Plastig inredning

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
User avatar
snepo
Proffs
Proffs
Posts: 254
Joined: Fri 18 Apr, 2014 05:32
Location: Eskilstuna

Plastig inredning

Postby snepo » Fri 02 Jun, 2017 20:49

Åkte med i en Volvo V90 D3 igår. Reagerade på att överdelen av dörrsidor,och instrumentbrädan. Såg för j#$%&a ut. Grovt kornig plast,om ni förstår vad jag menar. Var värre än min förra S80 2010. Är det så illa i andra märken också tex MB? Annars så var det gott om utrymme(satt bak). Tyst och komfortabelt.

amgen
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: Plastig inredning

Postby amgen » Sat 03 Jun, 2017 23:54

Brukar hyra bil när jag besöker Frankrike och får då ofta Renault, Fiat och Opel, ibland en Ford.
Det som brukar slå mig är hur plastigt/billigt intryck jag får av inredningen. Bedrövligt.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

User avatar
snepo
Proffs
Proffs
Posts: 254
Joined: Fri 18 Apr, 2014 05:32
Location: Eskilstuna

Re: Plastig inredning

Postby snepo » Sun 04 Jun, 2017 09:47

amgen wrote:Brukar hyra bil när jag besöker Frankrike och får då ofta Renault, Fiat och Opel, ibland en Ford.
Det som brukar slå mig är hur plastigt/billigt intryck jag får av inredningen. Bedrövligt.

Okey. Vad gäller Volvo kanske det finns bättre inredning att välja till. Den jag åkte i var tjänstebil. Han hade velat haft större motor sa han,men detta var max vad han kunde få. Ska kika lite på Bmw Audi Mb,nya modeller. För att se hur de ser ut invändigt.

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Plastig inredning

Postby Scorpio » Mon 05 Jun, 2017 14:26

Var och provkörde W213. Mycket stilig invändigt! Men bl.a centerkonsollen fram i svart "pianolackoptik" var allt lite plastig. Handen på hjärtat så upplever jag inredningen i W212 som mer bastant. Fast designmässigt är den minst en generation ifrån W213!
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

User avatar
snepo
Proffs
Proffs
Posts: 254
Joined: Fri 18 Apr, 2014 05:32
Location: Eskilstuna

Re: Plastig inredning

Postby snepo » Mon 05 Jun, 2017 17:55

Scorpio wrote:Var och provkörde W213. Mycket stilig invändigt! Men bl.a centerkonsollen fram i svart "pianolackoptik" var allt lite plastig. Handen på hjärtat så upplever jag inredningen i W212 som mer bastant. Fast designmässigt är den minst en generation ifrån W213!

Ja tycker också w213 är fina. Fast jag tycker de flesta Mb är fina. Dock gillar jag inte kombi modellernas bakände. Men sedaner coupeér cabbar. Även GLK,den senaste modellen. Grymmast är väl G modellen. Gärna i AMG version. Men långt utanför min budget

User avatar
Henrik
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2255
Joined: Wed 18 Jun, 2003 13:23
Location: Göteborg

Re: Plastig inredning

Postby Henrik » Tue 06 Jun, 2017 18:59

Det har ju gått utför med varje generation. Prova o tryck lite på instrumenthuset i w213 tex.. o sen gör samma sak på en w126 eller w124. Eller t.o.m w210. Skrämmande utveckling rakt ned mot havsbotten.
Det var annars nåt av det som skiljde Merca från alla andra bilar när jag växte upp på 80-talet.
Knastrar o flexar o böjer sig överallt när man känner på inredningen. Kromdetaljer påminner om kvalitetskänslan i en sån där kromfärgad plastkrok med sugpropp man kan köpa till badrummet på biltema.
Känns billigt alltihop.
Henrik -77
E430 4-Matic -01, 500E -92

Tidigare:
250D Turbo -93, Såld
560SEL -90, Såld (kvar inom familjen)
250D -92,, Såld
200 -85, Skrotad
560SEC -86, (AMG) Kraschad

User avatar
snepo
Proffs
Proffs
Posts: 254
Joined: Fri 18 Apr, 2014 05:32
Location: Eskilstuna

Re: Plastig inredning

Postby snepo » Wed 07 Jun, 2017 06:04

Henrik wrote:Det har ju gått utför med varje generation. Prova o tryck lite på instrumenthuset i w213 tex.. o sen gör samma sak på en w126 eller w124. Eller t.o.m w210. Skrämmande utveckling rakt ned mot havsbotten.
Det var annars nåt av det som skiljde Merca från alla andra bilar när jag växte upp på 80-talet.
Knastrar o flexar o böjer sig överallt när man känner på inredningen. Kromdetaljer påminner om kvalitetskänslan i en sån där kromfärgad plastkrok med sugpropp man kan köpa till badrummet på biltema.
Känns billigt alltihop.
Tråkigt när det blir sämre. Värst tycker jag Ipaden är som står på instrumentbrädan. Tycker det ser för j#$%&a ut. Finns fler märken som har liknande lösning. Där har Volvo lyckats bättre iaf.

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: Plastig inredning

Postby M116 » Wed 07 Jun, 2017 08:20

Henrik wrote: Skrämmande utveckling rakt ned mot havsbotten.
.


Huvudet på spiken där Henke. :thumbleft:
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

ingemar
Proffs
Proffs
Posts: 227
Joined: Fri 13 Feb, 2004 08:11
Location: Skellefteå

Re: Plastig inredning

Postby ingemar » Fri 16 Jun, 2017 01:09

Jag var och provsatt en ny s212 för några år sedan. Jag klämde och kände lite på bilen och tänkte att det här kan aldrig hålla, känns tunnt och fel kvalitet (spröd) i plasten. Nu är jag ingen expert men jämfört med S124:an (43 000 mil 230TE) jag körde blev jag inte imponerad. Inte ens mot mina gamla Volvo240/940 imponerade den mig. Det härligaste jag vet i upplevd kvalitet är för mig att öppna och stänga dörren på en compakt, klicket i knappen och klangen när man smäller igen dörren. :)
Det värsta jag varit med om var att stänga dörren på en. ny citroen c3 pluriel cab, lät som att kasta en stor sten i metallinsamlingen. Plastigaste jag sett är nog Volvo S60:s växelkuliss för manuell växellåda i silver som nog är tänkt att likna aluminium. Minst plastig tar nog mina traktorer från 50 och 60 talet hem, där är ju tom sitsen av plåt och inget annat. :)
280 SE -77
Volvo 245 GL -82
Volvo 245 GL - 92
Volvo 945 S 2,3 - 96
Volvo 940 limousine -96
w123 200 -85 om602 -85 till salu
w115 200 -75 om617 turbo

Bm H10

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: Plastig inredning

Postby M116 » Fri 16 Jun, 2017 07:55

Kollega på jobbet som är "teknik-pryl-frälst" och köper alltid senaste telefonmodellen, har alla äppelleksaker i hemmet - ja, ni fattar.....

Han gick o bytte in sin gamla XC70 som han eg. var ganska nöjd med, men den hade gjort sitt. Blev en ny XC60 med "herrejössesfälgar". Han har nu haft skrotet i ett år snart och jag ser att han ibland är ute på fikarasterna och pular med nåt i sin bil. Har inte reflekterat över det då jag vet att han har en massa stereopul som ev. kan kräva justeringar.

Efter att hans tant blivit påbackad i höger framdörr för nån vecka sedan hände det mer frekvent att han stod och fipplade i bilen om dagarna. Kanske hade plåtverkstan missat nåt vid återmonteringen efter lackering.

Nu började jag bli mäkta nyfiken och klev ut för att höra om Volvoverkstan skött sig. Jo då, blev kanon med reparationen, fick jag till svar. Men den här #$@&*£₩× mittkonsolen blir jag f-n inte klok på. Har efterdragit skruvarna minst 100 ggr, lagt både textiltape och silikon mellan plastbitarna men det bara gnisslar som det vore en kinakopia på en bil.
Vilket smäck, sa jag och gick till min 82-tusen mila 123:a och klappade den på taket med ett glatt leende 8)
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

User avatar
snepo
Proffs
Proffs
Posts: 254
Joined: Fri 18 Apr, 2014 05:32
Location: Eskilstuna

Re: Plastig inredning

Postby snepo » Fri 16 Jun, 2017 17:00

hade samma skit i min S80 -10. Mittkonsol,instrumentbräda. Dörrsidan förardörr,klädsel A-stolpe. Lessnade på skiten. Gick tillbaks till stjärna igen

ingemar
Proffs
Proffs
Posts: 227
Joined: Fri 13 Feb, 2004 08:11
Location: Skellefteå

Re: Plastig inredning

Postby ingemar » Fri 16 Jun, 2017 17:20

Missljud är väl kanske det mest irriterande med dålig plast. Hur är nya (och ganska nya) Mercedes där? Är det någon modell som är bra, är det någon modell som är dålig?
Vilket är det sämsta bilmärket i avseende på gnissel?
280 SE -77
Volvo 245 GL -82
Volvo 245 GL - 92
Volvo 945 S 2,3 - 96
Volvo 940 limousine -96
w123 200 -85 om602 -85 till salu
w115 200 -75 om617 turbo

Bm H10

AMG108
Proffs
Proffs
Posts: 252
Joined: Sun 06 Nov, 2016 14:19

Re: Plastig inredning

Postby AMG108 » Fri 16 Jun, 2017 17:35

Men nog är där en prisskillnad mellan dessa bilar (Motsvarande modeller)? Någonstans måste väl denna differens återfinnas, för inte betalar en medveten konsument hur mycket som helst enbart för att få just en stjärna i grillen? Jag vill gärna tycka att man får/ska ha valuta för sina pengar oavsett om en bil är inredd med alcantara och ädelträ, eller någon tunn skrovlig plast. Sedan att tillverkarna försöker få plasten att se tilltalande ut är väl också naturligt.

User avatar
snepo
Proffs
Proffs
Posts: 254
Joined: Fri 18 Apr, 2014 05:32
Location: Eskilstuna

Re: Plastig inredning

Postby snepo » Fri 16 Jun, 2017 23:20

AMG108 wrote:Men nog är där en prisskillnad mellan dessa bilar (Motsvarande modeller)? Någonstans måste väl denna differens återfinnas, för inte betalar en medveten konsument hur mycket som helst enbart för att få just en stjärna i grillen? Jag vill gärna tycka att man får/ska ha valuta för sina pengar oavsett om en bil är inredd med alcantara och ädelträ, eller någon tunn skrovlig plast. Sedan att tillverkarna försöker få plasten att se tilltalande ut är väl också naturligt.

Jo men plasten i Volvo V90,såg för j#$%&a ut tycker jag. Det är ju där man spenderar mesta tiden med sin bil. Inne i bilen. Ratten ser ut att vara delad på mitten,skarv runt hela ratten. Har hört att det finns bättre inredning,om man betalar lite mer. Men ratten ser ändå för j#$%&a ut. Kolla på bilder på S och V90 nya,på ratten. Skön att åka i,mycket utrymme. Satt bakom en lång person. Men instrumentbräda och överdel,ser ut som sandpapper nr 50. Grovkornig. Usch. Tänk att betala ca 400tkr eller mer för detta. Nej aldrig i livet

User avatar
snepo
Proffs
Proffs
Posts: 254
Joined: Fri 18 Apr, 2014 05:32
Location: Eskilstuna

Re: Plastig inredning

Postby snepo » Fri 16 Jun, 2017 23:25

ingemar wrote:Missljud är väl kanske det mest irriterande med dålig plast. Hur är nya (och ganska nya) Mercedes där? Är det någon modell som är bra, är det någon modell som är dålig?
Vilket är det sämsta bilmärket i avseende på gnissel?

Är inne på min andra Mb. Båda 2005. Hittils aldrig haft nåt bättre,vad gäller knarr gnissel mm i inredning. Då är min nuvarande Mb min 78:e bil. Så har provat det mesta. Dock ej BMW eller Porsche. Heller inga sportbilar.
Sen finns det massa småsaker,som gör att jag bara älskar Mb jämfört med tex Volvo. Typ vid start klicka nyckeln till startläget,sen sköter det sig själv. Lyfta bilen. Väl utmärkt var man ska lyfta. Går inte att missa. Skillnaden i att stänga dörren. Ja finns massor med grejor. Betalar gärna lite mer för en Mb,när man får så mycket bättre . Vet ju inte hur nyare är. Sägs att kvaliten gåt ner i nyare Mb också


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests