MB originalfälgar har ett art.nummer instansat på insidan av fälgen.
De på bilden ser inte ut som originalfälgar.
W126 420SEC 1987
Re: W126 SEC420 1987
Det är i alla fall inte Mercedes "8-hålsfälgar" som heter Alamak. Det ser ut som de senare(till W210 m.fl.) fälgarna Deneb. Men kan förstås också vara eftermarknadsfälgar.
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: W126 SEC420 1987
johnjohn wrote:Torsten wrote:Trevlig med ett SEC-projekt!
Ja ös på med bilder, speciellt innifrån är intressant.
Är det 100% orginalskick med den utrustning som bilen levererades med som är planen eller ska du göra några anpassningar efter din smak?
Ja jag vill ha den som när den lämnade fabriken, med undantag för det gamla tidsenliga talande larmet som får sitta kvar. Lite kul! :)
Det medföljer klassiska 8-hålsfälgar 16". Är det någon här som vet om denna bil kan ha levererats med dessa från handlaren?
Om någon har tips på vart jag hittar originalratt utan airbag samt en växelknopp så är jag tacksam. Alla jag hittar på E-bay är rätt slitna. Kanske får köpa en sliten och klä om den om inget annat dyker upp.
Mest troligt så var det nog en uppsättning 15-hålare eller sk. Gullideckel-fälgar.
Men kolla vilken utrustningkod den har för fälgar på ex.
http://carinfo.kiev.ua/cars/vin/mercedes/vin_check
Och här är en sida med mer info om koderna
https://www.mbca.org/sites/default/file ... 0Codes.pdf
Samtida eftermarknadsfälgar tycker jag kan passa SEC mycket bra och ger bilen lite mer attityd utan att kännas alltför mycket "styling"
16" penta och Lorinser LO är nog mina favoriter där.
Gullideckel finns från mercedes i 16" också och kan nog vara en snygg subtil avvikelse från orginal. Nackdelen med dem som jag förstått det är att man måste använda spacers...
/ Torsten
Re: W126 SEC420 1987
Re: W126 SEC420 1987
Tack för bra hjälp. Det går nog bli att sälja båda dessa fälgset och leta efter ett set 15" Gullideckel då jag verkligen gillar originallooken.
Ratt och knopp är nu beställt från e-bay :)
Även nya skivor och klossar fram för att bli av med bromsvibrationer. Är medveten om att det kan bero på annat men känns som en billig detalj ändå.
Ratt och knopp är nu beställt från e-bay :)
Även nya skivor och klossar fram för att bli av med bromsvibrationer. Är medveten om att det kan bero på annat men känns som en billig detalj ändå.
Re: W126 SEC420 1987
Nu är det dax för en liten uppdatering.
Bagagerumsmattan blev kanonfin när den hade torkat :) Jag fick hem en ratt från E-bay. Alla jag hittade var så slitna så jag valde att köpa en som var omklädd i nytt skinn samt att köpa ett nytt emblem.
Växelspaksknoppen fanns troligen på Mercedes classic ny, har lagt en beställning (även om jag nog behåller den i trä på bilen då jag tycker det är snyggt) och ser original ut).
Fälgar letar jag efter för fullt, vill ha dem 100% i nyskick och då kostar dom tydligen en slant. Har ett set på gång som jag håller tummarna för. Nya skivor och klossar fram står även i garaget, men det får bli senare.
Har nu polerat hela bilen i 2 steg, nu väntar en omgång med occilerande maskin och sen ett keramiskt lackskydd. Riktigt kul att se resultatet.
Bagagerumsmattan blev kanonfin när den hade torkat :) Jag fick hem en ratt från E-bay. Alla jag hittade var så slitna så jag valde att köpa en som var omklädd i nytt skinn samt att köpa ett nytt emblem.
Växelspaksknoppen fanns troligen på Mercedes classic ny, har lagt en beställning (även om jag nog behåller den i trä på bilen då jag tycker det är snyggt) och ser original ut).
Fälgar letar jag efter för fullt, vill ha dem 100% i nyskick och då kostar dom tydligen en slant. Har ett set på gång som jag håller tummarna för. Nya skivor och klossar fram står även i garaget, men det får bli senare.
Har nu polerat hela bilen i 2 steg, nu väntar en omgång med occilerande maskin och sen ett keramiskt lackskydd. Riktigt kul att se resultatet.
Last edited by johnjohn on Thu 27 Apr, 2017 09:55, edited 1 time in total.
Re: W126 SEC420 1987
Dom här fälgarna gillar jag på en W126 coupe. Är det en originalfälg för W126 månne?
http://www.autowallpaper.de/Wallpaper/M ... W126_2.jpg
http://www.autowallpaper.de/Wallpaper/M ... W126_2.jpg
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: W126 SEC420 1987
Lacken blir ju riktigt tjusig!
Fräsigt med förlängaren/lilla polerhättan! Ser väldigt smidig ut
Fräsigt med förlängaren/lilla polerhättan! Ser väldigt smidig ut
Re: W126 SEC420 1987
Grattis till en fin SEC med bra färgsättning och som inte rullat så mycket mil heller.
Du kommer säkert få många bra stunder med den bilen när våren drar in över Sverige och man kan ta ut den med gott samvete.
Alltid kul att se en sådan bil ute på vägarna, vilket inte sker så ofta nuförtiden tyvärr.
//Mikael
Du kommer säkert få många bra stunder med den bilen när våren drar in över Sverige och man kan ta ut den med gott samvete.
Alltid kul att se en sådan bil ute på vägarna, vilket inte sker så ofta nuförtiden tyvärr.
//Mikael
Att ta hand om:
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: W126 SEC420 1987
yunk55 wrote:Dom här fälgarna gillar jag på en W126 coupe. Är det en originalfälg för W126 månne?
http://www.autowallpaper.de/Wallpaper/M ... W126_2.jpg
Ja. Dock bara på 1985 års modell och äldre.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: W126 SEC420 1987
Dax för en liten uppdatering.
Det hander inte så mycket med småbarn, vill och nytt jobb men jag har letat för fullt efter originalfälgar. Det jag trodde skulle gå enkelt och kosta 2000kr blev bade svårt och dyrt. Vill man ha toppskick så har dessa gamla fälgar börjat bli dyra.
Nu är dom iallafll äntligen hemma och nya däck är beställt. Bilen levererades med emblem bak vilket är borttaget och detta skall nu moteras ett nytt. Fick hjälp här på sidan om exakt placering av emblemet, stort tack!
Vad gjorde man innan internet? :)
Jag är medveten om att en 420SEC är och alltid kommer vara mindre eftersökt än 560SEC men det var ändå kul att se hur liten produktionen av denna modell var i jämförelse. Det finns nog inte jättemånga fina 420kvar :)
Det hander inte så mycket med småbarn, vill och nytt jobb men jag har letat för fullt efter originalfälgar. Det jag trodde skulle gå enkelt och kosta 2000kr blev bade svårt och dyrt. Vill man ha toppskick så har dessa gamla fälgar börjat bli dyra.
Nu är dom iallafll äntligen hemma och nya däck är beställt. Bilen levererades med emblem bak vilket är borttaget och detta skall nu moteras ett nytt. Fick hjälp här på sidan om exakt placering av emblemet, stort tack!
Vad gjorde man innan internet? :)
Jag är medveten om att en 420SEC är och alltid kommer vara mindre eftersökt än 560SEC men det var ändå kul att se hur liten produktionen av denna modell var i jämförelse. Det finns nog inte jättemånga fina 420kvar :)
Re: W126 420SEC 1987
Det finns nog inte jättemånga fina C126 kvar. Och de få riktigt fina bilarna har börjat stiga i pris..
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: W126 420SEC 1987
Stiligt!
Ja en uppsättning 16-hållare kan man ju tycka att det inte borde vara så svårt att få tag på. Men du får försöka se det positiva i att det verkar vara en kanonfräsch uppsättning du fått tag på och att du nu själv för välja däck!
Det hade kanske lika gärna kunna bli en uppsägning i ett skick som var precis på gränsen och med 10 år gamla lågprisdäck som är lite för fräscha för att bytas ut.
Ja en uppsättning 16-hållare kan man ju tycka att det inte borde vara så svårt att få tag på. Men du får försöka se det positiva i att det verkar vara en kanonfräsch uppsättning du fått tag på och att du nu själv för välja däck!
Det hade kanske lika gärna kunna bli en uppsägning i ett skick som var precis på gränsen och med 10 år gamla lågprisdäck som är lite för fräscha för att bytas ut.
/ Torsten
Re: W126 420SEC 1987
Klokt, precis så tänker jag för att inte känna mig rånad :)
Torsten wrote:Stiligt!
Ja en uppsättning 16-hållare kan man ju tycka att det inte borde vara så svårt att få tag på. Men du får försöka se det positiva i att det verkar vara en kanonfräsch uppsättning du fått tag på och att du nu själv för välja däck!
Det hade kanske lika gärna kunna bli en uppsägning i ett skick som var precis på gränsen och med 10 år gamla lågprisdäck som är lite för fräscha för att bytas ut.
Re: W126 420SEC 1987
Fälgar till 80 och 90-tals bilar har de senaste åren blivit rejält dyra. Tiden är förbi när man hittar fina fälgar för 1000 kr.
Grattis till att du öht hittade dem du söker. Jag letar fortfarande efter 17" AMG monoblock med ET42 efter det att mina blev stulna för några år sedan. När de dyker upp på tyska Ebay en gång var åttonde skottår försvinner dom fortare än en avlöning för mer än €1000 i regel...
Grattis till att du öht hittade dem du söker. Jag letar fortfarande efter 17" AMG monoblock med ET42 efter det att mina blev stulna för några år sedan. När de dyker upp på tyska Ebay en gång var åttonde skottår försvinner dom fortare än en avlöning för mer än €1000 i regel...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 97 guests