med men TS får göra vad han vill. Allt annat än original sänker värdet på bilen och gör den MINDRE unik.
Re: W124 500E!
Håkan J wrote:Grattis !
Den ser ju fin ut. Du får komma på nån av våra träffar och visa upp den
Att byta fälgar och modda lite är ju bara kul och gör bilen
mer personlig. Det har även jag gjort med dom flesta bilar jag haft.
Lite trist att åka HELT original.
tack för era åsikter! När var hur är det träffar då, jag utgår från Märsta, 4mil söder om stockholm, hade varit kul att se lite andra benzar =)
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
Re: W124 500E!
kimsababy wrote:Håkan J wrote:Grattis !
Den ser ju fin ut. Du får komma på nån av våra träffar och visa upp den
Att byta fälgar och modda lite är ju bara kul och gör bilen
mer personlig. Det har även jag gjort med dom flesta bilar jag haft.
Lite trist att åka HELT original.
tack för era åsikter! När var hur är det träffar då, jag utgår från Märsta, 4mil söder om stockholm, hade varit kul att se lite andra benzar =)
Märsta 4 söder om Stockholm ????????
Vito w447 114 CDI-15,Cls 350 Cdi -11 w218
Re: W124 500E!
kimsababy wrote: jag utgår från Märsta, 4mil söder om stockholm
Sist jag passerade Märsta låg det norr om STHLM.
Re: W124 500E!
Tror det är flyttat ganska nyligt
Re: W124 500E!
kimsababy wrote:Marie wrote:Ja, då blir det en nästintill orörd 500E färre här i landet.
Med det trams-lull-lullet så är det ytterligare en ungdomsmoddad och fördärvad W124.036kimsababy wrote:*Sänka bilen en aning och dit med en uppsättning 18" fälgar.
*Läpp från RP glasfiber på framstöten
*Avantgard grill
förstår vad du menar, det är dock små och lätta modifikationer som gör bilen finare i helhet.
Dessutom krävs det inge vidare större ingrepp att återställa det om man vill.
Fälgarna och grillen är väl en sak om man bara ser till att originalgrejerna finns kvar och följer bilen (men sannolikheten är stor att de kommer att skiljas åt någon gång i framtiden).
Lätt sänkning är också en sak, om man köper sänkta fjädrar och sparar de riktiga...
Läppen däremot torde kräva ett eller annat hål för att kunna fästas, och har man en gång tagit hål så är fronten ohjälpligt förstörd vad avser originaliteten. Lappa kan man förvisso, men original blir det aldrig mera.
Det är just sådana resonemang som ditt som gör att originalbilarna försvinner. Jag gör bara *lite*, men sen är det inte längre någon originalbil, och så fortsätter det. Jag tror inte annat än att alla de som moddat sönder sin 500E tyckt att de gjort "förbättringar", men i verkligheten har de förstört värdet på sin bil. Dubbel kapitalförstöring, dels kostar moddningen, dels sjunker värdet.
Men det är DIN bil, du har ju köpt den.
Det var därför jag och flera andra skrev att du i stället skulle skaffa originalblinkers och montera medan det är någotsånär lätt att hitta....
- Bågspännaren
- Expert
- Posts: 930
- Joined: Sat 13 May, 2006 19:02
- Location: Järfälla, Stockholm
- Contact:
Re: W124 500E!
Du får komma till Stäket på tisdag kolla denna tråd. viewtopic.php?f=23&t=70197&start=165
/Fredrik
C320 -05
SLK32 AMG -01
E420 -94
500SEC -89
C320 -05
SLK32 AMG -01
E420 -94
500SEC -89
Re: W124 500E!
Bågspännaren wrote:Du får komma till Stäket på tisdag kolla denna tråd. viewtopic.php?f=23&t=70197&start=165
ah nice får kika förbi då, nära och bra!:)
haha.. var i Uppsala och tänkte helt fel, såklart är det NORR om stockholm
Marie: det är framtidsvisioner jag har radat upp, i år ska jag enbart lägga tid och pengar
på underhåll och puts. vill få bilen perfekt maskinellt först innan jag börjar med det "onödiga".:)
Har iallafall beställt rotor&fördelarlocken, tändstift. ett kitt från ebay, 2300kr nästan gratis.. (bosch grejer)
har även beställt: http://www.pingens.se/p/paketerbjudanden/interior-ladervardspaket.html
Läste bilvårdsdelen att detta kit rekomenderades, så ska bli kul att testa!
Vad rekomenderar ni för motorolja, växellådsolja, bromsvätska, servoolja samt bakaxelolja?
Förstått att till nivåregleringen är det endast Mercedes original som gäller!
såå för tillfället väntar jag på alla prylar så man får sätta igång och ge den lite kärlek!
Bilen går även ner i "Limp home mode", upplever att det uppstår när jag åkt med farthållaren i 110 km/h
ett tag sedan gör jag en omkörning och under accelerationen så tänds ASR.
Edit: räcker med att jag stannar och stänger av sedan startar bilen igen så funkar det prima!
tomgången börjar pendla när ASR lyser, inte annars!
Hoppas att motorkablagebyte får väck detta problem, om det inte är spjällhuset.(?)
Vart har ni köpt era kablage, samt finns det flera olika att välja mellan? har skummat igenom Ebay
litegrann och en hemsida jag fick tips om(minns inte vilken det var just nu) och blir lite osäker.
Mvh Kim!
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
- DieselThomsen
- Hedersmedlem
- Posts: 1217
- Joined: Sat 07 Jun, 2008 00:47
- Location: Nyköping
- Contact:
Re: W124 500E!
Jag skulle rekommendera att du undviker att köra bilen om du misstänker att motorkablaget är kasst, det är väldigt lätt att bränna styrboxar som inte alltid är så lätta att få tag på.
Men jag förstår ju att det måste vara svårt att låta bli, grattis till en trevlig vagn
Men jag förstår ju att det måste vara svårt att låta bli, grattis till en trevlig vagn
W164 320 CDI 4matic -06, 723U CUBANITE SILVER
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU
Re: W124 500E!
DieselThomsen wrote:Jag skulle rekommendera att du undviker att köra bilen om du misstänker att motorkablaget är kasst, det är väldigt lätt att bränna styrboxar som inte alltid är så lätta att få tag på.
Men jag förstår ju att det måste vara svårt att låta bli, grattis till en trevlig vagn
Tack för omtanken! kablaget är inte tvärslut, dock sett lite sprickbildning i de kablar som är synliga,
vill inte gräva i det förrän jag har ett nytt att ersätta med:)
Blev i princip bara en provkörning Gällivare-sthlm, lite har jag fuskat dock;)
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 29 guests