Widmans Geländewagen

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
widman
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 194
Joined: Sat 11 Nov, 2006 12:02
Location: Arjeplog

Re: Widmans Geländewagen

Postby widman » Fri 29 Sep, 2017 11:53

Absolut är det så Marie. men de är också då jag själv har tid att ta mig an ett så stort projekt :wink: . Sen finns det andra fyrhjulsdrivna fordon på gården men en av dom vill jag inte ha i min signatur :-) När den är färdig (om den nu blir de nån gång) är det tänkt att den ska verka som närområdes andra bil till sjösättning av båtar och jakt å fisketurer mm där det är skönt att ha ett lite oömmare fordon
300GD -84 vinterprojekt rostlagning och lack
E250cdi 4-matic -12 Familjetransport

User avatar
widman
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 194
Joined: Sat 11 Nov, 2006 12:02
Location: Arjeplog

Re: Widmans Geländewagen

Postby widman » Sat 07 Oct, 2017 12:55

Jag har börjat fundera i de här med bilens drivlina. Den motor och låda som sitter i nu går klockrent, verkar lättstartad, skramlar inget och växellådan känns distinkt och utan några kända problem än så länge. Men de finns ju ett men med dessa gamla bilar å de är ju just att de är gamla. Låg utväxling och låg effekt. Så stundvis går mina tankar i en uppdatering av motor och låda till nånting aningens modernare och fem växlar istället föra fyra. Vet av en 250 turbodiesel med femväxlad manuell som skulle va perfekt för ändamålet. Bilens bruksvärde blir ju givetvis bättre men en originalbil är ju en originalbil.
Någon med tankar kring detta? Tror väl personligen inte att bilens värde blir katastroflågt bara för att jag byter motor men i framtiden är den kanske mer värd i orginalskick?
300GD -84 vinterprojekt rostlagning och lack
E250cdi 4-matic -12 Familjetransport

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Widmans Geländewagen

Postby Cpt Tuttle » Sat 07 Oct, 2017 13:56

Spelar motoreffekten så stor roll egentligen på en bil som denna?
Kör förvisso inte en G till vardags, men en bil av liknande typ ändå, med en 72 hk diesel och toppfart på 95.....
Med tanke på att man väldigt ogärna kör så fort som 95 och att det får ta den tid det tar att komma upp i det, så tycker jag drivlinan där fyller sin funktion gott och väl. :roll:
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Widmans Geländewagen

Postby Marie » Sat 07 Oct, 2017 13:58

Som du själv insett innebär det ett vägskäl där du måste välja väg och där det om några år kan bli svårt att göra valet ogjort. Du måste nog besluta om bilen är en framtidsinvestering som skall öka i värde rent pekuniärt, eller om det är en bil där du skall ha mesta möjliga bruksvärde själv. Detta kommer ju att påverka även andra delar av de arbeten du planerar för kommande vinter. Original eller reparationer som innebär förbättringar av funktion eller hållbarhet.

Helt klart är ju att originalbevarade bilar av denna typ är - och än mer i framtiden blir - sällsynta, då de flesta bara genom bilvalet idag och igår visar att man prioriterar bruksvärde. Ekonomiskt sett torde alltså det ekonomiska värdet i framtiden hos en fin välbevarad originalbil kunna bli högt.

Exempelvis är fina original Volvo Duett ytterst sällsynta och snordyra. En så bruksig bil kördes ihjäl och skrotades, och de flesta överlevande hade modifierats vilt - ja ofta så vilt och oåterkalleligt som Epa- och A-traktor... (en riktig Duettepa är ju iofs också dyr idag).
Last edited by Marie on Sun 08 Oct, 2017 23:50, edited 1 time in total.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

AMG108
Proffs
Proffs
Posts: 252
Joined: Sun 06 Nov, 2016 14:19

Re: Widmans Geländewagen

Postby AMG108 » Sun 08 Oct, 2017 19:12

Har följt tråden sedan start, har bara inte satt något avtryck här. Fin bil, kul att få följa. :-D

Jag skulle inte tveka att byta motor om jag velat det, men jag hade sparat och konserverat allt jag plockat bort. Tänk när de gräver upp denna långt in i framtiden, och originalmoroten ligger inplastad och infettad och felfri på en pall bredvid. Vad glada de skall bli då :)

User avatar
widman
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 194
Joined: Sat 11 Nov, 2006 12:02
Location: Arjeplog

Re: Widmans Geländewagen

Postby widman » Sun 08 Oct, 2017 20:13

amg108 jag är nog inne lite på din linje. Göra ett byte med så små ingrepp som möjligt och konservera motor med låda inne i ladan hemma med alla andra delar jag tvingas demontera. Ta mycket bilder så att allt går att få tillbaka till orginal. Bilen som sådan är ju stabil i farter upp i 100 men hjärtat säger stop pga av de höga varvtalen. Pga bilens konstruktion och rymliga motorutrymme så tror jag inte jag behöver göra några ingrepp som sedan inte går att återställa.
Sen kan man ju givetvis som du säger cpt tuttle finna sig och låta de ta den tid de tar med bilen original. Drar ganska ofta både släp och båttrailer till en stuga som ligger ca 10 mil bort å i de motlut som är efter vägen med ett fullastat släp så blir de att växla ner. Även om jag byter motor och låda så blir de ju inget fartmonster direkt men den blir förhoppningsvis starkare och rimligare att macha 80-90 med istället för 60-70 som de är idag... Som ni förstår har jag nästan bestämt mig.
Tack för era åsikter och tankar alla som svarat
300GD -84 vinterprojekt rostlagning och lack
E250cdi 4-matic -12 Familjetransport

User avatar
widman
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 194
Joined: Sat 11 Nov, 2006 12:02
Location: Arjeplog

Re: Widmans Geländewagen

Postby widman » Sun 08 Oct, 2017 20:32

Image
Här kan man se hur regplåten sitter på ett gångjärn som jag nämde tidigare. Funderade i om jag skulle ta bort 1 av extraljusen så man ser stjärnan. Är vansinnigt dåligt helljus på bilen så jag vill inte åka utan extraljus vinterhalvåret iaf. En kompis tycker jag ska skippa hela frontbågen men tycker den ger bilen lite attityd. Sen med originalalufälgar (breddar betydligt mer utåt än plåtisarna)och däck i ca 31" tror jag de kommer göra sig mycket bra
300GD -84 vinterprojekt rostlagning och lack
E250cdi 4-matic -12 Familjetransport

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Widmans Geländewagen

Postby Marie » Sun 08 Oct, 2017 23:52

Jag följer med spänning och nyfikenhet ditt projekt, vilken väg du än väljer!
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
widman
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 194
Joined: Sat 11 Nov, 2006 12:02
Location: Arjeplog

Re: Widmans Geländewagen

Postby widman » Fri 27 Oct, 2017 12:21

Blir original! Efter mycket velande så får de bli så. Original bakskärm beställd och ny framruta med list. Kommer bli en hellack på bilen. Har andra bilar att åka i om de ska va tyst och färdas längre sträckor i landsvägsfart därav mitt beslut att behålla original drivlina. Nya dörrstoppar inhandlade men montering blir efter lack. Kört endel mil med bilen och gillar verkligen den. Känns väldigt robust då man färdas efter dåliga vägar.
300GD -84 vinterprojekt rostlagning och lack
E250cdi 4-matic -12 Familjetransport

User avatar
widman
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 194
Joined: Sat 11 Nov, 2006 12:02
Location: Arjeplog

Re: Widmans Geländewagen

Postby widman » Fri 01 Dec, 2017 23:47

Segt med uppdateringar nu. Image
Vintern har väl i alla fall kommit. Bilen har efter bilden togs fått komma in i värmen och ska få en del tid å energi här framöver
300GD -84 vinterprojekt rostlagning och lack
E250cdi 4-matic -12 Familjetransport

User avatar
twostroke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1228
Joined: Mon 25 Sep, 2006 22:57
Location: Gällivare

Re: Widmans Geländewagen

Postby twostroke » Sat 02 Dec, 2017 09:18

Kom ihåg att fota och dela med dig till oss när du drar igång med bilen! Har längtat efter ett g-wagen projekt! Det är också en av få bilar som ser bra ut med två extraljus istället för tre! :wink:

User avatar
widman
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 194
Joined: Sat 11 Nov, 2006 12:02
Location: Arjeplog

Re: Widmans Geländewagen

Postby widman » Fri 02 Feb, 2018 15:43

Image Efter en del timmar i garaget så besökte jag bilprovningen för att få mig en överblick på om något mer behövs åtgärdas då de ändå mekas för fullt
300GD -84 vinterprojekt rostlagning och lack
E250cdi 4-matic -12 Familjetransport

User avatar
widman
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 194
Joined: Sat 11 Nov, 2006 12:02
Location: Arjeplog

Re: Widmans Geländewagen

Postby widman » Fri 02 Feb, 2018 15:52

Har varit fullt upp å tyvärr har jag inte hunnit ge mig på karossen ännu. Försöker samla på mig material och allt som jag behöver byta ut. Har någon lite gamla Geländewagen delar i bra skick får ni gärna pma
300GD -84 vinterprojekt rostlagning och lack
E250cdi 4-matic -12 Familjetransport

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Widmans Geländewagen

Postby Marie » Fri 02 Feb, 2018 16:31

widman wrote:Image Efter en del timmar i garaget så besökte jag bilprovningen för att få mig en överblick på om något mer behövs åtgärdas då de ändå mekas för fullt


Det är väl skönt med en så kort "arbetsorder"?
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
widman
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 194
Joined: Sat 11 Nov, 2006 12:02
Location: Arjeplog

Re: Widmans Geländewagen

Postby widman » Sun 04 Feb, 2018 13:38

Absolut Marie. Det mesta för bilens funktion ska vara i ordning nu. Men de är ju en gammal bil så de finns alltid saker att fixa å förbättra. Tyvärr är jag rätt kass på att komma ihåg att ta bilder då jag håller på.
Alla dörrstoppar är iaf bytta, omän jag tänkte vänta med de till senare. Alla oljor och filter bytta och allt som kan behöva fett å smorsel har fått de. en drivknut och hjullagret på samma sida i förebyggande syfte. Hördes ett lätt knäppande vid fullt rattutslag med fyrhjulsdriften ikopplad.
Image En bild iaf på ett smärre kaos
300GD -84 vinterprojekt rostlagning och lack
E250cdi 4-matic -12 Familjetransport


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 37 guests