Team Lovetap's Mercedes CLK 3.6L AMG

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Team Lovetap's Mercedes CLK 3.6L AMG

Postby Hpaddict » Sat 05 Sep, 2015 20:29

Update 5/9

Update!

Efter ett långt uppehåll med uppdateringar så tänkte jag som tidigare nämt göra ett försök att få tråden aktuell igen genom att fylla i tomrummet som finns fram till nu tid ;)

Here we go!

Eftersom att karossen vid denna tiden (Februari) stog hos min sponsor Madperformance så var det full rulle med att försöka göra saker klara som inte kräver karossen, så som att börja förbereda lite elinstallationer med mera.

Image
Jag radade upp alla givare,boxar och kabel härvor för att reda ut alla funktioner och börja fundera ut placeringar osv.

Image
Sedan satte jag upp kabelhärvan och började dela upp den i grupper beroende på vart i bilen de ska sitta.

Image
Passade även på nu när tid fanns att reda ut inkopplingarna av alla olika lampor och andra original delar som jag ska använda t.ex Vindrute torkare osv. Bra att ha gjort detta nu så slipper man tänka på detta senare.

Medans man ändå hade lite mer tid över så passade jag på att bearbeta lite fler samarbets partners och detta arbete gav resultat, jag lyckades få ombord en sponsor som jag är riktigt glad att presentera:)

Image
Det är Göteborgs företaget Nuke Performance som har kommit ombord och sett till att stötta mig så jag kan åka deras grymt fina Catchtank lösning med fäste för dubbla 044or, Dumpventil, BTR och en ny Fuelrail för M104an :) Deras produkter håller så sjukt hög finish så är riktigt glad över att kunna köra med deras produkter!

I samma veva så lyckades jag få kontakt med MBSCA Shoppen som gick in o stöttade mig med ett kanon pris på detta CLK 63 AMG kjolpaket, riktigt fin passform och lätta grejer! kan verkligen rekommenderas detta kit!
Image

Stort tack för erat stöd!

Man kunde ju inte låta bli och åka förbi Madperformance med jämna mellanrum för att se framstegen som tas med både karossen och fjädringen, en av de första grejerna han började med var att börja bygga på styrvinkelkittet som nu baseras på original framvagnen då vi vill ha bilen godkänd i dom europeiska serierna som kräver original subframe både fram och bak. Därför så lägger vi nu tiden på att bygga efter original bryggan istället för att göra det i framtiden.

Image
Styrvinkeln blir ca 55 grader parrallelt, ca 20 grader mer än jag någonsin kört med på 190an ;)

Image
Medans bilen stog hos Madperformance så passade jag på att mäta in fönsterluckorna så att jag kunde beställa mina plast rutor, eftersom ingen tillverkar rutor till denna bilen så special beställer jag efter mallar jag skickar till dom:)

ImageVi passade även på under en ledig helg att ta resan upp till killarna på Onroaders i västerås, för att göra en podcast intervju om min tid inom motorintresset och om det nya bygget med mera, denna podcasten finns att lyssna på deras sida ifall ni är intresserade :)

Här finns podcasten:https://onroaders.com/podcast/25-24-mrten-stngberg

Under denna perioden utan bilen så började elmia närma sig med stormsteg och vi valde därför att släppa våra renderingar på hur bilen var tänkt att se ut som färdig, detta tack vare min sponsor Seidoworks så kunde vi ta fram dessa bilderna:) Såhär såg planen ut från början och jag måste säga att vi kom ganska nära målet;)
Image
Image
Dat ass though?;)

De var allt för denna gången!
återkommer inom kort med nästa uppdatering:)

//Mårten
Team Lovetap

@ndreas
Expert
Expert
Posts: 517
Joined: Tue 13 Nov, 2012 20:40
Location: Västerås

Re: Team Lovetap's Mercedes CLK 3.6L AMG

Postby @ndreas » Thu 17 Sep, 2015 06:43

Blir ju helt sjukt detta. Roligt att se. Keep it up!

///Andreas

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Team Lovetap's Mercedes CLK 3.6L AMG

Postby Hpaddict » Thu 17 Sep, 2015 21:42

@ndreas wrote:Blir ju helt sjukt detta. Roligt att se. Keep it up!

///Andreas


Kul att höra :) Tack så mkt de ska ja göra ;)

//Mårten

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Team Lovetap's Mercedes CLK 3.6L AMG

Postby Hpaddict » Thu 17 Sep, 2015 21:43

[Update 16/9

Dagarna gick sakta som sirap under februari och mars då det drog ut på tiden lite med chassi och burbygget, så jag kämpade på med att försöka leta saker att göra utan karossen.

Image
En av sakerna jag kunde göra utan karossen var att bygga ett vingfäste, ville använda mig av rör vilket tog ett tag o komma på en okej design på fästet. Tycker de blev helt okej faktiskt :)

Men till slut, den 21/3 så var det dags o hämta hem bilen för att få den presenterbar för Elmia mässan den 3/4.
Detta innebar att vi endast hade 13dygn på oss att göra bilen utseende klar, jag tog ledigt från jobbet och ställde in mig på att inte sova under dessa 13 dygnen vilket nästan blev sanning ^^.

Image
Att få tillbaka bilen var helt underbart och Madperformance har gjort ett kalas jobb med buren och chassit! Känns skönt o ha en duktig och kunnig människa som svetsar buren och bygger styrvinkeln.

Men vi hann inte njuta länge utav synen då vi har en heeel del jobb att göra innan elmia...
Direkt in i garaget och justera coilsen så att bilen stog ungefär jämt på backen och så lågt som jag själv uppskattade att jag kommer köra, ingen lätt uppgift o göra under stress. Men till slut var det gjort och då satte vi igång med att svetsa igen hjulhusen efter kapningen, snygga till kapningar i skärmarna, bygga stolsfästen, pedalställs fäste och en j#$%&a massa mer.

Image
Jag hade så sjukt mycket vänner som kom till garaget och hjälpte mig under de här 2 veckorna att det är helt sjukt! Hade till och med polare som åkte ner från Skövde i omgångar för att slita livet ur sig för att jag skulle hinna färdigt med bilen till Elmia, DET är dedikerade vänner! Så oerhört tacksam över att ha er!

Det som vi visste skulle ta längst tid att få färdigt var de 4 unika skärmbreddare som under dessa 13 dagarna skulle designas och gjutas, så det sattes ganska omgående igång med att försöka få fram en grundform som man känner sig nöjd med. Man hade ju som tur va 3d modellerna som lite referens, men bilen hade blivit bra mycket bredare än det var tänkt från början så det blev allt en riktig utmaning att kunna bygga en breddare som breddar tillräckligt mycket men ändå inte ser konstig ut..

Image
Vi valde att använda oss utav Cellplast för att få grundformen och jag kan säga att det tog sin tid att få till formen hyfsat i cellplasten, många timmars skärande, limmande, slipande och kapande. Den första grund formen av breddaren tog nog ca 2 dagar att få fram innan man började se den formen man var ute efter.. När sedan grundformen var framme så var det dags att spackla till och jämna till hela breddaren så man kan gjuta av den utan att få massa skavanker i gjutpluggen. vilket var äääännu mer tids krävande arbete.

Image
Här ser ni tillverknings processen utav gjutpluggarna, notera att det gjordes alltså 4 stycken unika breddare!
de sista bilderna visar alltså själva gjutnings processen där man applicerar gelcoat först och sedan glasfiber för att kunna få en bra o stabil plugg att arbeta med sen..

Mitt i allt kaos så fokuserade ett gäng av polarna på att slipa ner buren och insidan utav bilen så att våran kära vän Texon kunde komma förbi och dra på lacken på buren, sagt och gjort så var buren preppad och färdig för lite av texons magi ;)

Image
Vi fortsätter med våran Minty tema och lackade buren i våran team kulör! Kommer ihåg att det kändes så sjukt skönt att se lite tydliga resultat efter allt slit!

Sömnen under de här dagarna var obefintlig vilket gjorde att kroppen började ge vika efter 3 dygns intervaller med sömn som varade i kanske 3-4 timmar... Men än var det inte över då vi fortfarande hade 2 fram breddare att forma till innan vi började gjuta av samtliga breddare.

Image
För att man ska förstå hur tight det verkligen är med tid så är detta fotot taget 2 dagar innan bilen ska stå inne på Elmia i jönköping..

Efter denna natten så sade kroppen till slut ifrån på allvar och jag fick en kollaps där jag inte kunde sluta skaka, kunde inte äta, kunde inte sova och kunde knappt gå.. Polarna hade som tur va koll på mig och en kompis kom förbi garaget där jag bodde under dessa 2 veckorna och gav mig lite enkel föda att ta in samt bakis tabletter för att återställa vätskebalansen i kroppen. Efter ett par timmar så började kroppen slappna av och jag lyckades suga åt mig 20 minuters sömn i en solstol innan vi köttade på dom sista 2 dygnen inför elmia!

Image
Jobbet fortsatte in i det sista och här är bilen på morgonen dagen innan avresa mot elmia, vid detta tillfället jobbade vi för fullt med att förbereda att gjuta av formarna för att få pluggarna färdiga. Allt man gjorde kändes som ett marathon vid detta laget, men att ge upp fanns inte på kartan då eftersom då skulle allt slit under de senaste 12 dagarna vara förgäves och det vägra jag låta ske!

Image
Efter att vi hade varit tvungna o skjuta upp lackeringen till sista kvällen innan avfärd så var det äntligen dags att fara bort till texon för att äntligen få på lack på karossen! Detta är alltså ca 25 timmar innan avfärd mot mässan, här har vi fortfarande gjutningen av främre pluggarna under härdning. Vi bröt loss dessa i lackboxen ^^.

Image
Ca 4 timmar senare så var bilen tillbaka i garaget och vi hade redan kommit en bit på vägen med ihop monteringen, Garage kompisen Nicklas såg till att komma och limma i framrutan direkt efter lacken. Stort tack för de hade aldrig gått annars!

Under hela sista natten jobbades det för fulla muggar med att få gjuta ur gjutpluggarna så breddarna kunde lackas på dagen innan avfärd. Medans detta härdade så höll vi samtidigt på med ihop montering utav alla slags kaross delar, säten, bakruta, vinge och en j#$%&a massa annat!

När skärmarna sedan bröts loss ur gjutpluggarna så drog vi omgående till Texon som hjälpte oss o få lack på dessa samt huv, dessa bitarna monterades bara nån timme innan avfärd emot Elmia.

Jag vet inte riktigt vart jag ska börja när det gäller att tacka alla inblandade som hjälpte mig att få bilen utställnings klar inför elmia, men jag vet en sak och det går ett extra stort tack till min vän och mekaniker Stefan Engström som också tagit ledigt från jobbet och köttade på sista veckan dag och natt! Så sjukt tacksam för all hjälp du och alla andra har gett mig! Ni är f-n dom bästa man kan ha!

Med inte en minut till godo så lyckades bilen bli klar för lastning, avfärden mot Elmia påbörjades kl 8 som planerat och de var inte mycket marginal vill jag lova. Men känslan när bilen rullades ut ur garaget var obeskrivlig, vilket jobb vi har lyckats med grabbar! Helt sinnessjukt!
Image
Från gubbmerca till Drifting merca! Så sjukt gött att få se lite helhets resultat efter alla dygn av slit!

Efter ca 2 timmars resa med bagdad (biltransporten) så var vi framme i jönköping och bilen rullades in i hallen, jag är så sjukt stolt över att vi lyckades ta oss till Elmia i det skicket den ändå kom dit i ☺

Image
13 dygn med totalt 24 timmars sömn så stog vi äntligen i hallen! Så som vi pressade våra kroppar och psyken till det yttersta betalade sig fullständigt när vi till slut stog där på Elmia och fick en hel del positiv kritik och mycket frågor om bygget ☺ Vilket var en bekräftelse på att det inte bara var jag som gillade resultatet…

Återigen så vill jag tacka alla vänner som ställde upp i vått o torrt!
Ni är bäst!

Självklart vill jag tacka Samtliga Sponsorer som gjort det möjligt att bygga den här bilen över huvudtaget!

Fortsättning följer...

/Mårten Stångberg
Team Lovetap

User avatar
Thompao
Expert
Expert
Posts: 474
Joined: Sun 31 May, 2009 16:20
Location: Göteborg

Re: Team Lovetap's Mercedes CLK 3.6L AMG

Postby Thompao » Thu 17 Sep, 2015 22:51

Gaaalet vad fet den blev!!

Vilket j#$%&a jobb ni lagt ner och sjukt att ni lyckades hinna klart i tid! Vill se en video någon gång framöver om det går att ordna 8)
Numera Mercedeslös..

User avatar
psycho
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2124
Joined: Wed 31 Mar, 2004 08:49
Location: Karlstad
Contact:

Re: Team Lovetap's Mercedes CLK 3.6L AMG

Postby psycho » Fri 18 Sep, 2015 11:40

Vilken energi och målmedvetenhet du har!! Gillar stuket, eget med fräna färgkombinationer. Men extra roligt med en driftingbil som dessutom är snygg ner på detaljnivå!

Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Image

User avatar
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1431
Joined: Tue 14 Feb, 2006 17:25

Re: Team Lovetap's Mercedes CLK 3.6L AMG

Postby peewee » Fri 18 Sep, 2015 17:19

Skitball!

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Team Lovetap's Mercedes CLK 3.6L AMG

Postby Hpaddict » Fri 18 Sep, 2015 20:03

Thompao wrote:Gaaalet vad fet den blev!!

Vilket j#$%&a jobb ni lagt ner och sjukt att ni lyckades hinna klart i tid! Vill se en video någon gång framöver om det går att ordna 8)


Tack så mkt :D kul att du gillar de ;) video utlovas när den e färdig!

psycho wrote:Vilken energi och målmedvetenhet du har!! Gillar stuket, eget med fräna färgkombinationer. Men extra roligt med en driftingbil som dessutom är snygg ner på detaljnivå!

Psycho


Ja blir lätt lite manisk när man har ett tydligt mål :P blev riktigt nöjd med färg kombon faktiskt, mintyn är så gött utstickande o udda :)
Tack så mkt :) det är det ja tar stolthet i att ha ;)

peewee wrote:Skitball!


Tack :D
//Mårten

aspegren
Prospect
Prospect
Posts: 38
Joined: Tue 22 Dec, 2009 23:08
Location: Östersund

Re: Team Lovetap's Mercedes CLK 3.6L AMG

Postby aspegren » Tue 12 Jul, 2016 22:23

Var på Gatebil rudskogen i helgen och träffade Mårten inne i depå, sent en kväll.
Sjukt snyggt bygge, och han lovade nog vid ett svagt ögonblick att en eventuell uppdatering är på G

Mycket trevlig krumilur dedär!

Lyckades även fånga han på bild in action. (sorry för dålig mobil bild)


Image
MvH Einar

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Team Lovetap's Mercedes CLK 3.6L AMG

Postby Hynboholm » Mon 18 Jul, 2016 07:36

Såg denna bil i Lördags i Karlstad.
Men jag såg aldrig att den kördes, varför vet jag inte.


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests