AMG108 wrote:Hej, jag gillar de i rubriken nämnda modellerna skarpt och brukar skanna annonssitter och så, men har aldrig riktigt fått kläm på olika utföranden. Jag drar några frågor direkt, och är tacksam för svar eller länk till läsning (jag har inte hittat någon själv):
1.Vit ratt, var den extrautrustning, eller satt dessa som standard i vissa modeller?
2.Barockfälgar, samma fråga där.
3.Backspeglar, vissa har på dörren, andra på skärmarna. Varför?
4.skyltbelysning bak, var det bara amerikamodeller som hade en på vardera sidan av skylten, eller fanns det även här? (kan inte bestämma mig för om det är snyggt eller inte)
5.Extraljusen, på några bilar har jag sett gula/orangea lampor som inte är fästa i stötfångaren, var det också en amerikagrej?
6.Rattväxel/golvspak, ej heller här har jag fått kläm på om det är årsmodellrelaterat eller inte.
1. Den vita ratten var en extrautrustning som många sedan även eftermonterade.
2. Barockfälgarna kom i och med /8; alltså årsmodell -68 och var en extrautrustning. (barockfälgar OCH vit däcksida är fanns aldrig som tillval!!!!! )
3. Backspeglar var en extrautrustning i många länder, svensksålda bilar efter -68 fick det som standard på vänsterdörren. Innan fick man eftermontera det man hade, många bilar fick backspeglar från Volvo monterade på skärmen. Philipsson sålde givetvis även "universalspeglar" som många tog för Mercedes-original.
4. På USA bilar sitter de hiskeligt stora lamphållarna på sidan om skyltarna - 2 fördelar med dessa: man slipper hål på fångarna för den europeiska belysningen, transportsstyrelsen är nödgade att utfärda de små skyltarna då man inte får plats med de stora mellan US lamphållarna. För övrigt är de enligt mig fula och lämnar riktigt hemska hål att fylla igen på bakstammen när dessa tas väck.
För övrigt kan nämnas att USA bilar hade även lägre komp i motorerna, matta kromdetaljer i inredningen, Sealed-Beam strålkastare i USA-ljusen, orange "extraljusliknande" p-ljus/blinkers framåt, orange+röda sidomarkeringsljus, vita däcksidor, kulöranpassad målad "stripe" längst karossidan och en helvettes massa merutrustning än sina europeiska varianter. USA fick även M117-motorn i karosserna du nämner. (280SE 4,5 280SEL 4,5 osv.)
5. De främre dimljusen var standard på 300SEL 6,3. Annars var det extrautrustning. I USA kunde man inte få dimljus då man hade det ovannämnda p-lyset/blinkersen på samma placering.
6. Växelförarplaceringen var ett val man gjorde vid beställningen. Många under 60-talet ville ha rattväxel men efter -69 ser jag allt fler bilar som beställdes med golvväxel här i Sverige. 1972 blev golvväxel standard på svensksålda bilar (utom 600) I USA var golvväxel rent sällsynt om det inte rörde sig om en coupe/cab.
Rattväxel gick att beställa så sent som W124, men det var en ytterst sällsynt val på så pass "ny" bilmodell.
7. Nackstöd har man kunnat beställa som extra redan på bullen och adenauern. Dock var dessa som stora limpor och var ett sällsynt tillbehör på W108/109. Efter -68 kom de sk. "hasenohren" nackstöden och var även här en ren extrautrustning. Standard i fram från 1971 i Sverige. Bak blev det standard från 1981 årsmodell i Sverige.