14 år med en C55 AMG.
- Chris Mbsca
- Site Admin
- Posts: 7236
- Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
- Location: Skärgårdsstad/Sthlm
- Contact:
Re: 7 år med en C55 AMG.
Håll hårt i dem mattorna å va rädd om dem. Tillverkas inte längre nämligen..
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)
MBSCA-Shopen
CKM Car Design
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)
MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Re: 7 år med en C55 AMG.
Jag sköter dom pedantiskt Chris!
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
Re: 8 år med en C55 AMG.
C 55:an har nu i dagarna varit i min ägo i 8 år! Grym bil. Mer än 14.000 mil på mätaren nu.
Gled mellan Malmö o Halmstad igår t/r och den är en fröjd att ratta. Väcker viss uppmärksamhet
också, inte så vanligt med 5,5 på vägarna numera.
Tror att jag ska ge den i present nya stift och kablar, inte för ojämn gång utan just förebyggande.
Bytte stift vid knappt 8.000 men aldrig kablarna.
Det blir nog fint!
Gled mellan Malmö o Halmstad igår t/r och den är en fröjd att ratta. Väcker viss uppmärksamhet
också, inte så vanligt med 5,5 på vägarna numera.
Tror att jag ska ge den i present nya stift och kablar, inte för ojämn gång utan just förebyggande.
Bytte stift vid knappt 8.000 men aldrig kablarna.
Det blir nog fint!
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
Re: 8 år med en C55 AMG.
Bra att du skämmer bort pärlan
Måste va en härlig känsla att efter 8 år med samma bil fortfarande va så nöjd med den, kul!
Måste va en härlig känsla att efter 8 år med samma bil fortfarande va så nöjd med den, kul!
Re: 8 år med en C55 AMG.
Ljudet den avger är ju en del av upplevelsen. Med Kleemann headers och skippade primärkattar och allt annat
original blir ljudet helt underbart från den stora motorn: Lite djupare och något högre vid lätt gas än original
med lite mer markerat V8-ljud vilket är FÖR kamouflerat från fabrik i mitt (och många andras) tycke.
Går ganska enkelt att smyga runt tämligen anonymt, men med lite djupare tryck på pedalen går det också
att varsebli omgivningen att här kommer en bil med motor modell större!!
Att den har över 400 kusar som gör den pigg och lättkörd underlättar också, samtidigt som den kan ge ett
riktigt brutalt intryck också... Lite Dr Jekyll och Mr Hyde över den.
Den växer liksom in på mig, jag som bestämt att skaffa en C63:a kombi som ersättare med headers och
Akrapovic slip-on för att TYSTA NER den... C63:an verkar få vänta ett tag till.
original blir ljudet helt underbart från den stora motorn: Lite djupare och något högre vid lätt gas än original
med lite mer markerat V8-ljud vilket är FÖR kamouflerat från fabrik i mitt (och många andras) tycke.
Går ganska enkelt att smyga runt tämligen anonymt, men med lite djupare tryck på pedalen går det också
att varsebli omgivningen att här kommer en bil med motor modell större!!
Att den har över 400 kusar som gör den pigg och lättkörd underlättar också, samtidigt som den kan ge ett
riktigt brutalt intryck också... Lite Dr Jekyll och Mr Hyde över den.
Den växer liksom in på mig, jag som bestämt att skaffa en C63:a kombi som ersättare med headers och
Akrapovic slip-on för att TYSTA NER den... C63:an verkar få vänta ett tag till.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
Re: 8 år med en C55 AMG.
Kan tänka mig att det är gott ljud
Helt rätt att vänta med en C63a när du ändå är nöjd med din.
Helt rätt att vänta med en C63a när du ändå är nöjd med din.
Re: 8 år med en C55 AMG.
Fått tillbaka bilen från absolut suveräna Motorcentrum i Markaryd!
Förutom en B-service blev de 16 stiften bytta men inte kablarna som ansågs fräscha.
Nya nedre dimljus fick jag också då dom gamla hade börjat ruttna i reflektorerna.
Ett envist intermittent elfel i multikontakten under huven gick man också till botten med,
efter mycket grävande fann man en gammal bullentin med tillhörande rep-sats samt
passade också på att byta några extra delar där.
Besiktade idag med blankt papper, som vanligt.
Kvar på att-göra-listan i år är renovering av fälgarna (riktning och målning), hel-rekond
av den ljusa inredningen inkl. läderrengöring samt yttre polering med försegling.
//Stolt ägare!
Förutom en B-service blev de 16 stiften bytta men inte kablarna som ansågs fräscha.
Nya nedre dimljus fick jag också då dom gamla hade börjat ruttna i reflektorerna.
Ett envist intermittent elfel i multikontakten under huven gick man också till botten med,
efter mycket grävande fann man en gammal bullentin med tillhörande rep-sats samt
passade också på att byta några extra delar där.
Besiktade idag med blankt papper, som vanligt.
Kvar på att-göra-listan i år är renovering av fälgarna (riktning och målning), hel-rekond
av den ljusa inredningen inkl. läderrengöring samt yttre polering med försegling.
//Stolt ägare!
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
Re: 8 år med en C55 AMG.
Vilket härligt sunt och harmoniskt förhållande du har med din pärla. Måste vara skönt att bli glad varenda dag med den bilen?
Jag håller mer än gärna med dig gällande känslan av 5,5 i fronten och möjligheten att genomföra säkra omkörningar! Var nyligen ner till Mantorp och testade min E-klass för att få en lite bättre förståelse för vad maskinen kan prestera. Oj, vad glädjande det var.
Grattis!
Jag håller mer än gärna med dig gällande känslan av 5,5 i fronten och möjligheten att genomföra säkra omkörningar! Var nyligen ner till Mantorp och testade min E-klass för att få en lite bättre förståelse för vad maskinen kan prestera. Oj, vad glädjande det var.
Grattis!
Re: 8 år med en C55 AMG.
Jo, den känns speciell och udda!
Vid kall uppstart påminns jag verkligen om att det inte finns någon "symaskinsmotor" där fram när V8:an frustar igång på ca 1.250 varv
(kan skrämma slag på hjärtsvaga). Alltid lika underhållande!
T o m på verkstaden fann dom den påtalbar.
Inte ofta jag trycker kick-down, det behövs liksom inte med det vridmomentet.
Sällan jag kan uppleva längre högfartskörning i Sverige vilket är synd då hela bilen börjar ändra karaktär vid 150-160 km/t och börjar påminna
om ett högfartsmonster byggt för Autobahn: Ljudkulissen förändras och pedalkänsligheten ökar då hos denna 3-ventilers högvarvsvilliga
högkompmotor (11:1) med enkel överliggande men med dubbla stift. Verkligen beroendeframkallande och respektingivande!!
Dessutom är den 5-växlade lådan väldigt tätt växlad 4 - 5 vilket flitigt kan användas i dessa hastigheter, väldigt sportigt!
Vid kall uppstart påminns jag verkligen om att det inte finns någon "symaskinsmotor" där fram när V8:an frustar igång på ca 1.250 varv
(kan skrämma slag på hjärtsvaga). Alltid lika underhållande!
T o m på verkstaden fann dom den påtalbar.
Inte ofta jag trycker kick-down, det behövs liksom inte med det vridmomentet.
Sällan jag kan uppleva längre högfartskörning i Sverige vilket är synd då hela bilen börjar ändra karaktär vid 150-160 km/t och börjar påminna
om ett högfartsmonster byggt för Autobahn: Ljudkulissen förändras och pedalkänsligheten ökar då hos denna 3-ventilers högvarvsvilliga
högkompmotor (11:1) med enkel överliggande men med dubbla stift. Verkligen beroendeframkallande och respektingivande!!
Dessutom är den 5-växlade lådan väldigt tätt växlad 4 - 5 vilket flitigt kan användas i dessa hastigheter, väldigt sportigt!
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
Re: 8 år med en C55 AMG.
Då fick jag efter lite om och men fälgarna renoverade och målade! "Ugnsbakade".
Efter en veckas väntan på att färgen och klarlacken skulle torka ordentligt, waxat dom också.
upload photo
Nya centrumkåpor också, blev stiligt tycker jag.
Bytte till nya framdäck i samma veva, till Continental ContiSportContact 5
225/40 R18 92Y XL AO med fälgskydd. Har samma bak sedan 1 år, 255/35 R18.
De gamla hade gjort ett utmärkt jobb under de 5 (!) år som jag kört med dom, Michelin PS 2.
Nu återstår som sagt interiör- och exteriörbehandling.
Efter en veckas väntan på att färgen och klarlacken skulle torka ordentligt, waxat dom också.
upload photo
Nya centrumkåpor också, blev stiligt tycker jag.
Bytte till nya framdäck i samma veva, till Continental ContiSportContact 5
225/40 R18 92Y XL AO med fälgskydd. Har samma bak sedan 1 år, 255/35 R18.
De gamla hade gjort ett utmärkt jobb under de 5 (!) år som jag kört med dom, Michelin PS 2.
Nu återstår som sagt interiör- och exteriörbehandling.
Last edited by amgen on Tue 03 Sep, 2019 23:47, edited 1 time in total.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
Re: 8 år med en C55 AMG.
kör du inte med MO däck från Conti?
Audi original funkar det på en Merca?
var handlade du dina nya däck?
Audi original funkar det på en Merca?
var handlade du dina nya däck?
Re: 8 år med en C55 AMG.
KOWALSKI 1 wrote:kör du inte med MO däck från Conti?
Audi original funkar det på en Merca?
Det blir garanterat en allergisk reaktion...
Last edited by Marie on Sat 21 Oct, 2017 22:02, edited 1 time in total.
Re: 8 år med en C55 AMG.
Jag har ännu inte åkt av vägen pga av dom..
Var väldigt nöjd med mina bakdäck och beslutade köra samma typ fram.
300-knyck-däck känns stabilt. Mtp bakdäcken verkar förslitningen ok.
Komforten inget att klaga på!
Var väldigt nöjd med mina bakdäck och beslutade köra samma typ fram.
300-knyck-däck känns stabilt. Mtp bakdäcken verkar förslitningen ok.
Komforten inget att klaga på!
Last edited by amgen on Sat 21 Oct, 2017 22:04, edited 1 time in total.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
Re: 8 år med en C55 AMG.
amgen wrote:Jag har ännu inte åkt av vägen pga av dom..
Vänta bara. Det är bara en tidsfråga...
Re: 8 år med en C55 AMG.
vad är det för skillnad på MO däck och däck utan MO stämpel på Conti Spott Contact 5?
mina gamla Spott Contact 3 har icke MO stämpel, dom funkar fint än så länge och har nu hållit i hela 6 år, inom två år får jag nog byta till nya däck
mina gamla Spott Contact 3 har icke MO stämpel, dom funkar fint än så länge och har nu hållit i hela 6 år, inom två år får jag nog byta till nya däck
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 27 guests