Tjoho!
Snabb fråga, skiljer det något på 420 motorn mellan olika årsmodeller?
Tex från -87an till en från -90?
Om ett byte görs till en senare motor, bör jag ha styrboxar och dylikt med eller är det bara att "plugga" in och köra?
Mvh
Motorfråga 420.
- Merca-Hakan
- Guru
- Posts: 2833
- Joined: Wed 14 Dec, 2005 20:26
- Location: Norrland
Motorfråga 420.
Håkan -84
Re: Motorfråga 420.
Det skiljer ju en del på motorstryningen beroende på om bilen är utrustad med katalysator eller ej. Katalysator var en option på Mercedes under större delen av 80-talet, men i Sverige blev det lag i och med årsmodell -88. Är bilen intagen som flyttgods så kan den helt sakna katalysator och vara av sista årsmodellen (-91). Importerade själv en Typhoon av årsmodell -92 från ökenland och den var helt utan avgasrening. Pröjsade 7k till naturvårdsverket när jag flyttade hem och fick därmed dispens som flyttgods vid införsel och registrering.
Sen uppdaterades givetvis bilarna hela tiden, varför jag rekommenderar att du använder en motor från samma årsmodell som bilen är.
Sen uppdaterades givetvis bilarna hela tiden, varför jag rekommenderar att du använder en motor från samma årsmodell som bilen är.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
- Merca-Hakan
- Guru
- Posts: 2833
- Joined: Wed 14 Dec, 2005 20:26
- Location: Norrland
Re: Motorfråga 420.
Aha aha se där!
Jag köpte en reservdelsbil årsmodell 90, och den är det katt på den, men jag är nästan helt 100 på att jag har katt på bilen jag har som är från -87.
Annars så har allt sett likt ut än så länge med slangar och kablar till motorn vad jag ser med blotta ögat i alla fall.
Hur är det med motorkoder, 420 är bägge men kan det skilja mkt mellan dom tro och läsa av något den vägen?
Jag köpte en reservdelsbil årsmodell 90, och den är det katt på den, men jag är nästan helt 100 på att jag har katt på bilen jag har som är från -87.
Annars så har allt sett likt ut än så länge med slangar och kablar till motorn vad jag ser med blotta ögat i alla fall.
Hur är det med motorkoder, 420 är bägge men kan det skilja mkt mellan dom tro och läsa av något den vägen?
Håkan -84
Re: Motorfråga 420.
Du kan läsa ut motormodell och karossen den ska sitta i, vilken kompressionsutförande, man. eller aut. som sitter ihop med den. Vad man INTE kan läsa ut är årsmodell och uppdateringar. Avgasreningsutförande står som SA-kod.
Skicka över chassienummer eller reg.nr till bilarna på PM så kan jag kolla hur pass kompatibla motorerna är.
Skicka över chassienummer eller reg.nr till bilarna på PM så kan jag kolla hur pass kompatibla motorerna är.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
Re: Motorfråga 420.
M116 wrote:Katalysator var en option på Mercedes under större delen av 80-talet, men i Sverige blev det lag i och med årsmodell -88.
Jag vill ogärna säga emot någon med så stora kunskaper som du, men kravet på katalysator var från och med årsmodell 1989.
Re: Motorfråga 420.
Givetvis stämmer detta! Tack för rättning.
1988 blev bara ett mellanår med 88b modeller och andra hemskheter
1988 blev bara ett mellanår med 88b modeller och andra hemskheter
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
Re: Motorfråga 420.
På bilar från -88(eller 88b?) måste det finnas en katalysator monterad men den måste ej fungera eller vara i bruk utan det kravet kom -89 tror jag. Diskussionen lär fortsätta
E430 W210 Söndagsvagnen
E220 CDI W211 Pendlarvagnen
E220 CDI W211 Pendlarvagnen
Re: Motorfråga 420.
palton wrote:På bilar från -88(eller 88b?) måste det finnas en katalysator monterad men den måste ej fungera eller vara i bruk utan det kravet kom -89 tror jag. Diskussionen lär fortsätta
För 87 0ch 88 gäller det du skriver *endast* om det finns i typningen för bilen att den hade kat från fabrik. Men många modeller fram t.o.m. 88 var kat-lösa vid leverans, och där finns givetvis absolut inget krav.
T.o.m 88 års modell gällde egentligen avgasreningsreglerna som kom 76 och som bara fanns i Sverige och Schweiz. mot slutet kunde bilarna alternativt levereras med frivillig kat, och det är dem du talar om.
Under en lång period kunde du inte ens registrera en USA-bil med mycket bättre kat-baserad avgasrening än den svenska "76", fullständigt löjligt...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest