parkeringsbroms
parkeringsbroms
skall sträcka handbromsen på en w202 å märkte att fjädrarna som håller bromsbackarna lossnat, plåten som dom sitter i har rostat sönder men den varkar inte sitta ihop med själva bromsskölden? någon som vet?
Re: parkeringsbroms
Är det som det brukar på Mrcedes, så är den punktsvetsad på bromsskölden och säljs som en enhet. Din har väl rostat sönder i punktsvetsarna.
Re: parkeringsbroms
hAr bytt sköld nu.. någon som vet hur sträckaren fungerar under baksätet? där dom 2 bakre wirerna är ihopkopplad med den främre..
Re: parkeringsbroms
crister wrote:hAr bytt sköld nu.. någon som vet hur sträckaren fungerar under baksätet? där dom 2 bakre wirerna är ihopkopplad med den främre..
Den sköter sig automatiskt. P-bromsen justeras vid bakhjulen på båda sidorna. Ta bort en hjulbult på varje sida om du har stålfälgar och lys in med en lampa,ungefär vid kl.22-23 läget syns kuggarna där du sen justerar med en lång mejsel. Har du inte stålfälgar så ta loss fälgarna helt,svårt att komma åt annars med mejseln. Kommer inte ihåg vilket håll man ska vrida kuggmekanismen för att spänna men det märker du,är spegelvänt på andra sidan sen.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: parkeringsbroms
är du helt säker på att den sköter sej automatiskt?
Re: parkeringsbroms
crister wrote:är du helt säker på att den sköter sej automatiskt?
Om det är som på w/s210 så är det så, har du bild på mekanismen? Har du en svart plastratt på den med insexa i mitten? Den insexan släpper man på spännaren vid tex vajerbyte
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: parkeringsbroms
pasi wrote:crister wrote:är du helt säker på att den sköter sej automatiskt?
Om det är som på w/s210 så är det så, har du bild på mekanismen? Har du en svart plastratt på den med insexa i mitten? Den insexan släpper man på spännaren vid tex vajerbyte
...och precis det brukar man behöva göra om man haft loss vajrarna för att byta bromssköld...
Re: parkeringsbroms
Marie wrote:pasi wrote:crister wrote:är du helt säker på att den sköter sej automatiskt?
Om det är som på w/s210 så är det så, har du bild på mekanismen? Har du en svart plastratt på den med insexa i mitten? Den insexan släpper man på spännaren vid tex vajerbyte
...och precis det brukar man behöva göra om man haft loss vajrarna för att byta bromssköld...
Vajrarna behöver inte lossas vid byte av bromssköld.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: parkeringsbroms
pasi wrote:Vajrarna behöver inte lossas vid byte av bromssköld.
Jag har då aldrig sett någon kunna byta en bromssköld utan att lossa vajrarna från bromsskölden. Du får gärna visa mig hur man byter bromssköld utan att lossa vajrarna från densamma....
Och lossar du vajrarna från bromsskölden (och därmed givetvis även från mekaniken inuti p-bromstrumman) så är det i stort sett förprogrammerat att "automatjusteringen" ovanför kardanaxeln rappar iväg så att den måste återställas med en insexnyckel, åtminstone på det utförande som fanns på 140 (och så vitt jag vet även 202).
Re: parkeringsbroms
Marie wrote:pasi wrote:Vajrarna behöver inte lossas vid byte av bromssköld.
Jag har då aldrig sett någon kunna byta en bromssköld utan att lossa vajrarna från bromsskölden. Du får gärna visa mig hur man byter bromssköld utan att lossa vajrarna från densamma....
Och lossar du vajrarna från bromsskölden (och därmed givetvis även från mekaniken inuti p-bromstrumman) så är det i stort sett förprogrammerat att "automatjusteringen" ovanför kardanaxeln rappar iväg så att den måste återställas med en insexnyckel, åtminstone på det utförande som fanns på 140 (och så vitt jag vet även 202).
Vajrarna behöver inte lossas från automatjusteringens mekanism,det var ju det frågan handlade om.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: parkeringsbroms
pasi wrote:Vajrarna behöver inte lossas från automatjusteringens mekanism,det var ju det frågan handlade om.
Men automatjusteringen sträcker vanligen åt när man lossar "hjuländen" av vajern, och i så fall måste man in under bilen och återställa/lossa automatjusteringen...
Re: parkeringsbroms
Marie wrote:pasi wrote:Vajrarna behöver inte lossas från automatjusteringens mekanism,det var ju det frågan handlade om.
Men automatjusteringen sträcker vanligen åt när man lossar "hjuländen" av vajern, och i så fall måste man in under bilen och återställa/lossa automatjusteringen...
Jo så är det ju, när man tar loss haken från bromsbackarna så drar ju automatjusteringen åt vajern och man måste återställa automatmekanismen efter detta. Sitter den under bilen på w202? På 210 sitter den under baksätet.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: parkeringsbroms
Det är en c klass w202 99-00 mycket riktigt är det en insexskruv.. När allt e ihopsatt hur sträcker jag skruvar jag insexskruven åt något håll?
Re: parkeringsbroms
crister wrote:Det är en c klass w202 99-00 mycket riktigt är det en insexskruv.. När allt e ihopsatt hur sträcker jag skruvar jag insexskruven åt något håll?
Ja den ska skruvas men jag kommer inte ihåg åt vilket håll ,prova. Sen måste p-bromspedalen trampas ner flera gånger så justeras vajrarna.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests